LEW + WP + kachel -> Rika Induo of houtkachel?

Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Even een schets: we zijn een LEW aan het zetten met een warmtevraag van 5,8 kW.

Hiervoor hebben we een Daikin Altherma gekocht van 8,4 kW zodat deze minder snel op de elektrische weerstand moet werken.

We hebben altijd gezegd dat we een kachel zouden zetten in de living, vooral voor de gezelligheid. Vandaag ontdekte ik de Rika Induo, komt pas juni 2012 uit, deze zou stoken op zowel pellets als hout. Ons leek pellets altijd makkelijker, maar wij kunnen ook vaak aan hout komen dus een combikachel zou ideaal zijn. Nu weet ik niet of die Rika Induo aan te sluiten is op je boiler (heb de leverancier gemaild) maar zou dat niet erg handig zijn zodat de warmtepomp minder moet draaien? Of is dat iets dat in praktijk minder makkelijk gaat dat je denkt?

Verder hangt er wel een ferm prijskaartje aan de Rika Induo, die zou zo'n 6000 € excl. kosten.

Een andere optie is om een gewone houtkachel te kopen, voor een fractie van de prijs, maar dus zonder de optie van pellets. En zou het in dit geval ook handig zijn om het op de boiler aan te sluiten? Ik neem aan dat dit maar bij enkele modellen gaat?

Zelf vond ik de modellen van Dik Geurts heel erg mooi, dus denk dat het zoiets zou worden dan. Die hebben ook de optie van een oventje enz., iets wat de Rika Induo niet heeft.

Thoughts?

Lid geworden
3 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
My thoughts...

Jullie hebben een warmtebehoefte van minder dan 6kW (bij -12°C neem ik aan) en gaan een warmtepomp van 8,4kW installeren en een kachel van een paar kW?!? Beide vermogens lijken me te groot. Waar gaat de WP zijn restwarmte kwijt kunnen indien de woning deze niet vraagt (-12°C is het immers maar een paar dagen per jaar)? Hoe gaat de Altherma daar in het algemeen eigenlijk mee om? Daarnaast denk ik dat jullie snel vensters gaan open zetten als jullie de kachel hebben aangestoken.

Nu, de kachel aansluiten op een boiler zou wel wat van die warmte kunnen wegnemen, maar hoe ga je dat regelen? Hoeveel en wanneer wordt er warmte naar de boiler gestuurd? Ik treed je dus bij in de bedenkingen die je hierrond hebt. Altijd een vaste hoeveelheid lijkt misschien nog het makkelijkste maar is misschien niet altijd gewenst. Vraag is natuurlijk ook af je boiler de nodige extra aansluitingen heeft voor bijkomende opwarming...

Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je laatste zin spookte vandaag ook door mijn hoofd. Ik heb hier intussen antwoord op en het zou niet te combineren zijn met de boiler van de altherma, so that ship has sailed...

Jammer, maar goed daar moeten we dan geen rekening meer mee houden.

De keuze voor de 8,4 kW daar heb ik wel vertrouwen in. De installateur in kwestie heeft dezelfde studies als mijn vriend gedaan en heeft enorm veel tijd uitgetrokken om hem van naadje tot draadje uit te leggen waarom deze keuze. De installateur heeft ook een houtskelet LEW met een gelijke warmtevraag als ons en heeft bij zichzelf ook een 8,4 gezet, dus ik zie niet in waarom hij bij zichzelf iets dat "slecht" is zou zetten.

Ik weet er zelf het fijne niet van, maar ik neem aan dat de restwarmte aan de boiler afgegeven zou worden? Ik weet ook nog dat hij zei dat als je een maat kleiner gaat, dat de elektrische weerstand vaker aan zou moeten springen bij strenge winters en dat dat de COP natuurlijk verlaagt. Het moet misschien ook genuanceerd worden, de buitenunit is 8,4 kW, de binnenunit is 6 kW en de boiler is 3 kW.

De kachel zouden we inderdaad enkel willen voor de gezelligheid en om het in putteke winter net iets warmer te kunnen maken als we dat willen. Ik denk dat we hiervoor dus best een kachel zullen aanschaffen die speciaal ontworpen is voor LEW, zijn lucht van buiten neemt en dus inderdaad een kleine warmtevraag heeft.

Ik heb intussen ook info ontvangen dat de Rika Induo geschikt is voor LEW, en een minimaal vermogen heeft van 3 kW. Dat lijkt me dus wel goed?

In ieder geval, deze haard komt deze zomer pas uit en ik gok dat er na deze nog wel wat combikachels op de markt gebracht zullen worden die geschikt zijn voor LEW. We gaan dus sowieso de kat wat uit de boom kijken, ook eens zien wat de prijzen dan doen.

Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Lukas78;1725058 wrote:
My thoughts...

Jullie hebben een warmtebehoefte van minder dan 6kW (bij -12°C neem ik aan) en gaan een warmtepomp van 8,4kW installeren en een kachel van een paar kW?!? Beide vermogens lijken me te groot.

Oei ik heb die laatste zin misschien verkeerd geïnterpreteerd. Bedoel je de WP van 8,4 te zwaar vond voor ons huis, of enkel in combinatie met de haard?

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
Lukas78;1725058 wrote:
My thoughts...

Jullie hebben een warmtebehoefte van minder dan 6kW (bij -12°C neem ik aan)

meestal wordt er maar berekend bij -8°C. (zelden tot -10°C, laat staan -12°C)

kortstondige pieken naar -15°C voel je quasi niet, indien voldoende isolatie rondom je.

Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Daar hopen we ook op, voldoende geïsoleerd dus zal wel lukken :p

Tja die iets hogere was gezegd zodat de elektrische weerstand minder zou moeten werken.

De unit is dan iets hoger qua prijs in aankoop, maar heeft een lagere prijs in verbruik in vgl. met de kleinere.

Lid geworden
3 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
izzy;1725147 wrote:
Lukas78;1725058 wrote:
My thoughts...

Jullie hebben een warmtebehoefte van minder dan 6kW (bij -12°C neem ik aan) en gaan een warmtepomp van 8,4kW installeren en een kachel van een paar kW?!? Beide vermogens lijken me te groot.

Oei ik heb die laatste zin misschien verkeerd geïnterpreteerd. Bedoel je de WP van 8,4 te zwaar vond voor ons huis, of enkel in combinatie met de haard?

Gebaseerd op mijn kennis van WP in het algemeen vind ik het vermogen van de WP an sich te groot, dus met de haard buiten beschouwing gelaten. Ik zou de WP niet groter selecteren dan het warmteverlies van de woning. Als me iemand in detail kan uitleggen (of doorlinken) hoe een Altherma in detail werkt dan kan ik zeggen of mijn idee ook voor de Altherma geldt. Hoe werkt de compressor, hoe wordt deze aangestuurd, modulatie?

Bovenaan