luchtbevochtiger

leonid

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
6
Luchtvochtigheid zakt tot <40% bij mij in huis. Ik heb parket waarvan je de planken regelmatig hoort knallen. Vloerverwarming zit er wel voor iets tussen. Nu heet het toverwoord luchtbevochtiging. Toestellen legio. Dus moeilijke keuze. Kunnen jullie even helpen (ervaringen)? Opp. 45m².

Praktische verschil in toestellen met filtermat >< ultrasone.

Ultrasone zouden kalkaanslag op meubels geven. Ik zou echter water uit droogkast gebruiken (nauwelijks kalk daarin).

Filters moeten ook om de zoveel tijd vervangen worden en die kun je dus bijbestellen. Maar wat als na enkele jaren het model niet meer geleverd wordt... en dus ook die filters niet meer.

Men adverteert ook speciale antibacteriefilters. Is dat echt wel nodig? Ik zou het toestel maar een beperkte periode gebruiken. Filters goed uitspoelen en laten drogen en 9 maanden wegzetten.

Alvast bedankt voor de info.

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
5
Punten
0
Enkele tips om de luchtvochtigheid op te krikken:

Hang was te drogen.

Zet de dampkap uit tijdens het koken.

Laat een pot met water koken.

...

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
845
Punten
113
Gery;1802042 wrote:
Enkele tips om de luchtvochtigheid op te krikken:

Hang was te drogen.

Zet de dampkap uit tijdens het koken.

Laat een pot met water koken.

...

(meer)planten in huis.

wat meer dweilen.

leonid

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
6
Handige tips weliswaar, maar niet overal van toepassing. Een parketvloer kun je moeilijk op de klassieke manier dweilen. Overal teiltjes water zetten is ook niet aan mij besteed. Dat van die pot water koken is, vrees ik, niet bepaald energiebesparend. En kijk: het regent en de vochtigheid is gestegen naar 55%!

Toch bedankt voor de tips, mensen.

Lid geworden
28 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
hier ene met filtermat en uv-waterzuiveringssysteem

werkt prima

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
5
Punten
0
leonid;1802109 wrote:
Dat van die pot water koken is, vrees ik, niet bepaald energiebesparend.
Stom van mij, die luchtbevochtigers verbruiken natuurlijk niets. ;)

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
845
Punten
113
En jouw vraag, of het nodig is om de filters regelmatig te vervangen, doen mij vermoeden dat die ook niets kosten.:p

Lid geworden
31 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gery;1802129 wrote:
leonid;1802109 wrote:

Maar wel een pak minder dan een pot koken op uw kookvuur. En iets of wat bevochtiger brengt 5l op 24u in de ruimte... dat is met een pot water dus onmogelijk en heel wat duurder.

Trouwens dat idee van TS om water van de droogkast te gebruiken, zal ook ferm tegenvallen of je moet een wasserette hebben waar je continu was aan het drogen bent?

Met die 2 literjes die uit onze droogkast komt, zou een luchtbevochtiger niet lang kunnen draaien...

Lid geworden
22 mei 2010
Waarderingsscore
2
Punten
16
Ik heb de Venta airwasher LW44, die heeft een energieverbruik van 8W, verdampt zo'n 10 liter water per 24uur en daar moet je geen filters voor kopen.

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
9
Punten
38
jeter;1802139 wrote:
Gery;1802129 wrote:
leonid;1802109 wrote:

Maar wel een pak minder dan een pot koken op uw kookvuur. En iets of wat bevochtiger brengt 5l op 24u in de ruimte... dat is met een pot water dus onmogelijk en heel wat duurder.

Trouwens dat idee van TS om water van de droogkast te gebruiken, zal ook ferm tegenvallen of je moet een wasserette hebben waar je continu was aan het drogen bent?

Met die 2 literjes die uit onze droogkast komt, zou een luchtbevochtiger niet lang kunnen draaien...

Water omzetten naar waterdamp vraagt steeds dezelfde energie-hoeveelheid. Dus of je dat nu doet via was te laten drogen , waterkom op vuur of een bevochtiger ... dat maakt aan energieinhoud niets uit ...

Luchtbevochtigers halen de energie uit de ruimte zelf en geven eigenlijk de waterdamp af op de ruimtetemperatuur.

Bij je kookpot maak je waterdamp van hogere temperatuur ... wat dus eigenlijk ook een "verwarmingsaspect" heeft ... Nadeel kan hier wel zijn dat er eventueel wel terug condensatie optreed op een nabijgelegen kouder oppervlak ...

Indien zowel CV als koken op gas gebeuren is er haast geen verschil ...

indien CV op gas is en koken op elec ... dan dien je de kost van de energie te bekijken. Indien je PV panelen hebt kan je dus misschien beter een pot op het vuur zetten :D

k.b.

Lid geworden
31 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gery;1802168 wrote:
jeter;1802139 wrote:
Maar wel een pak minder dan een pot koken op uw kookvuur.
Zeker van?

Ja, want je mikt met een bazooka op een mug. Zie de post van K.B.

Uw kookvuur van 1500W tegenover een verdamper van 40W.

Kookpot gedurende 20-30min tov verdamper 10u? Of 24u?

Lid geworden
5 sep 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
On-topic:

Wij hebben een ultrasoon. Er zit daar een anti-kalkpatroon in. Dat is nu 2 winters in gebruik en filtert blijkbaar de kalk er nog voldoende uit.

Pak dat dat toestel afgelopen winters telkens 3 weken voltijds draaide.

leonid

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
6
Die pot water zou nog zo stom niet zijn als ik een kachel had die toch brandt. Mijn oma had altijd een moor staan op haar Leuvense stoof. Maar ik ga toch niet in mijn keuken de hele dag potten water laten koken. En ook de dampkap gaat telkens aan als er gekookt wordt. Ik heb het ding niet voor de sier.

Er bestaan ook luchtbevochtigers die werken op stoom, weet ik. Maar ik zoek dus een koudwatermodel. Reeds bedankt voor jullie reacties!

Lid geworden
22 mei 2010
Waarderingsscore
2
Punten
16
Mijn Venta is een koudwatermodel, zuinig in verbruik en je moet er geen filters voor kopen, Boneco wordt ook veel verkocht.

Denk dat het momenteel niet meer de moeite is om er nog een aan te schaffen, maar eerder naar volgende winter toe.

Wij zaten 2 weken geleden tijdens de vriesperiode op 30%, sinds zondag is het beginnen dooien en nu zitten we op 65%. De luchtbevochtiger staat nog op stand 2 momenteel, maar straks gaat hij uit. Boven staat er niks en is het ook 56%. Als mijn RV morgenochtend in orde is, gaat hij de kast in tot eind dit jaar.

Lid geworden
28 jun 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als iemand een luchtbevochtiger nodig heeft, verkoop ik mijn

luchtbevochtiger venta lw25 airwasher white. Ik heb het maar 1 keer gebruikt, dacht dus dat het bij mij thuis te droog was..maar de hydrometer bewijst het omgekeerde. Dus..ik heb het gekocht voor 249 euro, kan verkopen voor 180 euro (nog 2 jaar garantie).

Technische specificaties

Type Koude verdamping + luchtreiniger

Inhoud tank 7 Liter

Maximale verdamping 6.5 Liter/24u

Oppvervlakte kamer 40 m²

Geluidsniveau 25-37-42 dB

Vermogen 8 Watt

Snelheden 3

Instelling Manueel

Afmetingen toestel (hxbxd) 30 x 30 x 33

Gewicht 3.8 Kg

Diversen Reiniging ruimte: tot 20m²

Lid geworden
6 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
probeer eens met een paar grote planten, een ruimte van 32 m2 is groot genoeg om er wat groen in te droppen ... best planten met veel blad en die vochtige grond nodig hebben (dus geen jucca ...).

Bovenaan