• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

Liguster haag sterft af

Lid geworden
21 jun 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb ondertussen meer dan 10 jaar geleden een liguster haag aangeplant )ligustrum ovalifolium). Sinds enkele jaren duikt een probleem op. Op een bepaalde plaats beginnen de planten af te sterven, en dat lijkt ieder jaar wat verder te lopen naar naastliggende planten. Ik heb al een keer alle betrokken planten eruit gehaald, de grond weg geschept, en nieuwe grond en nieuwe planten erin. Het probleem komt echter gewoon terug : de nieuwe planten sterven weer af, en ook weer enkele planten verder. Het fenomeen begint altijd met bladeren die beginnen verwelken totdat de plant dood is. Ik heb al gegraven naast de wortels op te kijken of er grondinsecten/wormen te zien zijn, maar zonder resultaat. Ik zie ook niks speciaal van ongedierte in de haag zitten en er is ook geen bladvraat te zien. Iemand een idee van oorzaak en oplossing? Bedankt!

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.841
Punten
113
Verwelken van de bladeren, dat wijst op of verbranding of op verwelkingsziekte of op monilia ( schimmelziekte) kan ook een mineermot zijn.

Kort: te weinig info om spijkers met koppen te slaan.

Ik gok op verwelkingsziekte ( verticillum) maar ligustrum is voor deze schimmel geen gastplant. Komt dus niet op voor.
De schimmel veroorzaakt verstoppingen in de vaten waardoor geen sapstroom meer mogelijk is , blad en takken afsterven. Dit kan zeer spontaan zijn.

Bestrijding : Niet weggelegd voor partikulieren , je hebt een licentienummer nodig .

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.003
Punten
113
Een van de buren heeft exact hetzelfde probleem, alleen op de noordzijde (en waar er weinig direct zonlicht komt) staat die liguster er zeer mooi bij. Aan de overige zijden dezelfde symptomen als wat TS neer schrijft.

Lid geworden
21 jun 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt Lukanar voor de reactie. Ik zal wat foto’s toevoegen van de gezonde haag, een dood stuk, een plant langs een dood stuk. En waar ik me het meeste zorgen om maak : onderaan in de gezonde haag begint er precies ook wat verwelking op te treden (hier langs heb ik wel 2-3 weken geleden meststof op de gazon gestrooid met een roterende strooiwagen, dus mogelijks is daar wel wat in de haag gevlogen, hoewel het nog flink heeft geregend sindsdien).
Denk je nog steeds aan verticillum of toch iets anders? Welk product gebruiken de mensen met licentie hiervoor? Ken je toevallig iemand in de buurt (Geel) die me verder kan helpen. Mijn achterbuur heeft overigens ondertussen een volledig afgestorven haag staan. Laatste alternatief is iets nieuw zetten, maar uiteraard liever niet (heb 90m staan). Welke haagsoorten zijn hier niet gevoelig voor? Portugese Laurier?

Bedankt!IMG_0764.jpegIMG_0767.jpegIMG_0766.jpegIMG_0765.jpegIMG_0768.jpegIMG_0769.jpegIMG_0764.jpegIMG_0767.jpegIMG_0764.jpegIMG_0767.jpeg

Bijlagen

• IMG_0770.jpeg
    IMG_0770.jpeg
    373,4 KB · Weergaven: 10

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.841
Punten
113
Opgelet , het is een vermoeden dat ik heb.
Kan net zo goed liggen aan het feit dat de haag niet correct geschoren is, of dat er een bodemverontreiniging meespeelt.

Net of je naar een garagist een mailtje stuurt ' mijne auto rijdt niet meer wat is dat ? ' :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Dus om echt te weten wat het is moet er staalonderzoek komen ... en das niet goedkoop.

Hier gratuit een produkt aanprijzen waar je een licentie voor moet hebben en dat dus niet vrij is op de privemarkt is niet slim.
Ten eerste , ik heb nog steeds geen analyse van het probleem gedaan en ik weet dus niet met zekerheid dat het een schimmelziekte is.
Ten tweede, als ik hier een produkt doorgeef zonder bovenstaand dan kan ik door de fod mijn licentie kwijt geraken. Nee dank U.

Hoe kan ik zeggen welke planten er niet gevoelig zijn voor dit afsterven ???
Ik weet nog niet eens wat het is.
Misschien heb je wel gespoten tegen de roze olifantjes en de poolse konijntjes.

Elk een met een licentienummer ( vraag er achter ) kan je hier mee verder helpen. Maar nogmaals je informatie is te minimiem. Je zal dus sowieso een plaatsbezoek en staalname moeten laten nemen .

DDA

Lid
Lid geworden
10 mei 2023
Waarderingsscore
43
Punten
18
We hebben exact hetzelfde fenomeen op één van onze liguster hagen. Enkele weken geleden aaltjes toegediend omdat de rhodenderons ernaast serieus aangevreten zijn. De droogte van de afgelopen zomers heeft natuurlijk ook geen goed gedaan. We hopen dat dat het is, maar vermoeden echter ook dat het honingzwam of verticilium zou kunnen zijn. Het springt van de ene naar de andere liguster met de jaren. Ondertussen hebben we 3 zo’n gaten in de haag zitten. De nieuwe aanplanten lijkten het vooralsnog goed te doen.

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
775
Punten
113
Bij de zieke liguster kan je dat ook op foto moeilijk uitmaken.
Een correcte schimmel of andere oorzaal van microbiële aard kan enkel via een labo-analyse. Best materiaal opsturen met overgang ziek-gezond.
Je kan eens informeren wat het je kost https://www.ilvodiagnosecentrumvoorplanten.be/nl

Wat de aangevreten rhododendron betreft. Heb je larven van de taxuskever gezien aan de wortels?
Rhododendron is gevoelig aan taxuskever, maar een behandeling in openlucht is niet evident want de larven kunnen op een andere plaats ziten dan waar de adulten aan het blad eten.

• Leuk
Waarderingen: DDA

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.841
Punten
113
Er van uitgaan dat het ziektebeeld op de liguster hetzelfde probleem is als op de rhododendron is zoals zeggen:
we gaan mensen behandelen tegen de katteziekte. Want dat niezen is het zelfde fenomeen.
Niet slim dus.

doddel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Waarderingsscore
198
Punten
63
ging net dit weekend eenzelfde topic posten: ook hier exact hetzelfde patroon

ik hoor waaien dat er een of andere ziekte de ronde doet specifiek op liguster, en dat het niet te behandelen is. Maar of deze info geloofwaardig is, geen idee

DDA

Lid
Lid geworden
10 mei 2023
Waarderingsscore
43
Punten
18
Het is ook een halve gok. Rhododendron is vermoedelijk de taxuskever. We hebben enkele larven gevonden en daarna behandeld met aaltjes. Probleem met de liguster doet zich ook alleen in dat ene plantenvak voor terwijl dezelfde planten ook op andere plekken in de tuin terug te vinden zijn. Daar zijn geen problemen. Er is nog geen meter tussen de aangetaste rhodondendron en liguster.
Omdat die taxuskever zo mobiel is, hebben we de aaltjes over de hele tuin toegediend via de druppeldarmen en manueel. Ook hebben we een stuk van de buren meegenomen. We zullen zien …

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.841
Punten
113
Ooit gehoord van schadedrempel ?

Als gebruiker van fytoprodukten moet je toch eens bewust worden van dit begrip.
En dit zonder enige verwijt naar jou toe hoor, maar misschien kunnen jij en andere hier toch enkele lessen uit trekken.

Als je een plaag merkt in je tuin moet je eerst en vooral verdomt weten met welke plaag je zit.
Spuiten tegen van alles en nog wat is geen effecient en goed principe. De werking van bestrijdingsmiddelen is zeer specifiek geworden en heel gericht.
Je spuit dus tegen 1 of 2 nauwverwante insecten vraat maar je mag en kan niet meer spuiten tegen ALLE insecten. Je doodt ook de goede insecten af.
Als je dat al weet moet je eerst een schade drempel opstellen.
Simpel gezegd: Is de veroorzaakte schade van die mate en inpakt dat ik MOET maatregelen treffen ???
Zoals jij dus zegt : ' ... we hebben enkele larven gevonden ...
is dus NIET voldoende om te verantwoorden dat je een bestrijding gaat uitvoeren. Ik verklaar nader.
Als je weet dat rhod veel minder gevoeliger is voor taxuskever dan worden die enkele larven al veel minder zwaarwichtig.
Als je merkt dat er slechts op 1 plant er vraatschade is en bij controle van de wortel dat je merkt dat in gans de pruik er maar een 3-5 larven zitten op een pruik zo groot als 3 emmers. Dan is dat een ander schadebeeld dan enkele 10 tallen larven op 1 struik met 1 wortelzone ter grootte van een kleine emmer en een aantasting op meerdere planten.

JE schrijft dan ook nog even dat je door enkele larven de ganse tuin, maar ook die van de buren.

Je schiet dus met een bazooka op een mug.

Nu gelukkig is het met aaltjes dus geen preek over resistentie die je opbouwt met het toedienen van de aktieve stof aan de plaag.

Maar volgende keer even de vraag stellen , is het wel nodig dat ik gif spuit.

DDA

Lid
Lid geworden
10 mei 2023
Waarderingsscore
43
Punten
18
Het zijn nu ongeveer een 40-tal rhodenderons (quasi het volledige plantvak) die in verschillende mate zijn aangetast en een vijftal die intussen zijn afgestorven. We hebben het zien uitdeinen de laatste 3 jaren. Ook de schade plekken in de 15m lange liguster haag erlangs nemen toe. Dat zijn er intussen al vier geworden. Einde vorige zomer zagen we een beginnende aantasting aan de ilexen ernaast. Denk dat de drempel wel overschreden is.
We spuiten bewust geen gif voor alle duidelijkheid maar als het erger wordt zullen we de tuinaannemer dan maar moeten laten komen met zijn ‘speciaal’ product. Die boot proberen we zo lang mogelijk af te houden.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.841
Punten
113
was geen verwijt naar jou toe
enkel maar informatie hoe wij bepalen wanneer we overgaan tot een bespuiting ja of nee.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.047
Punten
113
Ja hoor... ok wij hebben het zitten.

20230609_092514.jpg20230609_092526.jpg
20230609_092538.jpg20230609_092543.jpg

Voor ik ga snoeien waardoor ik denk dat ik het nog maar ga verspreiden toch maar eerst wat raad vragen 😉

DDA

Lid
Lid geworden
10 mei 2023
Waarderingsscore
43
Punten
18
Het begint met die gele blaadjes. Een of andere schimmel of larven die aan de wortels knabbelen … nog altijd niet zeker.
Koop voor de zekerheid zo’n busje ontsmettingsspray voor je heggeschaar en voer het snoeisel af.

Tomdevogel

Nieuw Lid
Lid geworden
18 mrt 2019
Waarderingsscore
20
Punten
8
Verwelken van de bladeren, dat wijst op of verbranding of op verwelkingsziekte of op monilia ( schimmelziekte) kan ook een mineermot zijn.

Ik gok op verwelkingsziekte ( verticillum) maar ligustrum is voor deze schimmel geen gastplant. Komt dus niet op voor.
De schimmel veroorzaakt verstoppingen in de vaten waardoor geen sapstroom meer mogelijk is , blad en takken afsterven. Dit kan zeer spontaan zijn.

Bestrijding : Niet weggelegd voor partikulieren , je hebt een licentienummer nodig .

Beste, dus verticillum is te bestrijden?

Indien ik iemand ken met een licentienummer, welk product zou je mij dan aanraden indien deze ziekte zicht voordoet op acer palmatum?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.841
Punten
113

Indien ik iemand ken met een licentienummer, welk product zou je mij dan aanraden indien deze ziekte zicht voordoet op acer palmatum?
Ja verticillum is te bestrijden.

Zoals gezegd,ik ga mijnlicentie niet op spel zetten met dit zomaar door te geven.
Ik moet eerst 1000% zeker zijn dat het verticillium is, Ik moet eerst nakijken en schouwen wat het schadebeeld is.
En ik moet eerst zeker zijn dat er geen andere oplossingen of oorzaken zijn , voor het zelfde geld staat je plant in de verkeerde grond en zit je met rot.

Als die man met licentienummer niet weet welk produkt(en) geschikt zijn voor de bestrijding van verticillium ???
Dan vraag ik me sterk af hoe hij aan zijn licentie is geraakt.

Tomdevogel

Nieuw Lid
Lid geworden
18 mrt 2019
Waarderingsscore
20
Punten
8

Ja verticillum is te bestrijden.

Zoals gezegd,ik ga mijnlicentie niet op spel zetten met dit zomaar door te geven.
Ik moet eerst 1000% zeker zijn dat het verticillium is, Ik moet eerst nakijken en schouwen wat het schadebeeld is.
En ik moet eerst zeker zijn dat er geen andere oplossingen of oorzaken zijn , voor het zelfde geld staat je plant in de verkeerde grond en zit je met rot.

Als die man met licentienummer niet weet welk produkt(en) geschikt zijn voor de bestrijding van verticillium ???
Dan vraag ik me sterk af hoe hij aan zijn licentie is geraakt.

Beste, mijn vader is landbouwer dus geen illegale praktijken bij ons :)
Ik ben een zeer groot bonsailiefhebber , doordat het een bekent probleem is dacht ik eens te polsen hoe je deze ziekte best aanpakt.
Daar doet niemand toch wat verkeerd mee?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.841
Punten
113
Tsja, kan allemaal wel waar zijn, en ik geloof je best maar ik riskeer mijn licentie niet.
Punt uit.
Wil je zeker zijn?
Geen probleem, je kan bij ons terecht voor zo'n zaken maar die zijn dan wel betalend

Tomdevogel

Nieuw Lid
Lid geworden
18 mrt 2019
Waarderingsscore
20
Punten
8
Bedankt, begrijp ik maar dan ken ik mensen genoeg waar ik te rade kan, ik ben alvast blij te horen dat het wel degelijk te bestrijden was, dacht dat hier niks aan te doe was, ik ga de nodige stappen ondernemen.

Merci !

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan