Lek zelfbouwpakket Selfmatic pomp regenwater

• Tags regenwater Sanitair water waterpomp watervoorziening
  • F30

Lid geworden
    13 okt 2023
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Beste Bouwinfo,

We kampen reeds enkele maanden met een lek aan het reservoir van de pomp van het regenwater.

Ik ben zelf niet bijzonder technisch aangelegd, en krijg, ondanks het vele opzoekwerk, het probleem zelf niet opgelost.

Ik heb het water al meerdere keren laten aflopen via een buitenkraan, maar het reservoir loopt vrij snel opnieuw vol.

Ook wanneer het enige tijd niet geregend heeft, blijft het probleem zich stellen.

Ook komt er met periodes meer water uit dan anders. Er zit dus niet echt een logisch patroon in.

Wanneer ik loodgieters in de omgeving bel, zeggen zij niet aan zelfbouwpakketten te werken. Selfmatic is zelf ook failliet, dus dat is ook geen oplossing.

iemand ervaring met dit probleem?

Alvast bedankt.

Bijlagen

• lek 2.JPG
      lek 2.JPG
      51,4 KB · Weergaven: 64
    • lek1.JPG
      lek1.JPG
      69 KB · Weergaven: 64
    heb je de dichting aan die koppeling al nagekeken ?

Selfmatic is nu Easykit

Ik heb dezelfde unit, op die opening zit normaal de afvoer aangesloten, dat is open bij jou? Wie heeft dit geplaatst?

Selfmatic is nu Easykit

Ik heb dezelfde unit, op die opening zit normaal de afvoer aangesloten, dat is open bij jou? Wie heeft dit geplaatst?
    Heeft Easykit selfmatic overgenomen ?
    Volgens mij is Selfmatic gewoon failliet gegaan in 2020 en stopt het verhaal ook daar.

Easykit verkoopt dit ook als een Graf Rainmatic
    Geen handleiding gevonden, maar bij easykit moeten ze die toch hebben?

Er bestaat een installatie-filmpje:
    Rainmatic

Vanaf 2'22 gaat het over die afvoer.

Die dient voor wanneer de vlotter binnenin het reservoir een probleem zou hebben en het reservoir zou overlopen.
    Er moet dus sowieso een afloop tot net onder die bocht komen (minstens 2 cm tussen).
    En die vlotter moet uiteraard normaal functioneren.

1697206698715.png

Misschien nog even de werking meegeven.
    Het aangesloten kraantjeswater loopt in het reservoir via een vlottersysteem, waardoor dat op een constant niveau wordt gehouden.

In de regenput is er ook een vlotter en die bedient een driewegkraan.
    Met die driewegkraan gaat de pomp ofwel water uit de put pompen, ofwel uit het reservoir, en dit laatste zodra het niveau in de put te laag komt.

Laatst bewerkt:
    Er bestaat een installatie-filmpje:
    Rainmatic

Vanaf 2'22 gaat het over die afvoer.

Die dient voor wanneer de vlotter binnenin het reservoir een probleem zou hebben en het reservoir zou overlopen.
    Er moet dus sowieso een afloop tot net onder die bocht komen (minstens 2 cm tussen).
    En die vlotter moet uiteraard normaal functioneren.

Bekijk bijlage 97499

Misschien nog even de werking meegeven.
    Het aangesloten kraantjeswater loopt in het reservoir via een vlottersysteem, waardoor dat op een constant niveau wordt gehouden.

In de regenput is er ook een vlotter en die bedient een driewegkraan.
    Met die driewegkraan gaat de pomp ofwel water uit de put pompen, ofwel uit het reservoir, en dit laatste zodra het niveau in de put te laag komt.
    We hebben dit huis een 5-tal jaar geleden overgekocht. Ik vind niet onmiddellijk terug in de documenten wie dit geplaatst heeft. Mogelijk de vorige eigenaar zelf. Ik stel vast dat in mijn opstelling geen afvoer is geïnstalleerd en ook niet voorzien is in de vloer. De enige manier die ik zie om een afvoer te plaatsen, is deze aan te sluiten op de leiding die gaat naar het riool (waar de plastic afdekking op voorzien is). Het reservoir zit dus overvol en loopt over. De vlotterkraan is dus ook stuk vermoedelijk. Enig idee hoe ik deze kan herstellen/vervangen?

Wat ik wel vreemd vind is dat deze 4 jaar niet gelekt heeft (tenzij de vlotter nu pas stuk is gegaan)

100x dank voor de hulp

Bijlagen

• lek1.jpg
      lek1.jpg
      116,6 KB · Weergaven: 29
    • lek2.jpg
      lek2.jpg
      67,2 KB · Weergaven: 29
    Wat ik wel vreemd vind is dat deze 4 jaar niet gelekt heeft (tenzij de vlotter nu pas stuk is gegaan)
    Waarschijnlijk vuil, kalk, groen afzetting op de vlotter.
    Helemaal open doen en eens goed reinigen kan al veel oplossen.

Die vlotter is in het fabriek in het reservoir gemonteerd en zou dus ook moeten kunnen gedemonteerd worden.
    Als niet direct duidelijk lijkt hoe kan je via het grotere gat van de overloop er eens in kijken met een zaklamp of endoscoop, hoe die vlotter er uit ziet en hoe die is gemonteerd binnenin het reservoir.

Kraantjeswater bevat kalk en wanneer een vlotter niet of slecht functioneert is het dikwijls door kalkafzetting of vuil.
    Zoals Tom aangeeft kan je dan met uit mekaar halen, alles reinigen en terug in mekaar steken dikwijls het probleem oplossen.

Ik heb de vlotter in de regenwaterput zo goed mogelijk proberen proper te maken. Eens kijken of dit helpt. Bedankt voor de hulp

Wel het gaat niet over die vlotter hoor.

Wanneer de vlotter in de regenput slecht functioneert zal bij verkeerdelijk 'regenput-bijna-leeg-aanduiding' de pomp water van het reservoir beginnen aanzuigen ipv uit de regenput (de driewegkraan wordt dan verzet).
    Maar daardoor mag er geen water uit die overloop vloeien.

Het is de vlotter in het reservoir = die zwarte soort bak onder en achter de pomp.
    Wanneer die de toevoer van kraantjeswater niet (volledig) stopt loopt het reservoir over via die opening in de zijkant.

Het is hetzelfde principe als de jachtbak van een wc.
    Daar wordt water ingelaten en eenmaal het ingestelde volume (de juiste hoogte) gaat een vlotter die toevoer stoppen.
    Wanneer er water verbruikt wordt bij het doorspoelen gaat de vlotter opnieuw water doorlaten tot het juiste niveau in de jachtbak.
    Als daar de vlotter niet goed afsluit zal de jachtbak overlopen in het wc zelf.

Wanneer de vlotter in het reservoir van jouw regenwaterpomp de toevoer van kraantjeswater niet stopt wanneer het reservoir tot het juiste niveau is gevuld zal dat reservoir overlopen via de opening aan de zijkant.

Nu, die vlotter in de put kan OOK problemen geven waardoor er regelmatig verkeerdelijk het signaal komt om over te schakelen, maar dan zou het reservoir niet mogen overlopen.

Een mogelijkheid is dat de vlotter binnenin het reservoir net wat te hoog is afgeregeld waardoor bij overschakelen er wat water over de rand van de overloopopening klotst.
    Als dan tegelijk de vlotter in de regenput regelmatig een verkeerdelijke toestand aangeeft zal er regelmatig wat water overklotsen.

De vlotter in de regenput is een elektrische schakelaar, dus daar kan het probleem ook een slecht contact/slechte elektrische verbinding zijn.

Laatst bewerkt:
    Selfmatic is nu Easykit

Volgens mij is Selfmatic gewoon failliet gegaan in 2020 en stopt het verhaal ook daar.
    Vroeger had je inderdaad Selfmatic die in gans Belgïe 'winkels' had maar de eigenaars zijn in 2013 in ruzie uit elkaar gegaan waarbij Selfmatic opgesplitst werd. Het gedeelte die het zuiden van het land bediende bleef Selfmatic (en is dus ondertussen failliet) en de winkels in vlaanderen, werden hernoemd naar EasyKit.

Selfmatic is nu Easykit

Vroeger had je inderdaad Selfmatic die in gans Belgïe 'winkels' had maar de eigenaars zijn in 2013 in ruzie uit elkaar gegaan waarbij Selfmatic opgesplitst werd. Het gedeelte die het zuiden van het land bediende bleef Selfmatic (en is dus ondertussen failliet) en de winkels in vlaanderen, werden hernoemd naar EasyKit.
    easykit bestaat al veel langer, dacht van 2010.

maar ook zo, is het dus niet dat selfmatic easykit geworden is.
    Selfmatic is gewoon failliet en daar stopt het verhaal.

Neen, maar je hoeft ook niet schaamrood te worden als je Easykit binnenstapt voor wat advies & hulp inzake een oude Selfmatic installatie.

Is het probleem hier nu opgelost?
    Ikzelf zit ook met een lekkende vlotter (je ziet en hoort hem druppen). Is een quickstop advanced vlotter, zit met 5 vijsjes vastgevezen. Niet zo makkelijk uit die bak te halen, langs andere kant zit ook koppeling met leidingwater dat ik niet kan dicht zetten (tenzij hoofdkraan).

Bij mij bijkomend had ik een overloopaansluiting gemaakt maar die leek niet te werken (lucht?). Gevolg dat de bak langs achteren begon te lekken.

Iemand die idee heeft of dit makkelijk te reinigen is door eraf te vijzen of best een nieuwe bestellen? Ik heb geen stromend water als ik iets mis doe en die vlotter niet terug goed gemonteerd wordt om dan enkel druppels te hebben.

Bijlagen

• IMG_20250526_083809.jpg
      IMG_20250526_083809.jpg
      133,6 KB · Weergaven: 8
    • IMG_20250526_083801.jpg
      IMG_20250526_083801.jpg
      54,7 KB · Weergaven: 8
    • Messenger_creation_1CA0C942-1FCE-4ADE-BA92-2D46E7BF0EB3.png
      Messenger_creation_1CA0C942-1FCE-4ADE-BA92-2D46E7BF0EB3.png
      483,7 KB · Weergaven: 8
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan