• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Levering kapotte tegels

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Berichten
1.200
Waarderingsscore
13
Punten
38
Bij de levering van onze tegels hebben we vastgesteld dat er enkele kapotte tussen zitten. Ik heb dit gemeld aan de leverancier. Geen probleem, deze worden kostenloos vervangen zoals het hoort.

Echter wordt er verwacht dat ik deze zelf ga halen. De winkel is behoorlijk ver voor ons en ik heb eigenlijk wel beter dingen te doen dan een uur of 3 te verspillen aan een ritje voor een paar tegels. Bovendien gaat het o.a over tegels van 90x90, volgens mij krijgen de meeste mensen die zelfs niet in hun auto.

Is dit normaal of kan ik eisen dat ze die vervangende tegels gratis leveren?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
invictus66;1945210 wrote:
Bij de levering van onze tegels hebben we vastgesteld dat er enkele kapotte tussen zitten. Ik heb dit gemeld aan de leverancier. Geen probleem, deze worden kostenloos vervangen zoals het hoort.

Echter wordt er verwacht dat ik deze zelf ga halen. De winkel is behoorlijk ver voor ons en ik heb eigenlijk wel beter dingen te doen dan een uur of 3 te verspillen aan een ritje voor een paar tegels. Bovendien gaat het o.a over tegels van 90x90, volgens mij krijgen de meeste mensen die zelfs niet in hun auto.

Is dit normaal of kan ik eisen dat ze die vervangende tegels gratis leveren?

Heb je dit onmiddellijk bij het leveren gemerkt en op de afleveringsbon laten melden door de chauffeur? Zo niet, mag je al blij zijn dat het men niet zegt dat de beschadiging na levering kan gebeurd zijn, want dat er bij levering niets van gemeld is.

Dankbaar zelf afhalen dus.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
charel, ook op deze tegels geldt de wettelijke garantie van 2 jaar (situatie is anders als ze gelegd worden, dit is aankoop als consument van een bij levering roerend goed ... dat jij het onroerend gaat maken (geen garantie op onroerende goederen!) door de tegels te leggen heeft geen invloed op de aankoop). De kapotte tegel is niet in overeenstemming met wat geleverd had moeten worden, dus de leverancier is verplicht deze te vervangen; de bewijslast ligt zelfs bij de verkoper (eerste zes maanden), hij moet dus bewijzen dat jij de tegels gebroken hebt of anders is hij de facto verantwoordelijk; dus leveringsbon of niet getekend is niet relevant (heeft enkel te maken met of de verkoper eventueel op de koerier of leverancier kan verhalen, heb je als particuliere klant niets mee te maken).



NB: regels voor beroepsmatige aankopen zijn totaal anders...



Dus... leverancier moet zeker en vast tegels vervangen, heeft geen poot om op te staan als hij zou tegenpruttelen. Maar... vervanging moet kostenloos gebeuren, dat is het enige dat er volgens mij in de wet op consumentengarantie staat. Geen idee of je daarom de kostenloze levering mag eisen van de nieuwe tegels. Je kan het vragen, maar populair ga je je niet maken door dwars te liggen, en ze voor de rechtbank slepen voor 6 tegels ga je allicht ook niet doen ;). Dus... kzou het vragen, maar ook niet te hard ball spelen.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik stel me dan het volgende vaak realistische scenario voor:

De tegels worden netjes afgeleverd in of aan het gebouw. Door allerhande werkzaamheden moeten ze nog ettelijke malen verplaatst worden waarbij al eens een pak uit je handen glijdt, men stoot met een kruiwagen eens tegen de stapel, er valt een ladder op enzovoort.

Het lijkt mij toch niet zo vanzelfsprekend dat een leverancier in deze gevallen zou kunnen verplicht worden om de gebroken tegels te vervangen. Het kan best zijn dat de tegels bij levering onbeschadigd waren, ik meen zelfs dat je dat onmiddellijk moet nazien en in geval van beschadiging dit moet melden bij levering om nog enige aanspraak te kunnen maken.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Waarom is dat anders dan een spliksplinternieuwe laptop in je handen geduwd krijgen van de koerier, de doos opendoen en hem stuk laten vallen? Heb je in dat geval recht op garantie, natuurlijk niet... als je het probeert zal de verkoper wel moeten bewijzen dat het defect er niet was bij levering en dat jij hem hebt laten vallen, da's het gevolg van de bewijslast bij de verkoper te leggen de eerste 6 maanden.



Voor een laptop nogal logisch dat deze niet met een deuk geleverd wordt... voor een tegel zal het moeilijker zijn. Is natuurlijk fraude eerste klas, als je ze zelf laat vallen en dan probeert te claimen onder garantie...



Trouwens, je hebt minimaal twee maanden om een defect te melden (los van wat een verkoper zou proberen in zijn algemene voorwaarden te beweren) -- dat je door een leveringsbon te tekenen daarmee afstand zou doen van dat recht, kan niet kloppen. Heeft enkel te maken met de leverancier die dan kan zeggen "my job was done". Als je daar natuurlijk een papier ondertekent "ik heb alles 100% ok ontvangen en er waren geen defecten", da's iets anders natuurlijk (nog maar een keer of twee zo een papier gezien, meestal zijn het gewoon leveringsbonnen waar ne krabbel opgezet moet worden dat de aantallen van de levering kloppen).



Opnieuw, regels voor verkoop aan bedrijven onderling of voor beroepsdoeleinden is niet aan dit soort (sterke, goede) consumentenbescherming onderworpen. Professionele vloerder kan dus niet zomaar zich beroepen op deze wetgeving om vervanging van gebroken tegels te eisen (daar speelt bv. dat de groothandel een recurrente klant niet wil verliezen door een defect dat er al was bij levering, ze weten ook dat een prof z'n tijd niet verdoet voor een gebroken tegelke te proberen onder valse voorwendselen te laten vervangen).
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
tjay;1945235 wrote:
Waarom is dat anders dan een spliksplinternieuwe laptop in je handen geduwd krijgen van de koerier, de doos opendoen en hem stuk laten vallen? Heb je in dat geval recht op garantie, natuurlijk niet... als je het probeert zal de verkoper wel moeten bewijzen dat het defect er niet was bij levering en dat jij hem hebt laten vallen, da's het gevolg van de bewijslast bij de verkoper te leggen de eerste 6 maanden.



Voor een laptop nogal logisch dat deze niet met een deuk geleverd wordt... voor een tegel zal het moeilijker zijn. Is natuurlijk fraude eerste klas...



Trouwens, je hebt minimaal twee maanden om een defect te melden (los van wat een verkoper zou proberen in zijn algemene voorwaarden te beweren) -- dat je door een leveringsbon te tekenen daarmee afstand zou doen van dat recht, kan niet kloppen. Heeft enkel te maken met de leverancier die dan kan zeggen "my job was done".

Zonder het allemaal met zekerheid te weten, ik probeer enkel logisch te denken.

Zo lijkt het me logisch dat je bij technische materialen zoals een laptop, een wasmachine en auto niet altijd eventuele gebreken met het oog kunt waarnemen. Hier heb je meestal te maken met defecten die zich pas na een tijdje laten kennen, hier lijkt het me dus logisch dat dan een waarborg kan worden aangesproken.

Echter als er bij statische materialen zoals een baksteen, een vloertegel of een gyprocplaat een beschadiging is dan zie je dat bij levering, die breekt niet plots vanuit stilstand na enkele weken.

Iets anders is de waarborg van een geplaatste vloer, hier gaat het over een waarborg op de uitvoering.
 

Jockari

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 feb 2009
Berichten
1.089
Waarderingsscore
1
Punten
38
Dus is het niet zo dat je bij levering van - ik zeg maar wat - 500 tegels, er van uit mag gaan dat er een paar "kapot" zijn ?
 

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Berichten
1.200
Waarderingsscore
13
Punten
38
charel;1945228 wrote:
ik meen zelfs dat je dat onmiddellijk moet nazien en in geval van beschadiging dit moet melden bij levering om nog enige aanspraak te kunnen maken.



Theoretisch is het inderdaad het beste om de tegels meteen bij levering na te zien, praktisch is dit echter zo goed als onmogelijk. Je kan een levering nakijken als het om max een paar stuks gaat, dit gaat over tegels voor een heel huis, 5 paletten, tientallen dozen en een gewicht van een paar ton. Dit kijk je niet zomaar even na op 5 minuten. De leverancier zal lachen als je hem vraagt om een uur of twee te wachten, omdat je eerst alles moet nakijken.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Een goede samenvatting van de wetgeving kan je hier nalezen: http://economie.fgov.be/nl/binaries/Bescherming_van_de_consumenten_bij_de_verkoop_van_consumptiegoederen_tcm325-98573.pdf



Belangrijkste voorwaarden zijn: het moet roerend goed zijn, voor consumenten, verkocht door professional aan een particulier, en water/elektriciteit/gas zijn uitgesloten... oh, en natuurlijk ook alles dat de staat zelf verkoopt via openbare verkopen is uitgsloten ;).



In de veelstelde vragen staan nog enkele opmerkelijke en tegenstrijdige voorbeelden: puppy met aangeboren afwijking valt bv. ook onder consumentengarantie, fout in montage instructies van bv. ikea meubels zijn geldige reden om garantie op heel het meubel te claimen, ...
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Jockari;1945243 wrote:
Dus is het niet zo dat je bij levering van - ik zeg maar wat - 500 tegels, er van uit mag gaan dat er een paar "kapot" zijn ?



Tja... ik ben geen juridisch expert ofzo, maar ik denk dat je inderdaad voor elk krasje op een tegelke moogt reclameren. Eerlijk gezegd, als je niet rekening houdt met een paar gebroken tegels op 500 en echt door alle miserie wil gaan van daarvoor te gaan knokken en discussieren met uw tegelleverancier... dan hebt ge wel veel vrije tijd :).



In geval van TS met speciaal groot formaat en bijhorende prijs, snap ik wel dat je voor 1 tegel gaat je garantie claimen. De leverancier en verkoper kunnen zich ook de bedenking maken dat er een verschil is in een tegel van 1 m2 leveren en een pak tegelkes van 20x20 waar 1 tegel stuk oppervlaktegewijs minder doorweegt.. en daaraan hun manier van leveren aanpassen?
 

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Berichten
1.200
Waarderingsscore
13
Punten
38
Jockari;1945243 wrote:
Dus is het niet zo dat je bij levering van - ik zeg maar wat - 500 tegels, er van uit mag gaan dat er een paar "kapot" zijn ?



Waarom zou je? Ik betaal tenslotte voor elke tegel.

Een leverancier zou dat natuurlijk wel kunnen voorzien en een paar extra tegels leveren (Je kent dat wel gratis, maar toch incalculeren in de prijs). Dit was echter niet het geval, alles klopte tot op de tegel (zelfs tot op de plint).
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Waarom kom je hier iemand zijn advies vragen? Het advies staat je niet aan en je gaat er hier over discussieren?



Dus: gewoon je eigen zin doen en gratis levering eisen!



Ps. Laat je ons wel even weten hoe het afgelopen is :-D
 

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Berichten
1.200
Waarderingsscore
13
Punten
38
m1chaelm;1945748 wrote:
Waarom kom je hier iemand zijn advies vragen? Het advies staat je niet aan en je gaat er hier over discussieren?

Tuurlijk ga ik hierover discussiëren, het is hier tenslotte een forum. Als je goed leest zal je ook merken, dat ik niet discussieer over het al dan niet gratis leveren van de tegels.

Sommigen hier vinden blijkbaar dat je zomaar moet aanvaarden dat je gebroken tegels geleverd krijg, dat vind ik dus niet.



Quote:
Dus: gewoon je eigen zin doen en gratis levering eisen!



Ps. Laat je ons wel even weten hoe het afgelopen is :-D

Als het goed is worden de tegels morgen geleverd :)
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Toppie! Goeie service!
 
Lid geworden
23 jun 2010
Berichten
676
Waarderingsscore
0
Punten
0
hier ook 9 pakken tegels kapot.

bij levering onmiddellijk leverancier dat er tamelijk veel kapot waren.

was duidelijk te zien omdat het bovenste laag was.

foto's van genomen en zelfde dag alles nog verplaatst

je merkte zo in welke doos er kapot waren

moest ze ook zelf gaan ruilen, heb ik ook gedaan.

had toen verschillende bakken vol.

bij aankomst was er een discussie ivm het aaantal

heb toen vriendelijk gezegd dat hem ze maar terug moest ineen puzzelen

en dan kon hem ze perfect tellen.

na deze opmerking hebben ze dan met tegenzin mijn 9 nieuwe dozen gehaald
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan