• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Loxone bewegingsensoren

Lid geworden
20 jun 2017
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hallo,

Ik vind de standaard Loxone PIR sensor nogal uit de kluiten gewassen en zou graag de sensoren zou klein mogelijk houden.
Bij voorkeur schuif je zoiets gewoon in de flexibel die net uit het plafond komt.
Het probleem is dat alles van Loxone standaard op 24V werkt, zodat het rechtstreeks op een digitale ingang kan aangesloten worden.
Ik heb al gezocht naar een simpele 24V sensor, maar dat is niet te vinden.  
Op de website van Esylux zijn een heel aantal sensoren te vinden, maar niets dat meteen kan aangesloten worden op de Loxone ingangen, denk ik.
Zoiets lijkt me wel goed qua formaat, maar is op 12V of netspanning.
https://www.esylux.com/nl/be/k/automation/aanwezigheidssensoren_en_bewegingsmelders/compact_mini/mdc360i6_mini_12v_EP10425776/

Heeft iemand hier ervaring mee?
Kan ik zo'n 12V sensoren ook niet gewoon meteen aansluiten op de 24V ingangen?
Andere alternatieven?
Alvast bedankt,

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
355
Punten
83
In de handleiding staan ook types met een 0-10V analoge uitgang. Die kan je dan aansluiten op je analoge ingang van je Loxone

Lid geworden
20 jun 2017
Waarderingsscore
2
Punten
3
Bedankt, maar welke handleiding bedoel je precies? 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
355
Punten
83
"montagehandleiding" die op de pagina staat die je hierboven vermelde.

Moonwood

Nieuw Lid
Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Toevallig ben ik dit ook aan het het uitzoeken, interessant dus :)
Welke standaard Loxone pir sensor bedoel je?

Ik overweeg eventueel om de Tree detectoren van Loxone te gebruiken.
Belangrijkste reden hiervoor is de geïntegreerde lux meting (rolluiken al dan niet dicht).
Ook heb ik weinig zin om nog telkens een extra relais te voorzien en ingangen te verliezen.  Die 0-10V ingang is eventueel nog een optie.
Hoe weten jullie met bv een Esylux als het al dan niet donker is in de kamer?

Zijn er nog aanraders qua detectoren?

Lid geworden
20 jun 2017
Waarderingsscore
2
Punten
3

Moonwood

Nieuw Lid
Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Lijkt idd wel een mooiere oplossing!
Jammer genoeg heb ik onder de chape al Cat6 liggen naar de plaats van de detectoren
Een 0-10V detector met 12 of 24V voedingsspanning lijkt op het eerste moment onvindbaar (allemaal 230V).

Lid geworden
20 jun 2017
Waarderingsscore
2
Punten
3
Ik heb deze cheapo PIR sensor gevonden op ALI express, schijnt te werken op de juiste spanning. Zou zoiets bruikbaar zijn denk je?

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
355
Punten
83
Voor die prijs kan je gerust proberen 
regular_smile.png

Lid geworden
20 jun 2017
Waarderingsscore
2
Punten
3
Ik heb helaas nog geen werkende opstelling, ik heb zelfs nog geen componenten besteld, ben nog volop in de "uitzoek-help-doe-ik-het-goed?" fase 
biggrin.gif

Moonwood

Nieuw Lid
Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Deze is alvast niet bruikbaar op de analoge 0-10V ingang, wat niet direct een probleem is.

De vertraging bedraagt sowieso 40". Ik vermoed dat dit geen probleem is om een digitale ingang te sturen.

De detectiehoek zou slechts 60°zijn. Zou dit kloppen?

Hoe zet je deze vast in een vals plafond? Lijmen lijkt de enige optie?
Lijkt eerder gemaakt om in te bouwen in een wand of schakelaar.

Btw: vanaf morgen is er een prijsverhoging van 2,7% op alles van loxone! Ik ben ook nog alles aan het uitzoeken maar heb toch alvast afgelopen weekend de miniserver aangekocht om reeds wat zaken uit te proberen ;)

Ben aan het twijfelen wat ik nog met zekerheid nodig zal hebben om vandaag nog te bestellen.  Kwestie van de prijsverhoging voor te zijn. De extension van 400 euro lijkt bv ook sowieso nodig te zijn. En eventueel de Three bewegingsmelders en extension..

Lid geworden
20 jun 2017
Waarderingsscore
2
Punten
3
Er mag natuurlijk geen vertraging zijn in de detectie. Je moet meteen kringen of andere zaken kunnen sturen zodra de PIR sensor beweging detecteert.  Of bedoel je iets anders? 

Ik heb gelezen op de website van domotica winkel dat deze Esylux ook te gebruiken is voor Loxone opstellingen. Maar hij is natuurlijk zeer prijzig (110 euro op voltus.de) en volgens mij moeilijk of amper in te bouwen in een betongewelf. Ik heb namelijk geen vals plafond, wat makkelijker is om dit soort dingen in te prutsen. 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
355
Punten
83
Die 40" zal wel de duurtijd zijn dat het contact actief blijft veronderstel ik?

Je detecteert op de opgaande flank. Je kan dan zelf kiezen hoelang je de uitgang stuurt.

Het enige wat een probleem kan zijn waar je rekening in je programmatie moet houden:

De PIR zal 40s lang opblijven, maar als er in tussentijd terug gedetecteerd wordt zal die 40s volgens mij gereset worden. Ja zal die opgaande flank na 40s niet opnieuw zien.

Lid geworden
7 sep 2014
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo ik had dit probleem ook en ik gebruik nu de sensoren van velleman op 12v de pir416

daar heb ik op de print de 12 v die naar de relais gaat onderbroken en 24 volt op aangesloten 

ook gebruik ik de 24v van loxone die ik dan door middel van een l7812cv transistor naar 12v brengt werkt prima nog geen enkel probleem mee gehad. er zit wel een vertraging op van 2seconden 

Hopelijk ben je hier iets mee als je fotos van de print en hoe ik het gedaan heb wilt kan ik deze hier opzetten 

met vriendelijke groeten

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
355
Punten
83
Altijd interessant, van mij mag je het gerust plaatsen.

Lid geworden
7 sep 2014
Waarderingsscore
0
Punten
1
bij deze enkele fotos van hoe ik het gedaan heb

1 ste foto is zoals je ze uit de doos haalt echter bij de nieuwere is het gele blokje vervangen door een weerstand zoals je kunt zien op de derde foto

3_20.jpg
2de foto

hier zie je waar ik heb doorgeslepen op de print dit is de voeding van 12 v die normaal naar de relais loopt alsook een klein stukken juist achter de blauwe draad. Daar wordt dan de transistor gesoldeerd aan de ingang 24 v middelste pin aan de massa en dan de uitgang naar de 12 volt van de print

5_8.jpg
3de foto bovenkant print transistor gemonteerd ik heb een stukje van het koelelement moeten afknippen anders paste het niet terug in het doosje

9_2.jpg
7_5.jpg
en zo ziet het er dan in uit in de schakelaar klein en proper nuja mss wel vuil van mijn vette vingers :p

2_36.jpg

hopelijk heb je hier wat aan en als je nog vragen hebt just shoot
regular_smile.png

grtz

Bijlagen

• 3.jpg
    3.jpg
    726,5 KB · Weergaven: 3
  • 5.jpg
    5.jpg
    977,9 KB · Weergaven: 2
  • 9.jpg
    9.jpg
    733,4 KB · Weergaven: 2
  • 7.jpg
    7.jpg
    794,4 KB · Weergaven: 2
  • 2.jpg
    2.jpg
    495,8 KB · Weergaven: 2

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
355
Punten
83
Ziet er goed uit, je bent niet de eerste op het forum die dan maar zelf iets in elkaar steekt wegens gebrek aan beter.

Stimpyke

Lid
Lid geworden
20 apr 2017
Waarderingsscore
25
Punten
18
Volgens mij is het ook perfect mogelijk met de cheapo PIR sensor en deze te koppelen met de 1-wire battery monitor(ds2438)

ga eens kijken om een pir sensor te bestellen en een testopstelling te maken

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan