• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Lekkende koelkast

Reaction score
0
Goedendag,
ik heb vanmorgen gemerkt dat onze ingebouwde koelkast (AEG) lekt. Ik heb reeds met keukenrol het water proberen ter verwijderen maar het blijft nat. In bijlage stuur ik een foto met een omcirkeling van waar het water uitkomt. Het is volgens mij onder de koelkast zelf.
Ik heb ondertussen al wat gelezen op het internet en daar staat dat een van de redenen kan zijn dat de deur te lang open heeft gestaan. Dit is wel een paar keer geweest.
Of is het een serieus probleem? Om dan weer iemand te vinden die wil komen maken, wordt moeilijk.

Bedankt voor jullie hulp

Attachments

• koelkast 20230911_081814.jpg
    koelkast 20230911_081814.jpg
    121,7 KB · Views: 41
Je geeft wel wat weinig info en een zeer wazige foto waarop amper te zien is of het de voor of achterkant is?
Zit er een ijsmaker in de koelkast?

Staat er ook water onder je groentenbakken? Achter die bakken is een opvanggootje voor het dooiwater, daar zit een gaatje in, wellicht zit dat verstopt. Eens door "koteren" met een satéstok of zo en kijken of het water wegloopt.

Indien dat gaatje vrij is: dat water loopt naar een opvangschaal op de compressor, waar dit verdampt. Als die opvangschaal kapot is, kan dat ook zorgen voor lekkages. Maar aangezien dat een eenvoudig plastic ding is dat mechanisch niet afziet, gaat dat zelden kapot.

Indien dat gaatje vrij is: dat water loopt naar een opvangschaal op de compressor, waar dit verdampt. Als die opvangschaal kapot is, kan dat ook zorgen voor lekkages. Maar aangezien dat een eenvoudig plastic ding is dat mechanisch niet afziet, gaat dat zelden kapot.
Bij ons is dat ook al een keer verstopt geweest, die achterkant zag er ook niet uit met al dat stof wat niet echt helpt voor een goede afvoer (aan achterzijde/buitenkant welteverstaan) naar het verdampbakje. Maar dan nog heeft er daarna al eens water onder de ijskast gelopen, ik vermoed door slechte ventilatie aan de achterzijde en daardoor slechte verdamping.

Onder de groentenbakken stond geen water. Dat had ik lang geleden eens voor en sindsdien wordt dat gaatje regelmatig gecheckt.

Het is vochtig weer, als je deur ergens een mm open staat krijg je grote hoeveelheden condens in je koelkast.
Of je bakje achteraan zit vol en loopt over, maar dan moet de koelkast er eens uit gehaald worden.

• Like
Reactions: ebe
Hoor je de deur goed dichtgaan (aanzuigen) als het toestel gesloten wordt?
Is er niks omgevallen of gaan lekken in het toestel waardoor het bakje op de compressor overgelopen kan zijn?

Toestel eens demonteren en achteraan kijken is de beste optie.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief