Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Mag ik jullie kritische blik? Testers gezocht voor een gratis renovatie-prijstool

Lid geworden
21 jul 2026
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dag iedereen,

Ik werk als (stagiair-)architect, en heel vaak vragen vrienden mij om hulp bij het kopen of verbouwen van een woning: "wat gaat dit ongeveer kosten?" Ik help graag, maar eerlijk:
ik weet ook niet alles.

De voorbije 8 maanden heb ik daarom na mijn uren iets in elkaar geknutseld dat mensen zou moeten helpen: je vult in gewone taal in wat je hebt en wat je wil doen, en je krijgt een richtprijs (dit is om iemand een idee te geven wat hun wensen zullen kosten en of iets haalbaar is) terug. Het is bedoeld voor wie, heel begrijpelijk, weinig van de bouw kent, en die met wat informatie op zak beter voorbereid naar een architect of aannemer kan stappen.

Daarom deze oproep: ik zoek een tiental testers, het liefst een gezonde mix. Zowel mensen die al wat van de bouw kennen maar graag geholpen worden of willen bijleren, als mensen die er eerlijk gezegd weinig van afweten, want net voor die laatste groep is de tool gemaakt, en de eerste groep helpt me scherp te krijgen wat beter kan. Bent u een van beide, of kent u zo iemand? Dan hoor ik het graag. Het is nog een testversie, dus het hoeft niet perfect te zijn, ik wil vooral weten wat klopt, wat niet, en wat er mist.

Eerlijk erbij:
  • Het is een richtprijs, geen offerte en geen bindend advies. Het geeft je een idee, geen zekerheid, de echte prijs hangt af van je woning en je aannemer.
  • Ik verkoop niets. Gratis, in ruil voor een beetje feedback.
Het zit nog in besloten test, dus ik hou het voorlopig klein. Interesse? Stuur me gerust een privébericht, dan bezorg ik je de link persoonlijk.

Alvast bedankt, alle eerlijkheid welkom, ook (juist) als iets niet goed is.
met vriendelijke groeten,
Henri

mmm
Ik bewonder je ijver en je enthousiasme, echter ...
Echter ik denk dat je nu je eigen ruiten aan eht inslaan bent met dat gratis helpen van vrienden ( en familie ) natuurlijk.
Wat ga je doen als je bent afgestudeerd ?
Ook nog gratis bouwtechnisch advies geven ?
Let hier mee op, als adviseur en zeker in de branche van architectuur ben JIJ verantwoordelijk en kan JIJ aansprakelijk gesteld worden ... ook als dit een vriendendienst is en gratis.

Je gaat één van de drie moeilijkste klantengroep gratis advies geven, namelijk familie/vrienden, schoolmeesters en juristen.
Vergeet nooit dat voor niets/gratis de zon opgaat en de overheid/justitie er geen genoegen meenemen dat je een prestatie/vriendendienst kosteloos hebt verleend.
Uw dienstverlening is bouwgerelateerd en dus verantwoordelijkheidgebonden.

Als je gratis of tegen een zeer lage kost gaat werken, laat het dan zeker weten, want dan ga je genoeg vraag krijgen.

Laatst bewerkt:
Bedankt aan iedereen die meedenkt, ook voor de kritische bedenkingen, die neem ik serieus.

Even goed kaderen wat de tool wél en niet is: ze geeft geen persoonlijk advies, ze plaatst de officiële, publieke spelregels van het (ver)bouwen in iemands concrete situatie.

Een concreet voorbeeld maakt het duidelijk. Stel dat iemand die weinig van bouwen kent een wat oudere woning wil kopen met EPC-label E. De tool zegt dan bijvoorbeeld: "in Vlaanderen geldt de renovatieplicht — zo'n woning moet binnen 6 jaar na aankoop naar minstens label D — en op basis van de oppervlakte die je opgaf, kom je daarvoor ruwweg in deze prijsvork terecht." Ze herhaalt daarbij uitdrukkelijk dat dit een indicatie is, geen offerte en geen bindend advies, en dat de echte inschatting bij een professional hoort. Ik verzin dus niets — ik maak een bestaande verplichting begrijpelijk en geef een orde van grootte, zodat een leek beter voorbereid aan het gesprek met een architect of aannemer begint.

Jullie punt over verantwoordelijkheid neem ik ter harte en ik reken daarvoor niet op "het is gratis" als excuus. Het loopt nu besloten en kosteloos om één simpele reden: het wordt getest en moet eerst correct zijn. De grens tussen informatie en advies, en mijn aansprakelijkheid, laat ik goed aftoetsen vóór hier ooit een echte dienst van wordt.

Dus dank voor de scherpte, net daarom post ik het hier. Wie het toch eens wil uitproberen en me eerlijke feedback wil geven, stuurt me gerust een privébericht.

en @Regis07 klopt zeker wat je zegt, maar mijn "hulp" is gewoon als burger meegaan met vrienden die naar een huis gaan kijken, niet als professional... daarbij vragen ze dan bijvoorbeeld wat gaat me dit kosten? en dat is het probleem, ik weet het antwoord niet als burger... (anders gezegd: ik verricht geen tekenwerk of advieswerk, ik geef hun gewoon aan wat de regels zijn die zij ook moeten volgen zonder architect)

Laatst bewerkt:
Doet me een beetje aan het volgende denken :
Wat kan er verkeerd lopen aan vrijblijvend advies . Geldt ook voor dit forum, De leiding neemt ook geen enkele verantwoordelijkheid voor wat de forumleden hier offreren . Daarom zijn er moderators die tijdig zouden moeten ingrijpen om fouten recht te zetten .

Ik heb zo een flauw vermoeden dat je bedoeling sneller zal ingehaald worden door AI . Programmeurs beginnen nu al te panikeren dat hun toekomst op de tocht staat .

@HenriDW , je bent overtuigt van uw gelijk, dus ...
Uw voorbeeld is zeker persoonlijk advies (verbaal of schriftelijk) want door en vanuit uw professionele opleiding geeft u mee aan de onwetende welke regels er gelden. Als de onwetende zich aanbied bij de bevoegde diensten gaat hij/zij daar het nodige advies krijgen, al dan niet gaan de betrokkene daar ook de nodige documenten of documentatie ontvangen.
Normaal zal ook een notaris tijdens zijn gratis spreekuur de betrokkene hierover inlichten.
Misschien toch uw licht opsteken bij een jurist bouwrecht.

Bedankt aan iedereen die meedenkt, ook voor de kritische bedenkingen, die neem ik serieus.

Even goed kaderen wat de tool wél en niet is: ze geeft geen persoonlijk advies, ze plaatst de officiële, publieke spelregels van het (ver)bouwen in iemands concrete situatie.

Een concreet voorbeeld maakt het duidelijk. Stel dat iemand die weinig van bouwen kent een wat oudere woning wil kopen met EPC-label E. De tool zegt dan bijvoorbeeld: "in Vlaanderen geldt de renovatieplicht — zo'n woning moet binnen 6 jaar na aankoop naar minstens label D — en op basis van de oppervlakte die je opgaf, kom je daarvoor ruwweg in deze prijsvork terecht." Ze herhaalt daarbij uitdrukkelijk dat dit een indicatie is, geen offerte en geen bindend advies, en dat de echte inschatting bij een professional hoort. Ik verzin dus niets — ik maak een bestaande verplichting begrijpelijk en geef een orde van grootte, zodat een leek beter voorbereid aan het gesprek met een architect of aannemer begint.

Jullie punt over verantwoordelijkheid neem ik ter harte en ik reken daarvoor niet op "het is gratis" als excuus. Het loopt nu besloten en kosteloos om één simpele reden: het wordt getest en moet eerst correct zijn. De grens tussen informatie en advies, en mijn aansprakelijkheid, laat ik goed aftoetsen vóór hier ooit een echte dienst van wordt.

Dus dank voor de scherpte, net daarom post ik het hier. Wie het toch eens wil uitproberen en me eerlijke feedback wil geven, stuurt me gerust een privébericht.

en @Regis07 klopt zeker wat je zegt, maar mijn "hulp" is gewoon als burger meegaan met vrienden die naar een huis gaan kijken, niet als professional... daarbij vragen ze dan bijvoorbeeld wat gaat me dit kosten? en dat is het probleem, ik weet het antwoord niet als burger... (anders gezegd: ik verricht geen tekenwerk of advieswerk, ik geef hun gewoon aan wat de regels zijn die zij ook moeten volgen zonder architect)
Je gaat dus een tool maken, die geen correct zicht geeft op de kosten.

Een van de topics die hier de afgelopen decennia telkens opnieuw voorbijkomt...
"Wat gaat mijn nieuwbouw kosten"
"Wat gaat de renovatie kosten"
"Wat gaat die aanbouw/uitbreiding kosten".

En telkens is het hetzelfde antwoord.
Veel te veel parameters die je onmogelijk in een tool kan steken.
Elk project is bijna uniek om zich.
Keuzes materialen in ruwbouw kunnen al veel schillen, in afbouw nog meer.
Bereikbaarheid van een project. Ken er bv die een grond kochten achterin gelegen in een steegje waar de weg tussen 2 huizen liep van geen 3m.breed. komende van een smalle eenrichtingsstraat. Kon dus enkel geleverd worden met kleine vrachtwagens rijbewijs b. De kost van de materialen ging meteen de hoogte in wegens de extra lever kosten. Chape en betonmolen konden er niet aan.

Renovaties....nog moeilijker. Je weet niet van welke basis je begint.

Als je een tool moest hebben waar je alles materialen kan insteken merk en type steen, tegels, dakbedekking. Soort afvoerbuizen, etc...
Maar dan kan je evengoed je gegevens aan een aannemer geven voor offerte. Dan hebben ze wel een correcte prijs ipv een ruime raming.

Jou voorbeeld is perfect.
Je gaat van renovatie van EPC E naar D en geeft dan een standaard gok per m² mee. Maar je moet 'aar een professional gaan.
Daar ben je dus echt absoluut niets mee.
EPC is op zich al een kreng.
Je kan door simpele ingreep meteen D of C behalen. Bv airco plaatsen ipv mazout.

Maar je kent de toestand van de woning niet. Welke ramen, toestand muren, toestand dak. Staat afvoerleidingen. .....

Je gaat dus een tool maken, die geen correct zicht geeft op de kosten.

Een van de topics die hier de afgelopen decennia telkens opnieuw voorbijkomt...
"Wat gaat mijn nieuwbouw kosten"
"Wat gaat de renovatie kosten"
"Wat gaat die aanbouw/uitbreiding kosten".

En telkens is het hetzelfde antwoord.
Veel te veel parameters die je onmogelijk in een tool kan steken.
Elk project is bijna uniek om zich.
Keuzes materialen in ruwbouw kunnen al veel schillen, in afbouw nog meer.
Bereikbaarheid van een project. Ken er bv die een grond kochten achterin gelegen in een steegje waar de weg tussen 2 huizen liep van geen 3m.breed. komende van een smalle eenrichtingsstraat. Kon dus enkel geleverd worden met kleine vrachtwagens rijbewijs b. De kost van de materialen ging meteen de hoogte in wegens de extra lever kosten. Chape en betonmolen konden er niet aan.

Renovaties....nog moeilijker. Je weet niet van welke basis je begint.

Als je een tool moest hebben waar je alles materialen kan insteken merk en type steen, tegels, dakbedekking. Soort afvoerbuizen, etc...
Maar dan kan je evengoed je gegevens aan een aannemer geven voor offerte. Dan hebben ze wel een correcte prijs ipv een ruime raming.

Jou voorbeeld is perfect.
Je gaat van renovatie van EPC E naar D en geeft dan een standaard gok per m² mee. Maar je moet 'aar een professional gaan.
Daar ben je dus echt absoluut niets mee.
EPC is op zich al een kreng.
Je kan door simpele ingreep meteen D of C behalen. Bv airco plaatsen ipv mazout.

Maar je kent de toestand van de woning niet. Welke ramen, toestand muren, toestand dak. Staat afvoerleidingen. .....
Klopt helemaal. Er zijn veel te veel onbekenden en variabelen die je nooit kan opnemen in een dergelijke tool.
Daarbij heb ik enkele bedenkingen:

1/ Dit gaat er heel dikwijls een heel eind naast zitten, zowel in prijs als in volledigheid, als in technische correctheid.. Opletten dat dat niet terug in je gezicht komt gevlogen van "prutser". Dit kan je goede naam schaden nog voor je carrière begonnen is.

2/ Heel leuk om iets van tool te bouwen. Heb voor mezelf ook al een deel tools en apps gebouwd, maar enkel om makkelijker en efficiënter te werken. Hoe zie jij de toekomst om dat te onderhouden en te upgraden? Of doe je toch de moeite om het helemaal door te ontwikkelen en er dan een businessmodel van te maken? En hoe zit het met soortgelijke initiatieven op "de markt"? Je bent zeker niet de enige die met die idee speelt en speelde.

3/ Ik vind het wel heel knap hoe je voor doorlopende en terugkomende vragen oplossingen bedenkt om het voor jezelf makkelijk te houden. Ik denk dat je vooral die tool moet bouwen voor jezelf en zien wat er voor jezelf kan uitkomen als workflow en als denkmodel binnen je eigen architectuurcarrière. Dat zit volgens mij de grote winst. Een dergelijke goed gebouwde tool kan uitmonden in iets waar je tot aan je pensioen iets aan hebt.

4/ Zoals eerder ook al vermeld: ik denk dat je veel kennis gaat "weggeven". Ambieer je een "opensourcemodel van architectuurkennis"? Tot hoever gaat dat delen van kennis. Als kennissen en vrienden je vragen: ga het gesprek aan en stel vooral veel vragen om hun denken te stroomlijnen. Gebruik hun vragen als trainingsmateriaal om efficiënt te leren communiceren met klanten later. En stel op voorhand een grens: we praten hier zo lang over en dan een ander onderwerp want eigenlijk aan het begin van zo'n gesprek weet je eigenlijk al dat je er niet gaat uitraken. En dat ze blijven doorvragen en terugkomen. Eens iedereen weet dat je een half uur (of een uur, of whatever) het gesprek aangaat om hun op te starten, dan leven ze daar heel snel mee. Ik geef je een gelijklopend voorbeeld: toen ik startte als aannemer kwam iedereen aankloppen omdat ik een camionette had... "Wij moeten iets ophalen bij de ikea", "goh, sorry dat wij u een keertje storen maar zaterdag zouden we een grote zetel moeten vervoeren", "wij zijn aan het verbouwen en we krijgen de isolatie niet in de auto".. heel dat verhaal. Dat was heel snel klaar en binnen de paar maanden vroeg er niemand niks meer.

5/ Stel je grenzen aan gratis hulp. En dat is niet altijd makkelijk bij familie en vrienden. Maar als je van in het begin steeds maar mee gaat in hun verhaal, dan raak je zelf op de achtergrond.

my 2 cents.

Klinkt als iets dat intussen al behoorlijk ingehaald is door AI. "Helaas" of "gelukkig", daar ben ik nog niet helemaal uit.

Los van het feit dat ik mensen met veel initiatief zeer bewonder, zou ik dit projectje toch voortijdig stoppen.
De belangrijkste argumenten zijn al aangehaald.
Ik vrees dat je er meer last dan plezier van gaat hebben.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Terug
Bovenaan