Lijmvoegen bij Fermacell platen afwerken

  • Tags Aannemer binnenafwerking DIY renovatie
  • Lid geworden
    20 mei 2024
    Berichten
    3
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Ik ben gestart met het afwerken van de voegen van Fermacell platen waarbij ik de lijmvoegmethode toepaste. De lijm is afgestoken en volgens de handleiding moet ik de voegen afwerken met voegengips, maar hoe dat in zijn werk gaat is mij niet helemaal duidelijk. Wat valt er ten eerste te voegen als de voeg gevuld is met lijm? Als je ook maar iets van gips op de voeg legt om de lijmvoeg te camoufleren creëer je een bult. En van dat je een bult hebt moet je die gaan camoufleren door zeer breed te gaan afwerken met één of meer extra lagen gips. Dan zit je in hetzelfde scenario als bij Gyproc of Knauf met hun wapeningsband en moet je tot wel 50 cm breed gaan afwerken om een onzichtbare overgang te verkrijgen tussen platen met rechte kanten.

    Aan de andere kant zou je de lijm dieper dan het plaatoppervlak kunnen afsteken zodat je te werk kan gaan zoals bij het bedekken van schroeven en kan je door de voegengips strak af te schrapen een vlakke voeg behouden. Als je echter nog eens over de voeg gaat om de krimp te compenseren, riskeer je ook al snel een bult te creëren, maar dit zou je tenminste nog vlak kunnen schuren omdat de lijm wat dieper is afgestoken en je niet riskeert die weer bloot te leggen. Maar de lijm met een beiteltje gaan uitpeuteren is waanzin, misschien nog meer dan breed afwerken. Beide manieren wel al getest op een wand, maar ik twijfel en bezin nog wat voor ik een systeem toepas op al mijn lijmvoegen. Ik hoop dat iemand zijn ervaring hierover kan delen.
     
    lijm afsteken en over de volledige plaat in 2 lagen 2-3mm pleister zetten. makkelijkst is kant en klare pasta kopen
     
    Dat is inderdaad een goede oplossing om alles glad en vlak te krijgen, en ik neem het zeker in overweging. Alleen vind ik dat niet zo makkelijk en was het om die reden eigenlijk mijn bedoeling om volvlaks afwerken met finisher of dunpleister te vermijden.

    Ik zou ook het liefst willen opteren voor overschilderbaar vliesbehang als afwerking want behangen kan ik wel en heeft enkele voordelen. Maar dan moet er dus eerst iets met die voegen gebeuren want die lijnen gaan zich anders aftekenen in het behang.

    En gewoon bij iedere voeg één arbeidsgang met finisher, breed aangebracht volgens een licht convexe curve (een brede bult dus)?

    En ik begrijp nog steeds niet waarom dit in de handleiding staat onder het hoofdstuk Lijmvoeg: “De wand vervolgens afwerken met fermacell Voegengips bij de voegen en schroefgaten.” Schroefgaten ok, maar de voegen zijn al gevuld met lijm.
     
    lijm afsteken en over de volledige plaat in 2 lagen 2-3mm pleister zetten. makkelijkst is kant en klare pasta kopen
    Volledig mee eens. Hier ook met Fermaceel en lijmvoeg gewerkt. Mijn ervaring is volgende.
    Zichtzijde van de plaat is enigzinns geribd en ruw van oppervlakte. Gehele plaat afgewerkt met een lichte laag Speedline joint butter of Knauf filler pasta.
    Op de lijmvoeg een iets dikkere laag en maximaal weggeschuurd (geen lijmvoeg zichtbaar).
    Schroefgaten eerst snel opgeschuurd want teveel materiaal aan de randen van het schroefgat door freesbeweging van de schroef.
    Als je niet de gehele plaat (licht !) insmeert en je gaat grondering zetten op de naakte plaat gaan er veel velletjes of papierpulp van de plaat zelf komen rechtstaan en moet er opnieuw geschuurd na aanbrengen grondlaag om te kunnen behangen zonder bultjes. De lichte afwerkingslaag fixeerd deze korrels.
    Gebruik een voor jou zo groot mogelijk spackmes, redelijk rechtstaand over de plaat. Bij schuinstand krijg je onvermijdelijk een kromme curve van het spackblad of je moet een stevig excemplaar hebben waar je mee kan afreien.
    De lijmvoegen zijn nooit overal even gelijkmatig gevuld en ook bij het wegsteken neem je altijd wel ergens wat plaatmateriaal mee.
    De perfecte lijmnaden bestaan alleen in de boekskes, bij het tegeneen zetten van de platen gebeurt het nogal eens dat er lijm onder de plaat terechtkomt en deze lijm hard uit met een weinig blaasvorming waardoor de lijm de plaat (tussen de schroeven) een beetje weg duwt van de onderstructuur. De lijmnaden sowieso controleren door het spackmes haaks over de naad te zetten en zien waar de bulten/holten zitten. Er is ook geen enkele onderstructuur zo recht dat je er van uit kunt gaan dat de afwerking vanzelf recht is. Je zal het niet meteen opmerken maar bij controle met een rechte reilat.
    Probeer ook in zo groot mogelijke vlakken te werken in 1 keer, zo vermijd je op kleinere plaatsen nog te moeten bijwerken en alles op een lappendeken begint te lijken.
    Werk bij daglicht of met een lamp die strijklicht geeft op de muur, zo zie je beter waar er nog fouten zitten.
     
    Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Dat apprecieer ik.

    Nu moet ik wel zeggen dat de zichtzijde van mijn platen vrij glad is. Dat komt ook overeen met het feit dat Fermacell de zichtzijde al in de fabriek van een flinterdunne primer voorziet dewelke volgens hen ook geschikt is om meteen op te behangen. Maar van het minste dat je erop schuurt of schraapt steken de papiersnippers inderdaad wel de kop op, dus ik snap wat je bedoelt. Zeker ter hoogte van de lijmvoegen door het afsteken, en door het verwijderen van het verhoogde materiaal rond de schroefkoppen.

    Een laatste vraag: de iets dikkere laag op de lijmvoeg, dat deed je in dezelfde arbeidsgang waarbij je de gehele plaat bedekte met een dunne laag finisher? Of deed je dat daaraan voorafgaand, maar wel met hetzelfde product?
     
    Ik kan de uitleg van @doddel en @Samsuffie alleen maar beamen. Ook met Fermacell gewerkt en de platen volledig bedekt met de Fermacell kant-en-klaar finish dunpleister. Ik bedekte de lijmvoeg in een eerste fase met redelijk vloeiend aangemaakt Fermacell voegengips. Dit dan nadien zo veel mogelijk weg geschuurd. In een volgende arbeidsgang bedekte ik dan de volledige plaat + lijmvoeg met de dunpleister. Op dat moment moest ik geen extra aandacht besteden aan de lijmvoeg.

    Tip: gebruik een multitool met een starre spatel om de harde uitpuilende lijm te verwijderen. Dit liet me toe in 1 continue beweging te werken, zonder steeds weer te moeten aanzetten. Gaf mij het beste resultaat, met het minste beschadiging aan de platen zelf.
     
    Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Dat apprecieer ik.

    Nu moet ik wel zeggen dat de zichtzijde van mijn platen vrij glad is. Dat komt ook overeen met het feit dat Fermacell de zichtzijde al in de fabriek van een flinterdunne primer voorziet dewelke volgens hen ook geschikt is om meteen op te behangen. Maar van het minste dat je erop schuurt of schraapt steken de papiersnippers inderdaad wel de kop op, dus ik snap wat je bedoelt. Zeker ter hoogte van de lijmvoegen door het afsteken, en door het verwijderen van het verhoogde materiaal rond de schroefkoppen.

    Een laatste vraag: de iets dikkere laag op de lijmvoeg, dat deed je in dezelfde arbeidsgang waarbij je de gehele plaat bedekte met een dunne laag finisher? Of deed je dat daaraan voorafgaand, maar wel met hetzelfde product?
    Jouw platen zijn waarschijnlijk een ander type, ik heb er zonder de primer of ik weet niet beter. Als je de filler (heel)dun aanbrengt worden de ribbels pas zichtbaar.
    Eerst de lijmvoegen en schroefgaten gedaan met filler en bijgeschuurd. Dan heb je al een aanzet of richtsteun voor je spackmes om de rest te beginnen afsmeren. Hoe groter je spaan of afreilat hoe rechter/gelijkmatiger uiteindelijk je laag wordt. Ik heb ondervonden dat het belangrijk is om zo veel mogelijk met grote vlakken te werken, iedere keer dat je lokaal een kras of kleine oneffenheid nog wilt bijwerken (en weer schuren) kan je het totaalbeeld weer verslechteren. Idem voor het formaat van schuurblok (hier alles met de hand geschuurd), alweer zo groot mogelijk om de schuurdruk over een zo groot mogelijk oppervlakte te verdelen.
    Je kan ook machinaal schuren met een langnek schuurmachine maar was niet aan mij besteed, kon de schijf niet met gelijkmatige druk en snelheid tegen het plafond houden en veroorzaakte zo opnieuw onregelmatigheden.
     
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan