• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Lening niet op tijd kunnen opnemen.

Lid geworden
14 apr 2008
Berichten
132
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben momenteel 2 leningen lopen bij de bank, 1 voor onze grond en 1 voor de bouw van onze woning.

De lening voor onze woning zijn wij 3 jaar geleden in augustus aangegaan, vorig jaar kregen we in augustus een telefoontje van de bank met de melding dat onze termijn verstreken is maar dat dit wel verlengd kon worden met een jaar. Deze week kregen we opnieuw een telefoontje met diezelfde melding, maar deze termijn kon niet meer verlengd worden.

Volgens de bank wordt de huidige lening afgesloten op het al opgenomen bedrag en moeten we voor het bedrag wat nog openstond een nieuwe lening aangaan.



Kan dit zomaar? We kunnen normaal toch perfect die lening herzien mits betaling van opnieuw dossierskosten.



De bank kan ons in dit geval een hoge rente opleggen omdat we niet anders kunnen dan bij hun deze lening aan te gaan, of kunnen we deze ook afsluiten bij een andere bank mits betaling van een wederbeleggingsvergoeding, dossierskosten & notariskosten?
 
Lid geworden
10 jan 2010
Berichten
16
Waarderingsscore
0
Punten
0
Volgens mij is het wel mogelijk om het resterend bedrag van de lening bij een andere bank af te sluiten?
 

Maartenn

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 dec 2011
Berichten
1.371
Waarderingsscore
3
Punten
38
DavyV;1858111 wrote:
Volgens mij is het wel mogelijk om het resterend bedrag van de lening bij een andere bank af te sluiten?



Mogelijk wel, maar ze zullen minder snel een goede rentevoet geven. Ze komen namelijk als 2e aan beurt om hun geld te krijgen bij gedwongen verkoop.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Die zaak komt mij belkend voor ...



Wat ze eigenlijk doen is een vervroegde terugbetaling met rentekosten en je dan opnieuw een voorstel maken voor het resterende deel ...



Bij mij is dit de vorige keer afgelopen op een complete herfinanciering bij een andere instelling ...



Je kan er meestal niet echt onderuit probeer nog maximaal geld op te nemen door bvb al materialen aan te schaffen , voorschotten te betalen ....

doch breng uzelf niet in de problemen door roekeloos te handelen ...



k.b.
 
Lid geworden
14 apr 2008
Berichten
132
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor jullie reacties.

Welke negatieve gevolgen heeft dit voor ons indien wij een nieuwe lening aangaan voor het resterend deel? Enkel het opnieuw betalen van dossiers- en notariskosten?
 

Lacroix

Lid
Lid geworden
31 mei 2010
Berichten
316
Waarderingsscore
2
Punten
18
Sowieso een andere rentevoet lijkt me... (en dat is misschien het grootste probleem)
 

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Berichten
599
Waarderingsscore
234
Punten
43
Notariskosten hoeven er niet bij te komen, hangt wat af van de goodwill van je bank. Wij hebben destijds bijgeleend (nieuwe lening) en moesten enkel dossierkosten + hogere rentevoet betalen.
 
Lid geworden
11 jun 2012
Berichten
558
Waarderingsscore
0
Punten
0
K.B.;1858191 wrote:
Je kan er meestal niet echt onderuit probeer nog maximaal geld op te nemen door bvb al materialen aan te schaffen , voorschotten te betalen ....

doch breng uzelf niet in de problemen door roekeloos te handelen ...



Kan ik niets op toevoegen.

Tenzij het bedrag véél te groot is wat jullie nog nodig gaan hebben.
 
Lid geworden
14 apr 2008
Berichten
132
Waarderingsscore
0
Punten
0
Afgelopen vrijdag dus een afspraak gehad met de bank, ze waren niet echt gunstig..

De huidige lening waar we nog maar 1/4de van opgenomen hebben vervalt in september. Voor het openstaand saldo moeten we dus een nieuwe lening aangaan.



Wat ik straf vind is dat we op het al opgenomen bedrag (25.000€ aan 4,20%) maandelijks 274€ afbetalen op 25 jaar, als ik even de simulatie online maak kom ik uit op een maandelijks bedrag van 133,64€ ?
 

KurZon

Lid
Lid geworden
11 dec 2011
Berichten
130
Waarderingsscore
7
Punten
18
Ik heb het vroeger (16 jaar geleden) zo gedaan...



a) lening afgesloten - 75.000 € - 18 jaar

b) onmiddellijk alles laten plaatsen op een spaarrekening bij dezelfde bank

c) in functie van hetgeen ik nodig had, betaalde ik dan alles via deze spaarrekening

d) ik gaf natuurlijk wel copies van de facturen aan mijn directeur, kwestie dat die man wel wist dat het geld niet naar andere projecten zou gaan...



Voordelen



a) ik kreeg vanaf de 1ste dag intrest op mijn spaarrekening

b) ik begon vanaf dag 1 te betalen op deze lening (zonder eerst nog eens te hoeven betalen op enkel het opgenomen deel)



Mijn bankdirecteur zei wel dat "ik gene simpele was" en nogal goed kon onderhandelen ...



Moet toch ook kunnen heden ten dage...



KurZon
 
Lid geworden
14 apr 2008
Berichten
132
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ KurZon: Het proberen waard ja :)



Ik begrijp nog steeds niet dat we op het al opgenomen bedrag (25.000€, vast 4,20%, 25 jaar) maandelijks 274€ afbetalen..
 

Magnum_

Lid
Lid geworden
30 jan 2011
Berichten
124
Waarderingsscore
0
Punten
16
Dat van die spaarrekening gaat geen enkele serieuze bank doen. Mevrouw Leemans misschien, LOL. Je moet namelijk kunnen aantonen dat je voor dat geld iets gebouwd hebt, daarom dat je je facturen moet inleveren. Zodat zij hun geld gegarandeerd kunnen recupereren. Als ze alles in 1 kwak op een spaarrekening zetten, belet niets u om daarmee een nieuw leven te starten in een of ander ver land, en hier nooit meer terug te komen. Om maar een voorbeeld te geven :)





Bij ons is zonet de periode ook verstreken (na 2j, en ENORM veel vertragingen en problemen). Wij hadden ongeveer 2/3e opgenomen, en hebben nog 1/3e op te nemen. (>300K geleend)

Ik vraag me trouwens af hoe je het 3j kan rekken om te bouwen, en nog maar 25% hebt opgenomen...



De bank heeft ons door middel van een onderhands contract (= zonder notaris, aangezien het hele bedrag reeds gewaarborgd was 2j geleden) de mogelijkheid gegeven om een nieuwe lening aan te gaan voor het resterende bedrag. Dit heeft verschillende voordelen :



- Lagere interestvoet (4,30% vast voor lening 1, 4,10% vast voor lening 2)

- Ik betaal EINDELIJK kapitaal af op lening 1, terwjil ik geld van lening 2 opneem.

- Ik betaal geen onnodige interesten / reservatiekosten meer op lening 1.

- Ik kan weer 2j geld opnemen. We gaan er nu natuurlijk niet meer zo lang over doen : binnen 4 maand is dat geld sowieso opgenomen.

- Ik heb besloten om die nieuwe lening 2 op een kortere termijn af te lossen, daar we intussen al weer wat meer verdienen en meer ruimte hebben. Alles bij elkaar (inkorting termijn + lagere interest) maakt dat een kleine 30000€ verschil op het einde van de rit.



Nadeel : ik moet wel dossierkosten voor die nieuwe lening aangaan, die moet dus van die "winst" afgetrokken worden ;)
 
Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
1
KurZon;1859765 wrote:
Ik heb het vroeger (16 jaar geleden) zo gedaan...



Voordelen



a) ik kreeg vanaf de 1ste dag intrest op mijn spaarrekening

b) ik begon vanaf dag 1 te betalen op deze lening (zonder eerst nog eens te hoeven betalen op enkel het opgenomen deel)



KurZon



Nadeel: je betaald nu 3,4 of 5 % interest op het geleende bedrag en ontvangt nu 1 of 2 % interest. Als ik bankdirecteur zou zijn gaf ik u ook een complimentje :). Dit zullen ze nu niet meer doen omdat dit geld bedoelt is om hun waardborg (hypotheek) te financieren.



@Quant, waarschijnlijk betaal je ook provisie over het bedrag wat de bank voor jou heeft gereserveerd. Verder zal er ook een stukje aflossing van de schuld in zitten. Als je al 2 jaar doet om 25k op te nemen voor de bouw van een huis dan is de lening te hoog geweest of de bouw te traag. De rente staat nu redelijk laag dus misschien kom je nog wel voordeliger uit met het afsluiten van een nieuwe lening.
 
Lid geworden
14 apr 2008
Berichten
132
Waarderingsscore
0
Punten
0
Sorry, het zijn 2 jaar ipv 3 jaar.

We zijn 2 jaar geleden in juni begonnen met bouwen.

In die periode ben ik ook van job veranderd waardoor ik door de week amper tijd had voor de bouw, enkel in het weekend. :)



Magnum_;1859889 wrote:
Dat van die spaarrekening gaat geen enkele serieuze bank doen. Mevrouw Leemans misschien, LOL. Je moet namelijk kunnen aantonen dat je voor dat geld iets gebouwd hebt, daarom dat je je facturen moet inleveren. Zodat zij hun geld gegarandeerd kunnen recupereren. Als ze alles in 1 kwak op een spaarrekening zetten, belet niets u om daarmee een nieuw leven te starten in een of ander ver land, en hier nooit meer terug te komen. Om maar een voorbeeld te geven :)





Bij ons is zonet de periode ook verstreken (na 2j, en ENORM veel vertragingen en problemen). Wij hadden ongeveer 2/3e opgenomen, en hebben nog 1/3e op te nemen. (>300K geleend)

Ik vraag me trouwens af hoe je het 3j kan rekken om te bouwen, en nog maar 25% hebt opgenomen...



De bank heeft ons door middel van een onderhands contract (= zonder notaris, aangezien het hele bedrag reeds gewaarborgd was 2j geleden) de mogelijkheid gegeven om een nieuwe lening aan te gaan voor het resterende bedrag. Dit heeft verschillende voordelen :



- Lagere interestvoet (4,30% vast voor lening 1, 4,10% vast voor lening 2)

- Ik betaal EINDELIJK kapitaal af op lening 1, terwjil ik geld van lening 2 opneem.

- Ik betaal geen onnodige interesten / reservatiekosten meer op lening 1.

- Ik kan weer 2j geld opnemen. We gaan er nu natuurlijk niet meer zo lang over doen : binnen 4 maand is dat geld sowieso opgenomen.

- Ik heb besloten om die nieuwe lening 2 op een kortere termijn af te lossen, daar we intussen al weer wat meer verdienen en meer ruimte hebben. Alles bij elkaar (inkorting termijn + lagere interest) maakt dat een kleine 30000€ verschil op het einde van de rit.



Nadeel : ik moet wel dossierkosten voor die nieuwe lening aangaan, die moet dus van die "winst" afgetrokken worden ;)
 

KurZon

Lid
Lid geworden
11 dec 2011
Berichten
130
Waarderingsscore
7
Punten
18
Magnum_;1859889 wrote:
Dat van die spaarrekening gaat geen enkele serieuze bank doen. Mevrouw Leemans misschien, LOL.



Ik hou niet van dit soort toon in berichten :(... Ik hou er niet van om tussen de lijnen te lezen dat ik een "onnozelaar" ben ...



De bank in kwestie was indertijd de BACOB (ik laat aan u over in welke categorie deze bank diende gecatalogeerd te worden)



Onderhandelen is een kunst - ofwel volg je de kudde ofwel ga je in tegen bovenstaande "ik-weet-het-allemaal-wel"-mentaliteit...



Ik deed er in elk geval mijn voordeel mee.



Als je trouwens leest wat ik schrijf, dan zie je dat ik mijn bankdirecteur wel degelijk kopieën gaf... Vertrouwen is misschien niet iets wat uw bankdirecteur aan u gaf/geeft ... In elk geval, mijn bankdirecteur wist wie hij voor zich had zitten.



KurZon
 
Lid geworden
11 jun 2012
Berichten
558
Waarderingsscore
0
Punten
0
OK KurZon, maar jouw "tacktiek" kan vandaag niet meer.

Ik heb met moeite de facturen waarvan de vervaldag na de aktedatum lag kunnen krijgen van de lening. De oudere facturen niet, laat staan zo los het geld in het handje. Ook dat heb ik geprobeerd.



Dit niet enkel bij één bank maar ook met de drie verliezende banken zitten te bespreken. De makkelijkste was Crelan, als de akte in juni was wou men me zelfs nog facturen van 3 maand ervoor uitbetalen maar overal is nu hetzelfde verhaaltje: 'facturen anders geen geld van de lening'.



En aan één kant is dit maar goed ook.

Aan de andere kant, het stukje wat we nu niet nodig hebben staat nu bij DB aan 4% voor 4 maand toch iets nuttig te doen: wie het kleine niet eert..... ;-)
 

Maartenn

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 dec 2011
Berichten
1.371
Waarderingsscore
3
Punten
38
Racerke;1860362 wrote:
OK KurZon, maar jouw "tacktiek" kan vandaag niet meer.

Ik heb met moeite de facturen waarvan de vervaldag na de aktedatum lag kunnen krijgen van de lening. De oudere facturen niet, laat staan zo los het geld in het handje. Ook dat heb ik geprobeerd.



Dit niet enkel bij één bank maar ook met de drie verliezende banken zitten te bespreken. De makkelijkste was Crelan, als de akte in juni was wou men me zelfs nog facturen van 3 maand ervoor uitbetalen maar overal is nu hetzelfde verhaaltje: 'facturen anders geen geld van de lening'.



En aan één kant is dit maar goed ook.

Aan de andere kant, het stukje wat we nu niet nodig hebben staat nu bij DB aan 4% voor 4 maand toch iets nuttig te doen: wie het kleine niet eert..... ;-)



Om verder offtopic nog wat te nuanceren: Bij Axa moest ik maar een mailtje sturen met de vraag x bedrag te storten op de rekening en het was dezelfde dag of de dag nadien op de rekening.



De facturen heb ik helemaal op het einde van de bouw in een map afgegeven.



Om maar te zeggen dat eigen ervaringen zeker niet als maatstaf voor "tegenwoordig" kunnen beschouwd worden.



Neemt niet weg dat je gelijk hebt dat de banken veel voorzichtiger zijn geworden.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
TS zit in de tang ...



Met mijn persoonlijke ervaringen kan ik hem maar één raad geven ...





Stap gewoon naar U bank en vraag een nieuwe lening binnen de huidige waarborg voor het geld dat je de komende 12 maand zal kunnen "spenderen" ...

Niet meer ... men zal je toch geen gunstige rentevoet geven en op alles wat je meer vraagt riskeer je binnen 6 maand provisiekosten te moeten betalen ...

Je zou zelfs kunnen overwegen om dit deel op bvb 10 jaar te nemen ( zodat je toch al wat kapitaal aflost vanaf het begin) ...



Men zal daar niet "happig" naar zijn ... men ziet immers dat uw totaal kostenplaatje niet klopt ... met het totaal geleende bedrag + eigen middelen zet je immers uw bouw niet ...

Maar binnen hun huidige regelgeving is het uw goed recht om aan de geboden rente ( die gene vette zal zijn) te proberen de totale kosten (dus incl provisiekosten) te drukken.



Eén maal deze zaak geregeld en we een 9 tal maanden verder zijn ga je gewoon op bankenronde en herfinanciert.

1. uw huidige lening die afgesloten wordt

2. de nieuwe lening die je genomen hebt voor die 12 maand bouwproces te overbruggen

3. de totale kosten voor herfinanciering , incl aktes , wederbelegging , ....



Aangezien men je nu toch een slechte rentevoet zal geven zal het volgend jaar zowiezo "economisch haalbaar" zijn te herfinancieren ... ( tenzij de rente echt de pan gaat uitslingeren)



Neem al je SVV met risicopremie ... zodat je deze eenvoudig kan opzeggen en verhuizen naar andere maatschappij ( geen enkelmalige premies of premies op 2/3 looptijd)



Veel kans dat je huidige "afbetaling" niet klopt omdat er provisiekosten inzitten voor het nog openstaande deel ... dat men nu vervroegd zal "terugbetalen" ... maak deze fout geen tweede keer ...



Succes,



k.b.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Maartenn;1860387 wrote:
Racerke;1860362 wrote:
OK KurZon, maar jouw "tacktiek" kan vandaag niet meer.

Ik heb met moeite de facturen waarvan de vervaldag na de aktedatum lag kunnen krijgen van de lening. De oudere facturen niet, laat staan zo los het geld in het handje. Ook dat heb ik geprobeerd.



Dit niet enkel bij één bank maar ook met de drie verliezende banken zitten te bespreken. De makkelijkste was Crelan, als de akte in juni was wou men me zelfs nog facturen van 3 maand ervoor uitbetalen maar overal is nu hetzelfde verhaaltje: 'facturen anders geen geld van de lening'.



En aan één kant is dit maar goed ook.

Aan de andere kant, het stukje wat we nu niet nodig hebben staat nu bij DB aan 4% voor 4 maand toch iets nuttig te doen: wie het kleine niet eert..... ;-)



Om verder offtopic nog wat te nuanceren: Bij Axa moest ik maar een mailtje sturen met de vraag x bedrag te storten op de rekening en het was dezelfde dag of de dag nadien op de rekening.



De facturen heb ik helemaal op het einde van de bouw in een map afgegeven.



Om maar te zeggen dat eigen ervaringen zeker niet als maatstaf voor "tegenwoordig" kunnen beschouwd worden.



Neemt niet weg dat je gelijk hebt dat de banken veel voorzichtiger zijn geworden.





Heel ongebruikelijk en volgens mij het "voordeel" van een onafhankelijk makelaar ...

Of een dossier met een zeer lage Q zodat de waarborg bvb al in de grondprijs zit ... of gedekt is door een eerdere schatting ? ....



Maar zo maar geld vragen zonder een recente onbetaalde factuur is helemaal niet simpel ....



Wat je wel kan is bvb je aannemer een foute factuur laten maken met een creditnota bij en alleen de factuur doorgeven aan je bank ... en dan enkel het saldo betalen ...

Voor deze reden zijn er banken die de gelden niet op je zichtrekening zetten maar eisen dat je ze zelf je aannemers betalen ...

Al je kortingen systematisch laten crediteren "onttrekt" immers belangrijke sommen aan je op te nemen kapitaal die niet gedekt zijn door "stenen" ...



k.b.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan