Low-budget Makita

woens

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jan 2014
Waarderingsscore
2
Punten
8
Hey,

Ik heb nieuwe en betere schroefmachinerie nodig, dringend.
En ik had graag jullie mening gehoord over een paar toestellen/opties.
Heb momenteel een groene Bosch schroefmachine, goed vooraf en toe wat schroefjes, maar toch te zwak en te snel leeg voor de verbouwing. 
Probleem is uiteraard het budget en als ik geld genoeg had was de keuze snel gemaakt.
Nu zie ik op de gekende sites steeds 2 Makita's met draad, jawel mét draad!
Mijn vader heeft een Metabo vijsmachine met stekker uit lang vervlogen tijden en die doet het nog steeds prima en daarbij ik ben hier thuis altijd in de buurt van een stopcontact plus stopcontacten en verlengdraden heb ik al, geraken nooit plat, wegen minder, minder grondstoffen, minder afval ... én ja, het is misschien niet meer van deze tijd, niet mobiel en alles.
Ik weet het, maar ik wil graag goed werkend materiaal dat binnen mijn momenteel erg beperkte budget valt.
Het ene is de DF0300 schroef/boor machine, de andere is de TD0101F slagschroevendraaier.
Waar ze voor moeten dienen? Gipsplaten schroeven voornamelijk op Metal Stud, HSB aanbouw met plat dak, bevestiging leidingen, OSB vloer, dakgoot, schroefwerk allerhande dus.
De andere opties zijn: hopen op een leuke promo, zo'n setje met accu's, lader en 2 toestellen voor géén geld! 
Of toch maar voor Parkside gaan, niet bepaald de meest duurzame oplossing, maar het werkt wel. Hoe lang is een ander vraag?
Wat denken jullie? Buiten het feit dat accu-machines toch handiger zijn, dat weet ik al. :)

woens

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jan 2014
Waarderingsscore
2
Punten
8
Nog een vraag.
Stel dat ik maar één van de twee koop, welke zou dan het meest geschikt zijn?

Regis07

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
199
Punten
63
Geef aan de leden mee welk budget u wilt/kan spenderen per machine.

layho1

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jan 2015
Waarderingsscore
142
Punten
43
Als dit je eerste (accu) machine is dan kies je ook voor het merk/batterij.

Kijk dus ook verder als dit ene toestel, als er in de toekomst terug wat budget is ga je misschien nog andere toestellen willen aanschaffen.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
811
Punten
113
Ik had geen idee dat dit (nog) bestond.

Als de handzaamheid (behalve als ze leeg zijn) van accu geen issue is voor jou, dan zijn dit top-alternatieven.

Heerlijk veel koppel ook.

Ikzelf merk dat ik toch automatisch naar de slagschroevendraaier grijp ongeacht welk schroefwerk er bij komt kijken. Het werkt heerlijk en je hebt enorm veel controle, bvb om letterlijk een klein tikje bij te geven. Voor groter werk en in MS echter wel zeker gehoorbescherming dragen!

Maar de ander heb je evengoed nodig. Een gaatje voorboren, een souverein zetten, draad trekken,... veel meer controle over het toerental en vermogen dan met een boormachine.En compacter en hanteerbaar met één hand. 

boran

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 aug 2007
Waarderingsscore
14
Punten
38
Als je er maar één zou pakken pak dan de slagschroevendraaier.

Ik merk uit mijn eigen gebruik dat ik enkel die gebruik om te schroeven, en mijn "gewone" schroevendraaier enkel gebruik om (voor) te boren.

Alleen wel voorzien dat je altijd gehoorbescherming draagt, die dingen maken nogal wat lawaai.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
1.768
Punten
113
als je veel op 1 plek moet doen, waar de bdrading niet zo in de weg ligt, is dit zeker een goede optie.

op accu kost een pak meer, want hoe beter de accu, hoe duurder. 

een accu met langer duur, weegt ook veel, en is duur. 

woens

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jan 2014
Waarderingsscore
2
Punten
8
Ok, bedankt voor de reacties.

Was ik vergeten te vermelden: het budget is een 120 a 130 euro. Én ik heb ook nog een groene Bosch basic klop/boormachine die het prima doet, dus alle gaten in hout en muren zijn die zijn afdeling.
Ik ga er sowieso maar 1 kopen, waar ik vooral over twijfel is of de slagschroefmachine niet té heftig is om Gyproc vast te zetten en/of de schroef/boor niet wat te traag en zwak is ...

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
1.768
Punten
113
Dat is Gyproc, geen hardhoutenbalk ... 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
811
Punten
113
Om in MS te schroeven telt maar 1 ding: snelheid. Minstens 1200 toeren belast. Anders is dat sukkelen. En hard duwen. Om er dan niet in een trek compleet door te zitten moet je een erg goeie bitkop hebben, met een automatische stop. Die kosten op zichzelf ook al € 30 of zo maar het is onontbeerlijk als beginner.

En kwaliteitsschroeven kopen.

Met een slagschroevendraaier heb je meestal zowel snelheid als controle.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
674
Punten
113

knessel

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
48
Punten
48
Hikoki of Hitachi, goed merk.
Ik zie hier op het voorblad van de catalogus Toolstation deze set van Dewalt staan:
https://www.toolstation.be/dewalt-dck2062m2t-qw-combopack/p12079

OK, 289 EUR, maar je hebt een schroefboormachine, een slagschroevendraaier, een lader en drie accu's ... Dat is zeker geen miskoop en daar ga je jaren plezier van hebben.

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
48
Punten
28
Beter 1x wat meer uit te geven aan goei gerief dan met dingen als Parkside of Powerplay te moeten werken. Vroeger ook altijd met brolmerken of  met snoeren zitten werken.

Vorig jaar mij eindelijk goed gerief gekocht, bij mij Hikoki met 5Ah batterijen. Geen probleem meer met batterijen die snel leeg zijn, het werk gaat ook veel vlotter. Ik heb een set gekocht met een gewone schroefboormachine en een slagschroefmachine, 9 op de 10 keer neem ik de slagschroefmachine.

Nu7s

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
213
Punten
63
Hier alles van Makita, beste aankoop ooit. Eenmaal je de batterijen hebt zijn de toestellen best betaalbaar en vaak in promo te vinden. 

woens

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jan 2014
Waarderingsscore
2
Punten
8
ok, topic even aanvullen en terug "naar boven" halen want...

mijn groene Bosch klopboormachine is z'n geest aan het geven, de laatse maanden waren wat te intensief voor m'n oude vriend (12 jaar!), teveel beton en weerbarstige kelder-bakstenen...

Dus: nieuwe kopen (kan de groene zijn laatste dagen slijten als kleine mixer, auch!)
Ik heb al het een en ander op het oog maar dit viel mij op, er is een blauwe Makita, rode makita en Maktec die verdacht hard op elkaar lijken qua prestaties (en prijs). zou het dan 3 keer om hetzelfde toestel gaan of zou er echt verschil zitten in kwaliteit (en welke is dan hét koopje?)
dit zijn ze:

De andere optie is deze blauwe Bosch:
wat minder kracht dan de Makita's maar ook wel interessant voor die prijs

Heb trouwens nog niks spijt gehad van de bedrade Makita slagschroevendraaier, dikke 12cm schroeven gaan wat trager, maar hij ramt echt alles er in. Wel betere schroeven kopen heb ik al geleerd:) (hoewel die afgebroken kopjes wel makkelijker wegplamuren)

Hurmie

Actief Lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Waarderingsscore
42
Punten
28
Ik vermoed dat die 3 eerste vrijwel identiek gaan zijn van elkaar buiten de kleur. Als ik mij goed herinner heb ik eens gehoord dat maktec een hobby versie van makita zou zijn en dit zal voor de rode makita ook zo wel zijn denk ik.

Voor niet al te zwaar werk zullen deze machines wel voldoen. Echter als je nog wat zwaarder werk voor de boeg hebt zou ik misschien opteren voor een combihamer, wij hebben een makita hr 2470 hierbij kan je de kop makkelijk switchen van sds naar snelspan.

c00kie

Big boss
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
395
Punten
83
ik heb die makita HR 2470 ondertussen 15 jaar en die doet het nog altijd... En dat machientje heeft al moeten werken...
Ik ben ook begonnen met groene bosh, maar héél snel overgeschakeld op makita, en nog geen seconde spijt van gehad. Los van het feit dat het degelijk materiaal is, werkt het ook beter dan "de goedkopere" merken. Dus ik betaal liever iets meer voor gebruiksgemak.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
1.768
Punten
113
En hoe weet je dat die op zijn eind aan het lopen is ?
In veel gevallen kan je uitblazen en koolborstels vervangen en je kan terug verder

woens

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jan 2014
Waarderingsscore
2
Punten
8
Koolborstels heb ik nog ni gecheckt. Uitblazen al wel maar de problemen blijven:
de vooruit/achteruit knop moet je vasthouden, bij teveel trillingen verschuift die vanzelf
Kan niet altijd indrukken tot volle snelheid, na paar keer proberen wel maar das niet zo handig

Bovenaan