• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Lek(je) in regenwaterpomp

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Ik heb vandaag gemerkt dat er water druppelt uit mijn Grundfoss regenwaterpomp.

Eerst dacht ik dat het lek zich bevond aan de de verbinding tussen de aanzuigleiding & de pomp (het chrome gedeelte)

pomp2_0.jpg


Ik heb er toen wat loctite rondgedraaid in de hoop het zo tijdelijk op te lossen, maar  na betere inspectie lijkt er een scheurtje te zitten in het plastieken gedeelte dat verbonden is met de pomp.   

pomp3.jpg


Vraag is, hoe dit het beste op te lossen.   Naar wat ik mij herinner van de installatie van de pomp, is dat plastieken gedeelte een vast onderdeel van de pomp en kan je dat niet zomaar verwijderen.   Ook in de handleiding is er niets terug te vinden over het losmaken van dat stukje.  

Ik vind het nogal stom om hiervoor een nieuwe pomp te moeten kopen, dus hoe lossen we dit het beste op ?   Iemand die weet of je dat plastieken stuk kunt verwijderen & vervangen ?

Zijn er andere oplossingen om dit (tijdelijk?) te fixen ?

 

 

 
 

Bijlagen

  • pomp2.jpg
    pomp2.jpg
    222,1 KB · Weergaven: 0
  • pomp3.jpg
    pomp3.jpg
    276,9 KB · Weergaven: 0

Pierre88

Actief Lid
Lid geworden
5 aug 2017
Berichten
241
Waarderingsscore
58
Punten
28
Ik meen mij te herinneren dat die plastiek tuut (dubbel nippel) er in gedraaid is met een O-ring tussen. Dus  op zoek naar nieuwe nippel... 
 
Lid geworden
9 jan 2010
Berichten
576
Waarderingsscore
1
Punten
0
En een stuk rubber knippen .

Er omheen doen en dan met een spanring ?

 

 
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Beste F-B,

in dit pvc verbindingsstuk zit vaak een terugslagklep.
Als er al een terugslagklep (voetklep) onderaan je aanzuigleiding is gemonteerd, dan kan je dit pvc stuk vervangen door een messing verloopnippel met de correcte maten.
Als er GEEN voetklep op de aanzuigleiding zit, zou je best een gelijkaardige zoals er nu op de pomp zit, monteren. Die kan je zeker en vast in de detailhandel vinden.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Ga met die foto en een foto van het label van de pomp eens naar een goede sanitairhandel. 

Een paar diameters opmeten helpt ook, of schroef dat plastic stuk er gewoon uit. 

Kans groot dat ze wel iets liggen hebben dat past. 

Vermits het aanzuigzijde is kan je ook proberen met wat TEC-7 of 2componentenlijm op die scheur, maar ik zou toch eerder kiezen voor een nieuw stuk. 

Het feit dat er water uit druppelt betekent toch dat er soms druk op zit. 

 
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Die plastieken overgang is er voor elektrolyse tussen koper en ijzer tegen te gaan. Ik zou dat niet zomaar verwijderen/vervangen door messing.

Dat plastieken spel vervangen door een nieuw plastieken tut moet gewoon kunnen.

Misschien voor de sport: dat scheurtje proberen toesmelten met tip solderbout?

 
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Bedankt voor de suggesties; ik heb het nu voorlopig opgelost met wat silicone; eerst het water afgelaten, wat silicone op & rond de scheur.  Straks eens de pomp bijvullen en opnieuw aanzetten en dan zien of het hopelijk voorlopig opgelost is.

Ik vond de suggestie van Aquaman wel een goede, maar de opmerking van Enk zal ook wel juist zijn natuurlijk.   Ik heb online al een vervangstuk gevonden, maar dat is best duur, aangezien die set niet enkel die ene plastiek tuut bevat maar nog een boel andere zaken.

Zal binnenkort eens naar de sanitair winkel gaan.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan