• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Mag ik slopen en herbouwen?

jeandepesser

Nieuw Lid
Lid geworden
25 jul 2009
Waarderingsscore
11
Punten
8
Beste forumleden,

Mag je een huis in woongebied met landelijk karakter altijd slopen en herbouwen binnen dezelfde voetafdruk, of zijn daar mogelijk beperkingen op?

Het huis is in slechte staat, van voor 1962, met vergunde verbouwing uit de jaren '80, geen erfgoed, geen speciaal beschermde zone (bos, ecologisch belang, ...). Het staat wel heel dicht tegen de perceelgrens. Dat baart mij zorgen, want renoveren volstaat mogelijk niet.

Alvast dank voor een onderbouwd antwoord.

Jean

Dus het wordt verkocht als landbouwgrond of wei eigenlijk, want bebouwing mag niet meer...

Je zal de pechvogel maar zijn die 't koopt en er achteraf pas achter komt dat je er niks mee mag. Denk niet dat de gemiddelde Vlaming zich zo degelijk zou informeren.
En zelfs als je je informeert, heeft het 0 waarde.

Ik informeerde bij de aankoop van een woning naar de mogelijkheden op het perceel, en de inkleuring als woonuitbreidingsgebied. Antwoord: mah meneer, dat uitbreidingsgebied is voor als er plaats tekort is. Misschien tegen uw pensioen ofzo.

Goed dus. Huis gekocht. Eerste keer brievenbus leeggemaakt. Brief van de stad ivm de ontwikkeling van het woonuitbreidingsgebied in mijn nieuwe achtertuin. De plannen hiervoor waren getekend en goedgekeurd door de gemeente. En ik ben nog ver van mijn pensioen.

Ik heb een officieel emailbericht gekregen van de verantwoordelijke omgeving bij de gemeente:

De woning kan enkel binnen zijn bestaand volume GERENOVEERD worden. Renoveren wil zeggen bestaande structuur zoveel mogelijk behouden. Gezien de zeer slechte staat van de woning lijkt dit niet haalbaar.
Afbraak en wederopbouw op dezelfde plaats wordt niet toegestaan.
Nieuwbouw op gewijzigde plaats kan niet aanvaard worden daar het perceel onvoldoende groot is.

Voorwaarden nieuwbouw:
- 3m bouwvrije zijdelingse stroken
- 5 à 6m achteruit bouwen
- minimaal 8m tuindiepte
Moet toch maar kunnen
- nieuwbouw mag niet
- afbraak en wederopbouw mag niet
- renovatie mag, maar lijkt niet haalbaar (wat dat ook precies mag betekenen ...)

Wat mag je dan wel doen? Het volledig laten verkrotten, zodat het ongedierte en 'louche types' aantrekt? Of wat willen ze dan?
Bekijk eerst de link vooraleer te oordelen https://www.biddit.be/nl/catalog/detail/261102

Wie dit wil renoveren, bonne chance.
De gebouwen staan aan de rand van het perceel. Zoals gezegd is het enkel bruikbaar als uitbreiding van de tuin van het perceel er naast.
1726780438688.png

Laatst bewerkt:
Ik heb een officieel emailbericht gekregen van de verantwoordelijke omgeving bij de gemeente:

De woning kan enkel binnen zijn bestaand volume GERENOVEERD worden. Renoveren wil zeggen bestaande structuur zoveel mogelijk behouden. Gezien de zeer slechte staat van de woning lijkt dit niet haalbaar.
Nieuwbouw op gewijzigde plaats kan niet aanvaard worden daar het perceel onvoldoende groot is.

Voorwaarden nieuwbouw:
- minimaal 8m tuindiepte
Moet toch maar kunnen
- nieuwbouw mag niet
- renovatie mag, maar lijkt niet haalbaar (wat dat ook precies mag betekenen ...)

Wat mag je dan wel doen? Het volledig laten verkrotten, zodat het ongedierte en 'louche types' aantrekt? Of wat willen ze dan?
Bekijk eerst de link vooraleer te oordelen https://www.biddit.be/nl/catalog/detail/261102

De gebouwen staan aan de rand van het perceel. Zoals gezegd is het enkel bruikbaar als uitbreiding van de tuin van het perceel er naast.
Bekijk bijlage 105080

Akkoord dat het perceel zich best enkel leent tot tuin, maar het wordt wel verkocht als een vergunde woning. De gemeente ambtenaar zijn standpunt is de facto een verplichting tot omvorming tot tuin. Dan had dit perceel al lang op een inventaris moeten staan om te slopen of te onteigenen, zo dat het duidelijk is. Nu wordt de hete aardappel gewoon door geschoven naar de nieuwe eigenaar, met alle miserie van dien. Je zou trouwens ook wat meer onderzoek kunnen verwachten van de notaris, maar soit.

PS: ik begrijp ook wel dat er door de gemeente niet pro actief gehandeld wordt omdat dit te veel op het budget weegt, maar dit maakt het niet minder hemeltergend.

Voorwaarden nieuwbouw:
- minimaal 8m tuindiepte
Moet toch maar kunnen
- nieuwbouw mag niet

Bekijk bijlage 105080

Akkoord dat het perceel zich best enkel leent tot tuin, maar het wordt wel verkocht als een vergunde woning. De gemeente ambtenaar zijn standpunt is de facto een verplichting tot omvorming tot tuin. Dan had dit perceel al lang op een inventaris moeten staan om te slopen of te onteigenen, zo dat het duidelijk is. Nu wordt de hete aardappel gewoon door geschoven naar de nieuwe eigenaar, met alle miserie van dien. Je zou trouwens ook wat meer onderzoek kunnen verwachten van de notaris, maar soit.

PS: ik begrijp ook wel dat er door de gemeente niet pro actief gehandeld wordt omdat dit te veel op het budget weegt, maar dit maakt het niet minder hemeltergend.
Dat lijkt me gevaarlijk, dus een vergund gebouw dat te dicht tegen de perceelgrens staat of op een te klein perceel owv de huidige normen zou ineens niet meer vergund zijn. Ik denk dat met dergelijke redenering zeer veel gebouwen ineens hun vergunning kunnen verliezen.

Het is een vergund gebouw, dus renovatie is mogelijk, de gemeente laat dat wel toe. Er is geen verplichting om het als tuin te aanzien. Of renovatie technisch haalbaar is, dat is iets anders. Het is niet aan de gemeente om zich daarover uit te spreken. Maar ik vind het niet verkeerd dat de ambtenaar daar een bedenking bij maakt.

Voorwaarden nieuwbouw:
- minimaal 8m tuindiepte
Moet toch maar kunnen
- nieuwbouw mag niet

Bekijk bijlage 105080

Dat lijkt me gevaarlijk, dus een vergund gebouw dat te dicht tegen de perceelgrens staat of op een te klein perceel owv de huidige normen zou ineens niet meer vergund zijn. Ik denk dat met dergelijke redenering zeer veel gebouwen ineens hun vergunning kunnen verliezen.

Het is een vergund gebouw, dus renovatie is mogelijk, de gemeente laat dat wel toe. Er is geen verplichting om het als tuin te aanzien. Of renovatie technisch haalbaar is, dat is iets anders. Het is niet aan de gemeente om zich daarover uit te spreken. Maar ik vind het niet verkeerd dat de ambtenaar daar een bedenking bij maakt.
Ik ben niet van mening dat elke afwijkende woning in vraag gesteld moet worden, maar wel de totaal absurde percelen waar niemand beter van wordt, zoals dit driehoekje. Of zoals bvb een woning half op een kruispunt, omsloten door industrie, ... Iedereen heeft toch wel weet van zo'n paar huizen in zijn gemeente waarvan je u afvraagt waarom die niet onteigend of gesloopt worden.

En bedenking van de ambtenaar... Nu is het gewoon wachten op een naïeveling die het koopt zonder zich eerst te informeren. Want mocht iedereen de beperking op voorhand weten, raakt het mogelijks nooit verkocht en kan het eindeloos staan verkrotten. Nu blijft het aanmodderen en schept de gemeente een kader om de onwenselijke situatie te behouden.

De grond is bouwgrond. Het is een driehoekig perceel. Voor gesloten bebouwing volgens kadaster, al klopt dat duidelijk niet. Enkel voor open bebouwing volgens de gemeentelijke dienst ruimtelijke ordening.

In een open bebouwing moet je zoveel meter van de straatkant blijven en zoveel meter van de buren. In de praktijk kan je dus ongeveer niets bouwen.

Ik heb intussen wat voeling met bouwprojecten in verscheidene landen. Vrienden, familie, dichte collega's, ons eigen buitenhuis, ... Ik stel vast dat zelfs in Zwitserland (!) of verbazingwekkend genoeg soms zelfs Nederland (!!!) bouwen, verbouwen of herbouwen dikwijls heel veel makkelijker ligt dan in Vlaanderen.Bekijk bijlage 105058
Gemeente dienst is misschien wel fout?
Of die persoon is eigenaar van aanpalend perceel
Of …

Hier wordt maar vanalles op de ambtenaar/gemeente/overheid/notaris... gestoken, terwijl dit allemaal heel simpel en correct is. De voorschriften van de gemeente (die niets speciaal zijn en bijna overal gelden) zijn duidelijk en niet absurd. Niemand probeert hier iemand in tzakske te zetten. Het staat al sinds 2010 op de lijst van leegstaande en verwaarloosde woningen.

Een beetje eigen verantwoordelijkheid als mens en mogelijke bouwheer mag er toch ook nog zijn?

Kan deze ambtenaar meedelen waarom je niet kan herbouwen op dezelfde plaats aan de hand van een artikel(s) in het VCRO of BGO? Anders zouden er geen biedingen zijn van dit bedrag. Nieuwbouw op een andere plaats zal inderdaad moeilijk liggen zonder eerst een attest te hebben.

Kan deze ambtenaar meedelen waarom je niet kan herbouwen op dezelfde plaats aan de hand van een artikel(s) in het VCRO of BGO? Anders zouden er geen biedingen zijn van dit bedrag. Nieuwbouw op een andere plaats zal inderdaad moeilijk liggen zonder eerst een attest te hebben.
omdat een nieuwbouw getoetst wordt aan de huidige voorschriften

Het staat al sinds 2010 op de lijst van leegstaande en verwaarloosde woningen.
Die info had ik ook gevonden in de publieke verkoopdocumentatie.

Ik begrijp dat lijsten van leegstaande en verwaarloosde woningen in Vlaanderen sinds enkele jaren een gemeentelijke verantwoordelijkheid zijn. Zijn die publiek toegankelijk? Of zijn de oudere (gewestelijke?) lijsten ergens beschikbaar? Ik heb al wat gezocht, maar nog niets gevonden..

330 euro per m2 voor deze grond :eek:

Bij mijn weten zijn die lijsten niet publiekelijk toegankelijk. Waarom zou je dat ook willen? Denk maar niet dat je daar een koopje aan gaat doen hoor ;)
openbare verkopen van nabij volgen, voornamelijk diegene die NIET online gebeuren, daar kan je nog wel eens koopjes doen. Je moet er dan wel wat tijd in investeren om ze op te zoeken, info in te winnen en ze effectief te gaan doen overal ten lande.

Biddit hè, dan laten ze hun altijd meeslepen.

Ik zie die twee buren al tegen mekaar opbieden 😅

Als de aanpalende buur dit koopt en een stukje van zijn grond opoffert, heeft voor € 66.000 + kosten een bouwgrond bij.
Wie is er dan 'den uil'....

Hij heeft enkel tuingrond bij…
Nu, misschien is die prijs in die buurt een koopje.

Bij mijn weten zijn die lijsten niet publiekelijk toegankelijk. Waarom zou je dat ook willen? Denk maar niet dat je daar een koopje aan gaat doen hoor ;)
openbare verkopen van nabij volgen, voornamelijk diegene die NIET online gebeuren, daar kan je nog wel eens koopjes doen. Je moet er dan wel wat tijd in investeren om ze op te zoeken, info in te winnen en ze effectief te gaan doen overal ten lande.
Dank voor de tip. Ik had er geen idee van dat er nog openbare verkopen offline doorgingen! Doet me denken aan de aankoop van mijn huidige woning. Dat was nog een procedure met bieden tot een kaars uitging :)

Amai, het perceel is nogal in prijs gestegen de laatste dagen.

Ik denk niet dat het een koopje is in die buurt. Het ligt ook naast de zeer drukke spoorlijn tussen Gent en Brussel. Ik weet nu niet of het voor de aftakking tussen 50 en 50A in Schellebelle ligt.

Iemand een idee waar ik de offline openbare verkopen kan vinden waarvan caroto spreekt? Ik heb al even zitten zoeken, maar helaas niets gevonden. Ik dacht dat de gedwongen openbare verkopen stelselmatig via biddit gingen...

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan