Lichte vracht fiscaal interessant voor particulier?

Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als treinbestuurder moet ik elke dag in totaal zo'n 100 km afleggen met de wagen van/naar het werk. We kunnen daarvan een gedeelte inbrengen -net zoals iedereen vermoed ik- in de belastingaangifte. Maar hoe zit dat als ik met een lichte vracht (camionette, pick-up...) zou rijden. Is dat fiscaal interessant of niet?

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
599
Punten
113
Ja, zoals je in bovenstaande link ook zal vinden: net als bij een moto is die aan 100% in te brengen in de belastingaangifte.

Daarnaast lagere wegenbelasting, verzekering kost wel een kleinigheid meer en ook de keuring. Je hebt ook wel wat andere zaken die verschillen van een gewone personenwagen ivm keuring etc.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.247
Punten
113
100% inbrengen als beroepskosten ?

Enkelen alleen als je een vrij beroep heeft ( en dan nog)

of een ondernemingsnummer.

Lid geworden
6 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Volgens de website van de FOD Financiën zijn beroepskosten voor 100% aftrekbaar voor particulieren (zie link).

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.247
Punten
113
Als je geen ondernemingsnummer hebt ( btw-nummer) kun je geen kosten maken eigen aan het beroep dat je uitoefent. (beroepskosten dus)

Mijn particuliere uitgaven kan ik nooit in inbrengen als beroepskosten.

Ik kan het wel proberen, maar ze zijn streng.

Bart is werknemer, als hij geen ondernemingsnummer heeft, kan hij deze lichte vracht niet inbrengen als beroepskosten.

Oefent hij een bijberoep uit, kan dit wel maar niet aan de volle 100%. Hij zal zijn verplaatsingen voor zijn zelfstandige deels aktiviteit moeten aantonen of werken met een forfait.

Lid geworden
6 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
lukanar;1967048 wrote:
Als je geen ondernemingsnummer hebt ( btw-nummer) kun je geen kosten maken eigen aan het beroep dat je uitoefent. (beroepskosten dus)

Natuurlijk wel! Vraag maar aan de mensen die in het onderwijs staan.

Iedereen die werkt kan ervoor kiezen om zijn werkelijke kosten aan te geven of het forfait te nemen.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.247
Punten
113
MyriamC;1967051 wrote:
lukanar;1967048 wrote:

Natuurlijk wel! Vraag maar aan de mensen die in het onderwijs staan.

Iedereen die werkt kan ervoor kiezen om zijn werkelijke kosten aan te geven of het forfait te nemen.

Mijn vader stond in het onderwijs, mijn moeder ook, 4 van de 6 zussen ook, mijn broere ook.

Van de schoonbroers - ff tellen - 3 van de 6. :D

En nee, ze zijn allemaal razend op me omdat ik mijn lichte vracht voor 100% op alles kan inbrengen. Bij hen is het beperkt tot x% van ALLE kosten.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.247
Punten
113
maximum 30% , maar dit is dus voor loontrekkende en leerkrachten .

Zelfstandige met btwnummer kunnen een lichte vracht dus wel 100% als onkosten inbrengen.

En dat was de initiele vraag; kan ik als loontrekkende een lichte vracht volledig inbrengen?

Nee dus.

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Waarderingsscore
1
Punten
38
lukanar;1967057 wrote:

Zelfstandige met btwnummer kunnen een lichte vracht dus wel 100% als onkosten inbrengen.

En dat was de initiele vraag; kan ik als loontrekkende een lichte vracht volledig inbrengen?

Nee dus.

Als je die lichte vracht 100% beroepsmatig gebruikt en dat kan bewijzen dan kan dat.

Lid geworden
26 nov 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
lukanar;1967057 wrote:

Nee dus.

x2 kan dit enkel maar bevestigen

ushkar

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 okt 2008
Waarderingsscore
65
Punten
48
lukanar;1967048 wrote:

ushkar pinkt een traantje weg bij dit historische moment: lukanar maakt een fout !!!

als werknemer kan je wel degelijk je onkosten inbrengen, maar de meesten kiezen voor de forfait, aangezien die royaal hoog is.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.247
Punten
113
Miljaar, alles nog eens nagelezen onderste boven gehaald en .... zelfs Goedele gebeld, mijn boekhoudster. Amaai daar gaat mijn nieuwjaar, want ze was aan t koken.:mad:

ze gaf me altijd een fleske , nu niet meer :(

werknemers kunnen inderdaad hun kosten forfait inbrengen (of zoals gezegd max30%) op voorwaarde dat deze werk gerelateerd zijn.

Als een werknemer dus werkschoenen koopt, kan hij deze voor maximaal 30% inbrengen in zijn aangifte.

Als een zelfstandige die zelfde schoenen koopt om te werken .... dan kan hij deze voor 100% inbrengen als onkosten eigen aan zijn werk.

Ander voorbeeldje,

werknemer koopt een koffiezet voor thuis, die kan hij niet inbrengen als onkosten. Akkoord?

Ikke ( zelfstandige zoals de meeste weten) koop voor thuis een koffiezet en ik gebruik deze ook als Ushkar op bezoek komt voor zijn plan van zijne hof. Die koffiezet breng ik dus in, in mijn onkosten. Oke ik probeer aan 100% maar daar is mijne controleur ( die dan wel op mijn kosten koffie zit te drinken gemaakt door het toestel waarover hij struikelt, maar dit volledig tussen ) niet mee akkoord en die beslist dan op 30% of als de koffie lekker is op 50% in te brengen.

Nu de lichte vracht.

Werknemer zonder btw- nummer koopt een lichte vracht om naar zijn werk te rijden.

Alle onkosten zullen door de controle ofwel forfaitair ofwel te bewijzen door werknemer aangerekend worden maar nooit aan de 100%.

Ik koop als zelfstandige met btw nummer die zelfde lichte vracht.. alle onkosten kan ik voor 100% inbrengen.

Er is wel een uitzondering.

Mijn camionette sprinter lichte vracht is 100%, maar mijn landrover 130 staat 100% op de zaak, is 100% beroepsmatig maar toch kan ik deze maar voor omgerekend 90% onkosten inbrengen. Want af en toe rij ik met de kayaks, de vrouwe of ... voor privédoeleinden.

Misschien heb ik me wat onduidelijk uitgedrukt, maar ik en de staat .... dat klikt niet.

luk

Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het mag dus wel.

Het mag dus niet.

Het mag dus wel.

Het mag dus niet.

Het mag dus wel.

Het mag dus niet.

:confused:

Het zit er precies nog niet in dat ik me een bestelwagenske ga aanschaffen.

Dank al aan iedereen die meedenkt. Doe zo voort! :)

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.247
Punten
113
Howla Bart,

Je mag dus sowieso altijd een lichte vracht als werknemer aanschaffen. Maar of dit fiscaal zo voordelig is, is een ander aspect. Vele denken dat je met een lichte vracht meer fiscale voordelen hebt die vergelijkbaar zijn met de voordelen - en de verplichtingen - als een zelfstandige een lichte vracht aanschaft en dat is niet waar.

Of je nu een auto koopt of een lichte vracht is fiscaal voor een werknemer het zelfde.

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
599
Punten
113
Luk, het klopt toch niet wat je zegt. Het maakt voor een werknemer wel degelijk een verschil. Een lichte vrachtwagen valt net als een moto onder een heel ander systeem dan een personenwagen ook voor werknemers.

Ik heb me misschien ook in de eerste post te vrij uitgedrukt met de 100% (geldt niet voor privégebruik, wel voor woon-werk). Het zit zo voor de particulier:

- je kiest voor bewijs van werkelijke kosten

- voor woon-werkverkeer is er voor personenwagens een forfait van 0.15€/km, andere beroepsmatige verplaatsingen is er de 75% regel, voor lichte vrachtwagen geld dit dus niet maar geldt wel de 100%: voor lichte vracht kan je dus ook kosten voor onderhoud, verbruik, etc. inbrengen en ook de aanschaf kan je afschrijven.

Je moet er wel voor zorgen dat het voertuig een lichte vrachtwagen is volgens de definitie uit 2006.

Ik heb dit voor mijn eigen lichte vracht willen toepassen, maar die is zo goedkoop dat ik voordeliger ben het het forfait.

Lid geworden
6 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat stond toch ook heel duidelijk in die twee links die ik aangehaald heb. Als mensen gewoon eens zouden lezen ...

Bovenaan