• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Loxone als domotica en KNX als backup

Lid geworden
7 jul 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik probeer uit te maken welk domotica systeem het best bij ons nieuwbouwproject zou passen. Loxone lijkt me wel heel gebruiksvriendelijk en slim opgebouwd maar het decentrale karakter en de open standaard van KNX spreken me ook erg aan (in tegenstelling tot de SPOF van de miniserver). Ik ben geen handige harry en dus heb ik al mijn licht opgestoken bij enkele installateurs. Het rare is dat ik met KNX experten ging spreken maar bij de 2 die ik contacteerde eindigde het verhaal telkens met dat ze ook Loxone doen en dat ze dat voor een particuliere woning eigenlijk ook verkiezen. Na wat vragen leek voor hen het gebruiksgemak en de makkelijke configuratie door henzelf en achteraf door de eigenaar de hoofdreden was.

Ze vertelden me ook dat het geen probleem was om KNX schakelmateriaal/detectoren (meer keuze) te gebruiken maar dat die dan als "domme" knoppen gebruikt worden en in ster geschakeld worden met een CAT7 kabel naar de miniserver. Dat lijkt me wel meer bekabeling te vergen dan een EIB bus of vergis ik me?

Ik vroeg me dus af of het niet mogelijk is om het beste van 2 werelden te gebruiken: Loxone als controller en visualisatietool en toch het decentrale karakter van KNX behouden door met KNX schakelmateriaal te werken op een KNX bus, in de veronderstelling dat het licht dan niet uitgaat als de miniserver de geest geeft?

Vermoedelijk vindt een installateur dat wel minder leuk want hij moet waarschijnlijk eerst de busdeelnemers eerst in ETS configureren/downloaden en ze dan in de Loxone configuratietool opnemen of hoe zit dat juist? Stel ik heb een schakelaar en een relais op de KNX bus, ik configureer ze in ETS, ik download de info via ETS: hoe gaat het dan verder in de Loxone config? 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
417
Punten
83
Er is altijd 1 systeem dat 'de baas' is zeg maar. Wil je de bedrijfszekerheid van KNX, dan is dat uiteraard KNX. 'Backup' kun je dat niet noemen, want als je op een knop duwt waardoor het licht aan gaat, komt Loxone helemaal niet tussen.

Het is wel helemaal geen slecht idee om de geavanceerdere logica die niet bedrijfskritisch is in een systeem bovenop KNX te steken. Dat kan Loxone zijn, maar ook iets als bv LogicMachine of een DHZ oplossing zoals OpenHAB of Home Assistant. Veel zaken zijn makkelijker (en goedkoper) te realiseren buiten KNX.

Alleen moet je natuurlijk een deftige installateur vinden die dat pad wil en kan bewandelen. Ikzelf heb geen ervaring met het zoeken naar een geschikte installateur want ik heb alles zelf gedaan en heb dus ook alles zelf in de hand, maar dat is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk. Dus contacteer zoveel mogelijk installateurs, vraag niet meteen naar een offerte maar verklaar eerst je wensen en verwachtingen om iemand te vinden die de juiste oplossing kan realiseren voor jou.

Lid geworden
7 jul 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
teaser zei:
Er is altijd 1 systeem dat 'de baas' is zeg maar. Wil je de bedrijfszekerheid van KNX, dan is dat uiteraard KNX. 'Backup' kun je dat niet noemen, want als je op een knop duwt waardoor het licht aan gaat, komt Loxone helemaal niet tussen.

Dat is ook net de bedoeling. Als de miniserver de geest geeft dan zorgen de eib bus en de logica in schakelaar + relais ervoor dat het licht toch nog aan/uit gaat. Is het niet mogelijk dat Loxone ook telegrammen op die eib bus zet zodat de bewegingsmelder die ook op de eib bus hangt zijn info aan Loxone doorgeeft, waarna Loxone het relais dat ook op de eib bus zit kan triggeren om licht aan te doen in geval van beweging in de kamer; valt de miniserver uit dan werkt de lichtschakelaar nog maar de "geavanceerde" functie met bewegingsdetectie die licht aansteekt ligt er dan wel uit of is zo'n opstelling niet mogelijk?
Het is wel helemaal geen slecht idee om de geavanceerdere logica die niet bedrijfskritisch is in een systeem bovenop KNX te steken. Dat kan Loxone zijn, maar ook iets als bv LogicMachine of een DHZ oplossing zoals OpenHAB of Home Assistant. Veel zaken zijn makkelijker (en goedkoper) te realiseren buiten KNX.

Precies wat ik bedoel: de basics blijven werken als je controller (miniserver of iets anders) de geest geeft. Het leuke aan Loxone lijkt me dat het aspect visualisatie en configuratie + interfacing naar andere technologieën goed uitgewerkt is. Een KNX bekabeling lijkt met ook eenvoudiger (minder kabel) want als ik het goed begrijp moet je bij gebruik van de Loxone extensies alle schakelaars, sensoren in ster naar de kast leggen.
Alleen moet je natuurlijk een deftige installateur vinden die dat pad wil en kan bewandelen. Ikzelf heb geen ervaring met het zoeken naar een geschikte installateur want ik heb alles zelf gedaan en heb dus ook alles zelf in de hand, maar dat is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk. Dus contacteer zoveel mogelijk installateurs, vraag niet meteen naar een offerte maar verklaar eerst je wensen en verwachtingen om iemand te vinden die de juiste oplossing kan realiseren voor jou.

Bedankt voor de tips. Wat heb jij eigenlijk als controller in je KNX systeem? Een server met een softwarecontroller of een hardware controller?

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
417
Punten
83
julesd zei:
teaser zei:

Dat is ook net de bedoeling. Als de miniserver de geest geeft dan zorgen de eib bus en de logica in schakelaar + relais ervoor dat het licht toch nog aan/uit gaat. Is het niet mogelijk dat Loxone ook telegrammen op die eib bus zet zodat de bewegingsmelder die ook op de eib bus hangt zijn info aan Loxone doorgeeft, waarna Loxone het relais dat ook op de eib bus zit kan triggeren om licht aan te doen in geval van beweging in de kamer; valt de miniserver uit dan werkt de lichtschakelaar nog maar de "geavanceerde" functie met bewegingsdetectie die licht aansteekt ligt er dan wel uit of is zo'n opstelling niet mogelijk?

Dat is inderdaad hoe je een ander systeem bovenop KNX zet: luisteren naar telegrammen, en eventueel zelf telegrammen op de bus zetten.

Nu vind ik een bewegingsmelder wel nog niet 'geavanceerd'. Dit zit bij mij ook gewoon helemaal in KNX. Ik denk dan eerder aan zonwering sturen adhv temperatuur en het weer, sturen van notificaties als bv de vaatwasser klaar is, de frigo verdacht veel verbruikt enz, uitschakelen van alle verlichting als er x tijd niemand meer in huis is... 

Precies wat ik bedoel: de basics blijven werken als je controller (miniserver of iets anders) de geest geeft. Het leuke aan Loxone lijkt me dat het aspect visualisatie en configuratie + interfacing naar andere technologieën goed uitgewerkt is. Een KNX bekabeling lijkt met ook eenvoudiger (minder kabel) want als ik het goed begrijp moet je bij gebruik van de Loxone extensies alle schakelaars, sensoren in ster naar de kast leggen.

Loxone heeft met Tree tegenwoordig ook een bussysteem, maar dan ben je wel gebonden aan de Tree-componenten die Loxone aanbiedt. Klassiek is het inderdaad stertopologie.

Bedankt voor de tips. Wat heb jij eigenlijk als controller in je KNX systeem? Een server met een softwarecontroller of een hardware controller?

'Server' is veel gezegd :) Een Raspberry Pi met OpenHAB.

Ik overweeg een Logic Machine maar dat zal niet voor het eerstkomende jaar zijn.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
354
Punten
83
Wat mij weerhield om de combinatie KNX+Loxone te maken is de schrik dat ik mijn woning uitrust met allemaal mooie KNX drukknoppen om na x jaar tot de vaststelling te komen dat er één defect is en hetzelfde type niet meer beschikbaar is. Dan moet ik ofwel alle drukknoppen vervangen of leren leven met één andere. Mezelf kenende zal ik dan een grote kost hebben. 

Ik heb dus voor de combinatie Niko drukknoppen en Loxone gekozen. Je hebt dan inderdaad een SPOF zoals je schrijft, maar gaat Loxone ooit failliet kan ik alles vervangen door eender welk systeem. Ook indien ik de woning ooit moet verkopen en de koper ziet al die domotica niet zitten kan ik dit vervangen door teleruptoren. 

Wat je ook kiest, ik zou je aanraden om naar de schakelpunten zowel een buskabel (EIB) als een SVV te trekken. Kleine kost, maar alle opties blijven open.

Lid geworden
12 okt 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
 Ik heb gekozen voor volgend systeem (in 2012)...zie pas nu je vraag op het forum:

1) Basis-Installatie:

- Ik heb 2 electriciteits kasten een "laagspanning domotica kast" en en "220V kast" (met zekeringen...)

-"domme" NIKO drukknoppen in ster verbonden naar "laagspanning domotica kast"

- lichtpunten in ster naar 220v kast

- KNX Binary input/LED universal I/O concentrator(s) in domotica kast

- KNX bus tussen domotica kast en 220v kast

- KNX Siemens Relais switch device(s) in 220v kast

2) Domotica bovenop KNX

- Ik heb een Raspberry PI  met OPENHAB.

- RPI is verbonden met KNX via IP/KNX gateway

- Ik kan via openhab-app op smartphone lichten aan/af schakelen. Ook aansturing zonne-screens.

- Openhab gebruik ik ook voor temperatuursmetingen op aantal punten in huis (1-wire temp sensoren ...kosten habbekrats (< 1 E) wanneer je ze besteld in China). Grafiek van temperatuur op smartphone

- Maar je kan ook LOXONE gebruiken (die heeft ook een KNX bus) om allerlei dingen bovenop KNX te doen.

Hope this helps...

Ik ben  wel benieuwd naar jouw finale keuze

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan