• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

lening overzetten + bijlenen

Lid geworden
25 jul 2008
Berichten
184
Waarderingsscore
0
Punten
0
huidige situatie: huis van mijn vrouw en ik, 5jaar geleden gekocht

waarvoor lening 140.000 aan 3,61%, 20j vast dexia



nieuwe komende situatie: huis gekocht (kangoeroeproject) , huis komt op mijn vrouw en mijn naam, aankoopprijs 240.000





wat willen wij nu doen:

ten eerste ons huidige woning verkopen , liefst met winst (30.000)

de bestaande lening behouden en over zetten op het nieuwe pand

(kan hier ook al het reeds betaalde krediet terug opgenomen worden ??? )



daarnaast een tweede lening bij aanvragen van 100.000



nu zoeken we voor de tweede lening de beste formule.



onze eerste lening loopt nog 15j, waarbij we 800/maand afbetalen

de tweede lening hadden we in het begin zo laag mogelijk gehouden om tot een max van 1200/maand te komen.

dus denk ikzelf aan een variabele van 25j



blijven we best bij dexia of kunnen we zonder verplichting of andere compromissen bij een andere bank voor de tweede lening.
 
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
0
trooper wrote:
huidige situatie: huis van mijn vrouw en ik, 5jaar geleden gekocht

waarvoor lening 140.000 aan 3,61%, 20j vast dexia



nieuwe komende situatie: huis gekocht (kangoeroeproject) , huis komt op mijn vrouw en mijn naam, aankoopprijs 240.000





wat willen wij nu doen:

ten eerste ons huidige woning verkopen , liefst met winst (30.000)

de bestaande lening behouden en over zetten op het nieuwe pand

(kan hier ook al het reeds betaalde krediet terug opgenomen worden ??? )



daarnaast een tweede lening bij aanvragen van 100.000



nu zoeken we voor de tweede lening de beste formule.



onze eerste lening loopt nog 15j, waarbij we 800/maand afbetalen

de tweede lening hadden we in het begin zo laag mogelijk gehouden om tot een max van 1200/maand te komen.

dus denk ikzelf aan een variabele van 25j



blijven we best bij dexia of kunnen we zonder verplichting of andere compromissen bij een andere bank voor de tweede lening.



Indien je uw lage rentevoet van 3,61 wil behouden zal je bij dexia moeten blijven.

Een wederopname van het reeds terugbetaalde bedrag is geen probleem.

De rentevoet zal wel gelijk zijn aan deze van vandaag.



Een andere bank zal u geen lening verstrekken in tweede rang.

Helaas zal je het moeten stellen met een iets duurdere lening voor het tweede gedeelte of je moet goed onderhandelen bij dexia.



Succes
 
Lid geworden
13 okt 2008
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het kan interessant zijn te kiezen voor de hypotheekoverdracht en dus bij de bank te blijven ondanks mogelijk hogere rentevoeten.



UIT DE STANDAARD 16 juni 2008, dubbel profijt



Bent u al eigenaar van een woning waarvoor u vóór 2005 leende en sluit u nu een lening voor een nieuwe woning die recht zal geven op de woonbonus, omdat u de oude woning (tijdig) verkoopt, dan zijn er twee mogelijkheden. Ofwel betaalt u de oude lening terug met de verkoop van de oude woning en geniet u in de toekomst de woonbonus voor de nieuwe lening. Ofwel behoudt u de oorspronkelijke lening door een hypotheekoverdracht op de nieuwe woning en leent u (wat minder) bij voor de nieuwe woning. In dat geval kunt u het fiscaal voordeel van de oude lening (vermindering bouwsparen voor de kapitaalaflossingen) ieder jaar blijvend cumuleren met de woonbonus voor de nieuwe lening, zolang beide kredieten lopen. De fiscus staat dat dubbel voordeel uitdrukkelijk toe. De extra jaarlijkse belastingbesparing kan oplopen tot 1.050 euro per persoon.
 
Lid geworden
25 jul 2008
Berichten
184
Waarderingsscore
0
Punten
0
wat is exact de woonbonus,



zal ondertussen ook effe verder zoeken op "woonbonus"
 
Lid geworden
25 jul 2008
Berichten
184
Waarderingsscore
0
Punten
0
call me stupid maar ik wil het eens anders bekijken:



bestaande huis heeft nog resterend krediet te betalen van 120.000,

onze nieuwe huis kost 240000

we willen dus nog 100.000 bijlenen (voorschot is al betaald 20000)



kan ik in de banken niet verkocht krijgen dat ik maar met een quotiteit van

40% wil lenen. en de rest eigen middelen zijn (van waar die ook mogen komen: andere lening, familiale sponsor, ... maakt voor hen toch niet uit)



dan kan ik de komende weken op zoek naar een kleinere lening van 100.000 met qoutiteit van 40% tov onze aankoopprijs.



wie zal er even lachen, ik of de bankbediende voor mij.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
voglens mij kan je de bestaande lening niet houden maar moet je een nieuwe afsluiten met een nieuwe hypotheek op het nieuwe huis. het 'oude' huis ga je verkopen en dat moet vrij van hypotheek zijn.
 
Lid geworden
30 mei 2008
Berichten
1.561
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij hebben ongeveer dezelfde situatie achter de rug:

huis verkocht en grond gekocht waarbij we de lening van de woning via pandwissel hebben laten overdragen op de grond. Nadien een kleine bijkomende lening genomen voor de nieuwbouw.



Het is wel zo dat je dan best bij dezelfde bank blijft omdat een andere bank je in geval van een bijkomende lening dure tarieven gaat geven omdat het dan over een lening in tweede rang gaat.



Je kan natuurlijk wel je oude lening volledig terug betalen en dan volledig nieuwe nemen bij gelijk welke bank. Dat hangt natuurlijk af van de tarieven van je oude lening t.o.v de tarieven nu.



Wij zijn wel gaan "bankshoppen" maar uiteindelijk kon niemand op tegen het tarief van de oude lening en gaf onze huisbank ook de beste voorwaarden voor de bijkomende of volledig nieuwe lening. We hebben dan ook een gedeelte wat al was afbetaald, weder opgenomen ( geen notariskosten ) en slechts dat gedeelte hypothecair laten inschrijven wat in aanmerking kan komen voor de woonbonus.



Succes
 
Lid geworden
13 okt 2008
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vergeet ook niet dat de notariskosten voor een pandwissel een pak lager liggen dan de notariskosten voor het afsluiten van een nieuwe hypotheek.
 
Lid geworden
25 jul 2008
Berichten
184
Waarderingsscore
0
Punten
0
pandwissel zal idd de sleutel tot voordeel zijn,



onze huidige bank ziet zelf hun eigen poolpositie nog niet in, denk ik,

ING wil voor ons zelf in 2de rang een tweede lening voorzien, met sterkere tarief voorlopig dan Dexia,

wel met maximum 100.000 extra te lenen.



zoektocht bij banken gaat verder.....
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
17
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zitten in identiek dezelfde situatie.

Het voorstel van Dexia vind ik persoonlijk helemaal niet goed. Gezien de relatief lage lening die erbij komt hoop ik een andere bank te overtuigen ons in rang 1 te willen zien...
 
Lid geworden
25 jul 2008
Berichten
184
Waarderingsscore
0
Punten
0
HansR wrote:
Wij zitten in identiek dezelfde situatie.

Het voorstel van Dexia vind ik persoonlijk helemaal niet goed. Gezien de relatief lage lening die erbij komt hoop ik een andere bank te overtuigen ons in rang 1 te willen zien...



als het een bijkomende lening is voor hetzelfde pand, dan zal een andere bank 'volgens mij" steeds in 2de rang staan , dus zij nemen meer risico, (als er iets zou fout lopen, krijgen zij als eerste niet hun geld maar wel de andere bank)
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
17
Waarderingsscore
0
Punten
0
hallo,



Ik denk dat je gelijk hebt, maar gezien het lage bedrag dat we willen lenen (in verhouding met de waarde v h huis, werkzekerheid, ...) hoop ik dat ze toch een beetje soepel willen staan t.o.v. hun 'principes'.

In beleggingen hebben banken toch ook al bewezen dat ze het niet altijd safe spelen ;)
 
Lid geworden
25 jul 2008
Berichten
184
Waarderingsscore
0
Punten
0
goedkeuring van ING gekregen dat ze in 2de rang willen lenen,

op hypotheek,



mochten we bij dexia blijven , kan het ook op mandaat voor onze bijkomende lening van 100K,

de bestaande lening loopt af binnen 16j,



om dan ook nog verder fiscaal voordeel te halen, is het niet interessant om de 2de lening als mandaat te nemen,



daarom zal ons 2de lening van 100k op hypotheek geschreven worden,



nu ik eraan denk, zou Dexia missch tegenvoorstel kunnen doen van 50K hypotheek om fiscaal interessant te blijven en 50K mandaat om minder schrijfkosten te hebben (alhoewel het verschil tss 50K en 100K qua schrijfkosten niet zo extreem groot zijn)



het is interessante materie maar mijn ervaring leert dat veel medewerkers van banken daar absoluut niet thuis in zijn.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan