• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Low budget nieuwbouw zelfbouwer

Ook is navragen wat de prijs van je geveldrager doet als de poutrel hoger zit. Langere houders, dus hogere kostprijs vermoed ik?
Betonbalk geen optie? Maakt het toch allemaal eenvoudiger dan poutrels...

Ik moet toch al redelijke geveldragers voorzien omdat ik de screens boven de ramen wil. (18cm hoogte te voorzien blijkbaar)

Voor de rest kruipt de bouw rustig omhoog. Hier 2 uurtjes, daar 3 uurtjes, een zondagnamiddag,…
Over anderhalve week wil ik de welfsels leggen dus, dat word nog wel gas geven. (nog kolom+balken gieten) en de poutrels nog uitzoeken en laag rode menie geven.
ook de binnenmuren in 9cm snelbouw nog zetten.

Attachments

• CDBEC23B-A5E6-47B5-967A-2748719A6A53.jpeg
    CDBEC23B-A5E6-47B5-967A-2748719A6A53.jpeg
    223,1 KB · Views: 96
Ik moet toch al redelijke geveldragers voorzien omdat ik de screens boven de ramen wil. (18cm hoogte te voorzien blijkbaar)

Voor de rest kruipt de bouw rustig omhoog. Hier 2 uurtjes, daar 3 uurtjes, een zondagnamiddag,…
Over anderhalve week wil ik de welfsels leggen dus, dat word nog wel gas geven. (nog kolom+balken gieten) en de poutrels nog uitzoeken en laag rode menie geven.
ook de binnenmuren in 9cm snelbouw nog zetten.
Waarom snelbouw van 9? Houd niks van lawaai tegen 👎. Zou een 14 niet beter zijn ,ofwel een stijlmuur?

Niet over nagedacht eigenlijk, architect heeft alle niet dragende muren zo ingetekend.

is toch vrij standaard in de woningbouw/appartementen om binnenmuren van 9cm te zetten?

Niet over nagedacht eigenlijk, architect heeft alle niet dragende muren zo ingetekend.

is toch vrij standaard in de woningbouw/appartementen om binnenmuren van 9cm te zetten?
Dat is inderdaad helemaal normaal. Denk dat je ook beter andere keuzes maakt om eventueel geluid tegen te houden dan een steen van 14ipv 9cm.

hier in de zaak zijn alle binnenmuren en zelfs steunmuren 9cm snelbouw. Is 2 keer niks. ik zou alles in stijlmuur zetten die niet dragend is

@oxbow Is dat het lijmsysteem van Wienerberger? M'n broer heeft dat in zijn nieuwbouw ook gebruikt, er zaten serieus wat bananen tussen die stenen. Wienerberger zei fijntjes dat ze allemaal 'binnen de tolerantiewaarden' waren :rolleyes:.

Ja, qua hoogte zijn ze perfect, maar als je soms langs de draad kijkt zit er al wel eens 4-5mm op.

Blijft echter wel een super systeem, Ik kan nu gans alleen gewoon verder (zelfs al is het maar voor een uurtje, als ik elke keer mortel moet afdraaien of zo'n lijmbakje uitkuisen had ik lang zo ver niet gestaan.

Lijmbak uitkuisen: veel sneller dan de betonmolen proper maken -> als die leeg is - en je hebt, telkens voordat je er lijm in deed, het bakje zelf ingespoten met WD40 (tip van ene van Winerberger zelf) - een kleine minuut met de hogedrukreiniger afspuiten en die ziet er als nieuw uit.

en die wd40, dat schaadt die lijm niet?

hogedrukreiniger
ook goede tip, ik maar prutsen met mijn oude tandenborstel om overal tussen te kunnen.
Hier vant zelfde, nooit aan de hogedruk gedacht :ROFLMAO:
@Tomvdw, ik denk zelfs dat gij mijne eerste lijmbak ooit via 2dehands.be hebt overgekocht (ergens rond juli 2018) :unsure:
Dat was een 2de handse rond die periode, geen idee van waar of wie die toen kwam... In 2020 verkocht aan de volgende 😁

Ik heb de sloffen en de kolom gegoten. (De kolom zelfs 2X)( Bekisting ging open)

Nu ben ik aan de late kant om mijn geveldragers nog te bestellen als ik het bouwverlof wil doormetselen.

Maar standaard zwarte L ijzers heeft de bouwhandel liggen.
Aangezien ik redelijk goed kan lassen, kan ik al niet beter gewoon zo ook de langste maar kopen en alles zelf lassen op de werf. (Moet gekochte geveldragers toch ook vastlassen aan de poutrels)

Word halfsteens gemetseld en geen rollaag aan de ramen. En de L mag zichtbaar blijven.
Lijkt te toch geen rocket science om het zelf te doen. (Heb ik bij een vorige verbouwing ook zo gedaan voor overspannning van 5 meter. (Daar kwamen wel geen screens boven de raam)

Ook foto van mijn plooi en laswerken

Attachments

• 86308FCC-DF23-485C-AA6C-E2DAA7312CA4.jpeg
    86308FCC-DF23-485C-AA6C-E2DAA7312CA4.jpeg
    205,5 KB · Views: 89
  • 7669CC94-32F0-477F-A8C8-90D4656740BC.jpeg
    7669CC94-32F0-477F-A8C8-90D4656740BC.jpeg
    112,2 KB · Views: 89
Waar bestel je geveldragers? Bk of jb construct is normaal snel

Bij ons had Scaldex 6 weken nodig + extra week voor gelakt (indien nodig). Die hebben ook een aantal standaard maten, die wel relatief snel te krijgen zijn (weten we owv bij-bestelling owv verkeerde maten besteld door aannemer).

Die berekenen wel om de hoeveel er een drager moet komen en ze hebben verschillende beugels voor verschillende toepassingen/belastingen + die dingen zijn dan gemaakt om makkelijk te kunnen uitlijnen. Maar ja, als je kan lassen, kan dat prima zelf. Zelf vertrouw ik mijn laskunsten niet 100% en zou het dus sowieso laten doen. Als je vlak langs een zichtzijde moet lassen, gaat de lak aangetast worden, maar dat weet je vast wel als je lasser bent.

Plooi en las jij je wapeningskorven zelf?
Ik herinner me dat het laten maken van die dingen belachelijk goedkoop was.

Voor de geveldragers: dat zou ik toch ook graag berekend/goedgekeurd zien.
Die zijn ook eerst gelast, en daarna behandeld (galvaniseren+poederlak). Dat is bijna onmogelijk op de werf zelf.
Ook de isolerende plaatjes heb je dan niet zelf?

Die zijn ook eerst gelast, en daarna behandeld (galvaniseren+poederlak). Dat is bijna onmogelijk op de werf zelf.
ik heb eens (aangekondigd) gaan kijken bij een andere aannemer toen ik mijn architect vroeg hoe het zat met die geveldragers; Ze hadden een draag-element te weinig, ook gewoon ter plekke er aan gelast (las trok wel op niet veel, een doorsnee aannemer is nu éénmaal geen lasser) en dan ging de spuitbus één keer erover tegen de roest. Had ik toch liever anders gehad als het mijn werf was geweest.
Ook de isolerende plaatjes heb je dan niet zelf?
kan je in principe toch apart bestellen? Bij mijn bouwmaterialen leverancier Paesen (die meestal met Scaldex werkt), is het alvast mogelijk. Ik had alvast ook een paar metalen plaatjes reserve gemaakt, maar een plastieken kopen is wel aan te raden (veel gemakkelijker, ook al kosten ze belachelijk veel (€1/ST) voor hoeveel je er nodig hebt en wat het eigenlijk is). Boodschap hier is de plek waar de geveldragers gemonteerd worden zo recht mogelijk en meteen al in het juiste vlak proberen te krijgen (uiteraard liever te weinig materiaal dan dat je moet beginnen afslijpen). TS geeft wel te kennen dat het op een poutrelle moet worden gelast, meestal is dit met montageplaten in de poutrelle gelast, dat kan je toch al redelijk nauwkeurig doen.

Qua isolatie is het natuurlijk aan te raden minstens één plaatje ertussen te hebben; maar ik ken aannemers die zelfgelaste geveldragers recht op de poutrelle lassen ipv met plaatje + bout.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief