Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Luchtdicht plaatsen van ramen & deuren - hoe?

• Tags deuren luchtdicht raam
  • FairyTailed

Nieuw Lid
    Lid geworden
    2 nov 2025
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    8
    Goeiedag,

Wij plaatsen ramen (Belisol) met opbouwrolluiken (van Wilms).

• Ramen

De ramen worden geplaatst met pur & compriband, en daarna afgesmeerd met blowerproof liquid brush. Is dit voldoende voor de luchtdichtheid te verzekeren? Wat kan er nog, of anders gedaan worden? Hebben jullie video's, posts, tips, tricks?

• Rolluiken opbouw

Hetzelfde voor de rolluiken - de fabrikant zegt dat deze op het raam worden bevestigd & zo volledig mogelijk akoestisch en luchtdicht zijn gemaakt. Video's, posts, tips, tricks?

Iemand die nog iets kan meegeven voor de rolluiken specifiek? Moet er nog EPDM, of eender welke folie rond de opbouwkast? Mee af te purren & in te smeren zoals bij ramen?

Iemand die nog iets kan meegeven voor de rolluiken specifiek? Moet er nog EPDM, of eender welke folie rond de opbouwkast? Mee af te purren & in te smeren zoals bij ramen?
    Als die op het raam staan en alles wordt langs binnen zo afgewerkt zoals je aanhaalt, dan maakt het toch niet uit of het nu raam of rolluik is.

Rolluik is toch elektrisch?
    Rond kabel goed smeren met luchtdichte pasta

Zijn dit opbouwkasten welke opengaan langs binnen? zoja, door het zo luchtdicht af te werken kun je er ook niet meer aan.

Wij hebben geen rolluiken van wilms maar bij ons is dat een gewone plastiek kast met isolatie binnenin en een mooi passend deksel, maar zeker niet luchtdicht.
    Weet niet wat type aansturing je hebt, wij hebben somfy (weet niet of ik dit opnieuw zou kiezen) en daar bij moet je elke rolluik apart stroom kunnen geven voor het programmeren.Ik heb dit opgelost door aparte kabels tot aan de kast te brengen.

Wij zijn na de afwerking al terug in een rolluikkast moeten zijn, voor dat mensen zeggen dat je daar de eerste jaren toch niet in moet zijn.

Zijn dit opbouwkasten welke opengaan langs binnen? zoja, door het zo luchtdicht af te werken kun je er ook niet meer aan.

Wij hebben geen rolluiken van wilms maar bij ons is dat een gewone plastiek kast met isolatie binnenin en een mooi passend deksel, maar zeker niet luchtdicht.
    Weet niet wat type aansturing je hebt, wij hebben somfy (weet niet of ik dit opnieuw zou kiezen) en daar bij moet je elke rolluik apart stroom kunnen geven voor het programmeren.Ik heb dit opgelost door aparte kabels tot aan de kast te brengen.

Wij zijn na de afwerking al terug in een rolluikkast moeten zijn, voor dat mensen zeggen dat je daar de eerste jaren toch niet in moet zijn.

Correct, er zou een opening moeten blijven vanbinnen... Enige suggestie?

Een WT-systeem, mogelijks van Somfy. Zo dom mogelijk. We trekken een aparte kabel van elk rolluik naar de kast, en voorzien zowel een knop & een domoticamodule. Tenzij dat dit gewoon op de buskabel kan.

@DeWerf Volgens de technische fiche is er een demping van 48 dB van de kast zelf. Dus dan is het feit dat ze langs binnen opengaan toch geen ramp? Om akoestisch glas te hebben van dezelfde demping, moet je al zotte toestanden uithalen (bv. 66.2/15/8/15/44.2).

Of zie ik dit verkeerd?

We hadden het toch over luchtdichtheid? Niet over geluid. Dat zijn 2 verschillende punten hoor.

En dan nog 48db dempen is verschrikkelijk veel hoor, dus dat zou ik met een korrel zout nemen. Heel degelijke oorbeschermers van 3M hebben iets van een 35db SNR.

We hadden het toch over luchtdichtheid? Niet over geluid. Dat zijn 2 verschillende punten hoor.

En dan nog 48db dempen is verschrikkelijk veel hoor, dus dat zou ik met een korrel zout nemen. Heel degelijke oorbeschermers van 3M hebben iets van een 35db SNR.
    Bij een niet-luchtdichte plaatsing of niet-luchtdichte omkasting komt er toch geluid door? Of zie ik het verkeerd.

Het is iets ingewikkelder dan dat ja.
    Je kan perfect iets ontwikkelen wat geluid goed dempt maar wel gaten in staan.

Kijk bijvoorbeeld naar de uitlaat van een motor, dezelfde motor kan stiller of veel luider zijn. Maar beide uitlaten kunnen er gelijk uitzien en zijn uiteraard niet luchtdicht.

Echt goed luchtdicht in een woning is enkel te verkrijgen met tapes of sealing.
    Moet wel eerlijk zeggen dat ik daar geen ervaring meer heb, we hebben dat niet gedaan in onze nieuwbouw. Gaan we misschien later nog spijt van hebben, wie weet...

Hmm. Dan begin ik mij weer af te vragen of het de extra € 3.000 waard was om extra akoestisch glas te voorzien (extra veiligheidsglas aan weerszijden, asymmetrische beglazing, SIL folies). Zelfs met goede plaatsing en "luchtdicht" afwerken weet ik dus momenteel niet of we het gewenste effect gaan bereiken. To be seen.

Vraag me af of het mogelijk is om nog rotswol bij te duwen rond de kast. Of al op voorhand in te kleven.

En anders rolluikkast toch gewoon dichtstuken en ervan uitgaan dat ze niet stuk gaan.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan