Beste allen,
Ik moet dit toch even even kwijt. Ik ben een Loxone supporter van het eerste uur. Had al beslist om erin mee te stappen toen ze zelfs nog nauwelijks hardware hadden. Maar ze hadden wel visie, scherpe prijzen en ze waren zéér klantvriendelijk en community driven. Die laatste twee achtte ik als zeer belangrijk.
De eerste jaren was het echt super. Problemen waren er nauwelijks en als er al waren (zelfs voor het programmeren) kon je altijd beroep doen op de support en je kreeg altijd een duidelijk antwoord. Ze hadden ook een erg actief forum waar ik veel op heb bijgeleerd.
Toen opeens sloten ze hun forum, zonder boe of ba. Er kwamen wel enkele andere fora gerund door fans, maar dat was toch niet hetzelfde (als is het maar omdat die meestal in het Duits waren). Stelselmatig zag je ook andere zaken verdwijnen: videotutorials kwamen er niet meer. De programmeervoorbeelden werden nauwelijks nog geupdated en de documentatie is verouderd. Nieuwe zaken zoals de nieuwe V2 lichtcontroller , centrale sturing etc blijven zo onderbelicht.
Loxone starte ook een partnerprogramma op en VOOR ALLES wordt nu doorverwezen naar een partner. Zelfs voor de kleinste prulvraag. Toen ik hiervoor protesteerde kreeg ik als antwoord dat ik het kon vergelijken met de service van een auto: je gaat voor service ook niet rechtstreeks naar het merk, maar wel naar een dealer. Ik heb daarop geantwoord dat ik ook geen auto kan kopen rechtstreeks aan het merk, dat ik daarvoor ook naar een dealer moet. Dan is het maar normaal dat een dealer ook de service geeft. In het geval van Loxone verkopen ze wel nog vrolijk verder via hun eigen webshop, maar voor supportvragen verwijzen ze door naar de partner, die daar wellicht heel content mee is gezien hij zelf niets heeft verkocht maar wel de support mag gaan leveren.
Ik ben dan geplooid en heb een partner gezocht. Via hun website zijn er 25 in mijn regio. Maar ik krijg ze niet te zien! Ik moest dan nog een formulier invullen en daarna kreeg ik de gegevens van 1 (!) partner toegestuurd. Toen ik er nog enkele vroeg, liefst Silver of Gold partners, kreeg ik als antwoord dat dat niet gedaan werd, dat het “intern beleid” zegt dat ik er maar 1 kreeg en dat ik het daarmee moest doen. Dus ik mag als klant zelfs niet eens meer gaan zelf bepalen bij wie ik koop of wie ik service laat leveren.
Toen is er iets geknakt bij mij… en zeggen dat ik zoveel jaren Loxone heb verdedigd en gepromoot. Maar daar ga ik nu mee stoppen. Met zo’n manier van met klanten omgaan kan ik niet om. Ik ga wel hun producten verder blijven gebruiken want het blijft een mooi systeem voor een redelijke prijs (en ook wel omdat ik er nu aan vastzit), maar de klantenservice is echt om bij te huilen. Er dat vind ik heel erg, zeker als je weet van waar we komen en waar we nu uiteindelijk beland zijn.
Loxone is dus gewoon geworden zoals zovele andere domotica leveranciers, die hun uiterste best doen om aan vendor-lock in te doen zodat je als klant geen kant meer uitkan, en als het op service aankomt sta je gewoon in de kou. Echt triestig. Zeker als je weet dat het in het begin net dat was waar ze tegenop kwamen en ze adverteerden dat effectief ook zo. Hoe de tijden kunnen veranderen…
Ik heb deze post niet geschreven om Loxone af te kraken, want zoals gezegd vind ik het nog steeds goeie producten. Maar ik vind dat dit wel mag geweten zijn zodat klanten een doordachte keuze kunnen maken. Hoewel, veel zelfbouwers zullen er nu wel geen last meer van hebben, want de moed zal hun snel in de schoenen zakken.
Als iemand mij een lijst zou kunnen bezorgen van Silver en Gold partners in West/Oost-Vlaanderen zou dat ook heel tof zijn. Maar eigenlijk is het Godgeklaagd dat ik dit via dit forum moet vragen…
Ik moet dit toch even even kwijt. Ik ben een Loxone supporter van het eerste uur. Had al beslist om erin mee te stappen toen ze zelfs nog nauwelijks hardware hadden. Maar ze hadden wel visie, scherpe prijzen en ze waren zéér klantvriendelijk en community driven. Die laatste twee achtte ik als zeer belangrijk.
De eerste jaren was het echt super. Problemen waren er nauwelijks en als er al waren (zelfs voor het programmeren) kon je altijd beroep doen op de support en je kreeg altijd een duidelijk antwoord. Ze hadden ook een erg actief forum waar ik veel op heb bijgeleerd.
Toen opeens sloten ze hun forum, zonder boe of ba. Er kwamen wel enkele andere fora gerund door fans, maar dat was toch niet hetzelfde (als is het maar omdat die meestal in het Duits waren). Stelselmatig zag je ook andere zaken verdwijnen: videotutorials kwamen er niet meer. De programmeervoorbeelden werden nauwelijks nog geupdated en de documentatie is verouderd. Nieuwe zaken zoals de nieuwe V2 lichtcontroller , centrale sturing etc blijven zo onderbelicht.
Loxone starte ook een partnerprogramma op en VOOR ALLES wordt nu doorverwezen naar een partner. Zelfs voor de kleinste prulvraag. Toen ik hiervoor protesteerde kreeg ik als antwoord dat ik het kon vergelijken met de service van een auto: je gaat voor service ook niet rechtstreeks naar het merk, maar wel naar een dealer. Ik heb daarop geantwoord dat ik ook geen auto kan kopen rechtstreeks aan het merk, dat ik daarvoor ook naar een dealer moet. Dan is het maar normaal dat een dealer ook de service geeft. In het geval van Loxone verkopen ze wel nog vrolijk verder via hun eigen webshop, maar voor supportvragen verwijzen ze door naar de partner, die daar wellicht heel content mee is gezien hij zelf niets heeft verkocht maar wel de support mag gaan leveren.
Ik ben dan geplooid en heb een partner gezocht. Via hun website zijn er 25 in mijn regio. Maar ik krijg ze niet te zien! Ik moest dan nog een formulier invullen en daarna kreeg ik de gegevens van 1 (!) partner toegestuurd. Toen ik er nog enkele vroeg, liefst Silver of Gold partners, kreeg ik als antwoord dat dat niet gedaan werd, dat het “intern beleid” zegt dat ik er maar 1 kreeg en dat ik het daarmee moest doen. Dus ik mag als klant zelfs niet eens meer gaan zelf bepalen bij wie ik koop of wie ik service laat leveren.
Toen is er iets geknakt bij mij… en zeggen dat ik zoveel jaren Loxone heb verdedigd en gepromoot. Maar daar ga ik nu mee stoppen. Met zo’n manier van met klanten omgaan kan ik niet om. Ik ga wel hun producten verder blijven gebruiken want het blijft een mooi systeem voor een redelijke prijs (en ook wel omdat ik er nu aan vastzit), maar de klantenservice is echt om bij te huilen. Er dat vind ik heel erg, zeker als je weet van waar we komen en waar we nu uiteindelijk beland zijn.
Loxone is dus gewoon geworden zoals zovele andere domotica leveranciers, die hun uiterste best doen om aan vendor-lock in te doen zodat je als klant geen kant meer uitkan, en als het op service aankomt sta je gewoon in de kou. Echt triestig. Zeker als je weet dat het in het begin net dat was waar ze tegenop kwamen en ze adverteerden dat effectief ook zo. Hoe de tijden kunnen veranderen…
Ik heb deze post niet geschreven om Loxone af te kraken, want zoals gezegd vind ik het nog steeds goeie producten. Maar ik vind dat dit wel mag geweten zijn zodat klanten een doordachte keuze kunnen maken. Hoewel, veel zelfbouwers zullen er nu wel geen last meer van hebben, want de moed zal hun snel in de schoenen zakken.
Als iemand mij een lijst zou kunnen bezorgen van Silver en Gold partners in West/Oost-Vlaanderen zou dat ook heel tof zijn. Maar eigenlijk is het Godgeklaagd dat ik dit via dit forum moet vragen…