Lichtsturing

Lid geworden
22 jun 2009
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ik wil een bepaalde sturing realiseren voor mijn buitenverlichting. Ik wil dat bepaalde lichten beginnen te branden wanneer het donker word, maar niet dat ze gans de nacht blijven branden. Ondanks dat, wil ik wel de flexibiliteit om de lichten aan of uit te schakelen met de GSM. Vanuit de winkel werd me aangeraden om de Niko Home Control Smart hub te gaan gebruiken, maar vind dit nogal een prijzige oplossing. Waarbij er weer een extra hub aan de muur komt.
De Shelly 4pm lijkt me dan weer een handige oplossing, echter heb ik over deze niet al te beste reviews gelezen. Zijn er nog andere oplossingen op de markt?

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.102
Punten
113
Een shelly1?

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.275
Punten
113
Ik doe dat hier met een Raspberry, kost <50€

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Waarderingsscore
69
Punten
28
Ik regel mijn tuinverlichting sinds kort met Hombli.
In mijn geval is dit een niet correcte DIY oplossing met een slimme stekkerdoos, maar je hebt blijkbaar ook een smart switch:
https://shop.hombli.com/hombli-smart-switch
Hiervoor werkte ik met het Ikea systeem (dus ook via slimme stekkerdoos), maar dit systeem werkte toch wel vaak niet...
Tot nu toe content van Hombli. Shelly gebruik ik ook voor onze verlichting in de living (dimmer), hier ben ik ook wel tevreden van. Ik weet wel niet meteen of je bij Shelly tijdsschema's a.d.h.v. zonsondergang enzo kan instellen, bij Hombli alleszins wel.

pieter.m

Nieuw Lid
Lid geworden
29 apr 2013
Waarderingsscore
18
Punten
8
Shelly gebruik ik ook voor onze verlichting in de living (dimmer), hier ben ik ook wel tevreden van. Ik weet wel niet meteen of je bij Shelly tijdsschema's a.d.h.v. zonsondergang enzo kan instellen, bij Hombli alleszins wel.
Ook bij Shelly kan je gebruik maken van tijdschema's adhv zonsondergang. Hier een Shelly Plug S gebruikt voor de kerstboom en de lichtjes werden op basis van de zonsondergang automatisch ingeschakeld en gingen om 22u30 terug uit. Wanneer uitgeschakeld kan je deze manueel terug inschakelen.

shutterfreak

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 okt 2008
Waarderingsscore
224
Punten
43
Een en ander hangt af van de logica die je wenst te implementeren. En van de mate waarin je "je handen vuil wilt maken" om het in een te steken.

Kan je de gewenste logica iets preciezer beschrijven? Hoe ga je de schemertijd bepalen: met een schemersensor, bewegingssensor of door rekening te houden met de hoogte van de zon t.o.v. de horizon? Worden uw lichten ook bediend door een bewegingsmelder?

Ik heb een en ander geautomatiseerd onder NHC, en een en ander via openHAB3 op een Raspberry Pi 3B+.

stimpie79

Actief Lid
Lid geworden
30 jun 2006
Waarderingsscore
71
Punten
28
Als het écht simpel en goedkoop moet zijn: "Shelly 1" ergens ingebouwd of "Shelly plug S" als je een stekker wil gebruiken.
Zo heb je geen andere hardware nodig.
Gewoon een timer instellen via de app (bvb "on" bij sunset en "off" om 00:00)

1675856097741.png

Bovenaan