Lek in voorlopig dak zorgt voor schimmel

Edre

Nieuw Lid
Lid geworden
12 sep 2014
Waarderingsscore
3
Punten
8
Hallo, wij zijn aan het bouwen met een bekende houtskelet firma.
al weken ( enkele maanden nu) zijn er lekken in het voorlopige dak. Die lekken, zorgen nu voor enorm schimmel vorming op de gipsplaten.
de onderliggende houtconstructie staat nu al weken bloot aan water/vocht, alsook de glaswol isolatie.
volgens de aannemer moeten we ons geen zorgen maken, alles komt wel in orde, maar toch hebben we daar weinig vertrouwen in.
in bijlage foto van een deel van de beschimmelde ruimte. Wat moeten we nu doen?

Bijlagen

• 75352FB8-0B06-4034-AFCE-58A869536C86.jpeg
    75352FB8-0B06-4034-AFCE-58A869536C86.jpeg
    162,7 KB · Weergaven: 108

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
786
Punten
113
Daar is maar 1 woord voor:crimineel.
oplossing: alles platgooien.
je HSB zit vol met water en als die zal uitdrogen zal ie sterk krimpen en alles meetrekken.
onze bouwbioloog zegt dan steevast dat alle isolatie er ook uit moet, want die draden van schimmel zitten diep.
sorry, maar dit komt niet goed.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
990
Punten
113
Dat is nog geen klein beetje schimmel..
Ik vrees dat je direct de gerechtelijke weg zal moeten opgaan, als dat de aannemer zijn reactie nu al is.
Zoek je een goede advocaat, je gaat hem nodig hebben.

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
En dan de vraag die hier vaak moet worden gesteld: Waar zit de architect ?
Voor de duidelijkheid: gaat het over een plat dak en bevindt zich dat net boven dat beschimmelde plafond ? Het lijkt immers alsof er sanitaire afvoerbuizen naar boven gaan.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.730
Punten
113
Aannemer en architect sieto presto met behulp van advocaat en expert in gebreke stellen en eigenlijk hen dadelijk dagvaarden.

Edre

Nieuw Lid
Lid geworden
12 sep 2014
Waarderingsscore
3
Punten
8
@stefan. Het water komt van het plat dak, bij de minste regenbui begint het quasi direct te druppen

Edre

Nieuw Lid
Lid geworden
12 sep 2014
Waarderingsscore
3
Punten
8
Dat we pas kunnen reklameren als het wordt opgeleverd, omdat deze huidige toestand nog altijd niet definitief is

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.766
Punten
113
Waar komt die architect vandaan.
Ze kunnen veel camoufleren bij oplevering. Als er dan problemen opduiken is herdoen soms onmogelijk, krijg je wel een kleine financiële tegemoetkoming, maar je zit met het probleem.
Ben jij de bouwheer ?

disco stu

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
272
Punten
63
En moet je ook pas betalen als het opgeleverd is, of betaal je schijven volgens vordering?
Dit is geen vordering maar serieuze achteruitgang als je kijkt naar de actuele waarde van wat reeds gerealiseerd is (of gerealiseerd was voor de gevolgen van dit lek). Dus wel degelijk een goede reden om nu al te klagen en niet te wachten op de oplevering.

Als de aannemer dit laat gebeuren en op die manier reageert, dan is het duidelijk dat die gewoon nieuwe gyproc wil gaan plaatsen, maar de isolatie en de structuur die erachter zit niet wil gaan oplossen. En daar heb je op het moment van oplevering natuurlijk ook geen zicht meer op om er dan over te klagen.
Nu actie ondernemen dus.

En wat je ziet op foto vind ik ook crimineel...

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
786
Punten
113
Dat we pas kunnen reklameren als het wordt opgeleverd, omdat deze huidige toestand nog altijd niet definitief is
Dat is onzin hoor.
een architect moet ten allen tijde ingrijpen als er iets (dreigt) fout te gaan.

Edre

Nieuw Lid
Lid geworden
12 sep 2014
Waarderingsscore
3
Punten
8
Wij hebben wel alles gedocumenteerd met foto’s + alle mails aan de aannemer die we daarover al hebben gestuurd.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.730
Punten
113
Wij hebben wel alles gedocumenteerd met foto’s + alle mails aan de aannemer die we daarover al hebben gestuurd.
Een begin.... maar niet aanvaard door de rechtbank als bewijs. Wel als aanzet tot.

1
Laat NU een deurwaarder komen. Die NU een proces verbaal van vaststelling opstelt. Die man zal foto's nemen die door elke rechtbank worden aanvaard als bewijs.
Ik dacht de laatste keer dat ik hiervan gebruik heb moeten maken was ik een 450-650 € kwijt.
MAAR dit heeft er wel voor gezorgd dat ik won.

2
En bel vandaag nog een advocaat op voor een intake gesprek. Documenteert u volledig. Met die foto's met die emails maar zorg ook voor een chronologische korte historiek van de feiten. Ik geef een voorbeeld:
datum, onderwerp , dokument , stuknummer, partijen
dd/mm/yy Intake architect , notities, 1 , dhr MMMM en Mvr DDDD opdrachtgevers, architect BOMBOMBOM

In een aparte map steek je dan op volgnummer al die stuknummers . Zorg dat dit snel vindbaar is bv met bladwijzers die je kleeft aan het blad.
Een architect rekent zijn zoekwerk ook aan.
mmm Een technisch expert doet dit ook.
Dus zorgt voor orde en netheid en een logische chronologische opeenvolging van de stukken want die vormen je bewijslast.

3
Dit brengt me ertoe: stel maar dadelijk een technisch bouwexpert aan om je bij te staan in deze miserie. Hij/zij / zal je verdedigen bij de gesprekken met advocaat, aannemer, architect .

Over die stukken en het opstellen van een historiek. STEEK DAAR JE TIJD IN !
Ik kan uit eerste hand getuigen dat dit van kapitaal belang is.
Heb hier ooit zo een 4 tal schoendozen binnengekregen van onze opdrachtgever : mijn huis staat lager gebouwd dan geplant, zoek maar uit.
Opzoekwerk, correctie doorspitten van de schoendozen, ordenen op datum, ordenen op inhoud, nazien op inhoud, samenvatting van inhoud op 245 uur!!
Dat is dus niet gratis .

koen24

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
188
Punten
43
Het is mij niet geheel duidelijk wat daar nu boven ligt : "voorlopig dak" schrijf je

Hoe is dat dan opgebouwd en tot hier toe afgewerkt . Stuur daar eens een aantal foto's van …. ?

Ook al is het voorlopig , Aannemer dient op zijn minst voorzieningen te treffen om RW insijpeling zo minimaal mogelijk te houden en al zeker als je binnen al in dergelijke afwerkingsfase zit (isolatie en gyproc)

Ik begrijp sommige aannemers en hun geminimaliseer soms echt niet

Ivm de adviezen en te volgens stappen : die zijn reeds gegeven

disco stu

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
272
Punten
63
Kijkende naar de kanalen en buizen die daar door het plafond komen, lijkt het dat daar nog een verdiep boven zit? Of ben ik mis?
Indien zo: hoe is de staat dan van wat er boven zit?

Edre

Nieuw Lid
Lid geworden
12 sep 2014
Waarderingsscore
3
Punten
8
Dat voorlopig dak daarmee bedoel ik dat dat OSB plaat is waarop een tijdelijke afdeklaag, roofing. Die ligt duidelijk niet goed gelegd is. De afvoeren die je ziet hebben hier niets mee te maken ( is afvoer van badkamer ed).

disco stu

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
272
Punten
63
Maar waar is de foto gemaakt? Gelijkvloers terwijl er ook nog een verdiep (badkamer) boven zit?
Zijn er dan ook geen vochtproblemen op het verdiep erboven?
(het water van het dak moet toch via het eerste verdiep op één of andere manier tot aan het plafond van het gelijkvloers komen?)

Hoe meer en concreter je vragen hier in het topic beantwoordt, hoe beter mensen je hier kunnen helpen en tips geven ;)

Lid geworden
5 okt 2013
Waarderingsscore
1
Punten
18
Dit is idd zoals hierboven al aangehaald compleet ontoelaatbaar.
Heeft sowieso tot onomkeerbare schade geleid.
Zonder direct de grootste dramaverhalen te willen bovenhalen, maar zie onderstaand voorbeeld dat eigenlijk exact deze situatie is:

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
786
Punten
113
Dit is idd zoals hierboven al aangehaald compleet ontoelaatbaar.
Heeft sowieso tot onomkeerbare schade geleid.
Zonder direct de grootste dramaverhalen te willen bovenhalen, maar zie onderstaand voorbeeld dat eigenlijk exact deze situatie is:

je voorbeeld is een CLT (houtmassief) terwijl TS een hsb heeft: niet vergelijkbaar.
maar dat er onomkeerbare schade is, dat is een feit.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
270
Punten
83
Ik ga er dan vanuit dat het een SOD firma is. Dat betekend normaal dat zij de woning bouwen en van zodra ze klaar is krijg jij de sleutel en stap je de woning voor het eerst binnen. Wat de toestand tijdens de bouw is maakt helemaal niets uit.

Wel goed dat je het opgemerkt hebt, ik zou wachten tot de voorlopige oplevering om het dan te laten inspecteren door een onafhankelijk expert, gewapend met deze foto's. Je kan hen nu wel op de hoogte stellen dat dit ontoelaatbaar is en ook in detail zal geïnspecteerd worden bij de oplevering. Het is dan aan hen om de beschadigde delen te verwijderen en opnieuw uit te voeren.

Je kan nu al een expert zoeken en mogelijks een plaatsbezoek brengen zodat hij nu al kan aangeven welke delen hersteld of vervangen moeten worden.

Bovenaan