• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Lek thv rookafvoerbuis van bulex

Lid geworden
21 feb 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,
Gisteren ontdekte ik tgv het opzwellen van mijn plafondpanelen in de keuken dat er een lek zit thv het rookafvoerkanaal. Waar de horizontale buis verbinding maakt met een bocht en waar de toenmalige aannemer een klemband zette, lekt dus vocht tijdens het in werking zijn van mijn cv. Het water lijkt te sijpelen langsheen een schroef die aan de onderkant van de aansluiting zit.
Kan iemand mij zeggen waardoor ik daar ineens na 11 jaar lek krijg?
Is dit door de dichting die verstorven is? Is het ook gangbaar dat een aannemer een schroef zet aan de onderzijde (bovenzijde lijkt mij logischer, maar enfin heeft 11 jaar gehouden).
Is het iets dat we zelf zouden kunnen herstellen of is een chauffagist noodzakelijk?
In bijlage een foto.1000117628.jpg1000117623.jpg

Toch best een chauffagist laten langs komen.
Als er water uit de buitenste buis komt wilt het zeggen dat de binnenste buis met de rookgassen ergens kapot is.
Dit kan over een dichting gaan of over buizen die uiteen zijn of buizen die kapot zijn.

Ik zie ook wel dat er tussen de bocht en de buis die naar boven gaat een spatie zit.
Hier had de aannemer ook in der tijd een band over moeten voorzien.

Kan ook zijn dat de ganse buis gezakt is en hierdoor de binneste buis niet meer ineen steekt.

Toch best een chauffagist laten langs komen.
Als er water uit de buitenste buis komt wilt het zeggen dat de binnenste buis met de rookgassen ergens kapot is.
Dit kan over een dichting gaan of over buizen die uiteen zijn of buizen die kapot zijn.

Ik zie ook wel dat er tussen de bocht en de buis die naar boven gaat een spatie zit.
Hier had de aannemer ook in der tijd een band over moeten voorzien.

Kan ook zijn dat de ganse buis gezakt is en hierdoor de binneste buis niet meer ineen steekt.
Dank u wel Glenn W!
Dus als ik het goed begrijp, wordt de condens gevormd in de binnenste buis en is die waterdicht. De buitenste buis zorgt voor aanvoer verse lucht, dus is luchtdicht voldoende (en mag daar in principe wel een schroef door zitten).
In mijn geval zou er een lek zitten in die binnenste buis, waardoor het water in de buitenste buis terechtkomt en dus langst het gemakkelijkste gat (hier dus thv de beugel en de vijs,) begint naar buiten te druppelen.
Inderdaad bovenaan (boven de bocht) is er geen beugel voorzien (wellicht omdat er niet genoeg plaats voorzien werd om er één te plaatsen, dus heeft de aannemer dit zo gelaten). Maar dit zou er kunnen voor gezorgd hebben dat bij een forse windvlaag de binnenste buis wat gelost is? Kan dat? In het beste geval is het dan gewoon de buis er terug mooi insteken en zien of er nog lek is?
Mvg

Heb je het altijd, of enkel bij regenweer? Kan ook op het dak een beschadiging aan de afdekkap zijn waardoor er regenwater in buitenste buis komt (in binnenste is niet erg).

Heb het enkel als de chauffage werkt.

Oorzaak ontdekt: Blijkbaar had de aannemer 11 jaar terug het gedeelte met de dichtingsring thv de binnenste buis er afgezaagd en aangezien de stukken daardoor niet meer pasten, het verlijmd met silicone en ducttape errond, nadien den boel dichtgedaan. 11 jaar later begint de silicone te verduren en de tape te lossen: gevolg condenswater in de buitenste buis en van daaruit via een vijs, op mijn plafond. Plafond omzeep.
Aangezien er ondertussen meer dan 10 jaar tussenzit, kan ik geen verhaal meer maken naar die aannemer. Meer dan hem voor de hoeveelste keer vervloeken, kan ik niet 😕.
Bedankt aan de gereageerden voor jullie hulp!

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan