Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

M-peil

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
380
Punten
83
Volgens mij is dit nog niet besproken, maar er komt dus een nieuwe telg aan: het M-peil (of materiaalgebruik-peil om de invloed van het gebruikte materiaal op de klimaatverandering en de milieuvoetprint te toetsen). Omdat we er met het E-peil echt niet gaan komen. Voor nieuwbouw verplicht vanaf 2030. Over dit ook te laten gelden voor renovaties denkt men nog na alhoewel men niet anders zal kunnen.
Hoewel nu dus nog niet verplicht, neem je deze factor toch best nu al mee in je beslissing rond te bouwen want het gaat ook de waarde van je huis bepalen naar de toekost toe.

Weer veel extra kosten en tijd voor een zinloze belasting op den bouw. En het milieu zal er geen snars bij geholpen zijn :rolleyes:
Wat de Vlaamse overheid doet, doet ze beter he. Had het nieuws nog nergens gelezen(y)

Of dat het niet positief zal zijn voor het milieu, laat ik in het midden. De data die ik heb gezien, zeggen alvast duidelijk van wel.
Het is trouwens de omzetting van Europese regelgeving.

Of dat het niet positief zal zijn voor het milieu, laat ik in het midden. De data die ik heb gezien, zeggen alvast duidelijk van wel.
Het is trouwens de omzetting van Europese regelgeving.
en wie en hoe gaan ze dat controleren ?
2020 was er de minimumisolatie van daken.... en daar voldoen we nog steeds niet aan.
Hoe asbestvrij zullen we over 10j zijn ?

Voor nieuwbouw kan je zoiets beetje controleren, voor renovatie al een pak minder.

Er is maar 1 manier om milieuvriendelijker te worden en dat is zorgen dat het geen extra geld kost.
of zorg dat er geen alternatieven zijn.

Ik had het al gelezen een paar dagen terug op mijn nuchtere maag. Regeltje zoveel 🙄.

En dan te bedenken dat het in delen van de US en Azie heel gewoon is om nog enkel glas te hebben…

Begrijp me niet verkeerd, ik ben pro isolatie enz maar door al deze regeltjes worden onze woningen alleen nog maar duurder. Wonen is nu al voor de gemiddelde persoon moeilijk te betalen.

Het hangt er vanaf hoe men het in de praktijk brengt.

En dan te bedenken dat het in delen van de US en Azie heel gewoon is om nog enkel glas te hebben…
Maar in de VS is energie nog zo goedkoop dat isoleren alleen maar geld kost, en Azië heeft vaak ook een andere levenservaring levensstandaard vaak. Dus dat is wat appelen en peren.

Maar in de VS is energie nog zo goedkoop dat isoleren alleen maar geld kost, en Azië heeft vaak ook een andere levenservaring levensstandaard vaak. Dus dat is wat appelen en peren.
Het gaat niet over de kost van energie maar over klimaat verbetering. Zou dus in US relevanter zijn.

Wat Azië betreft heb ik het niet over kroten tussen de rijstvelden maar wel over metropolen alla HongKong, Shanghai, …

Tja,
voor de VS en Azië zijn dat in hoofdzaak de gebieden waar het klimaat dat toestaat.

Tja,
voor de VS en Azië zijn dat in hoofdzaak de gebieden waar het klimaat dat toestaat.
Dat zou je denken. Maar als er buiten ijs en sneeuw ligt stel ik me daar toch vragen over…

Tja, als er geen wettelijke regels zijn, is het aan de bouwheer zelf om dat te beslissen. Uiteindelijk is het ook niet verboden om zelf te beslissen dubbel of drievoudig te steken.

Tja, als er geen wettelijke regels zijn, is het aan de bouwheer zelf om dat te beslissen. Uiteindelijk is het ook niet verboden om zelf te beslissen dubbel of drievoudig te steken.
Klopt maar langs de kwestie van het topic waar het hier over ging. Mijn reactie ging over het feit dat Europa het zijn inwoners steeds moeilijker maakt en dat op wereldschaal er niets wordt gedaan. Dit is bouw gerelateerd maar andere industrieën hebben weer andere belemmeringen.

Op de lange termijn maakt dit ons armer!

Die verarming is al langer bezig, en de basis daarvan is dat je eigenlijk alles (van arbeid, over grondstoffen tot afgewerkte producten) goedkoop uit het buitenland haalt. Binnen de EU (liberalisering van de arbeidsmarkt) is dat al voor een groot deel zo met arbeid in de bouw - Oost-Europese onderaannemers bv. zijn ondertussen de regel ljkt het wel, en het zijn geen Polen meer maar het schuift meer en meer naar het hart van het Oostblok; wij hebben hier Slovaken en Oekraïeners over de vloer gehad. Ook dat is rijkdom die wegvloeit: die mensen geven hier wel geld uit (en sommigen bouwen hier ook een leven op), maar veel van die mensen geven hun hier verdiende geld nog altijd in hun thuisland uit (en dat is hun goed recht). Maar dat is ook een Belg die een andere (laaggeschoolde) job moet zoeken. En die liggen hier al niet meer voor het oprapen. Dat zijn minder belastbare inkomsten voor de staat ook, en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Grondstoffen importeren we ook meer en meer en vaak ook van buiten de EU. Ook dat is verarming. En als we dat willen tegengaan, dan produceer of ontgin je óf meer lokaal (want dat kunnen/konden we, maar dan verdampt je winst als bedrijf), of je belast de import zodat hij de werking van de interne markt niet verstoort en lokale producenten niet failliet concurreert (kijk naar de zonnepanelen als recentste en pijnlijkste voorbeeld). Maar de EU is te neoliberaal/heeft te weinig tanden om dat systematisch te willen doen. En dus modderen we verder aan, blijven we alleen met een dienstensector over met weinig meerwaarde voor de samenleving als geheel, of met wat papieren tijgers die de economische cijfers wel opblinken maar op het eind van de rit toch weer mee geld uit de samenleving halen dan dat ze beweren er grootmoedig in te pompen.

Dus ja, je hebt een punt dat dat bouwen nog onbetaalbaarder maakt, maar ook elke crisis doet dat. Corona heeft daar ook voor gezorgd. Trump doet ondertussen ook hard z'n best. Maar België is om te beginnen sowieso al een anomalie als het om huizenbezit gaat, dat ligt hier bovengemiddeld hoog. Een econoom zou dat neutraal een 'correctie' noemen, wat er nu aan de gang is. Als babyboomers horen over hoeveel je huis gekost heeft dan vallen ze allemaal achterover en beginnen ze te vertellen hoe ze het hunne in de jaren '80 voor een appel en een ei hebben gekocht of gezet, maar daar hebben huidige en toekomstige generaties niks aan.

• Leuk
Waarderingen: BnB2
Deel 1 van je tekst: akkoord maar dat lijkt me ook tweeledig te zijn. Vindt je nog Belgische werknemers die de bouw op willen? Iedereen wil verder leren, daardoor hebben we al te maken met diploma inflatie, want werken met de handjes is niet ok.

Deel 2: akkoord maar we hebben zelf als EU ook weinig grondstoffen en als we ze hebben dan krijg je diverse milieugroepen die er tegen zijn om ze te ontginnen. Green washing en not in my backyard. Verder wel akkoord.

Deel 1 van je tekst: akkoord maar dat lijkt me ook tweeledig te zijn. Vindt je nog Belgische werknemers die de bouw op willen? Iedereen wil verder leren, daardoor hebben we al te maken met diploma inflatie, want werken met de handjes is niet ok.

Deel 2: akkoord maar we hebben zelf als EU ook weinig grondstoffen en als we ze hebben dan krijg je diverse milieugroepen die er tegen zijn om ze te ontginnen. Green washing en not in my backyard. Verder wel akkoord.
Deel 1 na met veel zelfstandigen te babbelen: nee, héél moeilijk om betrouwbaar volk te vinden. Maar dat is in gelijk welke taal het geval. En dan is het vaak de keuze tussen 50 per uur te betalen of 35 per uur.

• Leuk
Waarderingen: BnB2
de keuze tussen 50 per uur te betalen of 35 per uur.
Is het dan de keuze voor het geld?

Zo klinkt het hier :)
Het zal afhangen van zelfstandige tot zelfstandige (heb er gelukkig gevonden die daar niet over vallen) maar heb de indruk dat het voor standaardwerk moeilijk te wedijveren is met iemand die véél minder vraagt per uur/dag

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan