• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

lucht aflaten radiatoren

Lid geworden
29 sep 2007
Berichten
30
Waarderingsscore
0
Punten
0
de radiatoren in mijn huis suizen langs alle kanten.

hoe ga ik best te werk om de lucht af te laten (ik vermoed dat dit het probleem is)? is er een bepaalde volgorde die ik moet volgen? mijn verwarmingsketel staat op zolder, ik weet niet of dit een rol speelt...



alvast bedankt voor de reacties.
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
4.307
Waarderingsscore
1
Punten
0
Van onder beginnen en bij de hoogste eindigen, hebben ze ons gezegd.
 
Lid geworden
16 mrt 2007
Berichten
561
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wat keukenrol bij de hand houden want er komt ook vuilbruin (en warm) water uit.



Heb ook altijd gehoord dat je beneden moet beginnen.
 
Lid geworden
3 dec 2007
Berichten
581
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ontluchten verwarmingen:

- Verwarming af zetten, pomp ook.

- Lucht aflaten bij de radiatoren.

- Eventueel water bijvullen



Of je onder of boven begint maakt niet zoveel uit. Je zal het 2 a 3 keer moeten herhalen.



Pigion
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
borglevens wrote:
de radiatoren in mijn huis suizen langs alle kanten.

hoe ga ik best te werk om de lucht af te laten (ik vermoed dat dit het probleem is)? is er een bepaalde volgorde die ik moet volgen? mijn verwarmingsketel staat op zolder, ik weet niet of dit een rol speelt...

"Suizen" is meestal een gevolg van kranen die slechts minimaal openstaan, en dat gebeurt bij thermostaatkranen meestal in de tussenseizoenen zoals nu.
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
omdat u niet zegd dat uw radiatoren niet warm worden,denk ik dat u weinig last heeft van lucht

staat uw pomp niet te hoog kan ook dat ruisen geven;ook te klein bemeten buizen

en plaats een spirovent en lucht problemen worden veelal opgelost
 
Lid geworden
2 dec 2007
Berichten
333
Waarderingsscore
0
Punten
0
vooraleer je begint aan lucht uit je radiators halen => eerst zeker zijn dat je weet hoe je druk bij je boiler kan steken

want anders slaat em uit, en als je het niet weet ( :oops: ) heb je een probleem :)
 

leonid

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2008
Berichten
56
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb één radiator (boven) die niet warm wordt. Waarschijnlijk dus lucht in de radiator.

Ik zou het volgende doen:

- voorzichtig stop bovenaan de radiator losmaken tot de lucht ontsnapt

- wachten tot er water uitkomt

- stop terug aandraaien



Zou denk ik dat het hoort. Wie kan mij corrigeren of gelijk geven?

(ik heb eigenlijk geen zin de dure cv-man te laten komen voor iets dat ik ook kan)
 
Lid geworden
19 mrt 2008
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1
Punten
0
leonid wrote:
Ik heb één radiator (boven) die niet warm wordt. Waarschijnlijk dus lucht in de radiator.

Ik zou het volgende doen:

- voorzichtig stop bovenaan de radiator losmaken tot de lucht ontsnapt

- wachten tot er water uitkomt

- stop terug aandraaien



Zou denk ik dat het hoort. Wie kan mij corrigeren of gelijk geven?

(ik heb eigenlijk geen zin de dure cv-man te laten komen voor iets dat ik ook kan)

Zo hoort het. Nog klein detail: zet eerst je ketel af (vooral pomp mag niet meer draaien), wacht een uurtje zodat alle lucht naar die hoogste radiator kan "dwarrelen" en doe dan je ontluchting zoals je zelf beschreven hebt. Controleer je druk dan en zet de ketel terug op.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.352
Waarderingsscore
3
Punten
0
leonid wrote:
Ik heb één radiator (boven) die niet warm wordt. Waarschijnlijk dus lucht in de radiator.

