Ik ben gestart met het afwerken van de voegen van Fermacell platen waarbij ik de lijmvoegmethode toepaste. De lijm is afgestoken en volgens de handleiding moet ik de voegen afwerken met voegengips, maar hoe dat in zijn werk gaat is mij niet helemaal duidelijk. Wat valt er ten eerste te voegen als de voeg gevuld is met lijm? Als je ook maar iets van gips op de voeg legt om de lijmvoeg te camoufleren creëer je een bult. En van dat je een bult hebt moet je die gaan camoufleren door zeer breed te gaan afwerken met één of meer extra lagen gips. Dan zit je in hetzelfde scenario als bij Gyproc of Knauf met hun wapeningsband en moet je tot wel 50 cm breed gaan afwerken om een onzichtbare overgang te verkrijgen tussen platen met rechte kanten.
Aan de andere kant zou je de lijm dieper dan het plaatoppervlak kunnen afsteken zodat je te werk kan gaan zoals bij het bedekken van schroeven en kan je door de voegengips strak af te schrapen een vlakke voeg behouden. Als je echter nog eens over de voeg gaat om de krimp te compenseren, riskeer je ook al snel een bult te creëren, maar dit zou je tenminste nog vlak kunnen schuren omdat de lijm wat dieper is afgestoken en je niet riskeert die weer bloot te leggen. Maar de lijm met een beiteltje gaan uitpeuteren is waanzin, misschien nog meer dan breed afwerken. Beide manieren wel al getest op een wand, maar ik twijfel en bezin nog wat voor ik een systeem toepas op al mijn lijmvoegen. Ik hoop dat iemand zijn ervaring hierover kan delen.
Aan de andere kant zou je de lijm dieper dan het plaatoppervlak kunnen afsteken zodat je te werk kan gaan zoals bij het bedekken van schroeven en kan je door de voegengips strak af te schrapen een vlakke voeg behouden. Als je echter nog eens over de voeg gaat om de krimp te compenseren, riskeer je ook al snel een bult te creëren, maar dit zou je tenminste nog vlak kunnen schuren omdat de lijm wat dieper is afgestoken en je niet riskeert die weer bloot te leggen. Maar de lijm met een beiteltje gaan uitpeuteren is waanzin, misschien nog meer dan breed afwerken. Beide manieren wel al getest op een wand, maar ik twijfel en bezin nog wat voor ik een systeem toepas op al mijn lijmvoegen. Ik hoop dat iemand zijn ervaring hierover kan delen.