Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Liftput in bestaande kelder bouwen

• Tags kelder lift
  • Lid geworden
    8 jan 2026
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hallo,

Onze bestaande woning (bouwjaar 1999) is voorzien van een gedeeltelijke kelder.

Betonnen vloerplaat, 8cm chappe+dekvloer. Muren zijn gecementeerd en kelder blijft perfect droog.

Nu willen we een liftschacht bouwen in de woning, en hiervoor hebben we een liftput(je) nodig, 22cm diepte.

Wat zou de beste methode om dit te voorzien in de vloer?

Vloer+vloerplaat uitzagen, grond weggraven, inclusief ongeveer 30cm ondergraven van bestaande vloerplaat en een bekisting maken om de vloer en wanden van de liftput te maken?

Hoe voorkom ik dat er grondwater opstuwd via de naad tussen oude vloerplaat en nieuwe?

Alvast bedankt voor jullie input,
    B.

Normaal is 22cm te weinig en geraakt dat niet door de keuring ivm te weinig vrije ruimte onder de kooi. Misschien kan het wel als er steunen worden voorzien met contacten?

Maar om je vraag te beantwoorden, het geheel waterdicht krijgen zal een een flinke uitdaging worden.

Pneumatische lift is dat waarschijnlijk.

Blijf van die bodemplaat maar af. Kun je de.keldervloer.niet schuin maken naar de lift toe? Of 1 m2 schuin leggen? Of 2m2 schuin leggen? Is ook maar 14cm ofzo dat je moet overbruggen zonder aan je betonplaat te raken.

Een Pneumatische lift heb ik in mijn hele carrière nog nooit gezien en bestaat ook niet denk ik, wegens te gevaarlijk.
    Onder elke betreedbare liftschacht moet een veilige ruimte zijn voorzien zodat de monteur daar veilig is mocht de kooi naar beneden komen..

dergelijke liften worden toegepast in huizen,
    zonder liftput

in feite is dat een elektrisch hefplatform met deuren
    moet je ook van bij vertrek tot aankomst de "knop" ingedrukt houden, anders valt deze stil
    beperkt tot 2 of 3 niveau's
    ...

Een Pneumatische lift heb ik in mijn hele carrière nog nooit gezien en bestaat ook niet denk ik, wegens te gevaarlijk.
    Onder elke betreedbare liftschacht moet een veilige ruimte zijn voorzien zodat de monteur daar veilig is mocht de kooi naar beneden komen..
    Die bestaan al lang en worden overal ter wereld geplaatst zonder liftput hoor.

Ben even aan het Googelen gegaan en inderdaad zulke liften bestaan blijkbaar , ben ik toch al te lang uit de branche :oops:

Ik ben ook al effe uit de branche, maar vroeger (>10 jaar geleden) waren dat liften volgens de machinerichtlijn. 0,15m/s dacht ik.

Wil je dus écht niet. Retetraag. Handig als je écht niet anders boven/beneden geraakt (rolstoel) maar écht tergend traag. Je wilt een lift zoals in een appartementsgebouw ( volgens liftenrichtlijn - meestal 1m/s). Maar die vragen idd een deftige liftput.

He allemaal, jullie praten over liften alsof hij er een personenlift in gaat steken. Maar dat kan ook een klein goederenliftje zijn van 50x50cm he...

Vloer+vloerplaat uitzagen, grond weggraven, inclusief ongeveer 30cm ondergraven van bestaande vloerplaat en een bekisting maken om de vloer en wanden van de liftput te maken?

Hoe voorkom ik dat er grondwater opstuwd via de naad tussen oude vloerplaat en nieuwe?
    Die naden zullen nooit waterdicht zijn. Ik denk dat je moet kijken naar waterdichtingsproducten zoals een Thoro bijvoorbeeld...

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Terug
Bovenaan