Ik zou het volgende doen:

- voorzichtig stop bovenaan de radiator losmaken tot de lucht ontsnapt

- wachten tot er water uitkomt

- stop terug aandraaien



Zou denk ik dat het hoort. Wie kan mij corrigeren of gelijk geven?

(ik heb eigenlijk geen zin de dure cv-man te laten komen voor iets dat ik ook kan)



Ik hoop dat je toch de ontluchting open zet en niet gewoon een stop aan de radiator?

Normaal al ser lucht in de radiator zit, wordt deze voor een deel wel warm hoor, enkel waar er lucht zit is deze koud(er)
 

leonid

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2008
Berichten
56
Waarderingsscore
0
Punten
6
die ene radiator blijft volledig koud. de anderen hebben dat probleem niet.
 
Lid geworden
19 mrt 2008
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1
Punten
0
Is dit een recente installatie?

Quote:
die ene radiator blijft volledig koud. de anderen hebben dat probleem niet.

Blijft je thermostatische kraan niet "plakken" (controle: kraan eraf en pinneke moet vlot in en uit kunnen - duw er met je vinger op) ?
 

leonid

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2008
Berichten
56
Waarderingsscore
0
Punten
6
OK ik ga dit even proberen. alvast bedankt voor de raad.
 

leonid

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2008
Berichten
56
Waarderingsscore
0
Punten
6
pinnetje blijft inderdaad steken. mag ik dit met een tang voorzichtig uittrekken? en daarna?

alvast hartelijk dank!
 
Lid geworden
19 mrt 2008
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1
Punten
0
leonid wrote:
pinnetje blijft inderdaad steken. mag ik dit met een tang voorzichtig uittrekken? en daarna?

alvast hartelijk dank!

Ik heb hier al een paar keer gelezen dat je met een hamer tegen het kraanlichaam moet tikken en dat het pinneke dan loskomt. Is zeker het proberen waard.
 
Lid geworden
20 okt 2008
Berichten
26
Waarderingsscore
0
Punten
0
Eens goe met een hamer op kloppen aan de zijkant (dus niet op het pinnetje) kan ook al helpen.
 

boran

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 aug 2007
Berichten
1.416
Waarderingsscore
254
Punten
83
steek nen doek tussen uw kraan en de hamer. Voorkomt schendingen.
 

leonid

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2008
Berichten
56
Waarderingsscore
0
Punten
6
ik heb de thermostatische kraan afgenomen en daarna het pinnetje van de radiator uitgetrokken, maar als ik het terug induw blijft het steken. waarschijnlijk is de veer stuk. nu zit dat pinnetje gevat in een koperkleurige achtkantige moer en ik vraag mij af of ik die mag losdraaien zonder dat er opeens water uit de buis spuit...
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Ik hen ongeveer hetzelfde probleem maar dan wel dat ik het water in mijn radiators hoor "lopen" als een waterval.

Alle verwarmingsbuizen lopen op mijn zolder en daar staan 2 "automatische " onluchters.

Hoe kan ik zien of die nog weldegelijk werken?

Normaal gezien zou de lucht daar toch moeten weggaan aangezien ze op het hoogste punt van mijn huis staan.

Ontluchten helpt tijdelijk maar na een week heb ik hetzelfde probleem terug.
 
Lid geworden
19 mrt 2008
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1
Punten
0
deco1966 wrote:
Ik hen ongeveer hetzelfde probleem maar dan wel dat ik het water in mijn radiators hoor "lopen" als een waterval.

Lucht in radiator

deco1966 wrote:
Alle verwarmingsbuizen lopen op mijn zolder en daar staan 2 "automatische " onluchters.

Hoe kan ik zien of die nog weldegelijk werken?

Normaal gezien zou de lucht daar toch moeten weggaan aangezien ze op het hoogste punt van mijn huis staan.

Ballon overtrekken: ballon moet "opblazen" tijdens ontluchten.

deco1966 wrote:
Ontluchten helpt tijdelijk maar na een week heb ik hetzelfde probleem terug.

Expansievat kapot of voordruk weg ?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan