• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Living wordt niet warmer dan 15 graden..

Lid geworden
30 nov 2024
Waarderingsscore
7
Punten
3
Probleem: onze living (16m2) wordt niet warmer dan 15 graden…

Context: bij de renovatie van onze vakantiestudio (30m2) hebben we het oud elektrisch verwarmingstoestel moeten vervangen door een nieuwe die we online gekocht hebben bij Fixami. Merk: Alutherm Eurom WIFI 1.500 Watt. https://www.fixami.be/eurom-alutherm-1500-wifi-convectorkachel-1500w-60m3.html

We hebben verschillende keren de verwarming om 10 uur aangezet op 23 tot 30 graden tot 19 uur, maar de living werd niet warmer dan 13-15 graden.. Zie screenshots van de applicatie, hetzelfde probleem als we het via de afstandsbediening deden.

Belangrijk om te weten is dat onze vakantiestudio in een kleinschalig gebouw zit, namelijk 1 onderbuur (geen permanente bewoning) en 1 bovenbuur (studio in totaalrenovatie dus ook enkele blote muren). Daarnaast is de voordeur van ons gebouw ook in slechte staat, nieuwe voordeur is in bestelling maar zal nog 8 weken duren.

Wij vragen ons nu af:
1
. Ligt het feit dat onze living niet warmer wordt dan 15 graden aan ons nieuw elektrisch toestel? Moeten we voor een ander merk of andere watt kiezen?

2. Of ligt dit aan het feit dat het gebouw en de gang super koud zijn doordat de voordeur in slechte staat is beneden en doordat de studio van boven ons nog volledig gerenoveerd wordt en geen bewoning is?

We weten niet goed wat te doen nu.

Bijlagen

• IMG_9036.png
    IMG_9036.png
    60,9 KB · Weergaven: 6
  • IMG_9039.png
    IMG_9039.png
    61,2 KB · Weergaven: 6
Zonder deftige warmteverliesberekening kan hier weinig over worden gezegd.

Zulke studie brengt in kaart wat uw totaal warmteverlies bedraagt. Dit getal moet dan worden gecompenseerd met een verwarming.

Om toch een inschatting te geven lijkt me het 1500W vuurtje te weinig vermogen te zijn om te compenseren voor het warmteverlies dat je hebt rondom rond.
Je kunt di oplossen door te isoleren en/of een hoger vermogen verwarming te installeren.

Hoeveel vermogen had vorig toestel?

1500W is niet zoveel
En waarschijnlijk weinig geïsoleerd?

Met 15°C zit je mogelijks onder het dauwpunt en heb je veel energie nodig om daar 1°C te laten stijgen (alle vocht omzetten in damp, latente warmte ) , eens dit punt voorbij is het benodigde vermogen een stuk lager .

1500 wat gebruik ik om mijn geisoleerde werfkeet van 4 x 2 te verwarmen :p
Zal dus wellicht wat meer vermogen nodig zijn
Dat is 36kWh in een etmaal, warm je een volledig huis mee op .

staat natuurlijk geen 24/24 aan hé,
en zal ook nog een thermostaat op zitten, dan ook geen 1500 Watt continu . Er worden hier weer appels met citroenen geschoten of je vergelijking gaat totaal niet op . :)

staat natuurlijk geen 24/24 aan hé,
en zal ook nog een thermostaat op zitten, dan ook geen 1500 Watt continu . Er worden hier weer appels met citroenen geschoten of je vergelijking gaat totaal niet op . :)
1500W warmteverlies is niet veel en gezien de toestand die TS beschrijft … dus die appels en citroenen zal wel meevallen.

1500W is niet zoveel
Bedankt allen voor de reacties.

Helaas weten we dit niet van het vorig toestel. De woning is inderdaad niet super geïsoleerd. Enkel nieuwe hoogrendementsbeglazing ramen en EPC C.

Zou een verwarming van 2.000W kunnen volstaan voor de living van 16m2? Of eerder 2.500W?

We moeten ook zien dat de elektriciteit niet overbelast wordt, studiootje heeft 50A.

1500W is niet zoveel

Helaas weten we dit niet van het vorig toestel. De woning is inderdaad niet super geïsoleerd. Enkel nieuwe hoogrendementsbeglazing ramen en EPC C.

Zou een verwarming van 2.000W kunnen volstaan voor de living van 16m2? Of eerder 2.500W?

We moeten ook zien dat de elektriciteit niet overbelast wordt, studiootje heeft 50A.
Een hele woning heeft 40A ...
Of je met 500w meer er.komt , hangt nog steeds van het warmteverlies af.
En hoe verwarm je ? Laat je helemaal afkoelen en dan elec verwarming volle bak 24/24 ?
Want dan zou ik de isolatieschil bekijken en eventueel een airco ipv elec verwarming. Dan verbruik je een stuk minder en je hebt koeling in de warme maanden

1500W om een kamer van 30m² op te warmen is nu ook niet zo belachelijk weinig.

Is er wel voldoende luchtcirculatie aan die radiator mogelijk? Staat niet achter een zetel, beetje centraal in de ruimte,...?
Zoals iemand anders al zei, als de thermostaat de radiator geregeld uit zet omdat hij zijn warmte niet goed kwijt kan, gaat de woning niet veel opwarmen.

Het eenmalig opstoken van ijskoud naar 20° is inderdaad mogelijks ook lastig, desnoods kan je dat nog een handje helpen met een extra badkamerblazertje van 1500W (50€♠in Krefel of mediamarkt?) en dan eens kijken of je originele kachel het wel op temperatuur houdt.

Enfin,
Mijn advies zou zijn om gewoon een 2e unit te hangen aan andere kant van de studio als je wat twijfel hebt, die dingen kosten niets (wel in verbruik uiteraard, maar goed, ik neem aan dat dat duidelijk is)
Hoeveel tijd wil je in testen of kopzorgen steken om je 50-100€ te besparen?
2 kachels gaan los van totaal vermogen ook direct zorgen dat de hele ruimte warm is, en niet enkel wat dicht bij de kachel staat...

... eventueel een airco ipv elec verwarming. Dan verbruik je een stuk minder en je hebt koeling in de warme maanden
Misschien dit nog eventjes benadrukken, lijkt mij de beste oplossing voor jouw situatie. Als je de investering aankunt (is tegenwoordig niet zo duur), lijkt mij dit sterk te overwegen. Gewoon airco continu laten opstaan. Zuinig, en hoger comfort.

Koeling in de zomer krijg je er ook nog eens bij.

Ben je zeker dat de verwarming op het hoogste vermogen staat? Deze heeft drie standen, 600W, 900W en 1500W. Op het schermpje linksboven moeten 3 zonnetjes staan om 1500W te hebben. Anders zoals turboke zegt een tweede 1500W toestel aan de andere kant zetten. 3000W in totaal is ongeveer 13,5A.

Ik lees dat de TS de verwarming aanzet van 10u tot 19u.
Dat is dan 9u van de 24u die je in een etmaal hebt. Terwijl 15u van de 24u de verwarming uitstaat....

Gemiddeld gezien op een etmaal is de TS dus aan het verwarmen met een vermogen van 9/24*1500W = 562.5W.
Sja dat is dan behoorlijk weinig he.

Een "quick-win" kan dan zijn om gewoonweg meer uren op een dag de huidige verwarming aan te laten staan. Zeker om initieel de ruimte op temperatuur te krijgen. Als je bij wijze van test de verwarming 24u/24u aan laat staan, stijgt je gemiddeld vermogen van 37.5% naar 100%. Dat zou toch een significant verschil moeten geven.

1500W is niet zoveel

En hoe verwarm je ? Laat je helemaal afkoelen en dan elec verwarming volle bak 24/24 ?
Want dan zou ik de isolatieschil bekijken en eventueel een airco ipv elec verwarming. Dan verbruik je een stuk minder en je hebt koeling in de warme maanden
We hebben de verwarming enkel 3 keer getest op verschillende datums wanneer we in onze vakantiestudio moesten zijn voor werken. Dus inderdaad deze was dan volledig afgekoeld. Echter is het de bedoeling bij vakantieverhuur dat deze op bepaalde uren altijd zal aanstaan of naar wens van de huurder. Is een airco dan nog steeds interessant?

1500W om een kamer van 30m² op te warmen is nu ook niet zo belachelijk weinig.

Is er wel voldoende luchtcirculatie aan die radiator mogelijk? Staat niet achter een zetel, beetje centraal in de ruimte,...?
Zoals iemand anders al zei, als de thermostaat de radiator geregeld uit zet omdat hij zijn warmte niet goed kwijt kan, gaat de woning niet veel opwarmen.

Het eenmalig opstoken van ijskoud naar 20° is inderdaad mogelijks ook lastig, desnoods kan je dat nog een handje helpen met een extra badkamerblazertje van 1500W (50€♠in Krefel of mediamarkt?) en dan eens kijken of je originele kachel het wel op temperatuur houdt.

Enfin,
Mijn advies zou zijn om gewoon een 2e unit te hangen aan andere kant van de studio als je wat twijfel hebt, die dingen kosten niets (wel in verbruik uiteraard, maar goed, ik neem aan dat dat duidelijk is)
Hoeveel tijd wil je in testen of kopzorgen steken om je 50-100€ te besparen?
2 kachels gaan los van totaal vermogen ook direct zorgen dat de hele ruimte warm is, en niet enkel wat dicht bij de kachel staat...
Het is voor een living van 16m2 want in de slaapkamer hangt er ook een kleiner oud elektrisch model. Volgende keer zullen we kijken hoeveel watt deze heeft..

En in de living hangt de elektrische kachel vrij aan een wand, onder onze 4 ramen.

Inderdaad misschien ligt het aan het feit dat het van ijskoud naar 20 graden moest opwarmen meteen.

Ben je zeker dat de verwarming op het hoogste vermogen staat? Deze heeft drie standen, 600W, 900W en 1500W. Op het schermpje linksboven moeten 3 zonnetjes staan om 1500W te hebben. Anders zoals turboke zegt een tweede 1500W toestel aan de andere kant zetten. 3000W in totaal is ongeveer 13,5A.
Ja er stonden inderdaad 3 zonnetjes vanboven dus normaal op de hoogste stand. Wel we hebben geen andere vrij wand. Dus misschien de huidige nieuwe kachel vervangen door een kachel van 2.000 of 2.500W?

Ik lees dat de TS de verwarming aanzet van 10u tot 19u.
Dat is dan 9u van de 24u die je in een etmaal hebt. Terwijl 15u van de 24u de verwarming uitstaat....

Gemiddeld gezien op een etmaal is de TS dus aan het verwarmen met een vermogen van 9/24*1500W = 562.5W.
Sja dat is dan behoorlijk weinig he.

Een "quick-win" kan dan zijn om gewoonweg meer uren op een dag de huidige verwarming aan te laten staan. Zeker om initieel de ruimte op temperatuur te krijgen. Als je bij wijze van test de verwarming 24u/24u aan laat staan, stijgt je gemiddeld vermogen van 37.5% naar 100%. Dat zou toch een significant verschil moeten geven.
Ja eens het verhuurd zal zijn, zal de verwarming dagelijks aanstaan dus dan zal het wellicht veel beter verwarmen.

1500W is niet zoveel

We hebben de verwarming enkel 3 keer getest op verschillende datums wanneer we in onze vakantiestudio moesten zijn voor werken. Dus inderdaad deze was dan volledig afgekoeld. Echter is het de bedoeling bij vakantieverhuur dat deze op bepaalde uren altijd zal aanstaan of naar wens van de huurder. Is een airco dan nog steeds interessant?
zeer interessant. Airco kan je vaop afstand bedienen, werkt snel en kan koelen. Verbruik gaat stuk lager liggen dan een electrisch vuurtje

zeer interessant. Airco kan je vaop afstand bedienen, werkt snel en kan koelen. Verbruik gaat stuk lager liggen dan een electrisch vuurtje

Zonder voor de originele TS te willen spreken of zijn specifieke situatie te kennen:
Voor verhuur is verbruik irrelevant, zolang je mensen vindt die je woning willen huren, en als ik lees vakantiestudio, dan lijkt me isolatiewaarde, verbruik, ... allemaal irrelevant, want de huurder weet dat niet eens vooraleer hij reserveert.
Voor verhuur is aankoop kost super belangrijk, want vreet in je verdienmodel.

Dus als er geen reglementering is die een verplichting oplegt, en je krijgt je studio verhuurd, is er bijzonder weinig voordeel voor de eigenaar aan een Airco tov een elektrisch vuurtje. Het tweede is quasi gratis, nooit onderhoud nodig, en als het toch kapot is, op een uur vervangen door een ander model uit de Krëfel, mediamarkt,...

Als het verbruik niet doorgerekend wordt aan de huurder is het al een wat ander verhaal, maar dan nog, afhankelijk van hoeveel weken per jaar die studio effectief verhuurd/verwarmd wordt, blijft het toch niet zo evident om Airco voorkeur te geven.

Zonder voor de originele TS te willen spreken of zijn specifieke situatie te kennen:
Voor verhuur is verbruik irrelevant, zolang je mensen vindt die je woning willen huren, en als ik lees vakantiestudio, dan lijkt me isolatiewaarde, verbruik, ... allemaal irrelevant, want de huurder weet dat niet eens vooraleer hij reserveert.

Dus als er geen reglementering is die een verplichting oplegt, en je krijgt je studio verhuurd, is er bijzonder weinig voordeel voor de eigenaar aan een Airco tov een elektrisch vuurtje. Het tweede is quasi gratis, nooit onderhoud nodig, en als het toch kapot is, op een uur vervangen door een ander model uit de Krëfel, mediamarkt,...

Als het verbruik niet doorgerekend wordt aan de huurder is het al een wat ander verhaal, maar dan nog, afhankelijk van hoeveel weken per jaar die studio effectief verhuurd/verwarmd wordt, blijft het toch niet zo evident om Airco voorkeur te geven.
Het gaat over een vakantiestudio.... energierekening komt naar TS

Het gaat over een vakantiestudio.... energierekening komt naar TS
Zoals gezegd ken ik de situatie van deze specifieke studio niet. Ik heb het gemist waar TS schrijft dat hij verbruik betaald. Goed mogelijk, maar ik weet niet waarom je dat zo maar veronderstelt. Tegenwoordig is het niet zo uitzonderlijk dat je meterstanden moet doorgeven en verbruik mee verrekend wordt.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan