Lening

Lid geworden
12 mrt 2025
Waarderingsscore
1
Punten
3
Beste,

Even de situatie schetsen. Ik woon nog thuis en ben alleenstaande. Ik bezit door een erfenis een afbetaald appartement dat momenteel verhuurd is. Dit is gelegen op ongeveer een halfuur rijden enkel van ouderlijk huis en werk nog iets langer. Graag had ik dit willen verkopen om hier iets in 'mijn' huidige regio te kunnen kopen. Nu wou ik een overbruggingskrediet afsluiten, maar dit blijkt niet te gaan. Het appartement zou 250.000 of nog iets meer waard zijn. En dan zou ik nog 130.000 willen bijlenen. Dit alles samen komt op een veel te hoge som, waardoor dit niet goedgekeurd kan worden met mijn inkomen. Dit terwijl dit toch maar voor even is.
Eigenlijk zou ik dus nu mijn appartement te koop moeten zetten en wachten tot er effectief een compromis is en dan pas mijn zoektocht starten. Echter had ik al wat rond gekeken en had ik al iets op het oog waarvoor ik een bezichtiging gepland had staan.

Het appartement behouden en de huurinkomsten bijtellen bij mijn huidige inkomsten uit mijn job is helaas geen optie, omdat mijn eigen inbreng dan te weinig is en ik niet zoveel kan lenen.

Nu twijfel ik om toch in het appartement te gaan wonen, maar 30 minuten enkel lijkt me zoveel. Ik ken ook niemand in die stad en ben enig kind.

Is het gewoon de beste optie om het appartement te koop te zetten en even af te wachten en pas terug beginnen rond te kijken op het moment dat er een compromis is?

Laatst bewerkt:
Hey Anna,

Een vrij persoonlijke vraag, waar we natuurlijk moeilijk de beste keuze voor je kunnen bepalen.

Je wens om al te kopen met krediet en overbrugiingskrediet gaat niet, dus dat is als een keuze die je kan schrappen.
Werden de huurinkomsten meegenomen bij de berekening van je leen capaciteit ?

Next is inderdaad eerst verkopen, dan ben je ook zeker van wat je voor het appartement krijgt en dan kopen en lenen.

Dan je derde optie: in het appartement gaan wonen, locatie is een van de belangrijkse elementen van een woonplaats.. als je dit nu al niet ziet zitten zal dat ook zijn na verhuis.. hier zal je ook een termijn moeten wachten voor huurder er uit kan..

Dus je voorstel tot verkoop appartement en aankoop lijken me het beste.

En het appartment blijven verhuren en het huurgeld grotendeels mee gebruiken om te lenen voor de andere woning? Naar de toekomst toe lijkt mij dat de beste oplossing. (Maar het moet wel haalbaar zijn natuurlijk.)

Hey Anna,

Een vrij persoonlijke vraag, waar we natuurlijk moeilijk de beste keuze voor je kunnen bepalen.

Je wens om al te kopen met krediet en overbrugiingskrediet gaat niet, dus dat is als een keuze die je kan schrappen.
Werden de huurinkomsten meegenomen bij de berekening van je leen capaciteit ?

Next is inderdaad eerst verkopen, dan ben je ook zeker van wat je voor het appartement krijgt en dan kopen en lenen.

Dan je derde optie: in het appartement gaan wonen, locatie is een van de belangrijkse elementen van een woonplaats.. als je dit nu al niet ziet zitten zal dat ook zijn na verhuis.. hier zal je ook een termijn moeten wachten voor huurder er uit kan..

Dus je voorstel tot verkoop appartement en aankoop lijken me het beste.
Bedankt voor je antwoord.

Het appartement behouden en de huurinkomsten bijtellen bij mijn huidige inkomsten uit mijn job is helaas geen optie, omdat mijn eigen inbreng dan te weinig is en ik niet zoveel kan lenen. Ik heb dit ook even bijgezet in de huidige tekst.

App verkopen en iets kopen wat je aanstaat is dan de beste keuze imho

Appartement verkopen.
In tussentijd blijven rondkijken zodat je een beter zicht krijgt op de huizenmarkt in je regio.
als het appartement verkocht is en je niet onmiddellijk iets op het oog hebt, even het geld beleggen tot je iets gevonden hebt.

In uw situatie zou ik het appartement verkopen, eenmaal je dat geld zeker hebt zien wat je kan/wil bijlenen en dan gaan kijken wat er mogelijk is op de markt. Een half uur verder gaan wonen is iets dat gaat doorwegen op termijn dus zou ik niet doen (want uw sociaal leven zal waarschijnlijk ook voornamelijk rond uw huidige locatie zijn).

Huurinkomsten moet je ook opletten om bij uw lening te tellen dat ze zeker gaan afkomen (je zal maar slechte huurder hebben, 3-4 maand tegen het terug verhuurd is en een beetje kosten, er moet niet veel gebeuren om 1 jaar huurinkomsten kwijt te zijn)

Je bent hopelijk toch bij verschillende banken gaan horen ivm dat overbruggingskrediet? Als je een appartement in eigendom hebt, vind ik het raar dat ze dat niet toestaan.
Je moet ook opletten met de kosten, want als je iets koopt terwijl het appartement nog in bezit is, dan zal je hogere kosten hebben omdat de overheid dit zal zien als een tweede eigendom.
Verkopen en kopen wordt door veel mensen gecombineerd, vaak wordt aan- en verkoop zelfs op dezelfde dag geschreven.
Vraag voor de ver- en aankoop ook nu al advies aan een notaris. Die moet je toch al aan het werk zetten vanaf je beslist om te verkopen.

1) Ben je bij 1 bank langsgeweest? Want je uitleg klopt niet met welke ervaringen die ik heb. Bezoek 3 of 4 banken.
2) afbetaalde eigendommen die verhuurt worden : huurinkomsten worden altijd bij je inkomsten bijgeteld indien je bewijs hebt van laatste 3 maand betaling. Niet volledig, soms 60% soms 80% van de huurinkomsten maar dat hangt af van bank tot bank. Nog nergens gehoord dat dat niet bij je leningscapaciteit wordt meegerekend.
3) stel dat de waarde van het huurappartement 250000 wordt geschat door een onafhankelijk schatter aangesteld door de bank, zal je ook maar een overbruggingskrediet krijgen voor een bepaald percentage van dat huurappartement, ook weer afhankelijk van dossier tot dossier.
4) wat Fido zegt : aankoop van 1e eigendom is nu 2% registratierechten, aankoop van een 2e eigendom is nu 12% registratierechten.
Dat wil dus zeggen op 300k is dat 30k euro extra dat je dient te betalen.
5) Als je geen interesse hebt in imho / verhuren / klusjes / gedoe met huurders : verkopen
6) vraag jezelf af wat je lange termijn plan is. Een woonst kopen doe je toch voor de iets langere termijn, en dan moet je je echt
afvragen waar je je leven wil leiden, of dat je toch ergens anders wil wonen en effectief leven.. Niet zomaar voor een locatie gaan
zonder af te vragen of je daar wil leven.

Merci al voor al jullie antwoorden.

Ik ben nu nog maar bij één bank geweest en dat is de bank waar ik met al mijn financiën zit. Ik zie het niet echt zitten om ook naar andere banken te gaan omwille van persoonlijke redenen.

Ik had echter een zeer mooi recent appartement al gezien. 6 jaar oud, EPC A, ruim, heel veel ramen, duplex, mooie ligging in het groen,... Ik had ook al een bezichtiging ingepland met de gedachte dat ik zeker een overbruggingskrediet zou kunnen krijgen.

Het beste en veiligste is zeker om dat appartement gewoon uit mijn hoofd te zetten, bezichtiging af te bellen en dan eerst het huidige appartement te verkopen zeker? Dus enkele maanden wachten tot het hopelijk snel verkocht raakt en dan terug beginnen met zoeken?

Wil ook geen risico's nemen natuurlijk.

Ik zie het niet echt zitten om ook naar andere banken te gaan omwille van persoonlijke redenen.
Wij zijn ook elders gegaan dan de bank waar al onze financiën zitten.

Het gaat over een grote aankoop, met financiële druk op je leven...
Wat houdt je dan tegen om enkele banken om een voorstel te vragen ???

Elke bank ziet graag iemand komen met een appartement nnzijn bezit om een financiering te bekomen..
Geeft jou net een troef.

Merci al voor al jullie antwoorden.

Ik ben nu nog maar bij één bank geweest en dat is de bank waar ik met al mijn financiën zit. Ik zie het niet echt zitten om ook naar andere banken te gaan omwille van persoonlijke redenen.

Ik had echter een zeer mooi recent appartement al gezien. 6 jaar oud, EPC A, ruim, heel veel ramen, duplex, mooie ligging in het groen,... Ik had ook al een bezichtiging ingepland met de gedachte dat ik zeker een overbruggingskrediet zou kunnen krijgen.

Het beste en veiligste is zeker om dat appartement gewoon uit mijn hoofd te zetten, bezichtiging af te bellen en dan eerst het huidige appartement te verkopen zeker? Dus enkele maanden wachten tot het hopelijk snel verkocht raakt en dan terug beginnen met zoeken?

Wil ook geen risico's nemen natuurlijk.
Als het appartement waar je interesse in hebt niet heel gegeerd is kan je misschien ook nog onderhandelen om de daadwerkelijke koop traget te doen verlopen/uistellen tot maand x/opschortende voorwaarde dat je eerst een compromis voor eigen verkoop te pakken hebt. En zoals anderen zeggen, toch gaan luisteren bij andere banken

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan