• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

levensduur pvc buis

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Beste,

De oude vloer is in de garage verwijderd en wordt vervangen, indien er iets aan de buizerij moet gebeuren, is het het moment.
De afvoer naar de riool gaat via een gres-buis onder de garagevloer richting straat, dat blijft zoals het is.
Verder is er een PVC buis die vanuit de badkamer naar beneden gaat door de garage en onder de grond een 2 m loopt om in een verzamelput te komen op de koer achter de garage waar de gresbuis vertrekt. Heel dat systeem werkt zonder probleem.
Het is een rijhuis, er is geen gescheiden afvalwaterafvoer, noch in het huis, noch in de straat.

Mijn vraag: dient de oude PVC buis te worden vervangen (een deel van de koer moet dan ook open). Ik vermoed dat die dateert van eind de jaren 80. Het is een witte PVC buis. Ik lees online dat de huidige PVC buizen geacht worden 100 jaar mee te gaan. Wat is jullie idee?

gegroet,
fido.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Enig idee hoe die pvc buizen aan elkaar zijn gemaakt?
indien gelijmd geeft dat vaak problemen naderhand als bv de chape krimpt en de buizen niet meer ondersteund zijn.
heel veel lekken van leidingen die wij tegenkomen zijn van die aard.
 

Hurmie

Zeer Actief lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Berichten
599
Waarderingsscore
243
Punten
43
Persoonlijk zou ik nu de kans zien om zoveel mogelijk te scheiden en dan voor de garage alles samen te voegen en zo naar de riolering. Of als je met de garage grenst aan het openbaar domein dit te scheiden tot in een put aan de voorzijde in de garage. Ooit zal er wel eens iemand beslissen om die gescheiden riolering in de straat aan te leggen en dan moet je niet terug uitbreken.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Pvc-buizen die niet aan zonlicht zijn blootgesteld zijn quasi onverslijtbaar.
Persoonlijk zou ik eerder een probleem hebben met die gresbuizen. De overgangen en verbindingen hiervan vormen dikwijls obstakels die verstoppingen kunnen veroorzaken. Meestal worden die dan ook nog eens geplaatst met gemetselde putjes om andere buizen hierop aan te sluiten. Ook zulke putjes kunnen veroorzakers van verstoppingen zijn.
Ik zou dus ook, zoals Hurmie, overwegen om het gehele systeem nu te vernieuwen, inclusief die gresbuis.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Pvc-buizen die niet aan zonlicht zijn blootgesteld zijn quasi onverslijtbaar.
Persoonlijk zou ik eerder een probleem hebben met die gresbuizen. De overgangen en verbindingen hiervan vormen dikwijls obstakels die verstoppingen kunnen veroorzaken. Meestal worden die dan ook nog eens geplaatst met gemetselde putjes om andere buizen hierop aan te sluiten. Ook zulke putjes kunnen veroorzakers van verstoppingen zijn.
Ik zou dus ook, zoals Hurmie, overwegen om het gehele systeem nu te vernieuwen, inclusief die gresbuis.
Jij hebt dus geen probleem met gelijmde pvc in de chape??
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Hmmm, ik was ook eerder van het gedacht dat de gresbuizen beter waren dan PVC, maar eigenlijk heeft dat geen reden om dat te denken.

Een reden voor de vernieuwing is een verzakking net binnen de garage, we dachten dat de rioolbuis daar verzakt was, maar dat bleek niet het geval. De gresbuis was niet meer ondersteund, maar zit er ongeschonden 60 cm diep, wel is de grond rond de rioolbuis uitgespoeld. Nu valt onze frank dat dit waarschijnlijk komt door een waterlek dat er enkele jaren geleden was net voor het huis links, de watermaatschappij beweerde dat er niets aan de hand was tot de gasbuis en de rioolbuis brak voor het huis rechts.

De garage komt direct op het voetpad uit, geen voortuin dus waar een put mogelijk is. Een wachtbuis steken voor over x jaar, ik heb het gevraagd bij de gemeente en ze raden het af.

De PVC buis komt enkel met de bovenkant aan de chape. De oude vloer lag op een dunne laag zavel, nu wordt in 1 beweging gechapt (8 cm gewapend) en in de volle mortel gevloerd.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Als je pvc in chape ofzo legt, zorg dan dat het met schuifrubbers is.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Jij hebt dus geen probleem met gelijmde pvc in de chape??
Met kwalitatieve pvc-buis en hulpstukken heb ik daar geen probleem mee, al gaat mijn voorkeur wel uit naar buizen en hulpstukken in pe of pp met rubberverbindingen of lasverbindingen.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Jij hebt dus geen probleem met gelijmde pvc in de chape??
Met kwalitatieve pvc-buis en hulpstukken heb ik daar geen probleem mee, al gaat mijn voorkeur wel uit naar buizen en hulpstukken in pe of pp met rubberverbindingen of lasverbindingen.
Ga jij dan maar eens uitleggen bij onze klanten waarom hun afvoeren allemaal lekken.
zij zullen u zeggen: dikke brol, diene gelijmde pvc. (En alle syndici ook).
en een deftige aannemer ook; maar die zijn duidelijk zeldzaam.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Naar mijn ervaring met hofkes : Gres buizen kan je best vervangen door pvc buizen.
Pvc, buizen met rubberdichting gebruiken.
Je bent bezig met een ingrijpende verbouwing? Sowieso ben je verplicht om dan het hemelwater te scheiden van afvalwaters.
Sowieso doen want je straat staat 'op de planning' is het nu niet dan binnen 4 jaar of 6 of 10 of 20 maar scheiden moet gewoonweg gebeuren.
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Ik heb PP-buizen met rubberdichtingen gebruikt.
Dat is iets steviger dan PVC als je er tijdens de bouw tegen stoot.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan