Lek door zonnepanelen

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
75
Punten
28
Wij hebben pas een huis gekocht waarop zonnepanelen liggen, deze liggen op een zinken dak. zitten vastgeklemd op de staande naad. Maar nu met de regen van gisteren kwam er opeens veel water binnen.  

Toen heb ik maar een stuk van het plafond uitgebroken en kwam ik nog meer water en ook veel schimmel tegen..

Het water is afkomstig van de staande naad waarop de zonnepanelen liggen, dit heb ik getest met een emmer water. 

Hoe kunnen we dit voorlopig oplossen ?

De vorige eigenaars hebben de zonnepanelen niet gelegd, en hier ook maar 6maand gewoont. Deze zeggen van niks te weten. 

Echter heb ik de mensen van wie zij het huis hebben gekocht gecontacteerd,  en deze wist mij in detail te zeggen waar het lek zat, en zegt ook dat ze dit ge zegt hebben toen zij het verkochten.

Dus duidelijk een gebrek die de verkopers ons verborgen hebben gehouden volgens mij.

Wat moeten we hiermee ? De akte is pas een week getekend maar we kregen de sleutel een maand vroeger. 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.786
Punten
113
aangeven aan de brandverzekering en herstellen

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
75
Punten
28
Verzekering komt enkel tussen in gevolgschade 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.518
Punten
113
bertarna zei:
De vorige eigenaars hebben de zonnepanelen niet gelegd, en hier ook maar 6maand gewoont. Deze zeggen van niks te weten. 

Het heeft ook amper geregend in die 6 maand natuurlijk, en zeker nooit fel geregend.
Echter heb ik de mensen van wie zij het huis hebben gekocht gecontacteerd,  en deze wist mij in detail te zeggen waar het lek zat, en zegt ook dat ze dit ge zegt hebben toen zij het verkochten.

Tja, die kunnen u eender wat zeggen natuurlijk. Zij gaan zeker niet zeggen 'wij hebben dat ook verzwegen' want dan kunnen de eigenaars tussen u beiden hen ook nog eens vervolgen. Ze zullen wel slimmer zijn.

Je kan dat aankaarten bij uw notaris (als je tenminste een eigen notaris bij de verkoop betrokken hebt) want die is het eerste aanspreekpunt daaromtrent, maar doordat ze er maar 6 maand gewoond hebben zonder noemenswaardige regenval in die periode geef ik dat weinig kans.

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
75
Punten
28
Dit terzijde, iemand een idee hoe voorlopig op te lossen ?

Geld voor een nieuw dak is er niet

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.518
Punten
113
bertarna zei:
Dit terzijde, iemand een idee hoe voorlopig op te lossen ?

Geld voor een nieuw dak is er niet

Weet je waar exact het probleem zit, of moet dat nog opgezocht worden?

Want als er een gaatje in de zink is, of een open naad, dan kan dat vrij eenvoudig weer dichtgesoldeerd worden (door iemand met de juiste skills en materiaal - je wil niet zelf met een brander op je dak wellicht).

Er zijn ook smeerproducten (Rubson, Aquaplan, Rectavit, Tec7,...) maar hoe goed die hechten en blijven hechten op zink dat weet ik niet. Zink heeft toch een vrij grote zetting oiv temperatuur dus dat kan zijn dat het maar een tijdelijke oplossing is (die een deftige oplossing daarvan weer veel duurder maakt omdat het bvb vol smeerbaar rubber hangt).

Maar iets als dit lijkt wel geschikt te zijn, maar voor hoe lang en wat er daarna nog mogelijk is dat durf ik niet zeggen.

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
75
Punten
28
De lekken zitten overal waar de zonnepanelen zitten geklemd op de opstaande rand van het zink

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
273
Punten
83
Je laat een dakwerker ter plaatse komen.

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
75
Punten
28
Ja, en tegen dat die tijd heeft staat ons huis onder water. Ik zoek een tijdelijke oplossing tot we iemand gevonden hebben die kan komen.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
548
Punten
113
En wat verlang je dan van ons dat we zeggen, zonder foto's of indicatie wat je zelf kan en wil doen?

m1chaelm

Gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
133
Punten
63
bertarna zei:
Ja, en tegen dat die tijd heeft staat ons huis onder water. Ik zoek een tijdelijke oplossing tot we iemand gevonden hebben die kan komen.

Frank bellen om geen regen te voorspellen. 

Je gaat toch ofwel zelf op het dak moeten kruipen en kijken waar het lek is ofwel een dakwerker het laten oplossen. Er bestaat niet zoiets als een paraplu om tijdelijk even over uw huis te zetten... 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.786
Punten
113
m1chaelm zei:
bertarna zei:

Frank bellen om geen regen te voorspellen. 

Je gaat toch ofwel zelf op het dak moeten kruipen en kijken waar het lek is ofwel een dakwerker het laten oplossen. Er bestaat niet zoiets als een paraplu om tijdelijk even over uw huis te zetten... 

Dat bestaat wel

van die grote zeilen die ze erover spannen. ;-)

Je hebt schade door een lek = brandverzekering aanspreken. Die zal de gevolgschade vergoeden. Dakwerker die met zink werkt aanspreken om dit te bekijken en vragen om dit zo goedkoop mogelijk en snel te repareren, of zijn mening te vragen.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
273
Punten
83
Als je echt in de nood zit kan je ook de brandweer bellen. Eender welke dakwerker zal in een noodgeval je ertussen nemen. Goedkoop zal het niet zijn.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
781
Punten
113
Voorlopig : TEC7 of vloeibaar bitumen

definitief : PV eraf, zink plaatselijk herstellen, solderen, daarna PV terug met juiste klemmen !

succes

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
789
Punten
113
Dit is wat men noemt een verborgen gebrek en het is makkelijk aan te tonen dat vorige eigenaar hiervan op de hoogte was of moet zijn. 
dat betekent zelfs dat je de aankoop ongedaan kunt laten maken plus vergoeding gemaakte kosten. 
je kan ook afdwingen dat vorige eigenaar de herstelling laat uitvoeren en betalen. 
vraag maar na bij je notaris. 

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
75
Punten
28
Dakwerker komt morgen de scheurtjes in het zink voorlopig opspuiten.

Is echter geen permanente oplossing, moet een nieuw dak op, eerste raming was 15000 euro.

Verzekering komt er niet in tussen, enkel in de gevolgschade. En notaris kan niet veel doen zonder bewijs dat de vorige eigenaars dit wisten.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.786
Punten
113
Is het gebrek verdoezeld ? Want vorige eigenaar mag perfect geweten hebben dat er een lek was. Hij hoeft dat niet in de verf te zetten.

Welke gevolgschade heb je ? 

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
bertarna zei:
Dakwerker komt morgen de scheurtjes in het zink voorlopig opspuiten.

Is echter geen permanente oplossing, moet een nieuw dak op, eerste raming was 15000 euro.

Verzekering komt er niet in tussen, enkel in de gevolgschade. En notaris kan niet veel doen zonder bewijs dat de vorige eigenaars dit wisten.

Ik weet niet wie er geconcludeerd heeft dat er een nieuw dak op zou moeten maar als dat werkelijk zo zou zijn dan kan dat niets te maken hebben met de bevestiging van die zonnepanelen op de staande naad. Als daar iets fout zou gedaan zijn dan is die fout relatief gemakkelijk te herstellen en moet je daarvoor zeker geen nieuw dak leggen.

Ik hoop maar dat men u niets heeft wijsgemaakt ivm dat dak want het lijkt me allemaal nogal snel en ondoordacht te gaan. Gisteren heb je voor het eerst gezien dat het dak lekt en vandaag weet je al dat het ganse dak zou moeten vernieuwd worden ?

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
75
Punten
28
Plafond die om zeep is. Verdoezeld heeft ze niks, maar ze wist het wel. Na verder contact met de heel vorige eigenaar weet ik dat deze er geld voor heeft gekregen van de verzekering en dit heeft doorgestort naar de eigenaars waarvan wij hebben gekocht. Er is gevraagd geweest op de akte of er gebreken waren waarvan ze wist. Neen heeft ze gezegt. Morgen alle mails met de schadeoffertes van de heel vorige eigenaar naar de notaris sturen.

Niemand gaat mij zeggen dat je een huis kunt verkopen met een ernstig gebrek waarvan je weet dat je niks moet zeggen tegen de koper omdat het niet verdoezeld is.hoe moesten wij weten dat het binnen regent ? Tijdens de bezichtiging wat water over het dak gieten ?

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
bertarna schreef:.hoe moesten wij weten dat het binnen regent ? Tijdens de bezichtiging wat water over het dak gieten ?

Neen, maar als het werkelijk nu zo erg is dat het gehele dak zou moeten vernieuwd worden dan lijkt het me onmogelijk dat hiervan niets te merken was gedurende de bezichtingen die je wellicht hebt gedaan vooraleer je de woning hebt aangekocht.

En als er inderdaad gedurende die tijd voorafgaand aan de definitieve aankoop niets te merken was van waterinsijpeling of een verdoezeling ervan, dan valt de verkoper dus ook niets te verwijten.

Het verhaal van de heel vroegere eigenaars over de verzekering lijkt me twijfelachtig. Het zou kunnen dat die man nog een frustratie te verwerken heeft. Het verhaal, waar of niet waar, heeft verder volgens mij geen waarde.

Bovenaan