• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Lichte paniek voor de riolering die te laag zou uitkomen

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
Hallo allen,

Situatie is als volgt:

- bouwput is uitgegraven en de afvoerbuizen van 110 mm diameter worden nu gelegd. Deze komen uiteindelijk onder de vloerplaat. Er is nog niets van beton gestort, zelfs de vorstrand nog niet.
- Vloerpas is +45 cm (34.90 TAW). De vloerplaat is 30 cm dik en alles erop nog 31 = 61 cm is de totale vloeropbouw.
- Het maaiveld (MV) ligt nu ongeveer op 34.45 TAW (het is gemiddeld enkele cm hoger zelfs) wat toevallig even hoog is dan het middelpunt van de weg dewelke dus op 34.45 TAW ligt.
- Riolering zou 60 cm onder het MV liggen.

45 - 61 = - 16 cm. Dus 60 - 16 betekent nog 44 cm afschot over geteld aan 1cm/meter. De verste afvoer is een 25 meter van de riool dus is er meer dan genoeg afschot beschikbaar. Is dit een foute redenatie?
Ik wil wat voorbereid zijn omdat dit zal besproken worden met alle partijen. Ik wil absoluut geen pompput na wat topics op bouwforum te hebben gelezen.

Als ik wat curciale info gemist heb, vraag maar raak.
Lichte paniek hoort denk ik bij het bouwen:).
 

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
Het eerste wat ik altijd deel als ik een bouwgrond ging bekijken, was de diepte van de riolering meten. Zijn er ergens putdeksels?
En die 60cm, is dat boven- of onderkant? De onderkant van de afvoeren ligt nu ongeveer op 34.15 op het verste punt. En is er al een aansluitput voorzien door de rioolnetbeheerder? Het kan zijn dat die ook nog een stuk hoger komt te liggen dan de riolering in de straat.

Lichte paniek kan positief zijn als ie maar op tijd komt :)
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Wat @bert2 Al schreef is heel belangrijk. Kan al snel 11 cm schelen qua boven of onderkant riolering. Aansluiting putjes maatschappij kan ook al snel 15cm schelen. Als je nog sifonput steekt verlies je alleen aan die put ook al snel 5 cm.

Ik denk dat tegenwoordig afvoeren zelfs niet het grootste risico zijn, maar wel keuze en plaatsing van septische put en rzgenwaterput. Afhankelijk van bvb verstevigd deksel en plaats van in en uitlaat putten mag je die zeker niet te laag steken.

Maar ook niet te hoog ;)
 

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
Het eerste wat ik altijd deel als ik een bouwgrond ging bekijken, was de diepte van de riolering meten. Zijn er ergens putdeksels?
En die 60cm, is dat boven- of onderkant? De onderkant van de afvoeren ligt nu ongeveer op 34.15 op het verste punt. En is er al een aansluitput voorzien door de rioolnetbeheerder? Het kan zijn dat die ook nog een stuk hoger komt te liggen dan de riolering in de straat.

Lichte paniek kan positief zijn als ie maar op tijd komt :)
@bert2 61 Ik ben niet zeker van wat je de onderkant wil weten:

- 61 cm omlaag meten van de vloerpas is onderkant vloerplaat. Dus de volledige vloeropbouw is 61 cm.
- De gracht die er ligt in de straat is (ook) mv - 60 cm diep. En die 60 cm is onderkant gracht.


Maar...er is een groot betonnen putdeksel net achter de rooilijn aan de straatkant van het perceel (niet op te heffen zonder kraan). Het is dus daar dat we moeten aansluiten en niet in de gracht. Hopelijk is dat dieper. Ik heb naar Fluvius gebeld voor info en ze gaan ter plaatse komen. Dadelijk ook de gemeente eens proberen.

Dus in sé is er genoeg afschot maar de aannemer zegt dat je ook al snel 30 cm of meer verliest naar de septische put en al wat er tussen zit. En dan moet je nog naar de openbare riool. Dus afschot tot buiten is er dan genoeg. De buizen hoger steken zal niet meer gaan want ze zitten al voor een cm in de betonplaat zelf.
 
Laatst bewerkt:

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Als fluvius offerte maakt geven zij de hoogte van de rioleringsaansluiting aan jou. En de gracht moet je inderdaad niet op aansluiten, dat doe je inderdaad op de riolering.

Edit : die deksels krijg je wel open met koevoet of gzpruts, al mag je dat eigenlijk niet. Dan weet.je ineens.hoe hoog de riolering zit.Je kan eens proberen aan de roosters van de riolering of je daar een stok of buisje inkrijgt dat geeft al.indicatie.

Of vragen bij buren in recente.nieuwbouw of zij die.info hebben, of je in hun putjes die van de rioleringsfirma net op hun grond zitten aan de rooilijn eens mag peilen
 

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
Ik heb naar Fluvius gebeld voor info en ze gaan ter plaatse komen.
Fluvius zal de rioolbeheerder zijn. Al heel positief dat ze iemand willen sturen. De gemeente moet hier eigenlijk niet bij betrokken worden.
Maak zeker een profieltekening in samenspraak met je aannemer met alle dieptes langsheen het verloop van de leidingen (ingang regenwaterput, uitgang regenwaterput, ...).

Niet bang zijn om dat betonnen putdeksel open te gooien :)
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Als fluvius offerte maakt geven zij de hoogte van de rioleringsaansluiting aan jou. En de gracht moet je inderdaad niet op aansluiten, dat doe je inderdaad op de riolering.

Edit : die deksels krijg je wel open met koevoet of gzpruts, al mag je dat eigenlijk niet. Dan weet.je ineens.hoe hoog de riolering zit.Je kan eens proberen aan de roosters van de riolering of je daar een stok of buisje inkrijgt dat geeft al.indicatie.

Of vragen bij buren in recente.nieuwbouw of zij die.info hebben, of je in hun putjes die van de rioleringsfirma net op hun grond zitten aan de rooilijn eens mag peilen
Gewoon een vouwmeter door centraal gat in putdeksel en je kent de diepte van riolering
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
45 - 61 = - 16 cm. Dus 60 - 16 betekent nog 44 cm afschot over geteld aan 1cm/meter. De verste afvoer is een 25 meter van de riool dus is er meer dan genoeg afschot beschikbaar. Is dit een foute redenatie?
Helemaal correcte redenering - je gaat voor de buitenriolering waar ook zwart afvalwater in komt uit van 0,5 tot max 1cm per lopende meter. Te veel afschot is een groter risico op verstoppingen omdat de "dunne" afvoer dan te snel loopt en het "dik" niet meer meeneemt. Als je een septische put moet steken (navragen, bij ons was is het zelfs niet toegelaten), heb je daardoor inderdaad ook iets hoogteverschil, al is dat vaak beperkt tot een buisdiameter.
In praktijk vertrek je vanuit de aansluiting op de rooilijn, die zit typisch op 60 cm onder straatniveau, maar sommige rioolbeheerders vragen een wachtput voor een aansluiting op 80 à 100 cm onder het maaiveld. Dat weet je dus best ook op voorhand. Afhankelijk van de situatie kan dat X cm onder het niveau van het midden van de rijbaan zijn, of X cm onder het voetpad - na te vragen bij de rioolbeheerder.

Lichte paniek hoort denk ik bij het bouwen:).
diep ademhalen en onthouden dat het doorgaans wel goed gaat - veel vragen stellen en af en toe de architect en de aannemer er aan herinneren dat zij dat wel alle dagen doen, maar jij niet
 

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
Ik heb een screenshot van het landmeterplan gemaakt. Een afbeelding maakt veel meer duidelijk dan een lap tekst. Ik zal nog wat foto's in realiteit maken ook.
tekening.jpg

Er ligt dus géén riolering in de straat. Fluvius wist mij te zeggen dat dat in 2023 of 2025 eraan komt en dieper zal liggen dan de huidige gracht. Ik probeer van de gemeente een nauwkeurigere datum vast te krijgen. Als mijn bouw af is eind 2022 nog een pompput voor eventjes steken is ook maar weggesmeten geld.

Het betonnen putdeksek (en wat eronder zit) is dus wellicht een zichtput voor de inbuizing van de gracht. Het ligt mooi in het verlengde van de gracht die nog open is namelijk... Vermoedelijk heb ik dus ook daar maar 60 cm diepte.

Het plan is nu als volgt:

- Buizen liggen nu zo hoog mogelijk dus vlak onder de plaat. Daardoor gaan ze hooguit 20 cm onder het MV steken. In principe moet er maar af en toe een auto over... Het zijn BENOR gekeurde SN/4 buizen (dikwandig 3.2mm) dus hopelijk zijn ze sterk genoeg.

- Next step is uitzoeken hoe diep het is onder dat betonnen deksel. Ik vrees even ondiep als de ingebuisde gracht die over de hele breedte (evenwijdig met de straat) loopt. En dan hopen dat er geen pompput nodig gaat zijn want die heb ik dan binnen afzienbare tijd niet meer nodig.

- Buizen gaan richting de betonnen put (enkel de overloop van de septische put voor het grijs en zwarte water veronderstel ik) en later als Fluvius riolering heeft gelegd moeten wij ze op hun putjes aansluiten. En zij sluiten dan de putjes aan op de riolering van het straat

kleine bouwirritatie is nog dat er bochten van 90° zijn gebruikt maar dat gaan we laten veranderen door de aannemer.
 
Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan