• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

LOGO Huisinstallatie

Lid geworden
14 jun 2015
Waarderingsscore
0
Punten
16
Binnenkort ga ik starten met het leggen van men elektriciteit in men woning. Omdat het om een renovatieproject gaat zou ik opteren om niet een volledig domotica systeem te leggen zoals een NIKO home control. Maar ik had eerder gedacht een een Logo. Heeft er hier iemand ervaring mee of weet er iemand waar ik hierover informatie kan vinden (schakelingen enz...) Ik vind er nogal weinig info over.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.883
Punten
113
Naar schakelingen maakt het niet uit welke domotica je gebruikt  de software regelt dat immers.

Wat voor plannen had je zelf met de Logo?

Lid geworden
14 jun 2015
Waarderingsscore
0
Punten
16
Kleine dingen... Aansturen van rolluiken, paniekschakeling trapverlichting enz..

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.883
Punten
113
??

Waarom niet gewoon klassiek voor dat soort dingen?

Een Logo heeft dan toch geen meerwaarde.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
349
Punten
83
Het principe is eenvoudig. Deze bevatten digitale en analoge in- en uitgangen. Met de software koppel je die dingen intern dan aan elkaar.

Elk systeem heeft zijn voor en nadelen. Voordeel van Logo is dat het relatief goedkoop is en voldoende functies bevat. Nadeel is dat het niet echt gericht is op huisinstallaties. 

Loxone is iets duurder, maar is meer gericht op huisinstallaties. Zo ga je veel standaard functies terugvinden die vooraf geprogrammeerd zijn zodat je zelf niet moet klooien met timers en poort logica. Een voorbeeld is de rolluiksturing:

http://www.loxone.com/enen/service/documentation/loxone-config/function-blocks/automatic-blinds.html

Denk eens na over welke functies je precies wil, als het geen slimme functies zijn heb je geen domotica nodig. Als de rolluik enkel omlaag moet wanneer je op de knop drukt heb je geen domotica nodig. Als je het rolluik automatisch 50% naar beneden wil laten wanneer de temperatuur binnen binnen het uur 2° gestegen is, tussen 13u en 18u bij volle zon, dan heb je domotica nodig.

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
418
Punten
83
Omdat het om een renovatieproject gaat zou ik opteren om niet een volledig domotica systeem te leggen zoals een NIKO home control. 

Ik begrijp de link niet tussen het feit dat je renoveert en het al dan niet aanleggen van een volledig domoticasysteem. Wat versta je eigenlijk onder 'volledig'? 

Beste is om, zoals al gezegd, eens iets meer in detail op te lijsten wat je precies wilt van functionaliteit. Hou er ook rekening mee dat een degelijk domoticasysteem later ook uitbreidbaar is. Dus als je nu niet veel budget hebt, hou je het basic, en de toeters en bellen voeg je later toe. Zorg in dat geval wel ervoor dat je genoeg bekabeling voorziet voor de mogelijke uitbreidingen.

Ik zou ook eerder Loxone aanraden dan een PLC oplossing, omdat je dan veel sneller alles geprogrammeerd krijgt.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan