Loxone - drukknoppen

• Tags drukknop loxone
  • Lid geworden
    18 mrt 2026
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hallo,

Ik ga een nieuwbouw bouwen en zal de elektriciteit voor mijn rekening nemen. Ik heb al eens zitten rondkijken (onder andere op dit forum) en ik zou Loxone willen installeren. Ik wil met aanwezigheidssensoren en bewegingssensoren werken, maar ook drukknoppen om te overrulen als dit nodig is. Alleen ben ik niet zo een fan van de drukknoppen van Loxone qwa uitzicht. De temperatuursensor in de drukknoppen zou ik wel willen behouden. Voor zover ik weet bestaan er dan 2 alternatieven:

1) 'Domme' drukknoppen (bv niko) die je telkens op een Loxone ingang binnenneemt en zo verder gebruikt in het programma. Temperatuursensor dan los in het inbouwdoosje achter de drukknop plaatsen. (Telkens kabel van drukknop naar kast?)

2) KNX drukknoppen gebruiken via KNX module van Loxone. (met temperatuursensor in de drukknop ingewerkt? kabels in boom structuur?)

- Wat is de beste (goedkoopste) manier van werken volgens jullie?
    - Heb je voor beide gewoon een EIB kabel nodig?
    - Klopt het dat je ETS software nodig hebt als je via KNX werkt (tegen betaling?)
    - ...

Alle opmerkingen zijn welkom!
    Alvast bedankt!

Goedkoopst gaan drukknoppen zijn van Niko die je op digitale ingangen hangt van Loxone.
    Ga je dan ook voor 5 stuks? Want hier zijn die in heel veel kamers wel in gebruik. Ik haat het om in huizen te komen waar 12 knoppen bij elkaar staan, en waar je de rollen en verlichting buiten aan doet voordat je het binnen gevonden krijgt... Daarin is de Loxone standaard wel heel erg sterk.

Over looks valt uiteraard niet te discussiëren maar prijs moet ge toch echt wel goed gaan rekenen:
    Ne enkelevoudige of dubbele niko drukknop gaat altijd goedkoper zijn.

Maar ne loxone touch (110 euro dacht ik) vs bv ne 6 voudige niko ... ik zie dat die 6 voudige niko 83 euro kost (eerste hit), dan nog afdekplaatjes erbij .. ge zit ook rap aan 100 euro. En dan moet ge nog prullen met de losse temp sensor.

En ge gaat heel veel digitale ingangen nodig hebben terwijl ge anders alles via tree kunt aansturen.

Ik ga binnen een 2-tal jaar ook loxone plaatsen en ga op enkele strategische plaatsen met de loxone drukknop werken (bij de buitendeuren, badkamer (waar ik ook de temp sensor wil)) maar alle andere plaatsen waar ik maar één of 2 knoppen nodig heb (bv wc, berging, bureau, ...) gaat de simpele niko drukknop komen. Van zodra ge de 4 of 6 voudige niko nodig hebt vind ik het de moeite niet, dat prijsverschil is verwaarloosbaar en het aansluitgemak van tree vervalt dan ook een beetje.

maar alle andere plaatsen waar ik maar één of 2 knoppen nodig heb (bv wc, berging, bureau, ...) gaat de simpele niko drukknop komen
    WC en berging hebben hier een sensor... Nog nooit een knop gemist afgelopen 5j...

Uiteindelijk kan je veel ruimtes voorzien van een (aanwezigheids)sensor:
    - WC
    - hal
    - berging
    - keuken
    - badkamer
    - garage
    - technische ruimte

Met domotica en wat extra logica kan je in principe alle ruimtes sturen via een sensor.

Dat klopt en in mijn geval ga ik ook de kabels trekken voor de sensoren maar bv ne enkelvoudige drukknop voor op de wc kost u 15 euro ofzo.
    Ne loxone bewegingsmelder is 130 euro. Dat is in eens een pak meer budget om tijdens de bouwfase uit te geven en iets wat achteraf gemakkelijk voorzien kan worden.

Goedkoopst gaan drukknoppen zijn van Niko die je op digitale ingangen hangt van Loxone.
    Ga je dan ook voor 5 stuks? Want hier zijn die in heel veel kamers wel in gebruik. Ik haat het om in huizen te komen waar 12 knoppen bij elkaar staan, en waar je de rollen en verlichting buiten aan doet voordat je het binnen gevonden krijgt... Daarin is de Loxone standaard wel heel erg sterk.
    Njaa, het zullen voornamelijk 4delige knoppen worden. per kamer sowieso ééntje.

Maar ne loxone touch (110 euro dacht ik) vs bv ne 6 voudige niko ... ik zie dat die 6 voudige niko 83 euro kost (eerste hit), dan nog afdekplaatjes erbij .. ge zit ook rap aan 100 euro. En dan moet ge nog prullen met de losse temp sensor.

En ge gaat heel veel digitale ingangen nodig hebben terwijl ge anders alles via tree kunt aansturen.
    Ja hier vrees ik een beetje voor, dit ik snel aan 40+ ingangen ga zitten
    Ik ga binnen een 2-tal jaar ook loxone plaatsen en ga op enkele strategische plaatsen met de loxone drukknop werken (bij de buitendeuren, badkamer (waar ik ook de temp sensor wil)) maar alle andere plaatsen waar ik maar één of 2 knoppen nodig heb (bv wc, berging, bureau, ...) gaat de simpele niko drukknop komen. Van zodra ge de 4 of 6 voudige niko nodig hebt vind ik het de moeite niet, dat prijsverschil is verwaarloosbaar en het aansluitgemak van tree vervalt dan ook een beetje.
    Ik zou graag hetzelfde merk drukknoppen houden in de woning

Met domotica en wat extra logica kan je in principe alle ruimtes sturen via een sensor.
    Dit is wel de bedoeling dat zo goed als alles via sensoren werkt. Enkel als er een uitzondering is (bv je kookt om 21u ipv 19u) zou ik de knoppen gebruiken om dan tussen sferen te kunnen wisselen of lichtkringen te dimmen/aanleggen.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met KNX drukknoppen aansluiten op Loxone (al dan niet met temperatuursensor in)?

Ik ben uiteindelijk voor Loxone + Niko drukknoppen gegaan, aangesloten via SVV multikabel en heb ook een EIB kabel naar elk potje voorzien.
    Niet alleen voor de goedkoop maar om alle pistes open te laten. Loxone kan vervangen worden door "domme" teleruptoren mocht een potentiële koper dat willen en er kan ook KNX geplaatst worden of een ander bussysteem.

Elke doorgang heeft steeds 2 drukknoppen. De knop aan de opening bestuurd het licht in de volgende ruimte, die het verst van de opening de ruimte achter. Meerdere keren klikken bestuurd het licht in een ruimte verder. 1x = woonkamer, 2x = eetkamer, 3x = keuken, ... Lang drukken activeert een sfeer of speciale functie zoals het aansturen van de rolluiken. Op die manier geen wildgroei van bedieningspunten, vrij logisch en vermijde ik de duurdere Niko knoppen. Elk punt heeft ook een blindplaat boven de schakelaar, daarin zitten de bewegingsmelders verwerkt, display van de ventilatie, etc...

Naast Loxone heb ik ook een Home Assistant server draaien met een Zigbee antenne. Alle "extra's" worden via die weg ingelezen/gestuurd en communiceert met Loxone via UDP. Temperatuursensoren, bewegingsmelders, geschakelde stopcontacten, ... Die temperatuursensoren hebben een mooie display, zijn draadloos en de batterij gaat ruim 6 maand mee en is vervangen op 1min. Origineel had ik diverse 1-wire temperatuursensoren in de potjes verwerkt maar waren niet eenvoudig om aan te sluiten/in te stellen en gaven geen goed meetresultaat door de locatie.

Origineel had ik diverse 1-wire temperatuursensoren in de potjes verwerkt maar waren niet eenvoudig om aan te sluiten/in te stellen en gaven geen goed meetresultaat door de locatie.
    Zo een slechte ervaring met die temp. sensoren van Loxone?

De extension was van Loxone maar voor de sensoren heb ik gewone DS18B20 componenten besteld.
    - Toevoegen aan de config is op basis van hun serienummer, dus ofwel op voorhand uitlezen met een arduino of één voor één aansluiten en instellen. Het kan zijn dat het nummer op die van Loxone vermeld staat.
    - Ik wil een temperatuurmeting per kamer maar de potjes zitten tussen 2 kamers in. De temperatuurmeting is dus van de muur tussen de twee kamers en niet van de kamers zelf. Schijnt de zon daar net op dan stijgt de temperatuur mee. Onbetrouwbaar.
    - Is er ergens een onderbreking dan werkt geen enkele meer en is het in elk potje gaan kijken waar het probleem precies zit.
    - Moeilijk om te calibreren, daarvoor moeten ze allemaal centraal gebracht worden voor een tijdje om dan te calibreren t.o.v. een geijkte temperatuurmeting.
    - Je ziet buiten de app of een muurtablet de temperatuur niet.

Draadloos via Zigbee lost dat allemaal op.

Side note: Toen ik 10 jaar geleden bouwde was het aanbod van draadloze metingen zeer beperkt en als ze er waren dan was het pokke duur. 1-wire was toen de enige betaalbare optie.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan