Loxone - alternatieve bewegingssensor

  • Tags bekabeling elektriciteit elektrische installatie schakelmateriaal
  • Lid geworden
    28 mrt 2021
    Berichten
    11
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    3
    De aanwezigheidssensors van Loxone kosten 100 Euro - de kosten lopen dus snel op als je een automated huis wil en in elke kamer zo'n ding wil ...

    Op zoek naar alternatieven kwam ik deze sensor tegen:

    PIR 24V.jpeg

    Een Chinese PIR sensor die rechtstreeks op 24V werkt en als uitgang ook 24V out heeft als er beweging is.
    Veel minder mogelijkheden dan het origineel (geen audio detectie, geen helderheid instelling via Loxone, ...), maar voor in een berging of WC misschien wel prima, en omdat hij op 24V werkt maakt het de installatie eenvoudig:
    De ingang krijgt constant 24V, de out+ gaat naar een digitale ingang en de out- naar ground.

    Tenminste, dat dacht ik ...

    Ik kocht er eentje als test, maar de setup hierboven werkt niet: in Loxone blijft de DI steeds op 'ON' staan ...
    Als ik meet met een digimeter werkt de sensor: op de out staat er 0V indien geen beweging, 24V als er beweging is.

    Wat doe ik fout?

    Moet ik met een pull-up / down resistor werken? Ik probeerde al met een 4.7K maar, geen verschil...
    Mag ik de out- niet naar ground leggen? Dit loskoppelen maakt geen verschil ...

    Kan iemand me helpen?

    Thanks,
    Gert
     
    De Loxone sensoren zijn inderdaad extreem duur, ik heb om diezelfde reden eigen sensoren "gebouwd", met de elektronica van Arduino-sensoren (HC-SR501 module) en een eigen 3D-geprinte behuizing. Omdat die modules standaard een 3,3V puls geven, heb ik die op analoge ingangen aangesloten (of via een extra transistorschakelingetje op digitale ingangen). Eén van de sensoren reageert overgevoelig omdat de bekabeling midden tussen een hele bussel 230V leidingen loopt, daar hielp een pull-down weerstandje van 10k.

    Loxone-installaties moeten absoluut overal met een gemeenschappelijke 0 werken - de 0 van de voeding van die PIR sensor moet dus ook aan de 0 van de DI extensie gekoppeld zijn, anders werkt het niet. Eventueel kan je testen of de DI ingang ook hoog blijft als je een "puls" met een rechstreekse 24V aansluiting geeft.
     
    Zou normaal geen probleem mogen zijn, meet je aan de Loxone ingang ook de wisselende 24V? Zoals rdr zegt moet je inderdaad wel dezelfde 0 gebruiken zodat het potentieel 24V is.

    Ik heb het persoonlijk nog iets anders aangepakt. PIR sensor samen met een Witty Cloud (Wifi Arduino), een 24-5V step-down bord en een ferriet kern rond de signaaldraad om valse signalen te vermijden. De arduino stuurt dan via UDP commando's de bewegingsmelder door naar de miniserver. Werkt toch al een paar jaar zonder problemen.
     
    In mijn testopstelling hangt de Miniserver aan dezelfde voeding dan de PIR, en gaat de 0-out ook terug naar de 0 van de voeding, dus dat zit goed.

    Als ik vanaf de voeding rechtstreeks 24V naar de DI breng, wordt de DI hoog, dus dat werkt ook.

    Mischien een te zwakke stroom of zo? Ik hang er vanavond eens een amperemeter tussen...

    @Nu7s Ik vertrouw liever niet op wifi als het niet echt nodig is, al is dat in bepaalde gevallen natuurlijk prima. Voor de minder kritische features ga ik zeker wat met de ESP32 experimenteren ;)

    Alvast bedankt voor het meedenken - hopelijk vind ik vanavond het issue.
     
    Wat meet je als de PIR aan de DI hangt en er is beweging?
    Dat ding zou 40A aan moeten kunnen (al zou ik zo'n chinees ding maar vertrouwen met een fractie daarvan) dus vermoedelijk zit er gewoon een relais in. Dan is het alsof je de voeding rechtstreeks aan de DI zou hangen. Hoor je iets klikken bij beweging?
     
    Wat meet je als de PIR aan de DI hangt en er is beweging?
    Dat ding zou 40A aan moeten kunnen (al zou ik zo'n chinees ding maar vertrouwen met een fractie daarvan) dus vermoedelijk zit er gewoon een relais in. Dan is het alsof je de voeding rechtstreeks aan de DI zou hangen. Hoor je iets klikken bij beweging?
    Ik heb hem nog niet open gemaakt, maar het is zeker geen relais: geen kliks. Ik ga er straks eens een echte balast aan hangen (24V led lamp) om te zien wat dat doet.
    In de FAQ hebben ze over 40 piekstroom, maar dan nog zou ik het niet vertrouwen ;)
     
    Hm, ik heb het doosje open gemaakt en nu blijkt dat de + van de in en out zijn doorverbonden! Dus niet de 0V maar de 24V ...
    Zodra ik de 0V van in en out verbond bleef de output natuurlijk hoog, vermits de + in en ook ook al inwendig verbonden waren :S

    PXL_20210628_164210473_2.jpg
    PXL_20210628_164223422.jpg

    Ik moet dus met de 0V out naar de DI van de miniserver, en dan in software inverteren, maar hoe krijg ik die DI hoog als er geen beweging is? Is dit met een pull-up weerstand? Welke dan en hoe ziet het schema er juist uit?

    Helep!
    Gert
     
    Aha, gevonden!
    • de 0V Out naar de DI
    • tussen de DI en de 24V een pull up resistor van 4,7 KΩ
    • de DI gaat nu naar laag als er beweging is en naar hoog als er geen beweging is
    • in de Config kan ik dit signaal nu inverten
    • done!
    Ik vind dit wel een mooie en eenvoudige oplossing voor slechts 12 euro's ;-)
     
    Zeker een mooie oplossing, ik snap zelf niet waarom de bewegingsmelders van Niko en Loxone zoveel geld kosten terwijl de materiaalkost echt een fractie is.
     
    ?‍♂️
    Dit zijn dus typisch zaken die je tegenkomt in van die Chinese toestelletjes.
    Vaak slagen ze er bv ook in rood te gebruiken voor - en zwart voor + (maar hier staan + en - dus op de print). Of een andere random combinatie.
    Mooie oplossing, mwah, ik zou geneigd zijn dat ding in een schuif te smijten en een andere PIR te zoeken als ik dat zag ?

    Zeker een mooie oplossing, ik snap zelf niet waarom de bewegingsmelders van Niko en Loxone zoveel geld kosten terwijl de materiaalkost echt een fractie is.
    De materiaalkost is toch wel iets hoger doorgaans voor elektronica die door een degelijk merk is gefabriceerd. Van die elco op dat printje hier verwacht ik bv niet dat hij het lang uithoudt. Terzijde, de mosfet is wel goed gedimensioneerd, deze kan 120A pulsen aan.
    En dan loonkost. Ingenieurs die snappen dat je doorgaans de + schakelt en niet de - kosten wel wat he.
     
    toch, op deze sensor wordt nog behoorlijk veel winst gemaakt, dus zelfs als de materiaalkost bij "merk" sensoren drie keer zo hoog zou zijn, wordt er nog steeds heel veel op verdiend. Van Niko weet ik het niet, maar ik ben al verschillende "Europese" merken tegengekomen die in hun dure designproducten standaard Chinese modules gebruiken, met diezelfde goedkope onderdelen als die wij zelf via Aliexpress aankopen (zelfde ervaring voor designkranen, trouwens).
    Als het goed is, voeren Europese producenten wel een heel ander ondersteunings- en garantiebeleid dan de Chinese producenten en zo'n service kost behoorlijk wat geld. Als zo'n dure sensor (binnen de garantieperiode) stuk gaat, stuur je die op naar de producent en die bekijken dan of hij gerepareerd kan worden of dat je een andere krijgt. Met wat geluk doe je dat via je installateur die dan zelf - al dan niet gratis - voor een - al dan niet tijdelijke - vervanging zorgt. Voor mijn goedkope sensoren moet ik die service zelf verzorgen (ik heb het nog niet voorgehad, maar als er dus een sensor zou stuk gaan, vervang ik die door eentje uit mijn eigen garantiereserve - plug & play). Met andere woorden, als je zelf de installatie en de service kan leveren en jezelf daar niks voor aanrekent, kan je behoorlijk wat geld besparen én nog een betere eindservice hebben ook. Je hangt helaas wel altijd van jezelf af...

    Enige twee bemerkingen die ik bij deze sensor heb is dat hij door de extra print wel vrij groot is en dus wat lastiger in te bouwen is, en dat ik zelf niet hou van het concept dat een ingang continu hoog staat en laag gaat bij beweging. Ik weet dat Niko dat ook zo doet, maar het betekent wel dat bij spanningsonderbrekingen of storingen meer false-positives ontstaan (en dat er continu wat sluipverbruik op zit).
     
    Hallo,

    Ik had hier nog enkele vraagjes over:
    • Ik zie overal het gebruik van een pull-up resistor om de digitale ingang hoog te brengen en bij beweging laag te brengen. Dit vereist een inversie in de software. Kan er geen gebruik gemaakt worden van een pull-down resistor? Om de digitale input altijd laag te brengen, tenzij er beweging is?
    • In de documentatie van Loxone staat een korte uitleg over het gebruik van pull-up resistors. Steek je die resistor best in de kast ergens, of kan je die ook gewoon in je sensor bijzetten?

    1656093294781.png


    • Ik zou de Niko 350-41549 sensor willen gebruiken. Deze heeft een potentiaal vrij contact zoals onderstaande tekening:
    1656093346289.png
    Is de correcte aanpak hier de volgende (met pull-up resistor)?
    1. GND met pin 3 verbinden
    2. pull-up resistor tussen VCC & pin 4
    3. pin 4 naar de digitale input
    Alvast bedankt,
     
    Hallo,

    Ik had hier nog enkele vraagjes over:
    • Ik zie overal het gebruik van een pull-up resistor om de digitale ingang hoog te brengen en bij beweging laag te brengen. Dit vereist een inversie in de software. Kan er geen gebruik gemaakt worden van een pull-down resistor? Om de digitale input altijd laag te brengen, tenzij er beweging is?

    Ik ben zelf helemaal geen fan van signaalingangen die normaal 24V voeren, ze veroorzaken sluipverbruik en een hoger risico op false-positives bij stroomonderbrekingen of storingen. Daar komt bij dat Loxone-installaties absoluut overal met een gemeenschappelijke 0 moeten werken en een bij een "normaal hoog" signaal dus zeker een pull-down weerstand moet geplaatst worden om een betrouwbaar signaal te krijgen.
    Als je sensor een "normaal hoog" signaal geeft, kan je dat niet met een pull-down weerstand omkeren, je gebruikt dan beter een transistortje om het signaal om te keren.


    • In de documentatie van Loxone staat een korte uitleg over het gebruik van pull-up resistors. Steek je die resistor best in de kast ergens, of kan je die ook gewoon in je sensor bijzetten?
    maakt niet uit, je plaatst die waar het het beste uitkomt. In de sensorbehuizing zit die netjes en veilig weggewerkt, maar net zoals de 120 ohm afsluitweerstandjes voor de Loxone-bus in de kast op de miniserver gezet worden, kan dat met deze weerstandjes ook.


    • Ik zou de Niko 350-41549 sensor willen gebruiken. Deze heeft een potentiaal vrij contact zoals onderstaande tekening:
    veel eenvoudiger - die sensor heeft een NO potentiaalvrij contact, die laat dus geen signaal door als er geen beweging gedetecteerd is. Je sluit bv pen 3 aan op 24V en pen 4 op de digitale ingang. Alleen als dat fouten oplevert, plaats je een pull-down weerstandje (bv van 10k) tussen pen 4 en GND
     
    veel eenvoudiger - die sensor heeft een NO potentiaalvrij contact, die laat dus geen signaal door als er geen beweging gedetecteerd is. Je sluit bv pen 3 aan op 24V en pen 4 op de digitale ingang. Alleen als dat fouten oplevert, plaats je een pull-down weerstandje (bv van 10k) tussen pen 4 en GND
    OK, dat bevestigt mijn vermoeden. Bedankt voor de toelichting!
     
    Zou normaal geen probleem mogen zijn, meet je aan de Loxone ingang ook de wisselende 24V? Zoals rdr zegt moet je inderdaad wel dezelfde 0 gebruiken zodat het potentieel 24V is.

    Ik heb het persoonlijk nog iets anders aangepakt. PIR sensor samen met een Witty Cloud (Wifi Arduino), een 24-5V step-down bord en een ferriet kern rond de signaaldraad om valse signalen te vermijden. De arduino stuurt dan via UDP commando's de bewegingsmelder door naar de miniserver. Werkt toch al een paar jaar zonder problemen.
    @Nu7s, ik ben benieuwd naar hoe je die PIR sensor hebt weggewerkt. Zit die mee in de inbouwdoos van jouw drukknop?
     
    Zou normaal geen probleem mogen zijn, meet je aan de Loxone ingang ook de wisselende 24V? Zoals rdr zegt moet je inderdaad wel dezelfde 0 gebruiken zodat het potentieel 24V is.

    Ik heb het persoonlijk nog iets anders aangepakt. PIR sensor samen met een Witty Cloud (Wifi Arduino), een 24-5V step-down bord en een ferriet kern rond de signaaldraad om valse signalen te vermijden. De arduino stuurt dan via UDP commando's de bewegingsmelder door naar de miniserver. Werkt toch al een paar jaar zonder problemen.
    @Nu7s, ik ben benieuwd naar hoe je die PIR sensor hebt weggewerkt. Zit die mee in de inbouwdoos van jouw drukknop?
    Ik heb boven alle schakelaars een blindplaat voorzien, daar gewoon een gat in geboord en de PIR gekleefd via de achterzijde.
     
    Hm, ik heb het doosje open gemaakt en nu blijkt dat de + van de in en out zijn doorverbonden! Dus niet de 0V maar de 24V ...
    Zodra ik de 0V van in en out verbond bleef de output natuurlijk hoog, vermits de + in en ook ook al inwendig verbonden waren :S

    Bekijk bijlage 82251
    Bekijk bijlage 82252

    Ik moet dus met de 0V out naar de DI van de miniserver, en dan in software inverteren, maar hoe krijg ik die DI hoog als er geen beweging is? Is dit met een pull-up weerstand? Welke dan en hoe ziet het schema er juist uit?

    Helep!
    Gert
    Aha, gevonden!
    • de 0V Out naar de DI
    • tussen de DI en de 24V een pull up resistor van 4,7 KΩ
    • de DI gaat nu naar laag als er beweging is en naar hoog als er geen beweging is
    • in de Config kan ik dit signaal nu inverten
    • done!
    Ik vind dit wel een mooie en eenvoudige oplossing voor slechts 12 euro's ;-)
    Kan je dit snel schetsen? Ik probeer hetzelfde te doen maar. Ik doe iets verkeerd. Bij mij is ook de 24v in en out doorverbonden op de sensor.
     
    Hm, ik heb het doosje open gemaakt en nu blijkt dat de + van de in en out zijn doorverbonden! Dus niet de 0V maar de 24V ...
    Zodra ik de 0V van in en out verbond bleef de output natuurlijk hoog, vermits de + in en ook ook al inwendig verbonden waren :S

    Bekijk bijlage 82251
    Bekijk bijlage 82252

    Ik moet dus met de 0V out naar de DI van de miniserver, en dan in software inverteren, maar hoe krijg ik die DI hoog als er geen beweging is? Is dit met een pull-up weerstand? Welke dan en hoe ziet het schema er juist uit?

    Helep!
    Gert
    Aha, gevonden!
    • de 0V Out naar de DI
    • tussen de DI en de 24V een pull up resistor van 4,7 KΩ
    • de DI gaat nu naar laag als er beweging is en naar hoog als er geen beweging is
    • in de Config kan ik dit signaal nu inverten
    • done!
    Ik vind dit wel een mooie en eenvoudige oplossing voor slechts 12 euro's ;-)
    Kan je dit snel schetsen? Ik probeer hetzelfde te doen maar. Ik doe iets verkeerd. Bij mij is ook de 24v in en out doorverbonden op de sensor.
    Gert is al sinds 2022 niet meer op het forum geweest. Dus misschien ga je toch een ander topic moeten openen.
     
    Hm, ik heb het doosje open gemaakt en nu blijkt dat de + van de in en out zijn doorverbonden! Dus niet de 0V maar de 24V ...
    Zodra ik de 0V van in en out verbond bleef de output natuurlijk hoog, vermits de + in en ook ook al inwendig verbonden waren :S

    Bekijk bijlage 82251
    Bekijk bijlage 82252

    Ik moet dus met de 0V out naar de DI van de miniserver, en dan in software inverteren, maar hoe krijg ik die DI hoog als er geen beweging is? Is dit met een pull-up weerstand? Welke dan en hoe ziet het schema er juist uit?

    Helep!
    Gert
    Aha, gevonden!
    • de 0V Out naar de DI
    • tussen de DI en de 24V een pull up resistor van 4,7 KΩ
    • de DI gaat nu naar laag als er beweging is en naar hoog als er geen beweging is
    • in de Config kan ik dit signaal nu inverten
    • done!
    Ik vind dit wel een mooie en eenvoudige oplossing voor slechts 12 euro's ;-)
    Kan je dit snel schetsen? Ik probeer hetzelfde te doen maar. Ik doe iets verkeerd. Bij mij is ook de 24v in en out doorverbonden op de sensor.
    Ik heb hier zelf inmiddels ook blog over geschreven omdat ik het in eerste instantie ook niet voor elkaar keeg.

    Denk dat het je op basis van mijn blog wel gaat lukken, https://groteverbouwing.nl/blog/goedkope-pir-sensor-en-loxone

    Laat maar weten als er iets niet duidelijk is!
     
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan