• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Mag WP-boiler droge koude lucht in kelder blazen ?

karine01

Lid
Lid geworden
14 okt 2010
Waarderingsscore
18
Punten
18
Wij hebben een WP-boiler van 270L in de kelder staan die in de winter in de kelder lucht aanzuigt en de koude lucht buiten blaast.
In de zomer haalt hij de warme lucht van buiten en blaast de koude droge lucht in de kelder.
Kelder heeft voldoende verluchtingsgaten en een opp van +- 170m² en inhoud van 408m³.

Mijn vraag, is het nadelig dat in de zomermaanden deze koude droge lucht in de kelder terecht komt ? (vochtigheid, muffe geur enz)
Reden van deze opstelling is dat er in de ruimte waar de boiler staat er maar één opening naar buiten is.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.236
Punten
113
Slim is het alleszins niet om in de winter de lucht uit de kelder te zuigen. De kelder koelt daardoor af (want de lucht die je wegzuigt moet van buiten weer aangevoerd worden), dus verliest het huis meer warmte naar onder toe. De winst voor de WP-boiler is verlies op de gasrekening voor verwarming.

De omgekeerde richting in de zomer lijkt me minder een probleem. Droge lucht geeft niet vaak aanleiding tot vochtproblemen, lijkt me.

Correcte werking is buitenlucht aanzuigen en naar buiten wegblazen. Zowel in de winter als in de zomer.

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
349
Punten
63
In de zomer haalt hij de warme lucht van buiten en blaast de koude droge lucht in de kelder.
Waar gaat al het vocht dan naar toe? Als je warme lucht afkoelt, stijgt de relatieve vochtigheid.

Wij hebben ooit vocht en schimmel gehad in een kelder... in de zomer omdat de warme lucht veel vocht binnenbrengt in de koude ruimte die daar de relatieve vochtigheid omhoog duwt.

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
1.133
Punten
113
Waar gaat al het vocht dan naar toe? Als je warme lucht afkoelt, stijgt de relatieve vochtigheid.

Wij hebben ooit vocht en schimmel gehad in een kelder... in de zomer omdat de warme lucht veel vocht binnenbrengt in de koude ruimte die daar de relatieve vochtigheid omhoog duwt.
In de ww van de WP boiler zal er water condenseren, en dat gaat naar de afvoer.

karine01

Lid
Lid geworden
14 okt 2010
Waarderingsscore
18
Punten
18
Inderdaad, het water van de WP boiler wordt automatisch naar de afvoer op het gelijkvloers gepompt.
De winter periode merken we weinig van dat er lucht van buiten de kelder wordt ingezogen door de WP boiler. Dus dat dit veel impact gaat hebben op heel de woning betwijfel ik ook wel.

De kelder is momenteel 17 graden en heeft een vochtigheid van 64%.
De ruimte waar de wp boiler staat(deze ruimte is in het midden van de kelder en zal de lucht over een groot deel van de kelder verdelen) daar is het nu de wp boiler in werking is 15 graden en een vochtigheid van 72%.(wat ik al vreemd vindt want er wordt droge lucht uitgeblazen en toch is de vochtigheid er hoger)

Mijn vraag :
Stel dat de kelder(muren, lucht, kasten, dozen, enz) 17 graden zijn en je gaat daar lucht bij blazen van 15 graden welk effect krijgt men dan ?

P.S : indien dit alles vochtiger zou maken overweeg ik om de zaak terug om te keren en terug lucht uit de kelder te zuigen en naar buiten te blazen zowel in de zomer als in de winter. Daar de wp boiler in het midden van de kelder staat heb ik dan ook nog een mooie doorstromende ventilatie in de kelder algemeen.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.236
Punten
113
In de zomer (en zeker lente/herfst) lucht van buiten in de kelder zuigen zal voor heel veel vocht zorgen.

Ik heb het nu niet opgezocht, maar lucht van 17° 64% is niet noodzakelijk droger dan 15° 72%, die kan ook natter zijn.
De relatieve luchtvochtigheid (RLV) is in relatie tot de temperatuur. Het zegt dus niets over de hoeveelheid vocht in de lucht, maar over de verhouding tussen hoeveel er in zit en hoeveel er maximaal in zou kunnen bij die temperatuur.

In de zomer buitenlucht van 65% en 23° binnentrekken in een kelder van 15° zal regelrecht voor condens zorgen op alles want de dauwtemperatuur daarvan is 16°. De RLV zal dus naar 100% gaan (en bij 17° nog altijd >90%).

Als die lucht eerst door de WP gepasseerd is, dan zal die voor een stuk gedroogd zijn omdat de condens al afgevangen is. Wat het effect daarvan op de kelder zal zijn hangt af van de RLV, maar een volume lucht afkoelen verhoogt altijd de RLV (tenzij je de condens gaat afvangen). Als je er echter drogere lucht bij blaast dan zal de gemiddelde hoeveelheid water in de lucht afnemen en de RLV zal dus minder sterk stijgen of zelfs dalen.

karine01

Lid
Lid geworden
14 okt 2010
Waarderingsscore
18
Punten
18
Als die lucht eerst door de WP gepasseerd is, dan zal die voor een stuk gedroogd zijn omdat de condens al afgevangen is. Wat het effect daarvan op de kelder zal zijn hangt af van de RLV, maar een volume lucht afkoelen verhoogt altijd de RLV (tenzij je de condens gaat afvangen). Als je er echter drogere lucht bij blaast dan zal de gemiddelde hoeveelheid water in de lucht afnemen en de RLV zal dus minder sterk stijgen of zelfs dalen.
Als ik het dan goed begrijp is het systeem dat ik nu toepas goed ? Er wordt door de WP wel koudere maar ook droge lucht de kelder ingeblazen. Ik zou dan denken in de zomer wanneer de lucht vochtiger is de droge lucht van de WP enkel maar goed is.
Of mis ik iets ?

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.236
Punten
113
Dan moet je eerst kijken hoe droog die is, en wat het gecumuleerde effect zal zijn.
Maar de kans is groot dat het geen probleem is in de zomer.

In de winter lijkt die richting me niet zo’n goede zet, want dat is mogelijks nog slechter voor de gasfactuur dan het omgekeerde. Dat je er in huis niets van merkt is dankzij de verwarming die dat compenseert.

Nu ja, een WP-boiler is nu ook niet hetzelfde als een WP verwarming die bijna constant werkt.

karine01

Lid
Lid geworden
14 okt 2010
Waarderingsscore
18
Punten
18
In de winter lijkt die richting me niet zo’n goede zet, want dat is mogelijks nog slechter voor de gasfactuur dan het omgekeerde. Dat je er in huis niets van merkt is dankzij de verwarming die dat compenseert.

Nu ja, een WP-boiler is nu ook niet hetzelfde als een WP verwarming die bijna constant werkt.
Ik denk dat de wp-boiler een 3-4u max per dag draait. Dus of de op die tijd binnengetrokken lucht in de kelder zo een impact heeft op het huis betwijfel ik ook wel. Daarnaast winters van -10 graden zien we hier ook nog maar zelden.
Ik denk dat het verschil voor de wp pomp wel aardig oploopt is wanneer deze lucht van 16 graden uit de kelder moet halen in de winter of lucht van 5 graden buiten in de wintermaanden.

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.242
Punten
113
Kan je de lucht niet via de kelder tot buiten leiden? In de kelder de buis verlengen?

karine01

Lid
Lid geworden
14 okt 2010
Waarderingsscore
18
Punten
18
Kan je de lucht niet via de kelder tot buiten leiden? In de kelder de buis verlengen?
Nee, de kamer in de betonnen kelder waar de boiler staat heeft maar één verluchtingsgat.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan