• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Leverancier (bijna) onafhankelijk verwarmen / koelen ?

Lid geworden
21 jul 2015
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Kan iemand mij verlichten in dit moeilijk vraagstuk ?

Ik zou graag mijn woning van 1972 verbouwen en proberen om zo veel mogelijk energie zelf te produceren.
Het betreft een gezin van 3 mensen, maar wel ook een electrische auto met batterij van 79 kW.
De woning is nu a minima geisoleerd zoals alle huizen van de jaren 70 maar we zouden isolatie op de muren aan de binnenkant plaatsen en ramen volledig vervangen. Een volledige isolatie streef ik niet na, gezien ik niet meer opteer om de woning ooit te verkopen en ik toch mijn energie zelf produceer ?

Hiervoor zou ik dit kunnen oplossen door een groot aantal zonnepanelen om mijn PLAT dak te leggen en hiermee mij warmtepomp met grondboring kunnen van electriciteit voorzien. Het huis zou dan moeten worden opgewarmd met vloerverwarming....

MAAR... Om vloerverwarming te kunnen plaatsen is een groot budget nodig omdat dan niet alleen de chappe maar ook de vloerplaat er volledig uit moet. Ik zou ook kunnen kiezen om vanaf de bestaande vloerplaat te starten maar ik verlies niet graag hoogte omdat het huis nu juist zalig hoge plafonds heeft. Het isoleren naar de bodem toe is ook een moeilijke omdat dit ook weer in opbouw moet gebeuren en ik hoogte verlies.

Optie 2 is om ipv vloerverwarming wand- of plafondverwarming te doen (Ventilo's ? ) ?

Maar ik dacht aan een situatie waarbij ik een aantal thuisbatterijen in serie zet (units van 2,2 kW uit te breiden volgens nood) en hier mijn energie van de zonnepanelen in opsla. Dan gebruik maken van een hybride verwarmingsketel die overdag gebruikt maakt van de electriciteit van de zonnepanelen, 's avonds en 's winters zijn energie uit de batterijen haalt en indien energie op toch op gas zou kunnen verder werken.
Hiervoor moet ik wel een gasleiding naar mijn huis trekken, maar ik heb reeds een wachtbuis klaar gestoken bij het vervangen van de riolering naar de straat....

Is dit een goed optie ? Of ziet iemand nog een heel andere optie ? Of is dit totaal geen goed idee ?

bedankt voor jullie hulp en tips !!!

Olivier

Bedankt voor de hulp !
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Wat is je doel? Zo groen mogelijk werken of economisch een terugverdientijd behalen?
Want wat jij allemaal voorstelt is economisch gezien niet rendabel.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Belangrijk om mee te nemen in de hele berekening: de winterperiode!

Tijdens de winter heb je vaak lange grijze periodes achter elkaar met weinig zon. De batterijen gaan leeg zijn en de PV-installatie gaat weinig tot niets produceren. Je zal op dergelijke momenten echt véél energie van het net afnemen.
In de zomer ga je eerder omgekeerd hebben. Batterij is vol en wordt niet gebruikt want toch lange, zonnige dagen met overschot aan elektriciteit waar je bijna niets voor krijgt.

Bekijk eventueel een zonne-boiler om een buffervat op te warmen en van daaruit vloerverwarming aan te sturen. Met een WP (of elektrische weerstand) kan je dan het buffervat bijwarmen indien er een te kort aan warmte zou zijn

edit: en zoals @Tomvdw aangeeft: hou je eigen doel voor ogen, want het kan soms snel gaan
 
Lid geworden
21 jul 2015
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hi,

Mijn doel is om zoveel als mogelijk mijn eigen energie te produceren zodat ik zo min mogelijk last ondervindt van prijsstijgingen van energie in de toekomst....
Ik versta dat momenteel de opslag van energie nog suboptimaal is en duur in aanschaf om de winterperiode te overbruggen...
En ik ben op zoek naar alternatieven om zo min mogelijk vloerverwarming te moeten gebruiken omdat ik mijn hoogtes van de ruimtes wil bewaren. En de kosten van het uitbreken van de vloerplaat wil vermijden ;-)
 

Michielr_999

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 jan 2021
Berichten
492
Waarderingsscore
316
Punten
63
De goedkoopste energie is nog steeds diegene die je niet verbruikt.

Probeer eerst je energievraag zo veel mogelijk te beperken en kijk dan pas naar technieken (die dan veel goedkoper zullen uitvallen).

Als je kan isoleren zodat je (bijna) geen verwarming meer nodig hebt, kan je tijdens de winter misschien toekomen met een beetje electrische bijverwarming?
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Als je voldoende kan isoleren en luchtdicht afwerken, kan je de nood aan verwarming verminderen tot zelf volledig weghalen. En met een kleine bijverwarming toekomen (= concept passiefwoning).
 

Michielr_999

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 jan 2021
Berichten
492
Waarderingsscore
316
Punten
63
Heb je een (kruip)kelder? Dan zou je langs onderen kunnen isoleren en vloerverwarming in de chappe laten slijpen. Of idd naar wandverwarming kijken maar dus eerst deftig isoleren.
 

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Berichten
560
Waarderingsscore
233
Punten
43
Klinkt als veel geld gooien in een put...

Als je hoge ruimtes hebt (hoe hoog ?) dan is een beetje extra vloeropbouw toch geen punt ? Buiten het feit dat je dan misschien deuren moet verhogen, etc. De vloerplaat wil je niet uitbreken vanwege de kost maar een geothermische warmtepomp wel ? En zonnepanelen en batterijen en... Nee, dan ben ik blij dat mijn persoonlijke boekhouder mij behoedt :)
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Zoals @Onwetende doehetzelver aangeeft, de meerprijs van het uitbreken van de vloerplaat en het opnieuw gieten van chape weegt écht niet op tegen de kost van GeoWP+PV+Batterij
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.696
Punten
113
Je begint al over te weinig budget om vloerplaat uit te breken. Je wil de woning niet al te energiebesparend maken.....
Om dan Geothermisvhe wp, PV en een opslagsysteem om het hele jaar rond door te komen. Enig idee wat dat kost ?
100.000€ gaat er zo door zijn.

Je isolatieschil aanpakken en zo energieverlies beperken gaat jou beter uitkomen. Je kan dan over 5j- 10j nog bekijken wat er mogelijk is.
 

Kris D

Nieuw Lid
Lid geworden
17 apr 2021
Berichten
41
Waarderingsscore
10
Punten
8
Het is beter het geld te investeren in isolatie en later minder geld in een PV installatie.
Een PV installatie dimensioneer je op je basisverbruik (was en plas, mogelijk warmwaterwp) en niet op het electrisch verbruik voor verwarming.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Het is waarschijnlijk een open bebouwing en gelijkvloers wegens grote hoogte? Dan zou ik persoonlijk het volgende doen:

Fase 0: voorbereiding
  • maak een warmteverliessimulatie (ik vond de file van WTCB handig) van je huidig huis zodat je weet wat je warmtebehoefte is
    • uw huidig huis​
    • dan kan je gaan simuleren en maak je variaties erop:
      • isolatie aan binnenkant zoals je van plan bent​
      • isolatie aan buitenkant min wat bij grote verbouwing moet (zodat je op U gaat uitkomen van 0,24 als ik me niet vergis)​
      • isolatie aan buitenkant om op U van < 0,15 uit te komen​
      • eventueel verschil tussen dubbelglas en 3-voudig glas maken van uw schrijnwerk​
  • dan met graaddagen kan je dan op jaarbasis uw energie behoefte bepalen, ook per maand kan je kijken zo hoeveel kwh energie je nodig gaat hebben in de vooraf bepaalde opties. Ik heb dit zo gedaan voor nieuwbouw en kwam zo voor me uit dat meer geld in ramen steken om daar naar 3voudig glas te gaan meer "opbracht" dan nog verder meer in de muur steken (waar ik een U van 0,15 heb)
  • Goed uitzoeken wat de kostprijs van verschillende energiezaken is, zonnepanelen zelf zijn de kost niet meer. Die boringen zijn wel duurder geworden. Ik had een prijs gehad een jaar ervoor, en dacht begin 2020 dan te bestellen om in mei uit te voeren. Ik kreeg te horen dat het pas begin 2021 kon (dus net meer dan één jaar wachten). Door COVID dan "geluk" gehad doordat een hoop van hun andere werven zijn gaan opschuiven en ze mij er nog hebben kunnen tussen nemen in juni 2020. Om maar te zeggen, die gasten hebben werk genoeg en vragen er ook naar.

Wat mijn mening is ga je best als volgt aanpakken van werken

fase 1: buitenschil
  • Gevelsteen weghalen (dit kan je misschien zelf doen om de kosten te drukken)
  • Eventueel fundering klein beetje laten uitbreiden (vaak zijn ze bij gemeentebestuur flexibel om zo buiten de toegestane limieten van woning te gaan als het voor renovatie en extra isolatie is).
  • Isolatie tegen de binnenmuur (orde U = 0,15 of zelf nog lager) en zo luchtdicht mogelijk afwerken
  • Schrijnwerk vervangen wat je van plan was
  • nieuwe gevelsteen (of eventueel crepi als jullie dat mooi vinden)
  • plat dak is recent vernieuwd? Anders ook doen en extra isolatie erop.
Isolatie aan de binnenkant zou ik niet doen tenzij echt niet anders kan. Je gaat toch al snel 10-12 cm verliezen langs binnen per muur om minimum aan isolatie te hebben, dus al snel 25 cm in uw living. In keuken dan ook al moeilijker om met de kasten aansluiting te hebben. Wat met badkamer?
Blijf je dan ook nog met uw plafond/dak zitten en met koude brug

Fase 2: binnenkant
  • Heb je al prijzen gevraagd om uw vloerplaat uit te breken wat dit zou kosten? Vroeger zo (15 jaar terug om eerlijk te zijn) dit nog paar keer moeten laten doen voor zo'n breekwerken die prijzen vielen dan toch mee in professioneel circuit. Die gasten zijn dat gewoon en komen met materiaal, slijpen door, zware breekhamers en materiaal om af te voeren. Kan je ook iets dieper laten uitgraven om dan diepte genoeg te hebben voor isolatie en uw vloerverwarming op te bouwen
  • Verwarming met geothermisch is eerder een principe dan een puur economische beslissing. Ik heb zelf in mijn nieuwbouw geothermische boringen gedaan, en heb vorig jaar daar 10,000 euro + BTW voor 3 putten betaald en om eerlijk te zijn, ik twijfel soms dat ik niet beter toch voor een LW pomp was gegaan. Mijn motivatie was voornamelijk om zo te beschermen tegen energieprijsschommelingen en omdat ik ambetant ben als ik iets energetisch niet zo efficient zie gaan. Maar op basis van die analyse die ik heb gemaakt, zal ik er normaal niet uitkomen economisch om het terug te verdienen, zelf bij verdubbeling van energieprijzen
 
Lid geworden
21 jul 2015
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Allen reeds stijf bedankt voor alle uitgebreiden antwoorden !! appreciated !

ik ga nog eens nadenken en koppel terug
gr Olivier
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Muren aan binnenkant isoleren is een risico
PV om je verwarming af te dekken in de winter is niet kosten-optimaal, zeker niet met een ego-WP, veel te dure installatie
 

RenoW

Actief Lid
Lid geworden
20 jan 2021
Berichten
160
Waarderingsscore
51
Punten
28
  • Verwarming met geothermisch is eerder een principe dan een puur economische beslissing. Ik heb zelf in mijn nieuwbouw geothermische boringen gedaan, en heb vorig jaar daar 10,000 euro + BTW voor 3 putten betaald en om eerlijk te zijn, ik twijfel soms dat ik niet beter toch voor een LW pomp was gegaan. Mijn motivatie was voornamelijk om zo te beschermen tegen energieprijsschommelingen en omdat ik ambetant ben als ik iets energetisch niet zo efficient zie gaan. Maar op basis van die analyse die ik heb gemaakt, zal ik er normaal niet uitkomen economisch om het terug te verdienen, zelf bij verdubbeling van energieprijzen

Koeling in rekening genomen?

Altijd geinteresseerd om de cijfers van je analyse eens te bekijken, btw, indien je ze zou willen delen (via PB). Ik sta zelf ook voor die beslissing en ben nog steeds aan het twijfelen.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
  • Verwarming met geothermisch is eerder een principe dan een puur economische beslissing. Ik heb zelf in mijn nieuwbouw geothermische boringen gedaan, en heb vorig jaar daar 10,000 euro + BTW voor 3 putten betaald en om eerlijk te zijn, ik twijfel soms dat ik niet beter toch voor een LW pomp was gegaan. Mijn motivatie was voornamelijk om zo te beschermen tegen energieprijsschommelingen en omdat ik ambetant ben als ik iets energetisch niet zo efficient zie gaan. Maar op basis van die analyse die ik heb gemaakt, zal ik er normaal niet uitkomen economisch om het terug te verdienen, zelf bij verdubbeling van energieprijzen

Koeling in rekening genomen?

Altijd geinteresseerd om de cijfers van je analyse eens te bekijken, btw, indien je ze zou willen delen (via PB). Ik sta zelf ook voor die beslissing en ben nog steeds aan het twijfelen.
Ik zal eens zien of ik nog terug vind, ik heb geen rekening gehouden met koeling. Ik heb wel de passieve zomer koeling geïnstalleerd met de hoop dat dit voldoende zal zijn om geen airco nodig te hebben in combinatie met goede zonwering aan buitenkant (rolluiken en screens).
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
@Tornadinho @RenoW
Hier ook na lang wikken en wegen (en soms nog) voor geothermie gegaan. Zoals Tornadinho reeds aanhaalt uiteindelijk een gevoelsmatige beslissing. Qua kosten is enkel de vereiste boring het verschil. Ik zal rond 7500 EUR (excl BTW) zitten. Voor een verbouwing had ik het niet gedaan.
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Wij moeten nog beginnen, maar ik neig hoe langer hoe meer naar L/W ipv geothermie: omwille van de kostprijs, maar ook omwille van het onzekere effect op de bodem. De betere (S)COPs van de geothermische warmtepompen zijn, denk ik, bepaald op basis van een nieuwe boring. Na 2 winters zou de (S)COP wel eens lager kunnen uitvallen, omdat de bodem, plaatselijk, minder warmte over heeft (ondanks het terug aanvullen in de zomer via passieve koeling).
Iemand die daar toevallig een wetenschappelijke studie over heeft?
 

RenoW

Actief Lid
Lid geworden
20 jan 2021
Berichten
160
Waarderingsscore
51
Punten
28
Een lucht-water warmtepomp met actieve koeling is voor ons zeker ook een optie (we zitten met een IER dus we kunnen ons het verlies aan E-punten veroorloven). Ik vraag me wel af wat de kost is van het extra energie verbruik (if any, in geval van zonnepanelen) om dat te laten draaien (gegeven aanwezigheid screens op alle relevant ramen en een uitkraging van 2 meter op de Oost-zuid ramen en één van 1 meter op de zuid-ramen).

Enerzijds zou ik zeggen dat die moet meevallen, want je gebruikt de koeling enkel op zonnige dagen. Anderzijds is koeling via de vloer inefficient en traag, wat maakt dat je installatie op de warmere dagen waarschijnlijk ook zal draaien 's nachts, wil je de slaapkamers en dergelijke meer binnen comfort temperatuur houden. Een batterij (die wordt sowieso geinstalleerd) kan daar misschien soelaas bieden.

Het lijkt me alleszins onwaarschijnlijk dat de meerkost van geothermie (7500a10000 EUR) ooit gecompenseerd zal worden door de hogere koelingskost met actieve koeling (wederom, gegeven de nodige screens ervoor zullen zorgen dat het merendeel van de warmte zal worden buitengehouden). Maar misschien is het wel zo dat passieve koeling er voor kan zorgen dat de screens niet constant naar beneden moeten van het ogenblik dat de zon even schijnt...

keuzes... keuzes...
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Gevoelsmatig kwam ik uit bij geothermie:
  • iets minder afhankelijk van overheid en energieleveranciers
    (minder verbruik & beter rendement)
  • geen buitenunit vereist
    (de enige geschikte gevel is ver van de technische ruimte vandaan)
  • vloerkoeling is een must
    (echt wel fan van mijn huidige actieve koeling)
  • minder zonnepanelen nodig voor eenzelfde E-peil als met lucht/water
    (sinds meer dan een decennium geen fan van zonnepanelen, nog voor hele digitale teller verhaal)
  • mijn huidige jaarlijkse electriciteitsfactuur is betaalbaar maar helemaal niet min
    (201-2014 nieuwbouw, lucht/water warmtepomp met actieve vloerkoeling)
  • echt wel voorzien op de lange termijn
    (zeg nooit nooit, maar ik zal de 4de generatie zijn op het perceel en hopelijk na mij ook)
Geothermie moest voor mij niet persé de goedkoopste oplossing zijn, maar het moet financieel wel te verantwoorden zijn.

Mijn redenering was: de meerprijs van 7500 EUR delen door 15 levensjaren van een warmtepomp (hopelijk iets langer) is zo'n 500 EUR per jaar (20jaar 375 EUR/jaar). Simulaties van electriciteitsverbruik tonen aan, dat ik dat echt wel zou moeten uitsparen met geothermie tov lucht/water. En dat is zonder rekening te houden met stijgende electriciteitsprijzen, zonder de gratis passief koeling en betalende actieve koeling in rekening te brengen.

Een voorwaarde was wel een E-peil halen dat 100% vrijstelling geeft op de roerende voorheffing van kadastraal inkomen voor de komende 5 jaren. Doordat het KI waarschijnlijk niet zo laag zal zijn, verantwoord dat al een heel stuk van de boorkost.

PS: in Nederland is de "garantie" iets beter. Daar garanderen boorbedrijven contractueel bijvoorbeeld 25 jaar een minimum temperatuur.Dat is helaas in België niet het geval.

Disclaimer: Ik snap volledig, en alle respect, waarom sommige mensen lucht/water verkiezen of eerder een passiefhuis.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan