loxone of velbus?

Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb wel voor die modules gekozen gewoon omdat via de bus de drukknoppen veel makkelijker aan te sluiten zijn...

Er zitten dan werkelijk ook overal bedieningen (of zijn voorzien), de buskabel is een gewone cat5 en loopt door heel het huis.

Waarom zou je dan nog steeds (zoals in een traditioneel systeem) van iedere schakelaar naar de centrale gaan ? (bussysteem kan met Loxone ook mits de juiste uitbreiding)

Je kan met Velbus ook nog altijd rechtstreeks naar de module - er zit ook een externe aansluiting op om er rechtstreeks een vast bedrade schakelaar aan te hangen.

De juiste Vellemandimmer kan wél spaarlampen en 'LED' lampen 'dimmen' (VMBDME - een moderne spaarlamp of LEDlamp op 230Vac heeft een ingebouwde elektronische ballast)

Hoe goed hangt vooral af van de spaarlamp of de LEDlamp zelf en niet van de dimmer. Spaarlampen zijn sowiso niet 'gemaakt' om te dimmen - de beperking zit hem in het werkingsprincipe. Alsook hebben spaar- en LED lampen dus een ingebouwde elektronische voeding die gewoon stopt met werken als de spanning teveel zakt (en dit is nu juist wat een gewone dimmer doet)

Daarom dat iedereen die professioneel bezig is met verlichting werkt met LEDsystemen op 12V of 24V en PWM-dimmers die de spanning niet verlagen maar de duty cycle aanpassen (heel snel aan/uit > het relatief 'trage' oog maakt het gemiddelde)

Even off-topic:

halogeenlampen zullen wel degelijk blijven bestaan, al moeten ze wel de engergievereisten halen maar ook daar zijn ze mee bezig.

LED staat nog maar in de kinderschoenen als het om 'bruikbare' verlichting gaat (voor sfeerverlichting zit je wel goed - mits op 12V of 24V)

Laat u niet vangen aan de spaarlamp -eco- zwendel ! Bij mij komen die krengen niet meer binnen.

Spaarlampen zijn zéér schadelijk en gevaarlijk voor mens en dier - en als 't gaat om chinese brollampen (die goedkope uit de Gamma) gaan ze nog sneller kapot dan een goeie gloeilamp!

Wat gebeurd er na het containerpark? (als ze er al geraken) > juist ze gaan naar India of zo waar ze door arme kindjes aan gort geklopt worden met een stok om het koper eruit te halen en het kwik en ander gif komt gewoon in het milieu (en de kindjes) terecht.

De goei ouwe gloeilamp is niks buiten 100% recicleerbaar glas en metaal en is naar aanmaak en verwerking toe slechts 1/1000 van de ecologische voetafdruk van een spaarlamp!

En denkt iedereen nu echt dat dit beetje 'energieverspilling' (lees knusse warmte) van die 40W gloeilampkes die wij in onze lampadeirkes draaien het verschil gaat maken ? (in de industrie en grootverbruikers worden ze al lang niet meer gebruikt) - lobbywerk door de grote europese fabrikanten die er geen winst meer op maken ja...

Beste rendement energie/lichtopbrengst is nog altijd de hoge druk gasontladingslamp (met elektronische ballast) - al zijn deze ook niet dimbaar.

Volgens mij gaat Europa binen enkele jaren moeten toegeven dat ze een gigantische fout gemaakt hebben en gaan ze nog premies uitdelen aan wie terug voor de goeie oude gloeilamp kiest ; )

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
0
Punten
36
Of anders gaan we over op heatballs!

(dit is uiteraard en grap en bedoeld om Europa te bekritiseren. Het gaat uiteraard om gewone gloeilampen, maar de zogezegde functie van het ding is veranderd. Daar waar een gloeilamp een lichtopbrengt heeft van 5% en de rest van de energie, 95% dus verloren gaat als warmte (en waar Europa dus tegen is) hebben de makers van de heatballs dat gewoon omgedraaid. Heatballs zijn GEEN lampen, neen, het zijn kleine verwarmingstoestellen die voor 95% efficiënt zijn en waar maar 5% van de energie verloren gaan als licht! :D Humor! )

Lid geworden
23 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
BartDG;1698823 wrote:
Of anders gaan we over op heatballs!

(dit is uiteraard en grap en bedoeld om Europa te bekritiseren. Het gaat uiteraard om gewone gloeilampen, maar de zogezegde functie van het ding is veranderd. Daar waar een gloeilamp een lichtopbrengt heeft van 5% en de rest van de energie, 95% dus verloren gaat als warmte (en waar Europa dus tegen is) hebben de makers van de heatballs dat gewoon omgedraaid. Heatballs zijn GEEN lampen, neen, het zijn kleine verwarmingstoestellen die voor 95% efficiënt zijn en waar maar 5% van de energie verloren gaan als licht! :D Humor! )

Offtopic: Doet me ook wel hier aan denken: http://www.youtube.com/watch?v=sP4wGdxS2wI

Zie minuut 3

Lid geworden
24 okt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hello,

Als 100% leek in domotica/elektriciteit kan iemand mij vertellen hoe Loxone juist werkt? Alle bekabeling van verlichting moet worden aangesloten op die Miniserver? Dus er is geen sprake meer van een elektriciteitskast ofzo?

Sorry als het een domme vraag is :confused:

greetz

Lid geworden
25 apr 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Lightmare;1698722 wrote:
Waarom zou je dan nog steeds (zoals in een traditioneel systeem) van iedere schakelaar naar de centrale gaan ? (bussysteem kan met Loxone ook mits de juiste uitbreiding)

welke uitbreiding is dit, heb je hier een linkje van? (of bedoel je via KNX?)

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Waarderingsscore
1
Punten
38
ja, anders is het via svv en dat is elke drukknop(pen) zijn draadje

Lid geworden
9 okt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
xenoke;1709799 wrote:
Hello,

Als 100% leek in domotica/elektriciteit kan iemand mij vertellen hoe Loxone juist werkt? Alle bekabeling van verlichting moet worden aangesloten op die Miniserver? Dus er is geen sprake meer van een elektriciteitskast ofzo?

greetz

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.

Die miniserver en extensies worden in de electriciteitskast gemonteerd, en moeten zelf ook nog steeds gezekerd worden dmv een zekering.

Zelf had ik ook nog een vraag: kunnen meerdere drukknoppen (b.v. in een trappenhal) die toch allemaal dezelfde lichtkring moeten sturen op dezelfde ingang aangesloten worden bij Loxone? M.a.w. kunnen die drukknoppen parallel geplaatst worden? Ik denk van wel maar wil zeker zijn (en zoniet zijn er wel erg veel extensies nodig...). En welke kabel raden jullie aan voor de drukknoppen? Ik denk dat CAT5 toch ruimschoots voldoet, maar het prijsverschil met CAT6 is niet groot meer, dus misschien toch CAT6...

En om kabel te besparen: vermits er per drukknop maar één twisted pair nodig is, mogen de ongebruikte twisted pairs dan doorgelust worden naar een volgende drukknop? (ik zal dit proberen te vermijden door zoveel mogelijk 4 drukknoppen samen te plaatsen, maar dat is niet altijd nodig). Bedankt voor jullie antwoorden!

Lid geworden
9 okt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kristof Totnadenken;1713132 wrote:
xenoke;1709799 wrote:
Hello,

greetz

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.

Die miniserver en extensies worden in de electriciteitskast gemonteerd, en moeten zelf ook nog steeds gezekerd worden dmv een zekering.

Hier kun je een duidelijke tekening vinden: http://www.knxshop.be/index.php?action=extra&extra=A_bekabeling&lang=NL Je moet je stopcontacten en lichtkringen nog steeds zekeren (zoals voorheen), en pas na de zekering passeert de fase-draad van b.v. je lichtkring via de loxone-miniserver. Als je een stopcontact wilt sturen moet je bijkomend een relais gebruiken dat aangestuurd wordt door de miniserver. De miniserver zelf kan niet voldoende stroom aan om rechtstreeks het maximum vermogen van een stopcontact te leveren. Voor je lichtkringen neem je dan best zekeringen van 4 A (dat zal ruimschoots volstaan) om te vermijden dat je loxone overbelast kan raken.

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Waarderingsscore
1
Punten
38
Zelf had ik ook nog een vraag: kunnen meerdere drukknoppen (b.v. in een trappenhal) die toch allemaal dezelfde lichtkring moeten sturen op dezelfde ingang aangesloten worden bij Loxone? M.a.w. kunnen die drukknoppen parallel geplaatst worden? Ik denk van wel maar wil zeker zijn (en zoniet zijn er wel erg veel extensies nodig...). En welke kabel raden jullie aan voor de drukknoppen? Ik denk dat CAT5 toch ruimschoots voldoet, maar het prijsverschil met CAT6 is niet groot meer, dus misschien toch CAT6...

En om kabel te besparen: vermits er per drukknop maar één twisted pair nodig is, mogen de ongebruikte twisted pairs dan doorgelust worden naar een volgende drukknop? (ik zal dit proberen te vermijden door zoveel mogelijk 4 drukknoppen samen te plaatsen, maar dat is niet altijd nodig). Bedankt voor jullie antwoorden!

op het eerste: uiteraard heeft niet elke knop zijn eigen ingang nodig, als die 4 of 5 knoppen dezelfde functie moeten hebben kan je die gerust parallel aansluiten op de loxone (of doorlussen en steeds hetzelfde paar gebruiken) .

wat de kabels betreft ben ik zelf meer fan van SVV kabels (2, 4, 6, 8, 10, 12 of 16 aders per kabel)

deze kabel is iets steviger dan UTP/FTP en voor signaalspanning is geen twisted pair nodig.

met deze kabel ga je van knop naar knop, een lus dus (natuurlijk tot de adertjes allemaal opgebruikt zijn)

Twisted pair is er om de interferentie te voorkomen, maar daar is bij een domotica opstelling zoals loxone, PLC en teleruptoren geen sprake van

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
0
Punten
36
SVV is 0.8mm², KNX kabel ook. Maar in KNX kabel zitten maar 4 draadjes. Is het met domotica (voor aansluiten van de knoppen in een bus-opstelling) aan te raden om KNX kabel te gebruiken? (gezien dat een 'echte' domotica kabel is), of toch beter SVV, en dan minstens een kabel gebruiken met 8 draadjes in? Ik zit hier echt in twijfel.

Ook op die link hierboven wordt gezegd van Cat5, 6 of 7 te gebruiken en wordt er niet gesproken van KNX kabel of SVV kabel. Cat5 kabel is echter maar 0.50 mm². Cat 6 kabel is 0.56 mm², cat 7 is 0.64mm². Dat is dus niet de 0.8mm² die in een 'echte' KNX kabel zit. Je hebt natuurlijk wel 4 draadjes meer.

Ideaal zou natuurlijk een KNX kabel zijn met 8 draadjes, maar dat bestaat niet. Er is ook geen enkele netwerkkabel die een voldoende koperdiameter heeft om die 1:1 te vervangen. SVV kan dat wel vervangen, maar die is dan weer niet geshield.

Ik vraag me nu al of dat kwaad kan? Of kan ik met een gerust hart overal Cat 7 trekken? Nogmaals, ik ben van plan een KNX setup te doen, met KNX knoppen etc, wellicht uitgebreid met een (of meerdere) Loxone module(s).

Kom je voor een domotica setup in feite altijd toe met die 4 draadjes die in een KNX kabel zitten? Of is het verstandiger om een kabel te gebruiken met 8 draadjes?

Twijfel, twijfel...

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Waarderingsscore
1
Punten
38
knx kabel is intressant bij bus systemen.

SVV is intressant bij teleruptoren, plc, loxone.... omdat alles naar de kast moet.

hou UTP voor internet en ethernet.

utp kabel breekt rapper af als ge die in schakelaars wilt vijzen.

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ok, dus gezien ik voornamelijk met KNX ga werken, in een busstructuur, ondersteund of deels ook aangestuurd door LoxOne, kan ik dus met een gerust hart gewoon KNX kabel nemen. Dat ga ik dan ook zo doen... thx!

Lid geworden
24 okt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wexx;1698603 wrote:
venividivici;1698442 wrote:
Het is natuurlijk een persoonlijke keuze maar ik zou liever niet met deze modules werken. Ik werk liever met normale drukknoppen zonder printplaat die naar een centraal systeem lopen. Daarom dat ik ook meer interesse heb in het Loxone systeem. Natuurlijk verlies ik dan wel de "hippe" en mogelijk wel handige functies van de drukknoppen met leds maar deze bieden voor mij persoonlijk geen echte meerwaarde.

Ook niet geheel waar, als je wil kan je steeds leds aansluiten, je verliest dan wel 1 SVV draadje!

en in de kast moet je mss een 2 polige relais plaatsen

En hoe sluit je dit dan aan op je LoxOne systeem? En mag dit dan ook met een CAT5 draadje?

Lid geworden
17 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0

Ik zou niet te veel doorlussen. Als je later bijvoorbeeld 1 drukknop (of 4 drukknoppen in 1 potje) wilt vervangen door een knx-drukknop (bv. zo'n glazen designding), dan is het handiger als je je kabel die er ligt daarvoor kunt gebruiken.

Bovenaan