• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

loodslab als druiprand bij houten linteel

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.249
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik ben momenteel bezig aan de ruwbouwwerken van mijn nieuwbouw woning en heb een vraag over de loodslab als druiprand bij een houten linteel.
Geïnspireerd door een recente update in dit topic: houten balk boven raam.

Ik heb namelijk twee panoramische ramen waar ik telkens een houten (Aformosia) balk als linteel zal plaatsen. Deze houten lintelen zijn echter louter esthetisch en niet functioneel. Het metselwerk van gevelstenen boven de raamopeningen zal immers gedragen worden door stalen lintelen. Om het hout te beschermen plan ik een loodslab te plaatsen om als druiprand te dienen. Omdat er boven de raamopening reeds een tweetrapswaterkering voorzien zal worden, zal deze loodslab dus enkel dienen als druiprand maar ook om de houten balk te beschermen. Er is immers de vochtkering als spouwdrainage boven de stalen linteel (een DPC vanaf snelbouwsteen afhellend doorheen isolatie tot buitenkant gevelsteen inclusief open stootvoegen).
En als bijkomende trap is er de vochtkering net boven het raamprofiel, die het raam moet vrijwaren (een DPC van snelbouwsteen tot gevelsteen, gekneld tussen binnenkant gevelsteen en raamprofiel door compriband).

Nu vraag ik me dus af:
  1. hoe breed mijn loodslabben dienen te zijn?
  2. En vooral hoe moet ik de afwerking doen langs de spouwzijde?
Ik vermoed dat langs de buitenkant, de loodslab toch zo'n 2,5 cm naar beneden omgeplooid hangt.
Aangezien de panoramische ramen met een steense slag zijn (recup Beerse Klinker met strekken van +/ 19cm) heb ik houten balken van 20cm breed besteld.
Naast de primaire functie als druiprand zou ik ook onmiddellijk de bovenkant van de balk willen beschermen. En zou ik dus de loodslab breed genoeg willen om ook de bovenkant van die houten balk te bedekken. Dan zitten we al minimaal aan 22,5 cm (2,5+20).
Maar hoe en hoever plooi ik dan best het lood in de spouw?
De oudere generatie op mijn werf zegt naar boven om zo eventueel het vocht in de spouw op te vangen. Dat klinkt wel logisch, maar eigenlijk lijkt het mij onnuttig ... Veel vocht zou ten eerste al niet zo laag mogen komen, aangezien er boven het lood reeds een DPC spouwdrainage is voorzien. En als je dat vocht al zou willen opvangen met die loodslab, moet je eigenlijk de hele spouw gaan overbruggen. En zomaar het lood los tot net tegen de isolatie laten komen heeft ook weinig nut, want de druppels lopen netjes omlaag op de alu cachering van die PIR platen. En zo zou die loodslab eigenlijk al doorheen de isolatie moeten. En zelfs al kan je dan het vocht wel opvangen, dan is de lintvoeg tussen de houten balk en de bovenliggende laag bakstenen afgesloten door mortel. Tenzij je natuurlijk open stootvoegen voorziet net boven die houten balk, wat ook nogal raar is want je zit er net boven reeds met open stootvoegen voor de DPC spouwdrainage.
Zelf zou ik het eerder zoals de buitenkant het uitvoeren, de loodslab ook 2,5 cm naar onder plooien als druiprand. Zo is de bovenkant van de balk helemaal beschermd. Ook in de spouw, waar het eventuele vocht netjes van de druiprand druppelt en zeker niet rechstreeks op de balk blijft liggen.En dan zou ik een loodslab van 25 cm breedte nodig hebben.

De bedoeling is trouwens net zoals de loodslab op bijgevoegde foto (die ook werd gebruikt in voorgenoemd topic). Waarschijnlijk onrelevant, maar ik zal trouwens ook geen uitgeknipte tandjes/driehoekjes doen, maar zoals op de foto mooi recht.

Weet iemand hoe dit best moet worden uitgevoerd?
Een tekening (doorsnede) of een foto zijn altijd welkom uiteraard. En alvast mijn oprechte dank voor alle nieuwe inzichten.
 

Bijlagen

  • IMG_3811-bew_archidomus_hallar_5_houten_linteel.jpg
    IMG_3811-bew_archidomus_hallar_5_houten_linteel.jpg
    245,7 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan