• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Luchtvochtigheid betonkelder op peil houden

nickdd

Lid
Lid geworden
1 feb 2013
Waarderingsscore
11
Punten
18
Hallo,

Voor een nieuwbouw zit ik met een volledige onderkeldering in beton. De kelder zelf is perfect waterdicht maar de relatieve luchtvochtigheid is er wel hoger. Ik voel het als ik er een kartonnen doos stockeer dat deze na een tijdje licht vochtig aanvoelt.

De oppervlakte is 160 m², L-vorm en heb een 6-tal ventilatieopeningen van 160 mm voorzien. 

Ik weet dat er aangeraden wordt deze in de winter open te zetten (droge lucht dan) en in de zomer te sluiten, maar heb ze eens een tijdje gesloten en toen leek me de RV nog wat hoger te worden. Ook zijn de hoeken waar de ventilatiekanalen zitten het vochtigst.
Ik heb maar een simpel reclame alarmklokje dat de RV aangeeft maar de trend is dan stijgend na sluiten van de ventilatie openingen. 

De bedoeling is dat de kelder als opslagruimte (en later man-cave) kan gebruikt worden voor administratie etc, dus zou ik hem graag toch op een aanvaardbare luchtvochtigheidsgraad krijgen.

Zou dit haalbaar zijn door het plaatsen van een ontvochtiger zonder dat dit massaal veel ektriciteit zou kosten. Mijn technische ruimte is ook in de kelder en daar staat mijn ventilatie unit (systeem d). Ik heb nog een extrakanaal vrij waarmee ik ook wel een 50 - 75 m³/h uit de kelder zou kunnen trekken. Maar de kelder zit buiten mijn beschermd volume en dit is dan niet de beste optie vermoed ik. De deur naar de kelder is ook luchtdicht en dan ik dus een onderdruk crëeren.
Terug verse lucht van buiten aanvoeren is hetzelfde dan een ventilatieopening open zetten.

Temperatuur in de kelder is zo'n 13 - 15 graden.

Wat zou ik kunnen doen om de boel droger te krijgen ?

Groeten,
Nick

natuurlijk laten drogen of met drogers werken (of absorberende korrels) 

is allemaal nog bouwvocht als het nieuwbouw is

duurt wel een hele tijd tegen dat het laatstet vocht er uit is 

Om de condensatie tegen te gaan kan je verwarmen... dat is zo ongeveer het enige. Ontvochtigen kan ook, maar voor dergelijk volume zal dat best wel wat kosten (verwarmen overigens ook)

Had beter ook nog wat verder gezocht:

Ik denk dat ik alvast ga starten met:
  • 1. Het afsluiten van mijn ventilatiegaten
    2. Een ontvochtiger te plaatsen (eentje met vast waterafvoer naar een opvoer condenspompje)
    3. Een of twee hygrometers te hangen die ik via domotica monitor

En daarna kan ik de effecten van verschillende ingrepen wat beter testen.

PS: toen de kelder gezet werd heb ik langs de buitenwanden overal nog 12 cm XPS isolatie gestoken (ingeving van het moment toen). Onder de vloerplaat zit echter niets.
Maar ik heb dus een mini beetje isolatie rond de kelderwanden. Idee was gewoon om grote temperatuurschommelingen wat tegen te gaan.

Zit dus niet mee in het beschermd volume. Zet inderdaad die droger neer en sluit buiten de winter de ventilatieopeningen. Het verbruik valt volgens mij goed mee, als het eenmaal droog is. Dat duurt wel een tijd hoor!

Als je al 12cm xps hebt, waarom heb je die dan nooit in je beschermd volume opgenomen? 

Als je ventilatie nog 50-75m3 kan trekken, kan je dan geen toe en afvoer steken? Dat je kelder in balans is? Je d-systeem gaat meer verluchten dan je roosters. 

Eventueel bijverwarming zetten zodat vocht sneller in de lucht opgenomen wordt. 

Tomvdw zei:
Als je al 12cm xps hebt, waarom heb je die dan nooit in je beschermd volume opgenomen? 

Als je ventilatie nog 50-75m3 kan trekken, kan je dan geen toe en afvoer steken? Dat je kelder in balans is? Je d-systeem gaat meer verluchten dan je roosters. 

Eventueel bijverwarming zetten zodat vocht sneller in de lucht opgenomen wordt. 

Nóg meer vochtige lucht in de koude kelder trekken is zeker geen oplossing. Dat de lucht lichtjes warm is zal de kelder niet voldoende opwarmen om condens tegen te gaan.

Het dauwpunt ligt hier bij ons vandaag op 15,6°C. Zijn kelder is 2 graden kouder (en de koudste wanden zullen daar nog wel iets onder zitten). Dan moet je écht niet nog meer vochtige warme lucht gaan aanvoeren.

Systeem D is typisch droge lucht en vooral lucht die qua temp beter is dan buitenlucht

stefan zei:
Systeem D is typisch droge lucht en vooral lucht die qua temp beter is dan buitenlucht

Systeem D is typisch lucht van buiten die wat opgewarmd of afgekoeld wordt door wtw met binnenlucht. De RV kan daardoor wat wijzigen, maar de absolute vochtinhoud verandert niet en ook de dauwtemp blijft dezelfde.

In de winter zal de lucht opgewarmd worden waardoor de RV sterk daalt (de lucht wordt niet droger maar voelt droger).

In de zomer zal er amper effect op de RV zijn, of zelfs omgekeerd dan in de winter (lucht voelt natter in koelere binnenruimte). Dit is overigens exact wat TS nu ervaart in z’n kelder.

De lucht opwarmen maakt geen verschil, het zijn de vloeren en wanden die opgewarmd moeten worden tot boven de dauwtemperatuur, of de absolute (en ook relatieve bij zelfde temp) vochtigheid moet verlaagd worden zodat de dauwtemp onder de temp van de wanden  komt. Het eerste doe je met verwarming, het tweede met een ontvochtiger. Bij het tweede is het zaak om geen bijkomend vocht meer aan te trekken, bij het eerste wil je de warmte niet kwijt (isolatie en warmtewisselaar op aanvoer lucht).

Ventilatie zonder verwarming zal condensprobleem niet aanpakken.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan