• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

'Losse' software voor moduleren convector-ventilatoren?

Lid geworden
28 mrt 2007
Berichten
360
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ga renoveren en ik ben aan het beslissen hoe ik de verwarming aan wil pakken. Er hangen nu overal radiotoren, ik denk op 75 graden of meer gestookt, oude installatie maar ketel is meer recent. Mijn baseline optie is die allemaal vervangen door convectors, dan waarschijnlijk Jaga Strada met DBE op wat lagere temperatuur, dat hebben we in ons huidige huis ook en bevalt goed.



Maar, in dat geval wil ik ook airco op een paar kamers. Nu zie ik er tegenop om overal in de plafonds leidingen te gaan voorzien, afvoeren voor condens te maken, plus zo'n bakbeest op een plat dak te hebben, weer een installatie bij te onderhouden, en airco's zijn dikwijls te koud, zeker op slaapkamers.



Dus, nu ben ik aan het kijken naar Brise van Jaga, daar kan ik mee verwarmen en koelen via dezelfde convectors. Nu is de vraag dan hoe ik die moet aansturen. Er bestaat een ingebouwde thermostaat (in elke convector), of je kan er eentje los op elke kamer hangen, maar dan kan ik niet centraal alles uit zetten met domotica. Maar: de ventilators die erin zitten kunnen ook met 0-10V gestuurd worden. (De thermostaat doet dat ook, maar die heeft ingebouwde software) Als ik ze centraal zou aansturen, kan ik gewoon 1 of meerdere thermometers in elke kamer hangen, en dan moet ik de convectors centraal aansturen aan de hand van de gemeten temperaturen.



De thermostaat die moduleert en daar zitten waarschijnlijk goede responscurves in ingebakken. Nu is mijn vraag (eindelijk...): is er software beschikbaar, liefst open source, die zulke modulering doet? Ik bedoel dan niet de fysieke aansturing, maar het algoritme dat aan de hand van kamertemperatuur, buitentemperatuur, historische gegevens, thermodynamische eigenschappen van het gebouw en de kamer, etc. dynamisch een optimale modulering van convectormotoren doet. Ik weet nog niet of ik die motoren bedraad of via zwave ga aansturen, dus het low level gedeelte maakt niet uit - het gaat mij nu om het kunnen integreren van de optimalisatie-algoritmes.



(ik weet dat een simpele versie niet moeilijk is te maken en dat zal ik ook doen als ik voor dit systeem kies en er niks beschikbaar is, maar het is wel 100'en uren werk, wat ik niet ga doen als het niet nodig is...)
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ge vraagt naar open source software maar ge hebt uwe hardware nog niet gekozen. oink?



Wat gij wilt, noemen sommige mensen een PID regelaar.

Kijk eens bij Omron. Ze hebben een 100-tal modellekes en uitbreidingsmodules.

Elk met een handleiding van 300 pagina's. En die is nodig.
 
Lid geworden
6 dec 2009
Berichten
545
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die afvoer voor condens ga je nog altijd moeten steken.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan