• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

LOXONE + Elektrische gordijnen en screens

Borgersbaas

Actief Lid
Lid geworden
19 apr 2021
Waarderingsscore
29
Punten
28
We zijn bezig aan de bekabeling van onze nieuwbouw en gaan met Loxone werken.

We hebben 2 opties om de bekabeling van de gordijnen en screens te voorzien.

1) gordijnen en screens bekabeling doorlussen en met nano relay tree modules werken in inbouwpotjes.

Voordeel: aanzienlijk minder kabels naar de kast
Nadeel: geen 5g1,5mm2 kabel mocht later iets wijzigen

2) gordijnen en screens bekabeling rechtstreeks naar de kast met sturing in de kast

Voordeel: overal 5G1,5mm2 kabel
Nadeel: aanzienlijk meer bekabeling naar de kast

Nog andere voordelen en nadelen van beide opties zijn welkom. Hebben jullie overal elektrische gordijnen voorzien?

2) gordijnen en screens bekabeling rechtstreeks naar de kast met sturing in de kast
Dit! Ben echt voorstander van rechtstreeks. Dat klein beetje kabel is de grote kost niet. Wel meer mogelijkheden achteraf tot aanpassen of uitbreiden
DIT! en niet alleen naar mogelijkheden, maar je wil echt geen miserie met je screens/rolluiken. Het is gewoon eenvoudiger werken in een bord dan in een inbouwpotje... Ieder rolluik individueel.

Dit! Ben echt voorstander van rechtstreeks. Dat klein beetje kabel is de grote kost niet. Wel meer mogelijkheden achteraf tot aanpassen of uitbreiden
Oohja en duidelijke scheiding van functies. Logica in de kast. Al die kleine losse componenten gaan sneller stuk en zijn moeilijker te vervangen/herstellen dan wanneer je een sturing in de kast steekt.

Ook naar prijs. Een relais in de kast kost per gordijn minder dan die nano’s

Oohja en duidelijke scheiding van functies. Logica in de kast. Al die kleine losse componenten gaan sneller stuk en zijn moeilijker te vervangen/herstellen dan wanneer je een sturing in de kast steekt.

Ook naar prijs. Een relais in de kast kost per gordijn minder dan die nano’s
In de loxonegroep zeiden ze dan net weer om optie 1 te doen om de bekabeling te beperken. Is het echt zo'n verschil als kabel rechtstreeks gaat naar kast?

Wat zou je achteraf dan kunnen aanpassen. De kabels liggen toch waar ze liggen en kan je achteraf geen andere functie geven dan goedijn of screen? We hebben schrik dat we de hoeveelheid kabels niet wegkrijgen en het teveel kabels zijn wat aan de kast toekomen.

om 'te veel' kabels aan je kast te krijgen moet je veel doen hoor... Ik heb ooit iemand geweten, die 150 stopcontacten in zijn huis had, en die allemaal individueel naar zijn kast had getrokken... Dan kon hij later nog alles schakelen. Dus ieder, individueel punt in zijn woning kon hij schakelen. Achteraf zijn bord gezien... Dat was een pareltje. Op voorhand goed nagedacht, alle kabels duidelijk DUBBEL gelabeld, per ruimte kwamen alle kabels in een bundeltje toe, mooi per ruimte afgewerkt op rijgklemmen...
Het vergt wat voorbereiding, maar in deze volg ik 300% @getmixedup , doe het individueel en bespaar je de miserie van kleine componenten overal in je installatie. Centraal is gewoon veel makkelijker werken... (desnoods werk je met meerdere borden in je woning om de lengte van de kabels te beperken)

om 'te veel' kabels aan je kast te krijgen moet je veel doen hoor... Ik heb ooit iemand geweten, die 150 stopcontacten in zijn huis had, en die allemaal individueel naar zijn kast had getrokken... Dan kon hij later nog alles schakelen. Dus ieder, individueel punt in zijn woning kon hij schakelen. Achteraf zijn bord gezien... Dat was een pareltje. Op voorhand goed nagedacht, alle kabels duidelijk DUBBEL gelabeld, per ruimte kwamen alle kabels in een bundeltje toe, mooi per ruimte afgewerkt op rijgklemmen...
Het vergt wat voorbereiding, maar in deze volg ik 300% @getmixedup , doe het individueel en bespaar je de miserie van kleine componenten overal in je installatie. Centraal is gewoon veel makkelijker werken... (desnoods werk je met meerdere borden in je woning om de lengte van de kabels te beperken)
Wij hebben ook een aantal geschakelde stopcontacten +/- 20. Maar hebben daardoor schrik dat we niet gaan toekomen met ons technische schacht qua plaats om kabels weg te krijgen.

We labelen ook dubbel én met kleuren. Stopcontacten, schakelaars, lichtpunten, luidsprekers hebben elk hun eigen kleur label om sneller terug te kunnen vinden.

Als je werkt met XVB/XGB kan je dat redelijk netjes samen bundelen en op rijgklemmen aansluiten (bv. PTI 2.5-PE/L/L + PTI 2.5-L/N); dat is 2x 5.2mm din-rail per screen/gordijn. Bij mij staan niet alle rijgklemmen bovenaan/onderaan de kast, maar laat ik de XGB's lopen tot waar ze nodig zijn, voordeel: nog extra lengte over. Hier vind je een foto van mijn onafgewerkte kast, zoek de 6 screens van de gelijkvloers.
Ikzelf werk met 2 relais per screen en dat is 2 modules breed (2x 18mm) en dan nog eens een 8-kanaals digital output kaart van mijn PLC van 12mm per 4 screens. Al bij al neemt dat niet zo veel ruimte in.

Bij mij mengen die screen-kabels ook niet met de stopcontacten of schakelaars (jaja, ook allemaal apart naar de kast 😵 ) want die komen uit het vals plafond aan in bovenkant elektriciteitskast; stopcontacten/schakelaars komen uit de chape onderaan binnen in de kast. Op verdieping wel een 2e elektische kast wat het makkelijker maakt.

off-topic:
Ik vind het wel spijtig dat de domme variant van screenmotoren (bij mijn Somfy motoren + Wilms screens althans) standaard verschillende snelheden heeft, dus al mijn screens gaan met verschillende snelheden naar beneden/boven, valt weinig aan te doen volgens installateur owv verschillende type motoren + verschillende belastingen (gewicht screen) + verschil zomer/winter + ouderdom; ook niet zo erg uiteraard. Bijkomend is er ook geen mogelijkheid (vziw) om de stand van de screen te bepalen, dus chronometreer ik nu (in de PLC) hoe lang ze bewogen hebben en heb ik voor elk een "totaaltijd" geconfigureerd. Die dingen hebben wel iets van configuratie intern, want ze stoppen tenminste bovenaan/onderaan automatisch. Dus ik had eigenlijk beter verder gezocht wat de "smart" variant (van somfy) voor mogelijkheden had, maar waarschijnlijk zou dat te dicht getimmerd zijn geweest voor mij of bv draadloos valt ook al af. De vrouw wil de screen nu alvast ook halverwege kunnen laten stoppen, wordt nog een leuke met al die variabiliteit.

Dus 1 aparte kast op de verdieping voorzien voor alles van boven is mogelijk. Dus zouden dan 1 in kelder hebben en 1 op verdiep om zo dan het aantal kabels te beperken naar ieder verdiep. Eens voorstellen aan onze Loxone begeleider.

Jij hebt alle stopcontacten rechtstreeks naar kast en dan ook allemaal al schakelbaar? Dat zou mijn man ook graag willen, maar vond 15 a 20 stuks schakelbaar al genoeg.

Goed dat je aangeeft dat verschillende merken screens andere snelheid kan hebben. De enige screen die nu al geplaatst is wordt weggewerkt achter aluminium paneel (wel nog langs onder bereikbaar) en is van Renson. De andere 2 (voorzet)screens hadden we Roma in gedachten.

Heb jij ook alle gordijnen elektrisch? Hoe zouden we dit best voorzien aan het raam. Wat als we niet direct Gordijnen gaan hangen? Hangt er dan overal een kabel zichtbaar?

Dus 1 aparte kast op de verdieping voorzien voor alles van boven is mogelijk. Dus zouden dan 1 in kelder hebben en 1 op verdiep om zo dan het aantal kabels te beperken naar ieder verdiep. Eens voorstellen aan onze Loxone begeleider.

Jij hebt alle stopcontacten rechtstreeks naar kast en dan ook allemaal al schakelbaar? Dat zou mijn man ook graag willen, maar vond 15 a 20 stuks schakelbaar al genoeg.
Het is niet omdat ze allemaal naar de kast liggen, dat je ze allemaal schakelbaar moet maken... Een aantal zullen nooit schakelbaar zijn (ijskast, oven, microgolf, computers, .... )
Goed dat je aangeeft dat verschillende merken screens andere snelheid kan hebben. De enige screen die nu al geplaatst is wordt weggewerkt achter aluminium paneel (wel nog langs onder bereikbaar) en is van Renson. De andere 2 (voorzet)screens hadden we Roma in gedachten.

Heb jij ook alle gordijnen elektrisch? Hoe zouden we dit best voorzien aan het raam. Wat als we niet direct Gordijnen gaan hangen? Hangt er dan overal een kabel zichtbaar?
Je kan die kabels altijd onzichtbaar wegwerken hé. Er moet ergens een "koppeling" gemaakt worden, dus eventueel kun je die kabels ook in een inbouwdoosje laten toekomen, en dat dichtpleisteren... afmeten waar je het "verstopt" hebt, goed documenteren en dan kun je later ook weer alle kanten op

Het is niet omdat ze allemaal naar de kast liggen, dat je ze allemaal schakelbaar moet maken... Een aantal zullen nooit schakelbaar zijn (ijskast, oven, microgolf, computers, .... )

Je kan die kabels altijd onzichtbaar wegwerken hé. Er moet ergens een "koppeling" gemaakt worden, dus eventueel kun je die kabels ook in een inbouwdoosje laten toekomen, en dat dichtpleisteren... afmeten waar je het "verstopt" hebt, goed documenteren en dan kun je later ook weer alle kanten op
Ja onze potjes hebben een dekseltje met magneetsticker. Dus die kunnen we als er overheengepleisterd is dan wel terugvinden met apparaatje. Alleen jammer dat je dan het pleisterwerk weer moet opengooien daar en vermoedelijk bijwerken ook.

Je heb dus geen enkel stopcontact op 1 kring van meerdere zitten. En alles als 'enkelvoudig' voorzien?

@stefan Je hebt ook alle stopcontacten en schakelpunt apart naar kast?

Ik heb het ooit eens in een ander onderwerp vermeld, maar ik heb al mijn stopcontacten gelegd in 5G2.5 om later nog een beetje flexibiliteit te hebben en niet ieder stopcontact individueel te bekabelen. Stopcontacten die sowieso schakelbaar zijn vanaf het begin, liggen wel gewoon individueel.

Ik vond dat een aanvaardbare oplossing, enkel een kleine meerprijs voor de kabels (en rijgklem).

Ik moet wel zeggen dat ik na 5 jaar nog altijd geen extra stopcontact schakelbaar heb gemaakt.

Ik heb het ooit eens in een ander onderwerp vermeld, maar ik heb al mijn stopcontacten gelegd in 5G2.5 om later nog een beetje flexibiliteit te hebben en niet ieder stopcontact individueel te bekabelen. Stopcontacten die sowieso schakelbaar zijn vanaf het begin, liggen wel gewoon individueel.

Ik vond dat een aanvaardbare oplossing, enkel een kleine meerprijs voor de kabels (en rijgklem).

Ik moet wel zeggen dat ik na 5 jaar nog altijd geen extra stopcontact schakelbaar heb gemaakt.
5g2,5 doorgelust dan

Ja, 5G2.5 doorgelust met Wago, inclusief tot het laatste stopcontact zodat ze allemaal dezelfde kleurenconventie hebben. Bruin/blauw staat continu onder spanning. Zwart en grijs schakelbaar.

De kabel is wel duurder dan 3G2.5, maar je legt minder meters (ivgl met ieder stopcontact individueel).

verschillende merken screens
verschillende type van hetzelfde merk (Somfy) hebben hier althans verschillende snelheid; ongetwijfeld dat een ander merk nog een andere snelheid gaat hebben.

gordijnen elektrisch? Hoe zouden we dit best voorzien aan het raam.
Hier steken er daarvoor 5G1.5 klaar in het vals plafond, ongeveer waar ik verwacht dat er ooit misschien een elektrisch gordijn komt, of de motor ervan toch; natuurlijk ook versteviging in het vals plafond laten steken en geen of zo weinig mogelijk kruisende profielen vlak erboven. Op verdiep geen vals plafond, daar steken die in een potje in de muur, dicht gepleisterd.

Nu zou ik daar overwegen om een leeg (dubbel) potje zetten + pvc buis 20mm naar toe brengen met zo weinig mogelijk bochten. Maar ja, nu steken ze al volledig klaar in mijn kast tot op de rijgklemmen, makkelijker later.

Een aantal zullen nooit schakelbaar zijn (ijskast, oven, microgolf, computers, .... )
inderdaad, elk vast toestel heeft bij mij zijn eigen automaat: microgolf, oven, kookplaat, koelkast, diepvries, afwasmachine wasmachine, droogkast, ventilatie; ook geschakeld zijn de plaatsen waar typisch een oplader gaat insteken (fiets, gsm naast het bed).

Wat ik beter ook geschakeld had, was het vloerstopcontact onder de zetels; dit was voor laptop bedoeld, maar nu is er toch een gemotoriseerde zetel gekomen, de kinderen spelen graag met die knopjes;

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan