• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Lening direct kapitaal aflossen vanaf dag 1

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
Ik las in een in een topic van 2006 dat zoiets mogelijk gaat zijn maar ik ben eerlijk gezegd niet mee met het verhaal. Ik verwijs naar de post van @RafVanLaere

"Onze lening loopt ondertussen al 9 maand en zijn pas met bouw van start gegaan op 31.03.2006! Wij betalen ondertussen al 3 maand reserveringsprovisie van 0,075 % op het nog op te nemen kapitaal MAAR wij hebben een lening waar we vanaf de eerste maand kapitaal aflossen + enkel rente op het reeds afgenomen kapitaal."

Hypothetisch: Je gaat een lening aan van €200.000 en je hebt €100.000 aan eigen middelen. Je eigen middelen moet je eerst inzetten. Als je 5 maand €500 aan kapitaal af zou lossen zonder geld op te nemen, betekent dit dan dat je €2500 interestvrij zal geleend hebben? Want op afbetaald kapitaal is er geen interest meer? Kan er iemand dit uit de doeken doen?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
De provisie betaal je.
Alles kan je met je kredietverstrekker bespreken.
Maar je kan die 2500€ ook behouden, intresten staan laag en er kunnen altijd onverwachte kosten opduiken
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Ik weet niet of ik het verkeerd begrijp of jij, maar je kan toch geen kapitaal aflossen dat je nog niet opgenomen hebt. Dat heet een spaarrekening ipv een lening...
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Je moet dan al een eerste factuur indienen zodat er kapitaal kan afgelost worden.
 

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
Ik begrijp ook het voordeel niet van direct kapitaal te willen aflossen. Dan kan je toch even goed iets minder lenen?
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
Je eigen middelen moet je eerst inzetten.
Niet altijd hoor. Dit hangt af van je bank. De meeste banken hebben dat inderdaad in hun algemene voorwaarden staan, maar springen hier vaak soepel mee om.
Als je 5 maand €500 aan kapitaal af zou lossen zonder geld op te nemen, betekent dit dan dat je €2500 interestvrij zal geleend hebben? Want op afbetaald kapitaal is er geen interest meer? Kan er iemand dit uit de doeken doen?
Neen, dat klopt niet. Vroeger was dit inderdaad allemaal veel soepeler. Maar het begint wel strenger te worden.
In principe is het zelfs verboden voor een bank om reeds kapitaalsaflossingen te innen zonder dat er geld werd vrijgegeven uit een krediet. In theorie heb jij dan geld geleend aan de bank i.p.v. andersom.
Wederom: sommige banken springen hier soepel mee om, anderen zijn strenger.

Zeker in een bouwdossier mag een bank enkel geld vrijgeven indien de bouwvergunning er is. Zolang deze er niet is, kunnen er geen facturen ingebracht worden en kan je dus geen kapitaal aflossen. Er wordt dan vaak gewerkt met enkele maanden kapitaalsuitstel.
Let op: tijdens maanden van kapitaalsuitstel betaal je wel interesten.

En: de reserveringsprovisie is weer iets dat verschilt van bank tot bank. Sommigen rekenen dit niet aan.

Bij een bouwdossier is het ontzettend belangrijk om goed te vergelijken en verder te kijken dan de rentevoet. Heel veel mensen zijn enkel met dat percentage bezig, maar niet met de bouwvoorwaarden. En dat kan een zéér groot verschil zijn.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Je eigen middelen moet je eerst inzetten.
Niet altijd hoor. Dit hangt af van je bank. De meeste banken hebben dat inderdaad in hun algemene voorwaarden staan, maar springen hier vaak soepel mee om.
Dat was bij ons ook niet gevraagd, we hebben met elke factuur die binnenkwam eerst het bouwkrediet beginnen opnemen, enkel voor de kleine facturen heb ik de moeite niet gedaan en zelf betaald.
Uiteindelijk hadden we inderdaad geld over, so what, hypotheekrente is lager dan mijn beursopbrengst, dus hoe trager de lening terugbetaald wordt hoe beter.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
+1 bij ons ook eerst lening opgenomen, en nu eigen kapitaal voor verdere afwerking/tuin naargelang er nog iet overschiet :)
 

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Berichten
431
Waarderingsscore
126
Punten
43
Wij hebben zaterdag onze aankoop en verbouwleningen getekend (modaliteiten staan elders op dit forum).
Bij ons stond er ook in dat we pas mogen trekken als we een bouwvergunning hebben. De bank zei echter dat het geen probleem was om te trekken zonder vergunning (we zouden namelijk direct na akte de erelonen van de architect willen trekken). Blijkbaar wordt er nooit gevraagd of die bouwvergunning er al is. Bij ons is die nu wel minimaal want we hebben enkel een vergunning nodig voor isolatie op de gevel te bevestigen en enkele dakramen toe te voegen.

Het lijkt me ook verstandig om eerst je lening volledig te trekken en dan pas je eigen middelen aan te spreken aangezien je meestal ook maar een beperkte opnametijd hebt (24 tot 36m) en in sommige gevallen ook nog reserveringsprovisie dient te betalen. Je kan natuurlijk altijd vragen om deze te herleiden naar 0% voor de gehele looptijd. Dat hebben wij ook gevraagd en gekregen.
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Je moet zeker ook te weten komen van je bank of je al direct kapitaal begint af te lossen bij de eerste kapitaalopname of dat dit pas gebeurt als je alle kapitaal hebt opgenomen of de opnametijd is verstreken ? Want als dat niet het geval is, betaal je enkel intrest en dergelijke tot de volledige opname en begint dan pas de looptijd te lopen. Bv. sluit je een lening af voor 20 jaar en doe je er 2 jaar over om alle kapitaal op te nemen, dan betaal je eigenlijk 22 jaar af en niet 20.
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
@Woubeir omgekeerde beweging kan ook in jouw voorbeeld. Je betaalt eigenlijk 18 jaar i.p.v. 20 jaar. Wederom afhankelijk van de bank.
 

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Berichten
431
Waarderingsscore
126
Punten
43
Je moet zeker ook te weten komen van je bank of je al direct kapitaal begint af te lossen bij de eerste kapitaalopname of dat dit pas gebeurt als je alle kapitaal hebt opgenomen of de opnametijd is verstreken ? Want als dat niet het geval is, betaal je enkel intrest en dergelijke tot de volledige opname en begint dan pas de looptijd te lopen. Bv. sluit je een lening af voor 20 jaar en doe je er 2 jaar over om alle kapitaal op te nemen, dan betaal je eigenlijk 22 jaar af en niet 20.
Klopt. Daarom dat wij ook eerst willen trekken onder de lening en dan pas onze eigen middelen willen gebruiken om geen al te lange looptijd te hebben.
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
@Woubeir omgekeerde beweging kan ook in jouw voorbeeld. Je betaalt eigenlijk 18 jaar i.p.v. 20 jaar. Wederom afhankelijk van de bank.
Leg dat eens uit want ik ben nu te lui om daarover na te denken. :D
Als je bij bepaalde banken werkt met kapitaalsuitstel of wanneer je pas kapitaal terugbetaalt bij volledige opname van het krediet, blijft de initiële looptijd wel behouden.
Dus als je bijv. 2 jaar erover doet om kapitaal op te nemen of je hebt 2 jaar kapitaalsuitstel met een krediet van 20 jaar, dan betaal je het krediet terug over 18 jaar i.p.v. 20 jaar. Het gevolg is dan ook dat je maandbedrag hoger ligt dan wanneer je geen kapitaalsuitstel hebt en wel over 20 jaar kan terugbetalen.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
+1 bij ons ook eerst lening opgenomen, en nu eigen kapitaal voor verdere afwerking/tuin naargelang er nog iet overschiet :)
Bij ons ook zo, ook het beste naar principe van risico spreiding volgens mij:
  • Stel één van beide partners kom te overlijden tijdens de bouw, SSV betaald dat terug en de overblijvende heeft het spaargeld nog en wat werd opgenomen is afbetaald
  • Stel dat één/beide ziek worden/werk verliezen. Dan kan je uw bouw op pauze plaatsen en lening reeds verder betalen met spaargeld tegen er oplossing is.
Voordeel van eerst uw spaargeld gebruiken is dat je nog geen lening moet afbetalen en dus nog verder kan sparen.
 

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
En "die" van de bank ons maar wijsmaken dat eerst ons geld erdoor moet. Ik zie de voordelen in van eerst de lening op te maken. Zeker bij bv. Axa waar je pas kapitaal begint terug te betalen als alles opgenomen is. Ze hebben wellicht maar al te graag dat je het zo laat mogelijk opneemt zodat ze zoveel mogelijk reserveringsprovisie + interesten kunnen innen.

Maar als je je eigen geld eerst opmaakt, kan het zijn dat je de lening niet helemaal benut. Is dat geen potentieel voordeel? Lening niet helemaal benut => minder geleend => minder terugbetalen? Wat gebeurt er met geld dat je niet opneemt?

Echt zeer interessante discussie voor mij! Bedankt allemaal.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Geld dat je niet opneemt moet je uiteraard ook niet terugbetalen.
Het zou kunnen dat je daar 3 maand interest moet op betalen, maar ik denk het niet. Zou in uw leningsvoorstel moeten staan, maar mogelijks heb je de kleine lettertjes nog niet gehad.
Uiteraard is daar ook iets voor te zeggen, minder lenen, maar met de huidige rentes vind ik de gemoedsrust van een iets grotere lening maar wel nog spaargeld zeker opwegen tegen die paar euro extra per jaar.
Als er iets misloopt met job kan je met je spaargeld nog enkele maanden je aflossing betalen bvb.
Of als je je auto pert totale rijdt terwijl je bouw nog bezig is.
Of...

Maar goed, dat is uiteraard persoonlijke voorkeur.
En misschien ook zelfkennis, als een grotere lening gewoon neerkomt op meer uitgeven is het uiteraard geen economisch interessante beslissing meer.
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
En "die" van de bank ons maar wijsmaken dat eerst ons geld erdoor moet.
Bij sommige banken is dat ook écht de regel hé...
Ik zie de voordelen in van eerst de lening op te maken. Zeker bij bv. Axa waar je pas kapitaal begint terug te betalen als alles opgenomen is. Ze hebben wellicht maar al te graag dat je het zo laat mogelijk opneemt zodat ze zoveel mogelijk reserveringsprovisie + interesten kunnen innen.
Klopt, bij AXA betaal je vrij veel reserveringsprovisie. Destijds stond mijn krediet ook bij AXA tijdens de bouw. Dat kostte toen toch +-250 euro per maand aan reserveringsprovisie. Als je dan weet dat we 2j4 maanden nodig gehad hebben om het geld op te nemen, is dat een serieuze kost.
Ik had hier van in het begin wel rekening mee gehouden, want hun globaal voorstel was toen opmerkelijk beter dan andere banken.
Daarna geherfinancierd.
Maar als je je eigen geld eerst opmaakt, kan het zijn dat je de lening niet helemaal benut. Is dat geen potentieel voordeel? Lening niet helemaal benut => minder geleend => minder terugbetalen? Wat gebeurt er met geld dat je niet opneemt?
Geld dat je niet opneemt, daar verzaak je aan. De bank maakt dan een nieuwe aflossingstabel en ga je minder per maand aflossen. De meeste banken doen dit gratis, maar als ik me niet vergis zijn er ook die hier een dossierkost voor aanrekenen. Je betaalt op het verzaakte bedrag geen wederbeleggingsvergoeding of dergelijke.

Als je bank dit gratis aanpast, wees dan slim en leen nu meer dan dat je begroot hebt. Het is véél makkelijker om aan een bedrag te verzaken dan dat je tekort komt. Bij een tekort is het simpel: een nieuwe lening met alle bijhorende kosten en administratie.
En geloof me vrij: 95/100 mensen die teveel lenen verzaken niet en vinden altijd wel iets om met het geld te doen. ;-) De mensen die net genoeg lenen, komen ook in 95/100 gevallen tekort en moeten achteraf bijlenen.
 

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
@Jensvdw Normaal moet je bij AXA toch binnen de 24 maanden alles hebben opgenomen?
Kan je op elk moment verzaken aan het resterende bedrag of valt dat in se samen met het einde van de opnameperiode.
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
Klopt. Ons bedrag was echter nog niet volledig opgenomen en heeft AXA uitzonderlijk een extra verlenging van 6 maanden toegestaan.

Je kan op elk moment verzaken.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan