Locatie inbouwdozen en leidingen naar buiten

gibouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
27 sep 2014
Waarderingsscore
0
Punten
6
Beste,

Wij zullen binnenkort de slijpwerken doen voor onze elektriciteit in onze nieuwbouwwoning. Wij zullen VELBUS domotica gebruiken.

Wij dachten de volgende afstanden te gebruiken (ruwbouwafmetingen, nog niet gepleisterd):

- inbouwdozen circelvormig uitboren, diepte inbouwdozen 65 mm

- afstand centrum schakelaar tot rouwbouw deuropening: 18 cm

- afstand centrum schakelaar tot ruwbouw muurhoek: 16 cm

- afstand centrum schakelaar tot ruwbouw muurhoek aan raam: 16 cm

- afstand centrum stopcontact tot ruwbouw muur: 20 cm

- hoogte stopcontact onderkant droge ruimte: 22 cm t.o.v. vloer

- hoogte stopcontactonderkant natte ruimte: 30 cm

- hoogte schakelaars center: 160 cm (om domotica schermpje te kunnen lezen) t.o.v. vloerplaat

- hoogte schakelaars garage en berging (geen domotica): 140 t.o.v. vloerplaat

- hoogte termostaat center: 160 cm t.o.v. vloerplaat

- hoogte parlofonie center: 160 cm t.o.v. vloerplaat

- hoogte trekschakelaars center bed: 140 cm t.o.v. vloerplaat

- tv hoogte (hdmi + spanning): 170 cm tov vloerplaat

Vloeropbouw: 21 cm beneden, 17 cm boven.

Vraagjes:

- zien jullie problemen bij onze keuzes?

- hoeveel moeten de inbouwdozen uitsteken uit de ruwbouw muur?

- hoe hoog zouden jullie sfeerlichtjes in de vorm van een halve maan plaatsen?

- hoeveel moet de onderkant van een stopcontact staan t.o.v. de aanrecht hoogte in de keuken?

- als ik door buitenmuur moet gaan met elektriciteit op 2 meter hoogte, hoe moet ik dat doen zonder toekomstige vochtproblemen te veroorzaken

- als ik een leiding naar het tuinhuis wil leggen (elektrisch) , hoe ga ik dan naar buiten onderaan de muur, zonder toekomstige vochtproblemen te veroorzaken

- hoeveel draden heb ik nodig voor de rolluikaansturing? Volstaat aarding + 2? Of heb ik er één meer nodig?

- Bij Velbus kan je de bus leggen zoals je wil. Welk stramien om de bus doorheen het huis te leggen raden jullie aan om te gebruiken, zodat ik later ook andere domotica systemen zou kunnen gebruiken?

Vriendelijke groeten

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.523
Punten
113
- hoogte schakelaars center: 160 cm (om domotica schermpje te kunnen lezen) t.o.v. vloerplaat

Wat moet je dan lezen en wat met kinderen?
 - als ik door buitenmuur moet gaan met elektriciteit op 2 meter hoogte, hoe moet ik dat doen zonder toekomstige vochtproblemen te veroorzaken

Denk ook aan luchtdichtheid, voor vocht best iets naar beneden boren.
- hoeveel draden heb ik nodig voor de rolluikaansturing? Volstaat aarding + 2? Of heb ik er één meer nodig?

Best aan fabrikant vragen.
 - Bij Velbus kan je de bus leggen zoals je wil. Welk stramien om de bus doorheen het huis te leggen raden jullie aan om te gebruiken, zodat ik later ook andere domotica systemen zou kunnen gebruiken?

best in ster plaatsen. 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
23
Punten
38
Oorspronkelijk bericht geplaatst door gibouwer- hoeveel moeten de inbouwdozen uitsteken uit de ruwbouw muur?

Ik ben geen elektricien, maar momenteel op mijn bovenverdieping zelf elektriciteit aan het leggen (renovatie) -- ik zoek naar het verst uitstekende punt in het muurvlak, en dat is het verste dat ik met de inbouwdoosjes ga. Normaal is dat max. een millimeter of 4-5. 

Als er meer pleisterdikte nodig is -> geen probleem, potje ga je toch terug openmaken...

- als ik een leiding naar het tuinhuis wil leggen (elektrisch) , hoe ga ik dan naar buiten onderaan de muur, zonder toekomstige vochtproblemen te veroorzaken

Zoals Janus al zei: zeker de luchtdichting niet vergeten, daarvoor bestaan especiale tapes & doorvoeren in EPDM/rubber als je echt tot binnen gaat. Als je in de muur blijft, zal je latere pleisterlaag de luchtdichting verzorgen. Dan zou ik zeker langs de buitenkant de pvc buis/flex dichtmaken met een stopke of met butylkit ofzo (als de draad aangesloten is), om te vermijden dat er koude lucht naar binnenkomt (risico op condensatie aan de pleister/muur.

Onderaan de muur: met speciale waterdichtingspasta's of mortels werken. Hangt beetje af wat je van plan bent, kijk eens naar de dichtingsproducten van Thoro (BASF). 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
345
Punten
83

Domotica nemen die je met een app kunt besturen.
- hoeveel moeten de inbouwdozen uitsteken uit de ruwbouw muur?

Gelijk met de muur wou mijn plakker.

Aannemer heeft een wachtbuis voor mij geplaatst onder de vloerplaat

5G1,5

SVV 12X + EIB telkens terug naar de kast
Vriendelijke groeten

En een prettig weekend

PersonX

Lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Waarderingsscore
2
Punten
18
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Nu7s 

Aannemer heeft een wachtbuis voor mij geplaatst onder de vloerplaat

5G1,5
Vriendelijke groeten

En een prettig weekend

Bij mij is er een kelder met verluchtingsgaten, ik ben van plan deze verluchtingsgaten te gebruiken.

Is 5G1.5 ook nodig voor eventuele toekomstige screens/luifels aan de buitenkant? Ik heb mijn electricien gezegd gewoon overal 230v te voorzien, veronderstellend dat die screens wel met een afstandsbediening of zo bediend worden. Is het beter dat ik hem 5G1.5 laat leggen?

Eveneens een prettig weekend *biggrin*

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
345
Punten
83
5g1,5 dan stuur je vanaf de kast in plaats van ter plaatse. Je kan nog altijd gewoon 220v op 2 draden zetten en via zenders werken. Screens buiten? Trek dan maar een extra 5g1,5. Dus per rolluik 5g1,5 en per screen 5g1,5. 

PersonX

Lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Waarderingsscore
2
Punten
18
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Nu7s

5g1,5 dan stuur je vanaf de kast in plaats van ter plaatse. Je kan nog altijd gewoon 220v op 2 draden zetten en via zenders werken. Screens buiten? Trek dan maar een extra 5g1,5. Dus per rolluik 5g1,5 en per screen 5g1,5. 

Ik denk dat er een kleine miscommunicatie is. Ik ga geen rolluiken plaatsen, eventueel later screens buiten en daar wil ik dus de draden voor voorzien. Ik zal dan 5g1,5 voorzien in plaats van 3g1,5. Bedankt!

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
345
Punten
83
Oorspronkelijk bericht geplaatst door PersonX

Ik denk dat er een kleine miscommunicatie is. Ik ga geen rolluiken plaatsen, eventueel later screens buiten en daar wil ik dus de draden voor voorzien. Ik zal dan 5g1,5 voorzien in plaats van 3g1,5. Bedankt!

Khad het inderdaad niet goed gelezen, was op mijn werk en daar let ik maar 50% op...

5g1,5 ja. Voor de meerprijs moet je het niet laten. Wel goed de afstand uitrekenen. Je zou nog schrikken hoe snel 50m erdoor is.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan