• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Locatie van de ventilator in de badkamer

Lid geworden
8 sep 2020
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste leden,

Ik vroeg me af op welke plaats ik het beste een badkamerventilator plaats. Ik heb even een schetsje gemaakt. Ik had in gedachten om de ventilator boven de douche te plaatsen (oranje). Alleen hebben we schrik voor een koude tocht tijdens en na het douchen. De plafond is nog volledig open dus ik kan nog steeds de ventilator verplaatsen.
Wat denken jullie?

Alsook dien ik nog een ventilator aan te kopen. Deze zal gevoed worden dmv een rechtstreekse kabel uit de kas en moet puur dmv een vochtigheidssensor werken (+ naloop). Aanraders?

badkamer-ventilatie.jpg


 

 

 

 
 
Lid geworden
8 sep 2020
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
TOEVOEGING:

De douche heeft een glazen wand van +-2m hoogte, onze plafond komt op een hoogte van +- 2.25m
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Afzuiging recht boven de douche werd ons ten stelligste afgeraden vanwege een mogelijk tochtgevoel als je staat te douchen. 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Puur op vochtigheid.....die sensoren zijn niet echt hoogstaand. Denk dat je dan beter af bent met een decentrale ventilatie unit die constant ventileert op laag vermogen. 

​​​​​​
 
Lid geworden
8 sep 2020
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
leiepisser zei:
Afzuiging recht boven de douche werd ons ten stelligste afgeraden vanwege een mogelijk tochtgevoel als je staat te douchen. 

 

Ik redeneer: hoe dichter de afzuiging bij de bron, hoe meer/sneller u het vocht wegneemt, maar we willen inderdaad niet in de koude staan.

Andere opties? Gewoon in het midden van de ruimte? Esthetisch is dit misschien wel minder mooi.
De kant van het meubel misschien naast de douche?
 
Lid geworden
8 sep 2020
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
Mario_ zei:
Puur op vochtigheid.....die sensoren zijn niet echt hoogstaand. Denk dat je dan beter af bent met een decentrale ventilatie unit die constant ventileert op laag vermogen. 

​​​​​​

 

Zal een ventilator worden die ik kan afstellen, ik had er op ventilatieshop verschillende zien staan. 
Over zo'n unit had ik nog niet nagedacht, maar ik denk toch bij een ventilator te blijven.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Nogmaals, stel u er niet te veel bij van voor, dat afstellen is echt niet precies. Die sensoren zijn ook niet de meest precieze. 

Zo' n decentrale ventilatie D unit is niet meer dan een iets grotere ventilator
 

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
Boven de douche zal je wel met 12v moeten werken volgens mij. Ik denk niet dat er daar veel keuze in types in is. 
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Sylvain 12 zei:
Boven de douche zal je wel met 12v moeten werken volgens mij. Ik denk niet dat er daar veel keuze in types in is. 

 

klpot niet als ventilator en aansluitingen boven 225 cm zitten

en ten stelligste afgeraden ivm tocht, zie ook hoger

niet te dicht bij de deur om een goede werking te hebben

minstens 1 cm speling onder de deur is ook nodig

 

 
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Mario_ zei:
Nogmaals, stel u er niet te veel bij van voor, dat afstellen is echt niet precies. Die sensoren zijn ook niet de meest precieze. 

Zo' n decentrale ventilatie D unit is niet meer dan een iets grotere ventilator

Eentje met wtw is best wel groot hoor. En je moet hoizontaal door een muur kunnen. 
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Onze zit in de horizontale muur in de douche. Nog geen last gehad van tocht of dergelijke.

 

Zet verder ook een spot tegen de muur van je meubel. Als je voor de spiegel staat moet het licht niet recht bovenop op je hoofd/haar schijnen maar in het aangezicht :p
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
dieter_ddm zei:
Mario_ zei:
Puur op vochtigheid.....die sensoren zijn niet echt hoogstaand. Denk dat je dan beter af bent met een decentrale ventilatie unit die constant ventileert op laag vermogen. 

​​​​​​

 

Zal een ventilator worden die ik kan afstellen, ik had er op ventilatieshop verschillende zien staan. 
Over zo'n unit had ik nog niet nagedacht, maar ik denk toch bij een ventilator te blijven.

Je gaat hem minstens 1x op het jaar moeten bijstellen, de vochtigheid is 'standaard' in de winter en zomer namelijk al verschillend dus kan het gebeuren dat hij ineens aan gaat terwijl je niet aan het douchen/badderen bent.

Indien mogelijk zou ik de ventilator zo simpel mogelijk nemen, eventueel met inschakelvertraging en sowieso met nalooptimer. Zo 1 hebben wij hier, door de inschakelvertraging gaat hij niet direct aan als je gewoon even in de badkamer bent, door de nalooptimer blijft hij nog lang genoeg nadraaien na het douchen. Vergeet niet dat je (3 of)4! kabels nodig hebt: geschakelde L vanaf de lichtschakelaar, continu L, neuter en aarding (die meestal niet gebruikt wordt op de ventilator).

Ondertussen zijn we over op een ander systeem trouwens, de reden? Onze badkamer is erg licht, dus de madam wilde al eens geregeld het licht niet aanzetten tijdens het douchen, waardoor de ventilator niet aan ging uiteraard.. 
nea.gif


Dus wat ik nu heb voorzien: een Shelly 1 (wifi 'relais') met de uitbreidingsmodule om temperatuur te meten. De temperatuursensor heb ik op de warm water leiding naar de douche gemonteerd en in de instellingen van de Shelly heb ik ingesteld dat deze vanaf een temperatuur van 30 graden (nog te testen volgende zomer of dat te laag is) de ventilator aan zet. Nu maakt het dus niet meer uit of ze het licht nu wel of niet aan zet, vanaf dat er warm water naar de douche gaat gaat de ventilator aan :)
 
Lid geworden
8 sep 2020
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
DirkDW zei:
Onze zit in de horizontale muur in de douche. Nog geen last gehad van tocht of dergelijke.

 

Zet verder ook een spot tegen de muur van je meubel. Als je voor de spiegel staat moet het licht niet recht bovenop op je hoofd/haar schijnen maar in het aangezicht :p

 

We hebben een ledspiegel tegen de muur hangen ;)
 
Lid geworden
8 sep 2020
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
SanderR zei:
dieter_ddm zei:
Mario_ zei:
Puur op vochtigheid.....die sensoren zijn niet echt hoogstaand. Denk dat je dan beter af bent met een decentrale ventilatie unit die constant ventileert op laag vermogen. 

​​​​​​

 

Zal een ventilator worden die ik kan afstellen, ik had er op ventilatieshop verschillende zien staan. 
Over zo'n unit had ik nog niet nagedacht, maar ik denk toch bij een ventilator te blijven.

Je gaat hem minstens 1x op het jaar moeten bijstellen, de vochtigheid is 'standaard' in de winter en zomer namelijk al verschillend dus kan het gebeuren dat hij ineens aan gaat terwijl je niet aan het douchen/badderen bent.

Indien mogelijk zou ik de ventilator zo simpel mogelijk nemen, eventueel met inschakelvertraging en sowieso met nalooptimer. Zo 1 hebben wij hier, door de inschakelvertraging gaat hij niet direct aan als je gewoon even in de badkamer bent, door de nalooptimer blijft hij nog lang genoeg nadraaien na het douchen. Vergeet niet dat je (3 of)4! kabels nodig hebt: geschakelde L vanaf de lichtschakelaar, continu L, neuter en aarding (die meestal niet gebruikt wordt op de ventilator).

Ondertussen zijn we over op een ander systeem trouwens, de reden? Onze badkamer is erg licht, dus de madam wilde al eens geregeld het licht niet aanzetten tijdens het douchen, waardoor de ventilator niet aan ging uiteraard.. 
nea.gif


Dus wat ik nu heb voorzien: een Shelly 1 (wifi 'relais') met de uitbreidingsmodule om temperatuur te meten. De temperatuursensor heb ik op de warm water leiding naar de douche gemonteerd en in de instellingen van de Shelly heb ik ingesteld dat deze vanaf een temperatuur van 30 graden (nog te testen volgende zomer of dat te laag is) de ventilator aan zet. Nu maakt het dus niet meer uit of ze het licht nu wel of niet aan zet, vanaf dat er warm water naar de douche gaat gaat de ventilator aan :)

 

Goede tips, bedankt!
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
dieter_ddm zei:
DirkDW zei:
Onze zit in de horizontale muur in de douche. Nog geen last gehad van tocht of dergelijke.

 

Zet verder ook een spot tegen de muur van je meubel. Als je voor de spiegel staat moet het licht niet recht bovenop op je hoofd/haar schijnen maar in het aangezicht :p

 

We hebben een ledspiegel tegen de muur hangen ;)

Heb je die al eens getest / in de winkel getest? Wij hebben er hier ook 1 hangen en ik moet zeggen dat enkel in het pikkedonker uit ons exemplaar genoeg licht komt om bruikbaar te zijn.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan