• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Magneetcontacten opgeblazen?? :s

Moonwood

Nieuw Lid
Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Als allerlaatste qua domotica wilde ik deze namiddag de magneetcontacten op Loxone aansluiten. Aangezien ik beperkt zit qua ingangen had ik telkens 2 magneetcontacten in serie geplaatst.  

Concreet: +24V van voeding door contact 1 en dan in serie door contact 2 om te eindigen op een ingang van de Loxone module. Continu 24V op de ingang, tenzij een raam of deur geopend wordt, dacht ik.

Vooraleer dit aan te sluiten heb ik de 4 contactena apart Ohms uitgemeten en was de werking perfect. Na bovenstaande schakeling terug af te koppelen en opnieuw Ohms uit temeten, moet ik concluderen dat deze niet meer werken. Om knettergek van te worden.. :(

Ik vermoed dat de gebruikte magneetcontacten van volgend type zijn: https://ditec.be/wp-content/uploads/MAG-2020-12-WG.pdf

Er was wel een rode en zwarte draad maar ik dacht dat dit gewoon een contact was, zonder polariteit?  Ik heb dus niet op de kleur v/d draden gelet bij aansluiting.

Kan het werkelijk dat ik hier alle contacten heb opgeblazen?? Zien jullie een oplossing? Kortsluiten van de draden help allezins niet.

Sommige contacten geven niet meer door en andere wel maar sowieso is er geen verandering meer bij openen of sluiten v/d deur of raam.

Ik heb indertijd alles gesoldeerd en ondertussen is alles reeds geschilderd..

Alvast bedankt voor de hulp!!

Bijlagen

• dsc_0008.jpg
    dsc_0008.jpg
    611,4 KB · Weergaven: 13
  • dsc_0009.jpg
    dsc_0009.jpg
    531,3 KB · Weergaven: 12

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.628
Punten
113
Beste,

je moet wel parallel aansluiten anders heb je telkens 12v over u contact staan al de weerstand het zelfde is want in serie word de spanning verdeeld.

Dus denk dat ze niet zijn opgeblazen.

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.466
Punten
113
Vraag eens het type magneetcontact. 

Bij ons, afhenkelijk van gesloten of open contact heb je 2200ohm ohm of 4400ohm.

Koppel ze eventueel af en meet ze de weerstand na...

Uiterlijk trekken ze er op, maar dat wil niks zeggen.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.897
Punten
113
Eendraadschema zei:
Beste,

je moet wel parallel aansluiten anders heb je telkens 12v over u contact staan al de weerstand het zelfde is want in serie word de spanning verdeeld.

Niet als het normaal gesloten contacten zijn, wat nogal eens het geval is.

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.628
Punten
113
Stefaan Van Slycken zei:
Eendraadschema zei:
Beste,

Waarom dan wel in parallel blijft de spaning overal 24V en in serie wordt die verdeeld waardoor ze ni genoeg spaning krijgen.

Lid geworden
1 jul 2016
Waarderingsscore
2
Punten
0
Eendraadschema zei:
Stefaan Van Slycken zei:
Eendraadschema zei:
Beste,

Waarom dan wel in parallel blijft de spaning overal 24V en in serie wordt die verdeeld waardoor ze ni genoeg spaning krijgen.

Sinds wanneer moet een magneetcontact spanning krijgen om "te werken"?

Normaal gesloten contacten in serie zetten.

Kun je elk contact apart uitmeten?

Moonwood

Nieuw Lid
Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Het zijn NG contacten zonder ingebouwde weerstand. Bij een gesloten deur had ik dus oorspronkelijk ongeveer 5 Ohm (weerstand van draad). Alles is nu terug afgekoppeld maar nu werken ze niet dus niet meer. Sommige meten nu oneindig. Andere zijn continue gesloten, ook al staat het raam open. Eén werkt soms nog met een vertraging van +/- 60". Voor die aansluiting op Loxone werkten die 100% perfect.. Het lijkt er echt op dat deze allemaal om zeep zijn. Het enige wat ik dus heb gedaan is +24V v/d voeding in serie over de contacten gestoken, tot de Loxone input.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.233
Punten
113

Ben je zeker dat je 24V en ingang gebruikt hebt, en niet tussen 24V en massa?

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.466
Punten
113
Als ik er vanuit ga dat die 5ohm die je meet bij een gesloten deur juist is, en er staan 2 contacten in serie... dan krijg een stroom van 2,4A doorheen je magneetcontacten.
Kijk eens wat de maximale stroomsterkte toegelaten doorheen de contacten is: max. 300mA (zie datasheet).
Ben je nu verwonderd dat je contacten om zeep zijn (er vanuit gaande dat die 5ohm gemeten juist is).

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
418
Punten
83
NicoP zei:
Als ik er vanuit ga dat die 5ohm die je meet bij een gesloten deur juist is, en er staan 2 contacten in serie... dan krijg een stroom van 2,4A doorheen je magneetcontacten. Kijk eens wat de maximale stroomsterkte toegelaten doorheen de contacten is: max. 300mA (zie datasheet). Ben je nu verwonderd dat je contacten om zeep zijn (er vanuit gaande dat die 5ohm gemeten juist is).

De ingangen van Loxone hebben een ingebouwde weerstand, en dat zal iets in de grootte-orde van MOhm zijn.

Jouw verhaal gaat wel op als hetgeen DIY aangeeft het geval is.

Moonwood

Nieuw Lid
Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Maar ik heb toch geen gesloten kring waardoor er stroom kan vloeien? Ik steek de +24V in serie over de contacten en ga zo naar de loxone ingang. Of is die Loxone ingang massa?

In dat geval zit ik dan met een zuivere kortsluiting en moet de voeding toch in veiligheid gaan?

Momenteel ben ik niet ter plaatse maar als ik gisteren een directe draadbrug (0 ohm) maakte tussen de +24V en de ingang van Loxone, was dit slechts 3 mA verbruik?

Moonwood

Nieuw Lid
Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hieronder nog een kleine schets hoe ik dit had aangesloten.

Bijlagen

• magneetcontacten.jpg
    magneetcontacten.jpg
    266,7 KB · Weergaven: 5

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.565
Punten
113
dan heb je direct 24 V op je ingang gezet!

volgens mij zijn ingangen poteniaal vrije :-(

zoals Jeroen ook al melde !

waarom sluit je deze aan aan de domotica en niet aan alarmsyteem en dit koppelen met domitica?

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
355
Punten
83
24V op de ingangen van Loxone is OK hoor, zo sluit je drukknoppen nu eenmaal aan...

Welke type precies heb je van contacten? Kan je er een uithalen en het exacte modelnummer vermelden?

Die 2020-12 hebben een maakafstand van amper 1,3mm, misschien komen ze niet zo dicht bij elkaar?

Je hebt toch gewoon zwart en rood gebruikt?

En wanneer je test open/sluit je toch beide ramen?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.565
Punten
113
Nu7s zei:
24V op de ingangen van Loxone is OK hoor, zo sluit je drukknoppen nu eenmaal aan...

Welke type precies heb je van contacten? Kan je er een uithalen en het exacte modelnummer vermelden?

Die 2020-12 hebben een maakafstand van amper 1,3mm, misschien komen ze niet zo dicht bij elkaar?

En wanneer je test open/sluit je toch beide ramen?

maar je hebt toch ook andere ingangen? vb voor een regensensor, ja/neen, digitaal in, of DI ?

1,3 mm kan je perfect controleren, raam open, raam open en losse magneet op contact, raam dicht en waarden vergelijken

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
355
Punten
83
stefan schreef:

maar je hebt toch ook andere ingangen? vb voor een regensensor, ja/neen, digitaal in, of DI ?

Digitale (24V), analoge ingangen (0-10V) en virtuele (UDP, RMTP, ...)

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.233
Punten
113
Moonwood zei:
Hieronder nog een kleine schets hoe ik dit had aangesloten.

Met dat schemaatje zou dat perfect moeten werken. Daar zijn de digitale ingangen voor bedoeld en ze begrenzen zelf de stroom. Zodra één van de ramen opent krijg je alarm: namelijk de 24V valt weg en de ingang gaat naar 0.

Dat hoop ik ook

Moonwood

Nieuw Lid
Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ja hoor, ik heb effectief rood en zwart gebruikt.

Testen doe ik inderdaad door ramen/deur te openen/sluiten.

Indertijd na het solderen heb ik deze contacten nog getest en ook gisteren net voor het aansluiten heb ik deze Ohms uitgemeten (beepertest). De werking was  toen 100% perfect. Ik heb na aansluiting op Loxone alles terug afgekoppeld en opnieuw Ohms uitgemeten, met het bekende resulaat.

1 contact geeft niets meer door, speelt geen rol als de deur open of dicht is.

Een ander contact werkt soms nog eens. Soms staat het raam al 60" open en pas dan valt het contact open.

Een derde contact geeft dan weer continu door.

Voor de zekerheid zal ik nog eens een test met magneet doen maar ik vrees er echt voor.

Ik neem wel niet de +24V (begrensde) uitgang op de miniserver maar heb rechtstreeks +24V van de voeding afgetakt. Ik vermoed dat dit geen probleem is?

Is het nog mogelijk om magneetcontacten uit raam/deur te halen? Ik heb eens geprobeerd met een grote schroevendraaier maar deze lijken muurvast te zitten. Ik ben ook bang dat ik de deur zal beschadigen.  Ook al krijg ik het los, vrees ik dat de kabel daarachter met PUR vast zal liggen?

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken!!

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.408
Punten
113
Heb je ook gecontroleerd of er nergens een sluiting naar de aarding/min zit op de ader vanaf de magneetcontacten?

Want dan doet de "beepertest" het wel maar blaas je de contacten op als je er 24V op zet.

Moonwood

Nieuw Lid
Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Deze namiddag ben ik er en ga ik eens controleren ivm sluiting.

Zijn die contacten volgens jullie zonder kap- en breekwerk nog uit de ramen te krijgen?

Deze worden van buiten naar binnen geduwd met een soort van weerhaakjes?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan