• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Luidsprekers inbouwen in betonnen plafond, door middel van houten box

Lid geworden
8 mrt 2023
Berichten
20
Waarderingsscore
5
Punten
3
Hallo iedereen,


Ik zit momenteel in voorontwerpfase van huis. Ik had graag luidsprekers gestoken in mijn (vol / beton) plafond, zonder een vals plafond te hoeven steken.
Ik vroeg mij af of iemand dat hier al eens gedaan had en of het volgende jullie een strak plan lijkt?

Ik dacht een 'kist' te maken van gladde betonplex, van een 40x40x17 centimter groot ongeveer. De onderkant van de kist zou dan een gyplat zijn (itt de rest, wat betonplex is). Die kist zou ik dan monteren (met L profielen oid, bovenaan op de predallen) in een uitsparing in de predallen, zodanig dat de gyplat onderaan komt 'flush' met de predallen. Dan zou nadien de druklaag gestort kunnen worden op de predallen en zit de kist dus bovenaan helemaal in beton. Wanneer je dan onder de kist staat, zie je de ruwe predallen, met een gat van 40x40cm, waar nu dus de onderkant van die kist zit, met daarin een gyplat. Dan kan ik in die gyplat een uitsparing boren voor een speaker en kan ik vervolgens de predallen en de gyplat laten plakken door de pleisterman. Lijkt dit jullie een goed idee? (heb wat fotokes toegevoegd van het plan).

Zelf had ik nog wat vragen hierrond en vroeg mij af of iemand hier inzichten in heeft?

- Zo'n predal is doorgaans 5 centimeter als ik dat goed zie. Hoe dik is de druklaag normaal gezien (volgens https://www.livios.be/nl/artikel/35165/breedplaatvloeren-predallen/ zou het 15cm zijn. Het resultaat is een volledig massieve vloeropbouw van zo’n 20 cm dik (5 à 6 cm predal + druklaag van 15 cm))? Hoe hoog zou ik mijn kistje kunnen maken denken jullie, er zal nog wel wat wapening en beton boven moeten komen? Ik weet het, uiteindelijk moet dit allemaal bekeken worden met stabiliteitingenieur/architect, maar heb al graag eens een idee om wat te rekenen naar inhoud van de doos etc.

- Lijken gladde betonplex platen hier het juiste materiaal? Hoe gaat dit de tand des tijds doorstaan in de beton? Ik dacht dat ook vast te maken met een soort van L profielen, waarbij 1 kant bovenaan in de predal geschroefd wordt en de andere kant in de kist. Als dat in de beton zit, ik vermoed dat dat geen kwaad kan? Die gladde betonplex platen, gaan ook niet 'pakken' in de beton lijkt mij, dus die gaan uiteindelijk enkel vasthangen met die L-profielen op de predallen, zou dat kwaad kunnen?

- Zo uitsparingen van aanzienlijke grootte (pak 40x40cm), zijn dat uitsparingen die in de predallen voorzien kunnen worden door de predalfabrikant? Ik vermoed van wel, had het al een paar keer gelezen op websites predalfabrikanten, maar vroeg mij af of er iemand al ervaring mee had?

- Hoe zit het met de vochtbestendigheid van deze oplossing, kan dit een issue zijn als iets dergelijks bijvoorbeeld in een badkamerplafond geinstalleerd wordt?

- Dat er zo'n stuk hout in de beotn zit, zou dat een issue kunnen geven naar uitzetting etc, waardoor de pleister in het plafond zal barsten bij uitzetten/krimpen, daar waar die kist zit?

Zijn er nog zaken waar iemand meteen aan denkt waarbij rekening gehouden moet worden of iemand die hier al meteen een issue ziet?

Uiteraard zijn dit ook zaken die ik nog verder met de architect ga bespreken en ook met de stabiliteitsingenieur.
Bedankt iedereen voor de hulp!

EDIT: laat dit topic aub geen "ceiling speakers bad!" topic worden. Ik ben er mij van bewust dat bookshelf/towers een natuurlijker/beter geluid geven. Maar voor sommige toepassingen: achtergrondgeluid badkamer, atmos speakers, ... zijn ceiling speakers nu eenmaal praktischer/mooier in mijn ogen
 

Bijlagen

  • Screenshot 2025-01-08 at 18.39.02.png
    Screenshot 2025-01-08 at 18.39.02.png
    88 KB · Weergaven: 19
  • Screenshot 2025-01-08 at 18.39.39.png
    Screenshot 2025-01-08 at 18.39.39.png
    526,9 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Een heel gedoe, en dan te weten dat luidsprekers in het plafond zorgen voor een onnatuurlijk en meestal matig geluid.

Ik zou er toch 2 keer over nadenken.
 
Een heel gedoe, en dan te weten dat luidsprekers in het plafond zorgen voor een onnatuurlijk en meestal matig geluid.

Ik zou er toch 2 keer over nadenken.
Bedankt voor je bericht. Ik ben er mij van bewust dat een bookshelf/tower + subwoofer, aanzienlijk beter geluid geeft. Echter ga ik geen tower speakers in de badkamer/keuken/toilet plaatsen.

Daarnaast is het ook de bedoeling enkele plafondluidsprekers te voorzien in het beton om dienst te doen als atmos luidsprekers.
 
luidsprekers in het plafond zorgen voor een onnatuurlijk en meestal matig geluid
Wil toch even relativeren. Hier heb ik 4x B&W CCM663 in m'n living/keuken en gecombineerd met een subwoofer (op de vloer, niet in plafond) geeft dit echt wel een goed geluid. Mijn audiofiele vrienden zijn telkens verrast. Zonder subwoofer is het inderdaad maar matig.

Bij mij zitten ze in het vals plafond, dus het probleem van de TS had ik niet. Maar mocht ik voor die keuze staan zou ik opnieuw voor plafondluidsprekers gaan, met DIY-inbouwdoos.
B&W heeft 133mm nodig, dus zou voor een kistje van 14cm gaan. Predal is typisch 5cm maar kan ook 7cm zijn (ik heb een mix van beide). Ik zou zeker wat wapening voorzien boven de kist (op 1cm ervan ongeveer), en nog wat versteviging op de druklaag eens gegoten.
 
luidsprekers in het plafond zorgen voor een onnatuurlijk en meestal matig geluid
Wil toch even relativeren. Hier heb ik 4x B&W CCM663 in m'n living/keuken en gecombineerd met een subwoofer (op de vloer, niet in plafond) geeft dit echt wel een goed geluid. Mijn audiofiele vrienden zijn telkens verrast. Zonder subwoofer is het inderdaad maar matig.

Bij mij zitten ze in het vals plafond, dus het probleem van de TS had ik niet. Maar mocht ik voor die keuze staan zou ik opnieuw voor plafondluidsprekers gaan, met DIY-inbouwdoos.
B&W heeft 133mm nodig, dus zou voor een kistje van 14cm gaan. Predal is typisch 5cm maar kan ook 7cm zijn (ik heb een mix van beide). Ik zou zeker wat wapening voorzien boven de kist (op 1cm ervan ongeveer), en nog wat versteviging op de druklaag eens gegoten.
Bedantk Fuss om je ervaring te delen. leuk dat de inceiling jou bevallen. Zelf zat ik naar KEF luidsprekers te kijken, en deze zouden een backbox nodig hebben van idealieter 25liter, wat dus zou neerkomen op 40x40x16cm. Uiteraard is dit allemaal te bekijken met de stabiliteitsingenieur of dat haalbaar is. Weet jij hoe dik de druklaag was bovenop je predallen? (maw, zou een kastje van 17 centimeter hoog erin passen?)
 
Ja, als je kleine speakers gebruikt voegt een sub heel veel toe.
Als muziek alleen van boven komt, dan is de ervaring niet het meest natuurlijk.
Je hebt dat dikwijls in winkels. Kwaliteit is niet slecht, maar het komt vanop een plaats die niet echt goed zit.

Nu.. ik woon daar niet, als je er mee kan leven dan is het prima hoor.
 
Weet jij hoe dik de druklaag was bovenop je predallen? (maw, zou een kastje van 17 centimeter hoog erin passen?)
Mijn totale pakket is net geen 37cm. Dus vbno: tegel, tegellijm, chape, geluidsmat, druklaag, predal, pleisterwerk (hoop dat ik niets vergeten ben :) ).
Vraag aan je stabiliteitsingenieur of je volledig door de predal+druklaag mag gaan (hij zal de exacte plaats + afmetingen nodig hebben). Is meestal geen probleem.
 
Kwaliteit is niet slecht, maar het komt vanop een plaats die niet echt goed zit.
ja, best, maar wat zet jij dan in de badkamer of keuken als je daar achtergrondmuziek wil afspelen?
Mijn vriendin zet nu bv. haar gsm op als ze muziek wil terwijl ze in de douche staat. Geweldig hoor, en dan nog eens met die badkamer akoestiek.

Enige optie die enigszins een beetje is weggewerkt zijn dan in-wall speakers.

@bobby123 dat hout wordt enkel nat tijdens de ruwbouw: ofwel door gaten naar die box ofwel door capillair vochttransport door de beton (als er een plas water boven staat bv.). Dan zou het in theorie kunnen beginnen kromtrekken of delamineren. Zodra het dak er op zit, gebeurt er (voor zover ik weet) niets meer met dat hout. Betonplex kan wel wat hebben, dat heeft hier 3 jaar in de grond gestoken voor water-werfaansluiting-put en dat kwam er redelijk goed uit (diep grondwater wel). Of je gebruikt een ingeoliede kist voor beton gieten, haalt deze er achteraf uit (daarom goed inolieën) en je steekt ander (akoestisch?) materiaal om de speaker in te monteren. Die betonplex gaat wel wat "pakken", zeker bij de hoeken en naden. Als je verticale wanden niet loodrecht zijn, gaat het ofwel geometrisch ingeklemd zijn, ofwel net niet en dus makkelijker lossen (naargelang welke richting je verticale wand uitwijkt).

ipv een rechthoekige houten doos, kan je ook een stuk pvc buis nemen met bijhorend pvc-deksel; makkelijker uit te boren als je een diamantkernboor hebt, of een cirkel van gaatjes met de klopboor. Dan moet je ook geen schrik hebben voor vocht, geen idee wat de akoestiek van die pvc is. Vierkant is vermoed ik beter omdat je dan wat meer klankkast hebt.

Voor normaal gebruik in badkamer: damp kan daar waarschijnlijk wel geraken en misschien condenseren, mensen steken langs andere kant ook spots in een badkamerplafond en/of andere elektronica. Voor de zekerheid zaagkanten van de betonplex met iets vochtwerend behandelen? Over accumulatie van vocht kan ik geen advies geven.

Om er tegen te pleisteren, zal er sowieso een wapening nodig zijn op de overgang, vraag nu al na bij je stucadoor wat hij ervan denkt.

Bij predallen kan je alle maten en soorten gaten op voorhand doorgeven en ze steken die er al in. Wel moet je dan je predal exact juist leggen als je ze op een bepaalde positie wil om uit te lijnen met een rij spots bijvoorbeeld. Zelf zou ik dat gewoon uitslijpen na plaatsing, desnoods eerst kleiner gat en dan nauwkeurig met een kleine diamantschijf. Of iets groter gat voorzien dan je kist en langs onder een bekistingplaat tegen de dallen duwen, dan loopt de rand toch vol met beton. Check sowieso met je stabiliteitsingenieur, die mannen hebben niet graag dat je gaten maakt in de beton. In theorie moet je elke doorboring afchecken, maar voor ventilatie en sanitair heb je sowieso doorboringen nodig en haast niemand stemt dat af met zijn ingenieur.
 
Kwaliteit is niet slecht, maar het komt vanop een plaats die niet echt goed zit.
ja, best, maar wat zet jij dan in de badkamer of keuken als je daar achtergrondmuziek wil afspelen?
Mijn vriendin zet nu bv. haar gsm op als ze muziek wil terwijl ze in de douche staat. Geweldig hoor, en dan nog eens met die badkamer akoestiek.

Enige optie die enigszins een beetje is weggewerkt zijn dan in-wall speakers.

@bobby123 dat hout wordt enkel nat tijdens de ruwbouw: ofwel door gaten naar die box ofwel door capillair vochttransport door de beton (als er een plas water boven staat bv.). Dan zou het in theorie kunnen beginnen kromtrekken of delamineren. Zodra het dak er op zit, gebeurt er (voor zover ik weet) niets meer met dat hout. Betonplex kan wel wat hebben, dat heeft hier 3 jaar in de grond gestoken voor water-werfaansluiting-put en dat kwam er redelijk goed uit (diep grondwater wel). Of je gebruikt een ingeoliede kist voor beton gieten, haalt deze er achteraf uit (daarom goed inolieën) en je steekt ander (akoestisch?) materiaal om de speaker in te monteren. Die betonplex gaat wel wat "pakken", zeker bij de hoeken en naden. Als je verticale wanden niet loodrecht zijn, gaat het ofwel geometrisch ingeklemd zijn, ofwel net niet en dus makkelijker lossen (naargelang welke richting je verticale wand uitwijkt).

ipv een rechthoekige houten doos, kan je ook een stuk pvc buis nemen met bijhorend pvc-deksel; makkelijker uit te boren als je een diamantkernboor hebt, of een cirkel van gaatjes met de klopboor. Dan moet je ook geen schrik hebben voor vocht, geen idee wat de akoestiek van die pvc is. Vierkant is vermoed ik beter omdat je dan wat meer klankkast hebt.

Voor normaal gebruik in badkamer: damp kan daar waarschijnlijk wel geraken en misschien condenseren, mensen steken langs andere kant ook spots in een badkamerplafond en/of andere elektronica. Voor de zekerheid zaagkanten van de betonplex met iets vochtwerend behandelen? Over accumulatie van vocht kan ik geen advies geven.

Om er tegen te pleisteren, zal er sowieso een wapening nodig zijn op de overgang, vraag nu al na bij je stucadoor wat hij ervan denkt.

Bij predallen kan je alle maten en soorten gaten op voorhand doorgeven en ze steken die er al in. Wel moet je dan je predal exact juist leggen als je ze op een bepaalde positie wil om uit te lijnen met een rij spots bijvoorbeeld. Zelf zou ik dat gewoon uitslijpen na plaatsing, desnoods eerst kleiner gat en dan nauwkeurig met een kleine diamantschijf. Of iets groter gat voorzien dan je kist en langs onder een bekistingplaat tegen de dallen duwen, dan loopt de rand toch vol met beton. Check sowieso met je stabiliteitsingenieur, die mannen hebben niet graag dat je gaten maakt in de beton. In theorie moet je elke doorboring afchecken, maar voor ventilatie en sanitair heb je sowieso doorboringen nodig en haast niemand stemt dat af met zijn ingenieur.
Bedankt Gunther voor je bericht.

Ik zou de kist die ik wens te bouwen ook aan de predal fabrikant kunnen geven en deze meteen in de predal laten gieten zoasl bij deze 'kant en klare oplossing' die DHenJV ook aanhaalde eerder in het topic.

Ik had daar wel eens iets over gelezen, dat als de kist te veel zou uitsteken dat ze dan de predallen niet meer kunnen stapelen en dus vervoeren. Das dus ook zeker iets om rekening mee te houden.

Voor de speakers die ik momenteel in gedachten had, heb ik een cutout nodig van 23.5cm nodig. Als ik het houten kistje voorzie op 40x40 centimeter, dan heb ik nog een 8tal centimeter speling langs elke kant, dus dat lijkt mij zo wel haalbaar om alles op 1 lijn te krijgen, zelfs al ligt de predal niet helemaal recht ofzo.

Die zaagkanten van de betonplex behandelen lijkt mij idd ook een goed idee! Ik neem het mee, bedankt!


Om er tegen te pleisteren, zal er sowieso een wapening nodig zijn op de overgang, vraag nu al na bij je stucadoor wat hij ervan denkt.
Ik zit nu nog maar in voorontwerp. Maar heb je al een stucadoor op het moment dat je naar de stabiliteitsingenieur / plannen zit? Komt dat niet pas later tijdens de ruwbouw dat je op zoek gaat naar een plakker?
 
Er zijn meerdere kant en klare oplossing, deze kunnen evengoed in kunststof uitgevoerd worden met afgeronde hoeken. Ik ben zelf niet helemaal thuis in geluidskwaliteit, en ben zelf ook nog op zoek naar een goede oplossing. Dus als iemand het antwoord weet op de vraag wat nu van een inbouw kast een goede klankkast maakt, ben ik even benieuwd! Zeker voor lage tonen heb ik altijd onthouden dat een klankkast achter de speaker cruciaal is voor een top geluid.
 
Er zijn meerdere kant en klare oplossing, deze kunnen evengoed in kunststof uitgevoerd worden met afgeronde hoeken. Ik ben zelf niet helemaal thuis in geluidskwaliteit, en ben zelf ook nog op zoek naar een goede oplossing. Dus als iemand het antwoord weet op de vraag wat nu van een inbouw kast een goede klankkast maakt, ben ik even benieuwd! Zeker voor lage tonen heb ik altijd onthouden dat een klankkast achter de speaker cruciaal is voor een top geluid.
Volgens mij moet kast gewoon groot genoeg zijn, en je bekleed em gewoon met teddyfleece :)

MDF is good and 1/2" is fine. Most important is that is air-tight and that includes the ceiling. With drywall you dont have to do any additional seal in the hole you cut, but if its ceiling with sound dampening attributes and air can pass through it a bit, it needs additional seal. Its important that air between the front of the speaker dont mix with that from the back, because that creates cancelation in the bass. Lastly you need to have a loose cloud of polyester wool in the box to dampen the inside, this is to clear up the midrange that also gives more space for the bass, a peak in the midrange can make the speaker sound like its lacking bass.

https://images.salsify.com/image/upload/s--GDv-E_Eu--/ef7178dd21cf9ce0933c1dadcb864a0a25b7329b.pdf
 
Ik zou in ieder geval de betonplex er na het uitharden uithalen.
Dan heb je een beton opening, lijkt me naar trillingen in die box ook beter.

Je zou ook ronde openingen kunnen maken met PVC buis. Die gaan wel goed vast zitten in beton.
Dan heb je achteraf misschien geen gyplat nodig onderaan als afwerking?
De gaten in de predal kunnen dan met diamantboor makkelijk gemaakt worden (doe dat op de werf, en niet vanuit fabriek want die platen liggen nooit tot op de cm juist.)
 
Ik zou in ieder geval de betonplex er na het uitharden uithalen.
Dan heb je een beton opening, lijkt me naar trillingen in die box ook beter.

Je zou ook ronde openingen kunnen maken met PVC buis. Die gaan wel goed vast zitten in beton.
Dan heb je achteraf misschien geen gyplat nodig onderaan als afwerking?
De gaten in de predal kunnen dan met diamantboor makkelijk gemaakt worden (doe dat op de werf, en niet vanuit fabriek want die platen liggen nooit tot op de cm juist.)
Bedankt voor je bericht. Die gyplat is waar dat de speaker zich op vastklemt. Aan enkel een gat heb je niet voldoende, de pootjes van de speaker klemmen hem vast langs de gyplat achteraan. (dat zijn die rode pootjes die ik tekende op het schema in mijn 1ste post)
 
Ik heb in mijn nieuwbouw ook enkele inbouw plafondspeakers gestoken, en na het leggen van de predallen en gieten druklaag heb ik betonboringen van 26 cm diameter (afhankelijk welke speaker je kiest uiteraard) laten doen. Luidsprekerkabel voorzien en afgedekt met een alu plaatje alvorens isolatielaag te laten gieten. Speakergat dan binnenin rondom bekleed met party-wall isolatie (van 3 cm dik in helft gescheurd, dus ongeveer 1.5 cm dik bekleed), en voorzien van een ronde pleisterkit waarin de plafondspeaker kan worden geklemd en waartegen kan worden gepleisterd (zie foto voor het pleisteren).IMG_6237.jpg
 
Ik heb in mijn nieuwbouw ook enkele inbouw plafondspeakers gestoken, en na het leggen van de predallen en gieten druklaag heb ik betonboringen van 26 cm diameter (afhankelijk welke speaker je kiest uiteraard) laten doen. Luidsprekerkabel voorzien en afgedekt met een alu plaatje alvorens isolatielaag te laten gieten. Speakergat dan binnenin rondom bekleed met party-wall isolatie (van 3 cm dik in helft gescheurd, dus ongeveer 1.5 cm dik bekleed), en voorzien van een ronde pleisterkit waarin de plafondspeaker kan worden geklemd en waartegen kan worden gepleisterd (zie foto voor het pleisteren).Bekijk bijlage 107620
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid! Bedankt ook voor de foto. Weet je nog hoeveel je +- kwijt was voor zo'n boring? Door predal en druklaag boren met 26 diameter, lijkt mij geen klein werkje.
 
Ik mis de bass-reflex opening .
 
Door de ganse druklaag boren gaat enkel als er verder niets inzit. Bij ons zijn daar ventilatiebuizen en elektrische leidingen ingegaan. Dus wij hebben enkel de predallen doorboord (ifv inbouwspots). We hebben daar dan gewoon stukjes rioolbuis met een deksel op vast gezet als “inbouwpotje”. Volledig in de druklaag weggewerkt.
 

Bijlagen

  • IMG_1264.jpeg
    IMG_1264.jpeg
    175,9 KB · Weergaven: 27
Ik heb in mijn nieuwbouw ook enkele inbouw plafondspeakers gestoken, en na het leggen van de predallen en gieten druklaag heb ik betonboringen van 26 cm diameter (afhankelijk welke speaker je kiest uiteraard) laten doen. Luidsprekerkabel voorzien en afgedekt met een alu plaatje alvorens isolatielaag te laten gieten. Speakergat dan binnenin rondom bekleed met party-wall isolatie (van 3 cm dik in helft gescheurd, dus ongeveer 1.5 cm dik bekleed), en voorzien van een ronde pleisterkit waarin de plafondspeaker kan worden geklemd en waartegen kan worden gepleisterd (zie foto voor het pleisteren).Bekijk bijlage 107620
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid! Bedankt ook voor de foto. Weet je nog hoeveel je +- kwijt was voor zo'n boring? Door predal en druklaag boren met 26 diameter, lijkt mij geen klein werkje.
56 euro ex BTW
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan