• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Loxone en het dimmen van LED - veel vragen...

jurgen9290

Nieuw Lid
Lid geworden
20 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Loxone en LED dimmen. Er is al veel over geschreven, heb er al zeer veel over gelezen, hier en elders, maar ik zie het even niet meer.
Dus ik had hier graag enkele vragen neergezet waar ik hopelijk een duidelijk antwoord kan op krijgen.
Het gaat om een nieuwbouwwoning waar ik voor de verlichting vooral gebruik zal maken van LED-strips en GU10 LED spotjes.
Ben geen fan van de Loxone in-of opbouwpots.

Wat is de beste en meest budgetvriendelijke manier om zoveel mogelijk kringen te gaan dimmen?
1. Gebruik maken van de dimmer extensie
- kost 460 euro voor 4 kanalen
- verloopt het dimmen vloeiend of in stappen?
- grote of kleine kans op flikkeren?
- kan ik hiermee GU10's dimmen tot bijna 0%?

2. Gebruik maken van de analoge outputs op de miniserver en de extension
- welke DIN-rail 0-10V dimmers kunnen hiervoor gebruikt worden?

3. Gebruik maken van de RGBW 24V dimmer
- deze zou ik gebruiken voor de LED-strips
- deze is 4 kanaals. Ik vermoed dus dat men hiermee ofwel 1 kring RGBW aanstuurt, ofwel 4 kringen WW?
- kunnen hier ook andere LED-strips dan die van Loxone met gebruikt worden?

4. Gebruik maken van de KNX MDT 4-fold dimmer
- zit rond de 230 euro voor 4 kanalen

5. Raspberry Pi
- heb ergens iets gelezen dat men een Raspberry Pi ook zou kunnen gebruiken. Hoe gaat dit juist in z'n werk?

6. Nog andere mogelijkheden?
Tips en specificaties (onder andere welke GU10's?) van mensen die gelijkaardige opstellingen hebben staan zijn zeker welkom.
Waarschijnlijk komen er geleidelijk aan nog vragen, maar met bovenstaande worstel ik toch al even.
Misschien kan met de juiste input dit een leidraad vormen voor allen die met dezelfde vragen zitten, want ik denk dat ik niet de enige ben die hierop vastloopt.
Alvast bedankt!

Super, de puzzel begint in elkaar te vallen. Met de info die ik nu heb zal ik er stilletjesaan wel geraken.

Ik laat zeker weten hoe mijn installatie uiteindelijk is geworden. Theoretische samenstelling verwacht ik ergens half maart 2018. Indienstelling zal ergens in november 2018 worden.

Lap, terug even met de voeten op de grond. Volgens m'n verlichtingsleverancier is het dimmen van 12V LED een fiasco. Online vind ik ook berichten terug die dit inderdaad niet tegenspreken. Ook het aanbod dimbare GU5.3 12V LEDs is eerder beperkt.

Ik blijf verder zoeken. Tips zijn zeker nog altijd welkom! Of mensen die volgende combinatie goed werkend hebben draaien: Loxone RGBW dimmer i.c.m. 12V GU5.3 12V spots?

jurgen9290 zei:
Lap, terug even met de voeten op de grond. Volgens m'n verlichtingsleverancier is het dimmen van 12V LED een fiasco. Online vind ik ook berichten terug die dit inderdaad niet tegenspreken. Ook het aanbod dimbare GU5.3 12V LEDs is eerder beperkt.

Ik blijf verder zoeken. Tips zijn zeker nog altijd welkom! Of mensen die volgende combinatie goed werkend hebben draaien: Loxone RGBW dimmer i.c.m. 12V GU5.3 12V spots?

Beste,

SLV heeft 12V GU5.3 led spots en dinmmers bij het gamma NEW TRIA QR-C51 klemveren en springveren.

https://www.slv.com/nl-be/armaturen-lampen/new-tria-1-inbouwarmatuur-eenvlammig-qr-c51-hoekig-zwart-max-50w-incl-clipveren-113481.html

Een beetje afwijkend, maar vond het niet de moeite om een nieuw topic te starten aangezien het ook gaat over Loxone in combinatie met dimmen (indien moderators dit anders zien, doe gerust).

Maar dus: stond klaar om volgende opbouwspots te bestellen, ik kijk alles nog eens na en blijkt dat er een inbouwgat is vereist. Mijn frank had al veel eerder moeten vallen aangezien er "recessed" in de naam voorkomt... Bummer dus aangezien zowel mijn vriendin als ik er wel fan van zijn
sad_smile.png

Nu zoek ik dus een alternatief in een gelijkaardige stijl + ook dimbaar op 1-10v. Ben al een tijdje aan het zoeken geweest, maar nog niets tegengekomen (dat dan ook nog enigszins betaalbaar is). Ook al nagedacht om ze toch nog te kunnen plaatsen (maar ofwel te ingrijpend - zelfs indien de kabel er niet zou zitten kan boring met water echt niet meer), ofwel zou het afbreuk doen aan de ruimte (soort opbouwprofiel voorzien).

Dus wat hebben jullie zoal gehangen of welke aanraders hebben jullie in dit gamma van ledspots 1/10v dimbaar?

rdr2180 zei:
levud zei:
Nu zoek ik dus een alternatief in een gelijkaardige stijl

is datzelfde ding ook niet beschikbaar met een sokkeltje ?

Ja maar dat bakje vinden we er net wat veel aan met 3 lampen op een rij en een kleine tussenafstand (los van het feit dat die versie ook ongeveer dubbel zo duur is). Het had ideaal geweest als die versie er ook was met enkel een kleine sokkel ter grootte van het armatuur, dus zonder bakje.

rdr2180 zei:
Er is ook nog Loxone Tree - je hebt een extra tree-module nodig (een dikke 100€) waarop je een honderdtal tree componenten kan aansluiten. De tree-dimmers (ca 75€ voor vier kanalen) kunnen ook rechtstreeks ledstrips dimmen, net zoals bij de Loxone DMX dimmers is het voordeel dat de dimmers als DIN rail modules uitgevoerd zijn, er is per dimmer ook nog een externe 24 volt voeding nodig. Als ik de documentatie juist interpreteer, kan je overigens ook op 12V werken, maar dan kan je maar de helft van het vermogen gebruiken.

Onze verlichting loopt zo goed als volledig op 24 volt, via 12 Loxone DMX dimmers - die ze volgens mij intussen niet meer voeren :( met een Meanwell NDR-240-24 voeding per dimmer. Die sturen dan ofwel spots ofwel ledstrips. Ledstrips in heel dunne opbouwprofielen op plafonds, inbouw in muren of vloeren en met een zelfgemaakt hangarmatuur boven mijn bureau (en zo komt er nog een in de keuken). In de slaapkamers en de woonkamer hebben we de Loxone opbouwspots gebruikt (maar als je die niet mooi vindt, zijn er heel wat alternatieven met 24V ledlampen).
Er zijn drie uitzonderingen: in de kelder hangen op een paar plaatsen LED-TL's op 230V en in de hobby/naaikamer hangen twee ledpanelen met hun eigen 230V driver, die rechtstreeks door een digitale uitgang geschakeld worden. In de trapkelder moet nog een extra ledstrip komen, ik ben van plan om daarvoor een analoge uitgang te gebruiken die dan via 0-10V een aparte leddriver stuurt. Dat is minder elegant dan de DMX-installatie verder uit te breiden, maar ik heb analoge uitgangen in reserve en deze oplossing is een stuk goedkoper.

DIY geeft het voordeel om via een bussysteem te werken al aan, dan hangt het er van af welke richting je uit wil: kant en klare DIN rail producten of zelf samengesteld. In het tweede geval zou je een DMX module van Loxone kunnen toevoegen en daarmee aparte DMX controllers (zoals bv deze) aansturen. Het is dan wat uitzoeken wat de beste combinatie is om voldoende vermogen bij al je strips te krijgen, maar je spaart wel heel wat geld uit.

Ik ben ook nog aan het uitzoeken hoe ik alles wil dimmen. Zo zijn er al 7 lichtpunten in de leefruimte en 2 in de slpk, klopt het dat die dmx 24kanaals dimmer maar 35 euro kost op amazon en om dan met de dmx extension te werken. Die kost ongeveer 300 euro.

Dit zou dan voor een 10 tal lichtpunten dienen of ben ik goedkoper/beter af met de loxone dimmer extension of de rgbw dimmers via tree, ik ben geen elektricien van beroep maar heb zelf de elek kast bekabeld volgens het arei.

Wat zou de makkelijkste oplossing zijn?

Wat voor lichtpunten wil je dimmen? E27, GU10, stroomgestuurd, 0-10v,... Dat moet je voor jezelf eerst uitmaken. Wij hebben de keuze gemaakt om overal GU10 te steken en te dimmen op fase, mits de nadelen was dat voor ons het interessantst. Enkele punten zijn armaturen op 0-10v. De GU10 doen we via de loxone dimmer. 

De led strips doen we via de loxone rgbw dimmer. Maar we hebben enkelkleurige strips dus meerdere strips per dimmer. 

De dmx heb ik ook over getwijfeld maar voor mij is stabiliteit ook heel belangrijk. Onze elektricien had iets meer vertrouwen in de loxone dimmers. 

tuurruysschaert schreef:

Ik ben ook nog aan het uitzoeken hoe ik alles wil dimmen. Zo zijn er al 7 lichtpunten in de leefruimte en 2 in de slpk, klopt het dat die dmx 24kanaals dimmer maar 35 euro kost op amazon en om dan met de dmx extension te werken. Die kost ongeveer 300 euro.

de DMX extensie "praat" gewoon DMX 512 aan de uitgang, je kan dus zonder problemen andere DMX dimmers gebruiken, zowel modellen voor ZLVS of voor 230V. Het hangt dan af van welke DMX dimmer je kiest of dat goedkoper is dan een Loxone tree-oplossing of niet.

Neem 10 apart dimbare 24V lichtpunten (kanalen) van 10W elk, dan heb je een DMX extensie nodig van ~300 euro, de 24-kanaals DMX dimmer die je vermeldt 35 euro (inclusief verzendingskosten ?), een 100W 24V voeding (bv Meanwell NDR-240-20) aan ~50 euro, totaal 385 euro of 38,5 euro per kanaal.
Met een tree-oplossing heb je geen DMX extensie nodig maar wel 3x Tree dimmer aan ~80 euro elk en bv dezelfde voeding, totaal 290 euro of 29 euro per kanaal. Als je een Gen2 miniserver hebt, heb je geen tree-extensie nodig, als je een Gen1 miniserver hebt en je hebt nog geen tree-extensie, moet die er ook nog bijgeteld worden (~110 euro), dan kom je 5 euro duurder uit dan de DMX oplossing, maar je kan wel alle tree-functionaliteiten gebruiken.

GU10 lampjes zijn doorgaans wat goedkoper dan 24V armaturen (al vallen 24V LEDstrips in dezelfde orde van grootte), maar de dimoplossing is duurder omdat je 230V dimmers nodig hebt. Die bestaan ook in DMX versie (dus DMX extensie + 230V DMX dimmer(s)) of je kan de Loxone dimmer extension gebruiken die voor ca 500 euro 4 kanalen 230V dimt. Bij die laatste oplossing krijg je 8 digitale ingangen extra, maar als je die niet nodig hebt, heb je daar niks aan.

rdr2180 zei:
tuurruysschaert schreef:

de DMX extensie "praat" gewoon DMX 512 aan de uitgang, je kan dus zonder problemen andere DMX dimmers gebruiken, zowel modellen voor ZLVS of voor 230V. Het hangt dan af van welke DMX dimmer je kiest of dat goedkoper is dan een Loxone tree-oplossing of niet.

Neem 10 apart dimbare 24V lichtpunten (kanalen) van 10W elk, dan heb je een DMX extensie nodig van ~300 euro, de 24-kanaals DMX dimmer die je vermeldt 35 euro (inclusief verzendingskosten ?), een 100W 24V voeding (bv Meanwell NDR-240-20) aan ~50 euro, totaal 385 euro of 38,5 euro per kanaal.
Met een tree-oplossing heb je geen DMX extensie nodig maar wel 3x Tree dimmer aan ~80 euro elk en bv dezelfde voeding, totaal 290 euro of 29 euro per kanaal. Als je een Gen2 miniserver hebt, heb je geen tree-extensie nodig, als je een Gen1 miniserver hebt en je hebt nog geen tree-extensie, moet die er ook nog bijgeteld worden (~110 euro), dan kom je 5 euro duurder uit dan de DMX oplossing, maar je kan wel alle tree-functionaliteiten gebruiken.

GU10 lampjes zijn doorgaans wat goedkoper dan 24V armaturen (al vallen 24V LEDstrips in dezelfde orde van grootte), maar de dimoplossing is duurder omdat je 230V dimmers nodig hebt. Die bestaan ook in DMX versie (dus DMX extensie + 230V DMX dimmer(s)) of je kan de Loxone dimmer extension gebruiken die voor ca 500 euro 4 kanalen 230V dimt. Bij die laatste oplossing krijg je 8 digitale ingangen extra, maar als je die niet nodig hebt, heb je daar niks aan.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Ik zal sowiso voor de gen2 gaan omdat ik een aantal toutch schakelaars wil gebruiken en omdat die recenter is.

Ik lees hier dat ze per lichtkring een aparte voeding gebruiken en jij raad aan van 1 voeding van 100 watt te plaatsen voor die 10 kanalen samen.

Maakt dat verschil uit?

Bedoeling is dat hier in de leefruimte living en keuken samen 3 zones gaan zijn sfeerverlichting salon, eettafel ,keukeneiland. En dan hoofdverlichting spotjes ook in 3 zones verdeeld met dan nog 3 geschakelde stopcontacten voor lampadairkes.

Dat laatste zal met de dimmerextension gebeuren.

En de 24v spotjes kunnen dan met de 4kanaals rgbw dimmer tree. Als ik juist ben?

Beter een spotje te veel die dan gedimd kan worden dan 1 te weinig of te veel zonder dimmer.

En dan nu nog een off-toppic vraag waar ik nog mee zit:

In de leefruimte zijn er 3 deuren 1 bovenop de trap en 2 beneden en een schuifraam.

2 rolluiken die elektrisch moeten komen.

2 rolluiken zijn al 4 signalen 

7 signalen alleen voor de verlichting binnen + 2 rolluiken die voor onderhoud bediend moeten kunnen worden

En nog 2 lichtsignalen voor buiten.

Ik had in gedachten aan iedere deur 1 drukknop voor de hoofdverlichting in alle zones van de leefruimte aan te leggen en dan 1 of 2 touch schakelaars ergens op een centrale plaats.

De bedoeling van domotica is toch om alles simpel te houden en minder schakelaars te hebben.

Tomvdw zei:
Wat voor lichtpunten wil je dimmen? E27, GU10, stroomgestuurd, 0-10v,... Dat moet je voor jezelf eerst uitmaken. Wij hebben de keuze gemaakt om overal GU10 te steken en te dimmen op fase, mits de nadelen was dat voor ons het interessantst. Enkele punten zijn armaturen op 0-10v. De GU10 doen we via de loxone dimmer. 

De led strips doen we via de loxone rgbw dimmer. Maar we hebben enkelkleurige strips dus meerdere strips per dimmer. 

De dmx heb ik ook over getwijfeld maar voor mij is stabiliteit ook heel belangrijk. Onze elektricien had iets meer vertrouwen in de loxone dimmers. 

Gewoon bij loxone blijven lijkt het makkelijkst en hier veel info op het forum te vinden die mij al veel wijzer gemaakt heeft.

De loxone tree spots komen er al niet en zal voor de goedkopere spotjes gaan.

Bij Loxone is het eigenlijk de bedoeling om sferen te maken: 3-4 per ruimte. Met 1 drukknop 'scrol' je hier dan doorheen. Maar echt slimme verlichting komt er pas dat de sfeer 'koken' aangaat als je de dampkap gebruikt bijvoorbeeld. Dat 'tv kijken' actief is als je de tv inschakelt. 

Rolluiken kunnen volledig automatisch op en neer gaan met de uren en stand van de zon. 

Je kan elke knop (5 per loxone drukknop) ook instellen om een commando op dubbelklik of triple klik te geven. Maar dan wordt het al snel te ingewikkeld denk ik?(leg dat maar eens uit aan je Poolse poetsvrouw) 

Wij hebben in living/keuken 8 kringen en 1 screen. We doen het met 1 drukknop en enkele sensoren. Vermoedelijk komt er nog zo'n afstandsbediening bij in de toekomst. De app heb je ook nog voor de dingen die je niet veel nodig hebt

tuurruysschaert schreef:

Ik lees hier dat ze per lichtkring een aparte voeding gebruiken en jij raad aan van 1 voeding van 100 watt te plaatsen voor die 10 kanalen samen.

Maakt dat verschil uit?

Dat hangt af van welk vermogen je aan die dimmer wil hangen en dus welk vermogen de voeding moet kunnen leveren. Als een dimmer op de vier kanalen elk 50W moet kunnen dimmen, moet de voeding voor die dimmer 200W kunnen leveren, maar als je 10 kanalen samen maar 100W  vragen, kan je gerust één voeding van (best iets meer dan) 100W gebruiken voor al je dimmers. Die Meanwell NDR-240-24 (foutje in mijn vorige post) levert 10A op 24V en kan dus 240W aan, daar bestaat ook een NDR-120-24 versie van, die levert 120W en heeft dus de nodige reserve om de gevraagde 100W voor alle dimmers samen aan te kunnen.

Aparte voedingen zetten per dimmer heeft als voordeel dat als er toch een zou stuk gaan, de verlichting die op de andere voeding(en) aangesloten is toch blijft werken. Meerdere lichte dimmers zijn doorgaans dan weer iets duurder dan één zwaardere.
Bedoeling is dat hier in de leefruimte living en keuken samen 3 zones gaan zijn sfeerverlichting salon, eettafel ,keukeneiland. En dan hoofdverlichting spotjes ook in 3 zones verdeeld

Als die per zone gelijk gedimd worden, kom je dus toe met 6 dimkanalen of 2 Loxone tree-dimmers. De twee overige kanalen zijn reserve.
met dan nog 3 geschakelde stopcontacten voor lampadairkes.
Dat laatste zal met de dimmerextension gebeuren

als ze alleen geschakeld moeten worden, zijn digitale uitgangen voldoende (ofwel op de miniserver, op een extensie of op een relais-extensie) en in elk geval een stuk goedkoper dan de dimmerextensie
En de 24v spotjes kunnen dan met de 4kanaals rgbw dimmer tree. Als ik juist ben?

juist, in Loxone config stel je in dat de dimmer als 4 aparte kanalen beschouwd moet worden

rdr2180 zei:
tuurruysschaert schreef:

Maakt dat verschil uit?

Dat hangt af van welk vermogen je aan die dimmer wil hangen en dus welk vermogen de voeding moet kunnen leveren. Als een dimmer op de vier kanalen elk 50W moet kunnen dimmen, moet de voeding voor die dimmer 200W kunnen leveren, maar als je 10 kanalen samen maar 100W  vragen, kan je gerust één voeding van (best iets meer dan) 100W gebruiken voor al je dimmers. Die Meanwell NDR-240-24 (foutje in mijn vorige post) levert 10A op 24V en kan dus 240W aan, daar bestaat ook een NDR-120-24 versie van, die levert 120W en heeft dus de nodige reserve om de gevraagde 100W voor alle dimmers samen aan te kunnen.

Aparte voedingen zetten per dimmer heeft als voordeel dat als er toch een zou stuk gaan, de verlichting die op de andere voeding(en) aangesloten is toch blijft werken. Meerdere lichte dimmers zijn doorgaans dan weer iets duurder dan één zwaardere.
Bedoeling is dat hier in de leefruimte living en keuken samen 3 zones gaan zijn sfeerverlichting salon, eettafel ,keukeneiland. En dan hoofdverlichting spotjes ook in 3 zones verdeeld

Als die per zone gelijk gedimd worden, kom je dus toe met 6 dimkanalen of 2 Loxone tree-dimmers. De twee overige kanalen zijn reserve.
met dan nog 3 geschakelde stopcontacten voor lampadairkes.
Dat laatste zal met de dimmerextension gebeuren

als ze alleen geschakeld moeten worden, zijn digitale uitgangen voldoende (ofwel op de miniserver, op een extensie of op een relais-extensie) en in elk geval een stuk goedkoper dan de dimmerextensie

juist, in Loxone config stel je in dat de dimmer als 4 aparte kanalen beschouwd moet worden

Die geschakelde stopcontacten hoeven eigenlijk niet geschakeld worden. Want de prijs zal al aardig oplopen.

Bedankt voor de info.

Tomvdw zei:
Bij Loxone is het eigenlijk de bedoeling om sferen te maken: 3-4 per ruimte. Met 1 drukknop 'scrol' je hier dan doorheen. Maar echt slimme verlichting komt er pas dat de sfeer 'koken' aangaat als je de dampkap gebruikt bijvoorbeeld. Dat 'tv kijken' actief is als je de tv inschakelt. 

Rolluiken kunnen volledig automatisch op en neer gaan met de uren en stand van de zon. 

Je kan elke knop (5 per loxone drukknop) ook instellen om een commando op dubbelklik of triple klik te geven. Maar dan wordt het al snel te ingewikkeld denk ik?(leg dat maar eens uit aan je Poolse poetsvrouw) 

Wij hebben in living/keuken 8 kringen en 1 screen. We doen het met 1 drukknop en enkele sensoren. Vermoedelijk komt er nog zo'n afstandsbediening bij in de toekomst. De app heb je ook nog voor de dingen die je niet veel nodig hebt

Het is voor mij nog even zoeken hoe ik de living/keuken zal aanpakken met de bediening.

Hoe kun je de miniserver laten weten dat de dampkap aangaat?

tuurruysschaert schreef:

Het is voor mij nog even zoeken hoe ik de living/keuken zal aanpakken met de bediening.

Energie meting op je dampkap, of nog beter op je kookvuur en je dampkap laten aangaan (maar dat moet ik nog uitzoeken bij een Novy of het kan) 

De energiemeting kan je in de kast doen met een DIN rail meter of met de air schakelmodule (stopcontact) Onze dampkap heeft om deze reden een aparte stroomkabel gekregen. 

Tomvdw zei:
tuurruysschaert schreef:

Energie meting op je dampkap, of nog beter op je kookvuur en je dampkap laten aangaan (maar dat moet ik nog uitzoeken bij een Novy of het kan) 

De energiemeting kan je in de kast doen met een DIN rail meter of met de air schakelmodule (stopcontact) Onze dampkap heeft om deze reden een aparte stroomkabel gekregen. 

Het fornuis zal op  gas werken.

Een energiemeter is niet hetzelfde als een verbruikmeter? Want dacht da die dingen prijzig waren?

Welke sferen heb jij in je leefruimte en hoe worden ze bediend of wat word er dan geschakeld?

Veel vragen want de elektriek zal binnenkort herlegt worden.

tuurruysschaert zei:
Tomvdw zei:
tuurruysschaert schreef:

Het fornuis zal op  gas werken.

Een energiemeter is niet hetzelfde als een verbruikmeter? Want dacht da die dingen prijzig waren?

Welke sferen heb jij in je leefruimte en hoe worden ze bediend of wat word er dan geschakeld?

Veel vragen want de elektriek zal binnenkort herlegt worden.

Die energie of verbruiksmeting is inderdaad vrij kostelijk. Maar er zijn goedkopere alternatieven op de markt. NU7S heeft hier ergens zo'n stekker gepost die het ook kan. 

Leefruimte sferen wil ik zoveel mogelijk automatiseren door 'tv aan' signaal te gebruiken maar het alternatief zal een afstandsbediening of een touch air zijn. Die touch air kan je op de salontafel kleven bijvoorbeeld. 

Ik wil niet meer dan 3-4 sferen maken om het overzichtelijk te houden. 

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan