• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Low-budget Makita

woens

Lid
Lid geworden
5 jan 2014
Berichten
112
Waarderingsscore
8
Punten
18
Hey,

Ik heb nieuwe en betere schroefmachinerie nodig, dringend.
En ik had graag jullie mening gehoord over een paar toestellen/opties.
Heb momenteel een groene Bosch schroefmachine, goed vooraf en toe wat schroefjes, maar toch te zwak en te snel leeg voor de verbouwing. 
Probleem is uiteraard het budget en als ik geld genoeg had was de keuze snel gemaakt.
Nu zie ik op de gekende sites steeds 2 Makita's met draad, jawel mét draad!
Mijn vader heeft een Metabo vijsmachine met stekker uit lang vervlogen tijden en die doet het nog steeds prima en daarbij ik ben hier thuis altijd in de buurt van een stopcontact plus stopcontacten en verlengdraden heb ik al, geraken nooit plat, wegen minder, minder grondstoffen, minder afval ... én ja, het is misschien niet meer van deze tijd, niet mobiel en alles.
Ik weet het, maar ik wil graag goed werkend materiaal dat binnen mijn momenteel erg beperkte budget valt.
Het ene is de DF0300 schroef/boor machine, de andere is de TD0101F slagschroevendraaier.
Waar ze voor moeten dienen? Gipsplaten schroeven voornamelijk op Metal Stud, HSB aanbouw met plat dak, bevestiging leidingen, OSB vloer, dakgoot, schroefwerk allerhande dus.
De andere opties zijn: hopen op een leuke promo, zo'n setje met accu's, lader en 2 toestellen voor géén geld! 
Of toch maar voor Parkside gaan, niet bepaald de meest duurzame oplossing, maar het werkt wel. Hoe lang is een ander vraag?
Wat denken jullie? Buiten het feit dat accu-machines toch handiger zijn, dat weet ik al. :)
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
972
Punten
113
Ik ga hier eens advocaat van de duivel spelen. Op aanraden van een kameraad parkside performance gekocht. Qua boormachines kan je daar echt niet mee sukkelen. Denk dat ik 50 euro heb gegeven voor een slagschroevendraaier. 20 euro voor een 2a batterij en 30 euro voor een 4a batterij. 15 of 25 voor een lader. Voor dat geld mocht het nog grandioos falen maar ik ben daar echt tevreden van. Ik had daar al een invalzaag van (voor de prijs van een geleiderail ergens anders) en die kan ook zijn plan trekken. Iemand die een Festool gewoon is zal daar eens mee lachen, maar voor een dhz’er...

Ze hebben daar veel brol en ik ben er zeker van dat ik er dag in dag uit niet mee ga kunnen werken en ze het 10 jaar gaan trekken. Maar als dhz’er of voor 1 verbouwing? Ik zou niet twijfelen.
Staat het je niet aan of gaat het kapot binnen 2/3 jaar krijg je een nieuw toestel of geld terug.
Ik zit de laatste tijd ook vaak naar dewalt of makita te kijken. Maar als dhz’er kan ik dat prijsverschil niet rechtvaardigen.
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Ik ga hier eens advocaat van de duivel spelen. Op aanraden van een kameraad parkside performance gekocht. Qua boormachines kan je daar echt niet mee sukkelen. Denk dat ik 50 euro heb gegeven voor een slagschroevendraaier. 20 euro voor een 2a batterij en 30 euro voor een 4a batterij. 15 of 25 voor een lader. Voor dat geld mocht het nog grandioos falen maar ik ben daar echt tevreden van. Ik had daar al een invalzaag van (voor de prijs van een geleiderail ergens anders) en die kan ook zijn plan trekken. Iemand die een Festool gewoon is zal daar eens mee lachen, maar voor een dhz’er...

Ze hebben daar veel brol en ik ben er zeker van dat ik er dag in dag uit niet mee ga kunnen werken en ze het 10 jaar gaan trekken. Maar als dhz’er of voor 1 verbouwing? Ik zou niet twijfelen.
Staat het je niet aan of gaat het kapot binnen 2/3 jaar krijg je een nieuw toestel of geld terug.
Ik zit de laatste tijd ook vaak naar dewalt of makita te kijken. Maar als dhz’er kan ik dat prijsverschil niet rechtvaardigen.
Dan heb je waarschijnlijk nog niet met deftig gerief gewerkt
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Onlangs in test-aankoop een uitgebreide test van vijsmachines. Parkside kwam daar uit als beste koop, en ook eens als beste van de test. Die testen moet je natuurlijk altijd met een korreltje zout nemen, en ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt (altijd hikoki-hitachi en eens een makita of dewalt) maar parkside moet dan toch wel iets te bieden hebben blijkbaar.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
tja... ik begrijp @Kaffe zijn standpunt, maar ik wil wel kunnen vertrouwen op mijn machine... Ben ooit be ne vriend gaan helpen met de verbouwing... en hij had een boormachine van powerplus.. als 't kapot was, kon hij terug naar den hubo of gamma or whatever en kreeg hij een nieuw...
Het toeval wil, machine valt in panne terwijl ik er ben, hij er mee naar de winkel... 2u later terug zonder machine... geen zelfde toestel op voorraad en waarschijnlijk te herstellen... Daar sta je dan.
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
972
Punten
113
tja... ik begrijp @Kaffe zijn standpunt, maar ik wil wel kunnen vertrouwen op mijn machine... Ben ooit be ne vriend gaan helpen met de verbouwing... en hij had een boormachine van powerplus.. als 't kapot was, kon hij terug naar den hubo of gamma or whatever en kreeg hij een nieuw...
Het toeval wil, machine valt in panne terwijl ik er ben, hij er mee naar de winkel... 2u later terug zonder machine... geen zelfde toestel op voorraad en waarschijnlijk te herstellen... Daar sta je dan.
Klopt. En ik ga daar ook akkoord mee. Ik weet niet hoe het zit maar ik hoor van powerplus eigenlijk enkel slechte dingen. Van parkside kan ik enkel op mijn eigen ervaringen ( en die van mijn kameraad) afgaan.
En daar heb ik nog maar 1 ding moeten retourneren en dat was omdat ik de tool zelf geforceerd had.
Het is gewoon iets om eens naar te kijken voor de ts.

Wat dus allemaal niet wegneemt dat ik even hard naar makita zit te kijken enzo maar zolang mijn huidig gerief zijn werk blijft doen ...
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik weet wel dit: als ik op mijn makita invalzaag 45 of 22,5° instel, dan is het ook 45 of 22,5°. Als ik een zaagdiepte instel, dan is het ook exact. Idem voor de zaagbreedte of zaaghoek op mijn Dewalt tafelzaag en mijn makita telescoopzaag zaagt over de volledige uitvallengte perfect 90° (of wat ik ook instel).
Je kan op die toestallen rekenen.
Ik heb vroeger dezelfde DHZ-redenering gevolg: voor die paar keer dat ik het nodig heb is het goed genoeg.
Tot je eens met ‘echt’ gerief gewerkt hebt... (en Dewalt is dan ook weer zó spectaculair niet naast makita of festool, of naast maffell :love:)
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Ik weet wel dit: als ik op mijn makita invalzaag 45 of 22,5° instel, dan is het ook 45 of 22,5°. Als ik een zaagdiepte instel, dan is het ook exact. Idem voor de zaagbreedte of zaaghoek op mijn Dewalt tafelzaag en mijn makita telescoopzaag zaagt over de volledige uitvallengte perfect 90° (of wat ik ook instel).
Je kan op die toestallen rekenen.
Ik heb vroeger dezelfde DHZ-redenering gevolg: voor die paar keer dat ik het nodig heb is het goed genoeg.
Tot je eens met ‘echt’ gerief gewerkt hebt... (en Dewalt is dan ook weer zó spectaculair niet naast makita of festool, of naast maffell :love:)
Helemaal mee eens, wat hebben wij spijt gehad dat we niet van bij het allereerste beginnetje voor Makitamateriaal zijn gegaan. Had ons ongelofelijk veel gevloek bespaard tijdens de verbouwingen. Misschien een tip voor in de toekomst, wij kopen onze Makita in aanbieding op Ibood. Daar komen die regelmatige aan forse korting voorbij. :)
 
Lid geworden
22 mrt 2021
Berichten
16
Waarderingsscore
3
Punten
3
Wat mij al wel opgevallen is met alle aanbiedingen van webshops à la fixami, klium, gereedschappelijk... voor Makita bv is dat dit allemaal oude modellen zijn. Ik ben 2 maanden geleden bij mijn lokale zelfstandige gereedschapszaak een folder van Makita gaan halen met de adviesprijzen in. Als je op de webshops zoekt en de goedkoopste bovenaan plaatst bij het filteren staat geen enkel toestel daarvan in de huidige folder. Degene die wel in de folder staan hebben bijna exact dezelfde prijs, scheelt geen 10%. Dan ga ik wel even naar de lokale zaak die mij met raad en daad bij kan staan.

Van Powerplus heb ik overwegend alleen nog maar slechte recensies gelezen. Van Parkside bijna enkel positieve reacties. Ondanks dat het budget merken zijn dus duidelijk niet vergelijkbaar met elkaar.

Welk gereedschap koop ik? Stel ik mij eerst de vraag hoe nauwkeurig het moet zijn. Een boor-/schroef-/bandschuurmachine... hoeft niet nauwkeurig te zijn dus kan je als dhz'er met Parkside (Performance) niet gekloot zijn. Zelfs als beginnend schrijnwerker zou ik het hier op durven wagen en gaat het stuk? Vervang je het gewoon door een premium merk maar dan weet je ook al beter wat je verwachtingen zijn.
Wel nauwkeurig zoals tafel/inval/afkortzaag, meetgereedschap, afwerkschuurmachine... even door de zure appel bijten en onmiddellijk voor de gekende merken gaan.
 

woens

Lid
Lid geworden
5 jan 2014
Berichten
112
Waarderingsscore
8
Punten
18
het is de blauwe Bosch geworden.
iets minder kracht dan de makita's, maar kan me niet voorstellen wanneer een gat van 25mm in hout niet zou volstaan....
basic maar top machien!
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
blijf zeker weg van dat 20v cirkelzaagske van Parkside, dat ding geraakt niet tegoei door een grenen blakje, laat staan door plaatmateriaal.

als jegoedkope makita wilt kan je ook amazon.de en nl int oog houden.
 

bartus

Lid
Lid geworden
28 apr 2020
Berichten
54
Waarderingsscore
30
Punten
18
Maktec is het budgetmerk van makita. In feite zijn dat de oude modellen met een andere kleur.
Maar wel goed gerief dus...
Check het eens...

Als het past in je budget, dan zeker batterijen!

Let op met klopboormachines op batterijen, die zijn niet zo handig/krachtig als eentje met snoer.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan