• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Low budget nieuwbouw zelfbouwer

Voor elektriciteit: toen wij keken waren de buitenlandse merken vaak goedkoper dan Niko. Ik denk dan bv. aan Gira dat in Duitsland, Nederland, Oostenrijk zeer courant is. Minstens even kwalitatief. Zelfde installatiegemak. Maar goedkoper.

Hetzelfde was toen ook voor sanitair, verlichting, keuken, … eigenlijk alles wat afwerking betreft. Door onze veel te kleine afzetmarkt zijn de Belgische producten vaak duurder
Ik heb net eens gezocht achter Gira schakelmateriaal en bvb. een Gira stopcontact kost al meer dan een Niko stopcontact. Of bedoel je als je deze ook aankoopt in Duitsland?

Voor elektriciteit: toen wij keken waren de buitenlandse merken vaak goedkoper dan Niko. Ik denk dan bv. aan Gira dat in Duitsland, Nederland, Oostenrijk zeer courant is. Minstens even kwalitatief. Zelfde installatiegemak. Maar goedkoper.

Hetzelfde was toen ook voor sanitair, verlichting, keuken, … eigenlijk alles wat afwerking betreft. Door onze veel te kleine afzetmarkt zijn de Belgische producten vaak duurder
Ik heb net eens gezocht achter Gira schakelmateriaal en bvb. een Gira stopcontact kost al meer dan een Niko stopcontact. Of bedoel je als je deze ook aankoopt in Duitsland?
Toen wij onze vergelijking maakten, kon ik Gira goedkoper krijgen dan Niko. Heb dat van NL laten komen (uiteraard wel met penaarde).

Sanitair is bijna allemaal in Duitsland besteld en thuis geleverd. Veel goedkoper dan hier.

Maar dat is ondertussen enkele jaren (en crisissen) geleden

Een vraag ,ivm mijn gevelstenen metselen: ik heb een betonmolen van 140Liter denk ik.
Ik ga alleen metselen (12mm voeg.) + schoonvader die komt stenen aangeven. (af en toe)

Zou ik nu zelf mortel afdraaien of gewoon 6-7 km rijden naar de bouwhandel en een kuip van 200 Liter laten vullen (kost 90€)

Daar kan ik al een hele tijd mee verder, en een plezierritje doen vs staan scheppen scheelt ook wat energie.
Maar is die kant en klare mortel genoeg opgesteven tegen de volgende dag? (ga 2 gevels tegelijk metselen, dus een 19 lopende meter.)

Kostprijs cement + zand zit je ook snel op 40€ materiaalkost denk ik.

Mooi werk! Ik ga zo’n midigraver op mijn kerstlijstje zetten 🥰

Heb je een deadline? Dan zou ik mijn mortelkuip inzetten. Komen ze van de bouwhandel niet vullen ‘s ochtends? Kan je de rit besparen.

Zelf afdraaien vond ik tijdsverlies, kon je evengoed al een half uur aan het metsen zijn.

Ik had natuurlijk geen minigraver dus moest alles zelf manueel naar de betonmolen dragen.

Op 19m moet je al wel wat kuipen zetten dus ik zou ook gaan afhalen en direct verdelen en starten

En dan moet je alles nog gaan overscheppen als je geen kraan hebt? In onze huidige verbouwing waar we zelf metselen laat ik de stenen door de leverancier min of meer op zijn plaats zetten, ofwel een BB zand of zakken zand in de buurt, scheppen uit de BB in kruiwagen en cement draaien met een dubbele staafmixer in de kuipen die dan ter plaatse blijven staan. Als je geen kraan hebt om cement te laten leveren en die op de gewenste plaats te zetten, is dat dat voor mij de meest efficiente manier. En je blijft heel flexibel.

Zou ik nu zelf mortel afdraaien of gewoon 6-7 km rijden naar de bouwhandel en een kuip van 200 Liter laten vullen (kost 90€)
Gaat die mortel niet gewoon uitgehard zijn na een halve dag? of toch niet meer goed werkbaar? Eventjes klein beetje water toevoegen gaat misschien nog, maar na een halve dag gaat dat toch nefast zijn voor de kwaliteit ervan, de cement gaat al gehydrateerd zijn. Of bedoel je premix mortel die je enkel nog eens moet roeren (na water toevoegen)?

Je kan je toch al heel wat mortel afdraaien voor €90 (binnen low-budget thema blijven ;) )
Het is het toch al snel een kwartier rijden enkel + half uur wachten om aan te schuiven. Daar gaat 10% van je werkdag

Het enige dat je bespaart is dat je de molen niet moet uitkuisen.

Bigbag metszand naast de molen (€30/ton ?), cement (€6/25kg) op pallet geleverd naast de molen; overkappen in kruiwagen en overschuppen in mortelkuipen op de stelling langs de lengte die je aan het metsen bent. Ben je op 15-20 minuten klaar.

cement draaien met een dubbele staafmixer in de kuipen die dan ter plaatse blijven staan.
oppassen voor spatten tegen de gevelsteen?

Een vraag ,ivm mijn gevelstenen metselen: ik heb een betonmolen van 140Liter denk ik.
Ik ga alleen metselen (12mm voeg.) + schoonvader die komt stenen aangeven. (af en toe)

Daar kan ik al een hele tijd mee verder, en een plezierritje doen vs staan scheppen scheelt ook wat energie.
Maar is die kant en klare mortel genoeg opgesteven tegen de volgende dag? (ga 2 gevels tegelijk metselen, dus een 19 lopende meter.)

Kostprijs cement + zand zit je ook snel op 40€ materiaalkost denk ik.

Gaat die mortel niet gewoon uitgehard zijn na een halve dag? of toch niet meer goed werkbaar? Eventjes klein beetje water toevoegen gaat misschien nog, maar na een halve dag gaat dat toch nefast zijn voor de kwaliteit ervan, de cement gaat al gehydrateerd zijn. Of bedoel je premix mortel die je enkel nog eens moet roeren (na water toevoegen)?

Je kan je toch al heel wat mortel afdraaien voor €90 (binnen low-budget thema blijven ;) )
Het is het toch al snel een kwartier rijden enkel + half uur wachten om aan te schuiven. Daar gaat 10% van je werkdag

Het enige dat je bespaart is dat je de molen niet moet uitkuisen.

Bigbag metszand naast de molen (€30/ton ?), cement (€6/25kg) op pallet geleverd naast de molen; overkappen in kruiwagen en overschuppen in mortelkuipen op de stelling langs de lengte die je aan het metsen bent. Ben je op 15-20 minuten klaar.

cement draaien met een dubbele staafmixer in de kuipen die dan ter plaatse blijven staan.
oppassen voor spatten tegen de gevelsteen?
Big bag metselzand kost je 60 zonder btw per ton, los afgehaald 40. Prijzen van dit jaar.

Big bag metselzand kost je 60 zonder btw per ton, los afgehaald 40. Prijzen van dit jaar.
pff, op mijn offerte van 2020 staat nog ex. btw €50/ton voor geleverd in bigbag; los geleverd was het ex btw €170/10 ton.

Kheb het nog eens gevraagd hier om de hoek:
  • 1 ton, geleverd in big bag: €65
  • 2 ton, geleverd in big bag: €115
  • 1 ton, zelf afhalen (los op remorque): €25
  • 2 ton, zelf afhalen (los op remorque): €50
waarvan €17.5 voor bigbag + vulwerk; metszand zelf ex btw €47/ton geleverd, €25/ton ex btw afgehaald.

Zal wel afhangen van de regio.

Prijs was 40 euro als je onder de ton afhaald, en ging dan naar beneden naargelang je meer ton kocht. Maar big bags doe ik nooit meer wat een miserie. Ofwel zakjes, kosten maar een fractie meer per pallet, ofwel afhalen in bulk

Vandaag een trap gezet, er nu nog een leuning opmaken en ik hoef teminste niet steeds een ladder te gebruiken.
Was op kwartiertje uitgebroken, en op 10 minuten geplaatst.

Attachments

• C4D1F931-31A1-4143-AB20-1354B822E26D.jpeg
    C4D1F931-31A1-4143-AB20-1354B822E26D.jpeg
    187,6 KB · Views: 150
Is die verloren bekisting van gss?

Ja, deze is 18cm hoog. GSS-180

Elke bouwhandel heeft dat liggen. En op 45min lag deze erop. (6x hoek erin gemaakt)

Zou een normale randbekisting kunnen maken, maar heel alleen valt dat toch tegen. En nu was welfsels+ beton op dezelfde dag.

Elke bouwhandel heeft dat liggen. En op 45min lag deze erop. (6x hoek erin gemaakt)

Zou een normale randbekisting kunnen maken, maar heel alleen valt dat toch tegen. En nu was welfsels+ beton op dezelfde dag.
Ik heb die hier ook aan het trapgat gebruikt. Scheelt ook weer wat planken en balken.
Als de beton uitgehard was heb ik die dan afgeslepen en het randje geschilderd. Dan had de stukadoor er achteraf geen last mee.

Heb je die niet moeten vastzetten met van die haakjes?

Ik heb die hier ook aan het trapgat gebruikt. Scheelt ook weer wat planken en balken.
Als de beton uitgehard was heb ik die dan afgeslepen en het randje geschilderd. Dan had de stukadoor er achteraf geen last mee.

Ik vind dat GSS systeem echt schitterend. Wat een verademing in vergelijking met klassieke L-profielen.
Ik heb het ook voor mijn trapgaten gebruikt, maar dat zou ik nu niet meer opnieuw doen.
Heel wat slijpwerk en gepruts om het profiel weg te werken voor de stukadoor.

Ik laat ineens een camion zand afstorten om met te metsen. En helemaal op 't einde als je niet veel meer nodig hebt een big bag.
Big bags zijn inderdaad ook niet altijd zo makkelijk, want je moet "erin" scheppen met je schop.
En ik maak kuip per kuip mortel, niet met een molen. Handig om het wat te timen (want om 16u nog een molen afdraaien ...) en minder opkuis.
Je kan ondertussen ook eens drinken of pipi doen. :)

Last edited:
Ik heb ook nog naar dat GSS-systeem gekeken, maar vond het redelijk duur. Ik heb het hier dan uiteindelijk opgelost met SLS'en op de snelbouw te zetten en te fixeren met stukken betonijzer en ijzerdraad. Als je dat voldoende vastzet geeft dan geen krimp en het hout is nadien terug bruikbaar. Ik heb wel een volledig ter plaatse gegoten plaat dus weet nu niet of dat met predallen of welfsels ook kan.

pff, op mijn offerte van 2020 staat nog ex. btw €50/ton voor geleverd in bigbag; los geleverd was het ex btw €170/10 ton.

Kheb het nog eens gevraagd hier om de hoek:
  • 1 ton, geleverd in big bag: €65
  • 2 ton, geleverd in big bag: €115
  • 1 ton, zelf afhalen (los op remorque): €25
  • 2 ton, zelf afhalen (los op remorque): €50
waarvan €17.5 voor bigbag + vulwerk; metszand zelf ex btw €47/ton geleverd, €25/ton ex btw afgehaald.

Zal wel afhangen van de regio.
hier om de hoek 1 BB metselzand 1,5 Ton : 73 ex BTW (levering gratis voor grotere afnemers - zelfbouwers)

Prijzen zijn wat aan het zakken vergeleken toen ik prijs vroeg en kocht ( van september vorig jaar tot februari dit jaar) zand en cement was iets goedkoper geworden.

Zand ga ik gewoon zelf afhalen of laat leveren + 50zakken cement (of een heel pallet)
Ga in het bouwverlof de gevelstenen metselen dus vooral zien dat ik genoeg voorraad heb + spouwankers en L ijzers voor de ramen.

Mengverhouding die ik hanteer: kleine emmer water met mortelolie, 15 scheppen metszand (lommelzand 0/2 hier in de kempen) en 1 zak cement.
Minuutje laten draaien in de betonmolen, heel klein beetje water bijvoegen en klaar.

Technisch probleem waar ik nu tegen loop! (zie foto achtergevel)
De ramen starten 100cm vanaf de vloerpas, en de ramen zijn 120cm hoog. (totale hoogte dus 220cm)
Volgens de plannen ligt mijn poutrel 850cm lange HEA220 echter op plafondhoogte 250cm! en liggen de welfsels er ook in.

Dus ik zit met 30cm opening/lucht tussen mijn ramen en de poutrel..

Mogelijke oplossing is de poutrel boven de ramen leggen en meer richting de spouw. (22cm brede poutrel op 14cm brede sloffen/kolom)
Anders krijgt de plakker dat moeilijk weggewerkt.
(en daarop dan weer gewoon doormetselen)

Ofwel naar onder toe vanaf de poutrel uit isoleren. (gevelstenen zitten wel op juiste hoogte ervoor.

Hoe zouden jullie dit oplossen?

Attachments

• Boons zicht achter.jpg
    Boons zicht achter.jpg
    72,5 KB · Views: 59
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief