• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Lucht/water warmtepomp - Thermia of Viessmann

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Goede avond weer :)

Even kijken wat jullie visie is op het volgende:

Naar verwarming van onze nieuwbouw kijken we naar een warmtepomp. Geothermie laten we wellicht niet doen omwille van de prijs. We troosten ons met de hier wel vaker gelezen feedback dat de meerprijs t.o.v. een lucht/water warmtepomp er quasi nooit uit te halen zal zijn omwille van de lage energievraag in een nieuwbouw. (Of dit effectief klopt, zullen we wellicht nooit echt weten :) )
De nadelen (buitenunit, lawaai van de buitenunit, lager rendement, geen passieve koeling), nemen we er dan maar bij.

Momenteel heb ik van 3 installateurs een voorstel gekregen:
1x Viessmann Vitocal 222-S C08
1x Viessmann Vitocal 222-S C10
1x Thermia Itec Eco 8

De installateur voor de C08 zit in de buurt, die van de Thermia iets verder en die van de C10 nog iets verder.
Ik heb in alle 3 vertrouwen naar uitvoering van het werk. Ze kregen ook alle 3 dezelfde informatie en moesten aan de slag zonder warmteverliesberekening of EPB (dat was en is nog niet voorhanden).
De installateur van Thermia en de C10 kunnen eveneens instaan voor ventilatie en sanitair. Vermits ventilatie wellicht door een andere partij wordt gedaan, blijft een potentiële koppeling sanitair/verwarming over. De installateur van de C10 neemt ons dossier enkel aan indien er 'een' koppeling is.
De installateur van de Thermia, kan eveneens isolatie en chape voorzien. Hij werkt daarvoor met Ultriso Gold en anhydrietchape. Anhydrietchape zou een 20% beter rendement van de vloerverwarming mogelijk maken. Kan iemand dit bevestigen?

Gezien de voordelen van de anhydrietchape ((potentieel) hoger rendement van VVW, geen uitzetvoegen nodig, harder dan traditionele chape), hebben we daar wel oren naar. De anhydrietchape wordt, voor zover ik begreep, echter gelegd samen met de VVW. Praktisch gezien, zou ik met deze installateur dan ook in zee moeten gaan voor de warmtepomp.
Echter, als ik de specs van de Thermia en de Viessmann vergelijk, komt de Viessmann er beter uit (COP, geluidsproductie) dan de Thermia. De Thermia wint dan weer op vermogen, koelvermogen en met het gebruikte koelmiddel (R32 ipv R410A).

Als ik de COP's even naast elkaar zet (SCOP van de Viessmann vind ik helaas niet meteen terug), dan krijg ik onderstaande:
Itec Eco 8Vitocal 222-S C10Vitocal 222-S C08
COP (-7/35)2.433.22.9
COP (7/35)4.5254.7
SEER (35/18)4.523.53.8

De Thermia lijkt ook de goedkoopste te zijn, gevolgd door de C08. De C10 is de duurste. Het verschil tussen de goedkoopste en de duurste is net geen 3 000 euro.

Wat zouden jullie adviseren in deze?
De goedkopere warmtepomp met lager rendement (maar wel toekomstgericht naar koelmiddel)?
Of toch de duurdere warmtepomp met een hoger rendement?
Of, een andere optie? (Liefst dan inclusief een verdeler die er geen probleem van maakt om installatie en onderhoud te verzorgen tussen Antwerpen en Mechelen :) )

Alvast bedankt!
 
Lid geworden
24 mei 2022
Berichten
9
Waarderingsscore
3
Punten
3

Wat ik nog zag staan is chape op een isolatie mortel. Persoonlijk zou ik dat nooit doen op een gelijkvloers zonder een isolatie plaatmateriaal tussen vvw en isolatie mortel.
Als het dan toch snel moet reageren…
Mag ik vragen waarom?
Wil hier op niemand zen tenen trappen natuurlijk, maar vooral voor de isolatie waarde.(glv)
En praktisch gezien is een goed isolerende isolatie mortel (ultriso gold, betopor silver en starbeats lowlambda) zachter. Dus bij het tackeren van de buizen komen de bochten al eens graag los. Zeker na wat wandelverkeer.
Dus persoonlijke voorkeur en ervaring.
En in het geval van vloerverwarming wil ik graag de warmte zo min mogelijk in ondergrond zien verdwijnen. Zal natuurlijk niet wegsijpelen.

Ook in de epb-data bank krijgen de mortels een correctie. Betopor Silver LD bv is nu 0,051 ipv 0,030. Nochtans één van de beste op de markt.
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83

Wat ik nog zag staan is chape op een isolatie mortel. Persoonlijk zou ik dat nooit doen op een gelijkvloers zonder een isolatie plaatmateriaal tussen vvw en isolatie mortel.
Als het dan toch snel moet reageren…
Mag ik vragen waarom?
Wil hier op niemand zen tenen trappen natuurlijk, maar vooral voor de isolatie waarde.(glv)
En praktisch gezien is een goed isolerende isolatie mortel (ultriso gold, betopor silver en starbeats lowlambda) zachter. Dus bij het tackeren van de buizen komen de bochten al eens graag los. Zeker na wat wandelverkeer.
Dus persoonlijke voorkeur en ervaring.
En in het geval van vloerverwarming wil ik graag de warmte zo min mogelijk in ondergrond zien verdwijnen. Zal natuurlijk niet wegsijpelen.

Ook in de epb-data bank krijgen de mortels een correctie. Betopor Silver LD bv is nu 0,051 ipv 0,030. Nochtans één van de beste op de markt.
Ow, dat is nieuw! Wij gaan nu wel werken met Ultriso Gold, maar wellicht één zelfde verhaal daar...
 
Lid geworden
24 mei 2022
Berichten
9
Waarderingsscore
3
Punten
3

Wat ik nog zag staan is chape op een isolatie mortel. Persoonlijk zou ik dat nooit doen op een gelijkvloers zonder een isolatie plaatmateriaal tussen vvw en isolatie mortel.
Als het dan toch snel moet reageren…
Mag ik vragen waarom?
Wil hier op niemand zen tenen trappen natuurlijk, maar vooral voor de isolatie waarde.(glv)
En praktisch gezien is een goed isolerende isolatie mortel (ultriso gold, betopor silver en starbeats lowlambda) zachter. Dus bij het tackeren van de buizen komen de bochten al eens graag los. Zeker na wat wandelverkeer.
Dus persoonlijke voorkeur en ervaring.
En in het geval van vloerverwarming wil ik graag de warmte zo min mogelijk in ondergrond zien verdwijnen. Zal natuurlijk niet wegsijpelen.

Ook in de epb-data bank krijgen de mortels een correctie. Betopor Silver LD bv is nu 0,051 ipv 0,030. Nochtans één van de beste op de markt.
Ow, dat is nieuw! Wij gaan nu wel werken met Ultriso Gold, maar wellicht één zelfde verhaal daar...
Oeps niet mijn bedoeling producten aftekraken, mijn excuses.
Ik zie dat ultriso gold een lambda waarde heeft van 0,043. Dit lijkt me wel realistisch.
Plaatsing van een plaats is puur mijn persoonlijke voorkeur.
Als het systeem afgestemd is op die isolatie laag zal dat wel kloppen waarschijnlijk.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan