Luminus - automatische verlenging vast contract

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
836
Punten
113
Op 22 maart '23 liep ons vast contract Luminus Optifix af en werd het automatisch verlengd met de nieuwe tarieven, begindatum vernieuwd contract: 23 maart '23 (terug optifix).
Ik ga er dan ook vanuit dat Luminus de tarieven van maart '23 gebruikt om het contract te verlengen maar, als ik de nieuwe gehanteerde tarieven bekijk in My Luminus, dan zijt dit de tarieven van de maand januari '23...
Heeft Luminus het hier bij het rechte eind of dienen ze de tarieven van maart '23 te hanteren?
Iemand hier een idee van?
De tarieven van januari liggen 50% hoger dan die van maart '23...

Laatst bewerkt:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.082
Punten
113
Bellen en uitleg vragen, anders opzeggen en nieuw contract aangaan.is een contract van 2j, dus de moeite om te bekijken.

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
836
Punten
113
Bellen en uitleg vragen, anders opzeggen en nieuw contract aangaan.is een contract van 2j, dus de moeite om te bekijken.
Bedankt,
het gaan om ruim 2600€ verschil gespreid over 2 jaren... Dus inderdaad de moeite om te bekijken en te informeren.
Kan je dat contract Optifix opzeggen en onmiddellijk opnieuw aangaan?

Ik ga er morgen alleszins voor bellen...

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
836
Punten
113
Ik heb er even hun algemene voorwaarden bijgenomen:
Duur:
4.2. Is uw Leveringsovereenkomst van bepaalde duur, dan wordt deze na afloop in principe telkens automatisch verlengd voor de duur vermeld in de BV, behoudens in geval van wijziging zoals bepaald in artikel 11.3, en onverminderd de mogelijke opzegging door Luminus overeenkomstig artikel 4.4.

11.3. Indien uw Leveringsovereenkomst van bepaalde duur is, kunnen wij u 2 maanden vóór het einde van de lopende periode voorstellen om de prijzen en/ of voorwaarden van de Leveringsovereenkomst voor de volgende periode te wijzigen. Indien u schriftelijk instemt met de wijzigingen, zal de Leveringsovereenkomst voor de volgende periode worden vernieuwd volgens deze wijzigingen. Indien u dit niet doet en u ook niet van leverancier bent veranderd bij afloop van de lopende duur, zullen wij u blijven leveren aan de prijzen en voorwaarden van ons goedkoopste equivalent product van bepaalde duur. Uw instemming is niet vereist, wanneer ons voorstel tot vernieuwing van de Leveringsovereenkomst het goedkoopste equivalent product betreft.
Goedkoopste equivalent product is Optifix, en als ik hun algemene voorwaarden correct interpreteer dan heb ik recht op de tarieven van maart '23.
Ik heb immers niet schriftelijk ingestemd met de wijzigingen (prijzen).

gvo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
314
Punten
63
Even advocaat van de duivel: "2 maand voor aflopen van bestaande contract (= in januari) deed Luminus een nieuw tariefvoorstel, met name Optiflix volgens tarief geldig op dat moment. Aangezien Optiflix het goedkoopste equivalent is/was, was er geen akkoord vereist en kan het voorstel als stilzwijgend aanvaard beschouwd worden"

Ik ben het niet eens met deze redenering hé. Ik speel even sparring partner, dan kun je je voorbereiden.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.664
Punten
113
Het beste is dus wel reageren dat je niet akkoord bent…

Op dit moment is voor mij Luminus basic een van de goedkoopste opties, en is er een bonus van 200€ per jaar per product (gas/elek) om over te stappen op hun vaste-prijs aanbod. In januari was dat nog 400€ per product. Ik twijfel…

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.406
Punten
113
Een pot nat .
Met de ministers voorop die mee in de ton van elentriek graaien.

Kreeg hier ook een voorschot aanpassing: van 230€/maand zou ik nu 590€/maand moeten betalen.
Dan wel straf dat ik in 2022 een terugbetaling kreeg van 800€ teveel betaald maar dat in februari 2022 het voorschot wel van 190€ naar 230€ gaat

Oja had engie uitgenodigd om samen met oa luminus even rond de tafel te komen zitten om hun beste voorstel voor te leggen..... ze stuurden alle drie hun kat.
Telefoontje van Luminus daar na dat ze me hun beste voorstel konden geven NA dat ik hen doorgaf wat ik NU betaalde. Gevraagd om NU hun beste prijs te geven ..... euh meneer dat mogen we niet doen zonder te weten wat uw huidige tarieven zijn.
Ben toen torekes heet geworden en gezegd dat ze dringend hunne elentriek op hun kleurpotloden konden zetten want dat ze echt geen snars verstonden van prijsoffertes op te stellen.

Den hoogste sequoia in, omzagen dat ze op kopke vallen, verhakselen dien boel en dan de grond infrezen.
Kloefkappers.

Sorry moest effe van me af want ik heb nu al 2 telefoons van die elentriekdraaiers hier gehad met : onze vertegenwoordiger is in de buurt.... of was het telecom?

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
836
Punten
113
Update:
Ik heb de klantendienst gebeld, ze loodsen je per telefoon erdoor om het zelf aan te passen in "my luminus" (online met andere woorden).

Naar "My Luminus" gaan, inloggen, op "Contracten en diensten" klikken.
Vervolgens bij "Elektriciteit" of "Gas" -> "Mijn tarief aanpassen"
-> in de rechterkolom krijg je dan de verschillende tarieven
-> klik je op "meer producten" halverwege het scherm
-> je kiest opnieuw voor "Luminis Optifix" (aanvinken) ,
-> vakje "akkoord met bovenstaande.." aanvinken
-> tenslotte op "bevestigen" klikken.

Dan liggen de tarieven van de huidige maand vast (in dit geval de tarieven van de maand maart). Maar, en dat vind ik dan weer opportunistisch in mijn geval specifiek, 21 dagen later gaan deze tarieven dan pas in voege.

Maar deze lieve dame aan de telefoon bevestigde dat, als er sprake is van een automatische contractverlenging het inderdaad de tarieven zijn die 2 maanden voordien van toepassing zijn.

Opgelost, maar deze grap kost me toch nog ruim 110€. maar alleszins beter dan dan de 2600€ die het me zou kosten over een periode van 2 jaar.

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
462
Punten
83
Ik zit ook bij luminus en deze truckjes zijn bij hen gewoon de regel.
Ik heb een vast contract afgesloten in maart '22. Daarvan had ik bevestiging in een mail met het tarief vermeld.
Een paar maand erna eens gaan controleren en bleek dat ze me het tarief van april '22 hadden gegeven. Toevallig zo'n 50% duurder.
Het heeft me vele telefoons, mails en een procedure bij de ombudsdienst gekost om te horen te krijgen dat er "een technische fout" was gebeurd en dat het recht gezet werd.
Kortom, ze zijn vaak de goedkoopste, maar je moet die sloebers echt wel dik in 't oog houden!

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
836
Punten
113
Weer een levensles rijker...
Maar ik wist niet dat het zo simpel was om dat aan te (laten) passen.
En idd, ge moet ze in't oog houden.

Edit: ik hoorde op het nieuws van Studio Brussel zojuist dat Engie vanaf volgende maand (april dus) terug start met het aanbieden van vaste contracten. Weliswaar enkel nog maar 1-jaarlijkse vaste contracten.

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
691
Punten
93
Ja ik heb eens op de site van engie gekeken nadat ik dat nieuws ook gehoord had maar ik heb er nog geen prijsfiche van gevonden, dus geen idee hoe interessant dat het gaat zijn

An1973

Lid
Lid geworden
16 mei 2010
Waarderingsscore
11
Punten
18
Ja ik heb eens op de site van engie gekeken nadat ik dat nieuws ook gehoord had maar ik heb er nog geen prijsfiche van gevonden, dus geen idee hoe interessant dat het gaat zijn
enkel voor bestaande klanten waarvan het contract in juni afloopt heb ik gelezen

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan